Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-08-24, 16:27

Man använder oftast inte ett protokoll direkt. Och alla är olika. En klient passar inte alla.

Och Wave kommer inte vara acceptabelt (för mig) förens det finns stabila 3e parts-servar och klienter, och det lär ta ett tag.

Citat:
0.01% av 50k är fortfarande 5 pers! Förhoppningsvis är Zash en av dem.
Oh Yeah!

EDIT:

Tydligen räcker det med att man ändrar server-konfigurationen och ställer upp antal lagrade rader till något lämpligt värde.

Om inte klientsidan säger till hur mkt man vill ha så får man tydligen allt.

(#2) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Länk: #167700
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-08-27, 20:40

http://trac.gajim.org/changeset/10971%3Aad1e8d94426c

Your move, skypetards!

(#3) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #168366
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-09-04, 00:14

Citat:
Zash (2009-Aug-27)Your move, skypetards!
Wow, you have all the elegance of the trolls talking about "freetards" and "open sores" software.

(#4) Gammal
Andreas Wesik Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #168767
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-09-07, 14:32

Själv är jag väldigt pepp på att försöka skippa Skype. Och smärre försök inom piratrörelsen har gjorts i början av sommaren. Här är resultatet av den lilla testen:

#piratkvinnor@conference.jabber.org

:-)

Då jag var med och testade, med min client Miranda IM, så var det väl åtminstone en 10 pers i chatten, så ett omöjligt projekt tror jag inte att det är.

Men då chatten lades på den externa servern jabber.org så fanns det ej tillstånd att göra en vettig backlog (Har för mig att den servern har en backlog på mellan 20-60 meddelanden) och sedan blev det sommar och jag tror det mesta rann ut i sanden. (Jag kan ha fel då jag inte är involverad i piratkvinnorna, möjligen har de flyttat chatten och allting funkar som det ska nu).

Snacket om att migrera leder ju ingen vart om det bara kvarstår som just snack. Vad som behövs är att någon slänger upp en xmpp-server och bjuder in lite betatestare och sedan knyter upp den till exempelvis xmpp.piratpartiet.se .

Om ingen använder den . . so what? Då har Skype-förespråkarna visat att de har rätt och samtidigt påvisat att vi får skriva om hela vårt partiprogram :-)

Någon som är så pass duktig att han kan dra igång en server? *tittar på Zash* :-)

Chat-kanalerna har ju den fördelen att de kan vara splittrade utan att hela partiet får spel då det är relativt inofficiella kanaler. Alltså slipper man forum-problematiken med "Vi måste flytta allt på en gång och all historik ska med!!" åtminstone.

Andreas Wesik, Funktionär/Aktivist - Malmö

Your civilization has built the Internet wonder (+2sci, +2hap, +2com). This obsoletes the Hollywood wonder (+2hap, +1com).

(#5) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Länk: #168782
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-09-07, 18:24

Citat:
Ezel (2009-Sep-07)

Men då chatten lades på den externa servern jabber.org så fanns det ej tillstånd att göra en vettig backlog (Har för mig att den servern har en backlog på mellan 20-60 meddelanden)
Ejabberd (den servermjukvara som verkar bäst idag) har 20 meddelanden som standard, men det går ändra. Frågan är hur mycket som är vettigt att lagra, hur mycket lär folk orka läsa?

Citat:
Någon som är så pass duktig att han kan dra igång en server? *tittar på Zash* :-)
Har ju en redan!

(#6) Gammal

Länk: #168793
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-09-07, 19:54

20 är idiotlite jämfört med Skype som sparar. . öh. . allt! Testade nu att trycka på "From Beginning" i Skypens "Syd On Topic"-chat och den tog mig ända till 2009-04-26 då jag blev addad i kanalen. Det är ju faktiskt ganska onödigt, men flashigt :-)

Räkna att folk vill ha en backlog på MINST 7 dagar. Jag har ingen koll på hur många meddelande det är en genomsnittlig dag, men det varierar vilt. Om det inte blir problem för servern så säger jag att du borde pröva att ställa den på 3000 i backlog/kanal kanske? Sen får man väl justera uppåt eller neråt.

Det som är intressant sedan är ju om det går att få en vettig hierarki med moderatorer/operatorer samt att man kan blocka kanaler för oinbjudna och kasta ut folk om de störar sig och så. Just därför det vore smart med lite "betatest".

Your civilization has built the Internet wonder (+2sci, +2hap, +2com). This obsoletes the Hollywood wonder (+2hap, +1com).

(#7) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #170198
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-09-19, 13:26

Citat:
Ezel (2009-Sep-07)20 är idiotlite jämfört med Skype som sparar. . öh. . allt! Testade nu att trycka på "From Beginning" i Skypens "Syd On Topic"-chat och den tog mig ända till 2009-04-26 då jag blev addad i kanalen. Det är ju faktiskt ganska onödigt, men flashigt :-)

Jag har använt den funktionen ett antal gånger, oftast för att leta upp vad som sades innan ett beslut så man kan förstå kontexten. Så jag skulle säga att den är nödvändig (med tids och datumstämpel på alla inlägg) om vi vill migrera alla kanaler.

En stor stötesten vid tidigare försök till migreringar är användarvänlighet. System behöver vara så pass användarvänliga att en normalvan datoranvändare (ja, vi har sådana också) kan få det att fungera på under 10 minuter.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

(#8) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Länk: #170220
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-09-19, 18:05

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Sep-19)
Citat:
Ezel (2009-Sep-07)Skype som sparar. . öh. . allt! [...]*Det är ju faktiskt ganska onödigt, men flashigt :-)

Jag har använt den funktionen ett antal gånger, oftast för att leta upp vad som sades innan ett beslut så man kan förstå kontexten. Så jag skulle säga att den är nödvändig (med tids och datumstämpel på alla inlägg) om vi vill migrera alla kanaler.
Personligen tror jag i XMPP är det byggt mest för att man ska få lite kontext om man hoppar in i en pågående diskussion. Och vad är det för fel på att arkivera som html-loggar på en webbserver?

Citat:
En stor stötesten vid tidigare försök till migreringar är användarvänlighet. System behöver vara så pass användarvänliga att en normalvan datoranvändare (ja, vi har sådana också) kan få det att fungera på under 10 minuter.
Lever Skype ens upp till det? Tog mig ju hur länge som helst att bara ta mig in i en kanal när jag testade.

Och snälla säg inte "användarvänlighet" när du menar "nybörjarvänlighet", då det är helt olika saker.

(#9) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #172998
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-10-13, 16:20

Jag tar och återuppväcker den här tråden då jag aldrig besvarade sista inlägget. Har lite nytt att tillföra också.

Citat:
Citat:
Zash (2009-Sep-19)
Citat:
Mårten Fjällström (2009-Sep-19)
Citat:
Ezel (2009-Sep-07)Skype som sparar. . öh. . allt! [...]*Det är ju faktiskt ganska onödigt, men flashigt :-)

Personligen tror jag i XMPP är det byggt mest för att man ska få lite kontext om man hoppar in i en pågående diskussion. Och vad är det för fel på att arkivera som html-loggar på en webbserver?

Så länge som tillgängligheten är densamma (dvs tillgängligt för deltagarna i diskussionen och bara dem) så ser jag inget fel i att arkivera på en webbserver.

Citat:

Lever Skype ens upp till det? Tog mig ju hur länge som helst att bara ta mig in i en kanal när jag testade.

Bra fråga. Om vi säger att det behöver vara minst lika nybörjarvänligt som Skype för en normalvan datoranvändare har vi ett tydligare kriterium.

För den som vill ta tag i att partiet migrerar från skype finns det saker med skype som är dåliga från ett användarperspektiv. Långa backloggar tenderar att hänga programmet när kanalen i fråga öppnas och backloggar som en gång laddats ner till klienten laddas inte ner igen vilket skapar problem om man använder flera datorer (backloggen man letar i kan lokalt ligga på en annan dator).

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

(#10) Gammal

Länk: #173129
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-10-14, 10:41

Xor (känd IRC:ande Göteborgsk PP:are) håller även en diskussion på sin blogg:

http://xorbot.blogspot.com/2009/10/d...protokoll.html

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Musiken måste dö – för att leva igen Tommy Florstedt PP i media 3 2007-12-26 21:00
Att leva i kontrollsamhälle Henrik Rydberg Integritet och privatliv 1 2007-12-01 11:49
Än kan man leva på plattan Christian Engström PP i media 17 2007-11-29 11:12
”Vi måste hjälpa fildelare leva lagligt” Christian Engström PP i media 10 2007-05-04 14:30
Politiker måste leva som de lär infinite_emma PP i media 0 2006-09-01 16:00