Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
xor Inte uppkopplad

xors avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-10-15, 15:18

Suck. Det verkar som om det enda sättet att ersätta skype är att bygga en kopia av skype, fast fri? Snacka om att göra det omöjligt för folk som försöker förändra. Jag tror själv att det handlar om att de invanda skype-användarna helt enkelt bara är invanda, och att det tar emot att testa något nytt i 15 minuter.

På tal om säkerhet och skype. Skype är ett slutet protokoll, nuff said.

Om något random företag på internet ber er att lita på att deras kryptering fungerar och är bra, litar ni då blint på det? Kanske kan man finna en tröst i att programmet är så stort och backas upp av ett stort företag. Well, vi vet ju hur det är med windows och säkerhet.

Vad gäller att mjukvaran ska kunna köras på så många plattformar som möjligt. Vad jag kan se på skypes websida så verkar skype bli bortsopat från mattan av många andra öppna protokoll.

Skype uppmuntras heller inte av vårt eget principprogram. Jag skulle nog säga att följande del i vårt nuvarande principprogram talar ganska väl för att sluta använda skype.

Citat:

Förutom genom patenträtten försöker stora företag skaffa sig monopolsituationer även på andra sätt. Genom att hemlighålla datalagringsformat och på andra sätt försvåra eller omöjliggöra interoperabilitet skapar de en inlåsningseffekt, som begränsar konkurrenternas möjligheter och motverkar en fri och rättvist fungerande marknad. Detta leder till högre priser och lägre innovationstakt. När den offentliga sektorn gör upphandlingar eller producerar information måste detta ske på ett sätt som aktivt motarbetar bibehållandet eller uppkomsten av privata monopol på information, kunskap, idéer eller koncept. Initiativ som Open Access, som syftar till att göra forskningsresultat fritt tillgängliga, ska uppmuntras och stödjas.

Privata monopol ska bekämpas.

Den offentliga sektorn ska arkivera och göra dokument tillgängliga i öppna format. Det ska gå att kommunicera med myndigheter utan att vara bunden till en viss leverantör av programvara. Användningen av öppen källkod i den offentliga sektorn, inklusive skolor, ska stimuleras.

Öppna format och öppen källkod ska uppmuntras.

Vad exakt är det för något som krävs av ett ersättningsprotokoll, för att det ska nå upp till Skypes höga nivå?

Förslag:

- Backlogg som man kan navigera i

- Att det ska vara enkelt för datorilliterära nybörjare

- Att det ska finnas invite-only-kanaler

- Att det ska finnas möjlighet att moderera kanaler

- Att det ska fungera på windows, mac osx och linux.

- (Fyll på)

(#2) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #173314
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-10-15, 16:31

Citat:
xor (2009-Oct-15)Vad exakt är det för något som krävs av ett ersättningsprotokoll, för att det ska nå upp till Skypes höga nivå?

Förslag:

- Backlogg
XMPP: Ja.

IRC: Nej, men kan lösas genom en loggande bot (går även göra med XMPP).

Citat:
... som man kan navigera i

- Att det ska vara enkelt för datorilliterära nybörjare

- Att det ska fungera på windows, mac osx och linux.
Finns som sagt massor av klienter för både IRC och XMPP (då det är öppna protokoll).

Citat:
- Att det ska finnas invite-only-kanaler
XMPP: Ja

IRC: Ja

Citat:
- Att det ska finnas möjlighet att moderera kanaler
XMPP: Ja

IRC: Ja

Mer bra saker:

- Kunna joina publika kanaler utan att behöva bli inbjuden. Tex med en länk ala xmpp:piratpartiet@conference.zash.se?join eller irc://irc.piratpartiet.se/%23piratpartiet

Bifogar screenshot av Gajim, min personliga (för tillfället) favorit bland XMPP-klienter.
Bifogade bilder
Filtyp: png screenshot3.png (300.3 KB, 74 visningar)

(#3) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #178262
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-05, 12:29

Ett problem som jag har sett flera uppleva med XMPP-klienter är oförmåga att ta sig ut ur brandväggar. jag har ingen egen erfarenhet, men skype har ju typ aldrig problem med det, och det är dessutom en sak som kan vara svår att åtgärda.

Själv skulle jag *gärna* se att vi rörde oss bort från Skype, och vill uppmuntra de som är intresserade att demonstrera lösningar som fungerar. Gå med i utvecklingsgruppen och jobba på saken! Folk kommer inte att flytta förrän alternativet är attraktivare - det gäller både skype och forum mm.

(#4) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #178265
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-05, 12:48

Citat:
Mikael Nilsson (2009-Nov-05)Ett problem som jag har sett flera uppleva med XMPP-klienter är oförmåga att ta sig ut ur brandväggar.
Det var nytt. Bara vart med om sådant i samband med filöverföringar. Och om inte annat går det köra BOSH (XMPP över HTTP) vilket garanterant tar sig igenom alla idiotiska brandvägssetups.

Citat:
jag har ingen egen erfarenhet
...

Citat:
men skype har ju typ aldrig problem med det, och det är dessutom en sak som kan vara svår att åtgärda.
Har för mig att Skype ställer till en massa problem för branväggar.

Citat:
Själv skulle jag *gärna* se att vi rörde oss bort från Skype, och vill uppmuntra de som är intresserade att demonstrera lösningar som fungerar.
xmpp:piratpartiet@chat.piratpartiet.se?join

Citat:
Gå med i utvecklingsgruppen och jobba på saken!
Som håller till på Skype

Citat:
Folk kommer inte att flytta förrän alla andra gör det
FTFY

Senast redigerad av Zash den 2010-07-14 klockan 07:57. Anledning: piratpartiets xmpp istf min privata

(#5) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #178294
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-05, 17:53

Skype brukar ställa till det för brandväggar såtillvida att det är svårt att stoppa skype från att tränga igenom. Sen pratar vi ju inte voice, utan chatt, vilket knappast bör belasta någon.

Jag har inte tid att testa och utvärdera alternativ till skype, utan förutsätter att utvecklingen sker som normalt - utvecklare utvecklar, folk testar, och när saker verifierats att det funkar presenteras det för en bredare publik för input, för att till sist implementerats när allt verifierats.

Vad gäller skype i utvecklingsgruppen så är det faktiskt frivilligt att delta där. Just nu är villkoren för att vara med att man använder skype, på samma sätt som partiet kräver att man man använder InstantForum om man ska delta i årsmötet, på gott eller ont. Det kommer INTE ändras av att man bara vägrar.

Förstå mig rätt, jag *vill* verkligen gärna att det utvecklas alternativ. Men det kommer inte att hända genom att folk postar länkar i en forumtråd, utan det kommer hända när folk gaddar ihop sig och ger sig den på att ta fram ett alternativ.

Jag tror också att det finns ett visst mått av underskattande av exakt HUR mycket partiets ledning är beroende av att IM-klienterna bara funkar. Vi har inte råd att experimentera, utan ett alternativ måste funka klockrent från dag ett. Under ett valår är dessutom den tröskeln ÄNNU högre. Så, som sagt, sluta tro att det kommer någon förändring av att bara posta länkar här - vi kommer behöva dokumenterat god funktion under en längre tid innan det ens är att betrakta som ett alternativ.

(#6) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Länk: #178296
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-05, 18:14

Citat:
Mikael Nilsson (2009-Nov-05)Vad gäller skype i utvecklingsgruppen så är det faktiskt frivilligt att delta där. Just nu är villkoren för att vara med att man använder skype, på samma sätt som partiet kräver att man man använder InstantForum om man ska delta i årsmötet,
Men där finns en viss skillnad, instantforum kräver inte att man använder och installerar något specifikt program på sin dator, inte heller irc gör det genom web-ircen.

En rätt väsentlig skillnad faktiskt.

Men sen så är ju utvecklingsgruppen frivillig att deltaga i, men partiet bör fundera på om det inte går misste om många bra ideer och röster i utvg. genom att den endast valt skype som mötesplats.

Att parti ledningen valt skype är en sak och får stå för dem, och där så är det inte så att man går miste om röster och ider idag.

Men jag undrar om partiledningen funderat på vad som händer om det väljs in personer som vägrar skype totalt? eller ska användande av skype vara ett krav för att väljs in på en högre funktionärsroll i partiet?

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#7) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #178303
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-05, 18:51

Skype kommer att fortsätta användas som en central del av partiets infrastruktur så länge vi inte har en ersättare. Om folk sätter vägran att använda vissa verktyg framför att partiet kan komma in i riksdagen kanske man bör fundera över sina prioriteringar?

(#8) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Länk: #178317
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-05, 19:50

Citat:
Mikael Nilsson (2009-Nov-05)Skype kommer att fortsätta användas som en central del av partiets infrastruktur så länge vi inte har en ersättare. Om folk sätter vägran att använda vissa verktyg framför att partiet kan komma in i riksdagen kanske man bör fundera över sina prioriteringar?
Så för att få in partiet i riksdagen så kall personer vara tvungna att överge sina principer?

För det blir väl ändå kontentan av det som du säger mer eller mindre. I

-sf kan jag inte säga mer än att det är en tråkig inställning.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#9) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #178325
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-05, 20:22

Om jag får säga mitt (och det får jag ju) så skiter jag fullständigt i om det är öppen eller stängd programvara, bara kommunikationen i partiet fungerar. Vissa verkar ju ha nästintill en religös inställning över öppen källkod. Är det inte öppen källkod så syndar man typ. Jag stör mig på det. Tack för mig.

(#10) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #178333
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-05, 20:47

Citat:
of_darkness (2009-Nov-05)
Citat:
Mikael Nilsson (2009-Nov-05)Skype kommer att fortsätta användas som en central del av partiets infrastruktur så länge vi inte har en ersättare. Om folk sätter vägran att använda vissa verktyg framför att partiet kan komma in i riksdagen kanske man bör fundera över sina prioriteringar?
Så för att få in partiet i riksdagen så kall personer vara tvungna att överge sina principer?
För det blir väl ändå kontentan av det som du säger mer eller mindre. I
-sf kan jag inte säga mer än att det är en tråkig inställning.
Ja, om situationen är sådan att vi har att välja på

A: Följa principerna religiöst, och ha ett icke-fungerande parti
B: Använda de verktyg som fungerar, och komma in i riksdagen

så väljer jag B. Vad väljer du?

Till och med de religiösa principernas fader, Richard Stallman, accepterade ju att han var tvungen att köra emacs på slutna operativsystem tills det fanns ett fungerande alternativ. Tror du att det hade blivit något av GNU om han hade vägrat använda SunOS?

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Musiken måste dö – för att leva igen Tommy Florstedt PP i media 3 2007-12-26 21:00
Att leva i kontrollsamhälle Henrik Rydberg Integritet och privatliv 1 2007-12-01 11:49
Än kan man leva på plattan Christian Engström PP i media 17 2007-11-29 11:12
”Vi måste hjälpa fildelare leva lagligt” Christian Engström PP i media 10 2007-05-04 14:30
Politiker måste leva som de lär infinite_emma PP i media 0 2006-09-01 16:00