Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-05, 20:52

Citat:
Tommten (2009-Nov-05)Om jag får säga mitt (och det får jag ju) så skiter jag fullständigt i om det är öppen eller stängd programvara, bara kommunikationen i partiet fungerar. Vissa verkar ju ha nästintill en religös inställning över öppen källkod. Är det inte öppen källkod så syndar man typ. Jag stör mig på det. Tack för mig.
Well jag använder väl eg bara opera och ibland adobe reader som stängt program som så, men använder ju msn som inte är öppet som så även flash och stängda filformat så..

Men jag anser fortfarande att skype är fult dåligt osv, och sånt är för mig viktigare än något annat.

Sen vill jag inte ha igång program som äter onödigt minne -det gör skype.

Så min ovilja att använda skype förutom då när jag anser det vara nödvändigt är för att jag inte finner att programmet som så lever upp till configurerings möjligheterna som jag kräver av program man ska använda.

Så jag tror skälen kan vara många för att inte använda skype.

Men det viktyigaste rent principiellt är att man inte ska påtvinga folk stängda skit program, iaf inte oss linux användare- de dära windows folket bryr jag mig inte om^^

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#2) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #178339
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-05, 21:17

Citat:
Mikael Nilsson (2009-Nov-05)
Citat:
of_darkness (2009-Nov-05)
Citat:
Mikael Nilsson (2009-Nov-05)Skype kommer att fortsätta användas som en central del av partiets infrastruktur så länge vi inte har en ersättare. Om folk sätter vägran att använda vissa verktyg framför att partiet kan komma in i riksdagen kanske man bör fundera över sina prioriteringar?
Så för att få in partiet i riksdagen så kall personer vara tvungna att överge sina principer?
För det blir väl ändå kontentan av det som du säger mer eller mindre. I
-sf kan jag inte säga mer än att det är en tråkig inställning.
Ja, om situationen är sådan att vi har att välja på
A: Följa principerna religiöst, och ha ett icke-fungerande parti
B: Använda de verktyg som fungerar, och komma in i riksdagen
så väljer jag B. Vad väljer du?
Till och med de religiösa principernas fader, Richard Stallman, accepterade ju att han var tvungen att köra emacs på slutna operativsystem tills det fanns ett fungerande alternativ. Tror du att det hade blivit något av GNU om han hade vägrat använda SunOS?
Jag väljer nog oftast A, även ifall det skulle kosta mig pengar, tex vilket min bojkott av pensionsystemet gör. eller iaf att gå miste om ett jobb om det kräver frångående av principer.

I fallet med skype så bojkottar jag det oftast, men inte alltid. Men däremot står jag för att man bör bojkotta skiten för att det är så fult o inställbart etc. så för mig handlar det delvis om att den är såpass onödig, att man måste ha igång ytterligare program vilket leder till än mindre ledigt minne ledigt. Och sedan att det är ett så slutet kommersiellt program som jag ser finns et bättre alternativ till.

Tex så finns alternativet med irc som om man vill går att köra via webben och där det finns naitive clients till för alla operativsystem.

Och för mig går det före det mesta inklusive lagen, om det innebär att för att dra det extremt att man blir avrättad för fildelnings-relaterade brott så fine då har jag iaf inte brutit mot principerna och stolt kunnat säga att jag gett fingret åt det jag inte gillar.

Jag kan göra ett undantag för ordförande nätverket i up eftersom det endast är möten nångång här o där.

Men det är _MIN_ personliga upfattning som jag inte förväntar att någon bör dela.

Men att jag anser att principer är till för att följas.
Och att man inte bör sätta onödiga begränsningar där de inte behövs.
Jag skulle likväl oxå göra samm val mellan A o B om det hade gällt att införa medlemsavgift.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#3) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #178371
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-06, 01:52

En idé som uppstått runt Skype-alternativ vore att PP-branda en XMPP-klient, så det enda man behöver göra när man startat upp den är att fylla i sitt användarnamn och lösenord (företrädelsevis samma som på PirateWeb), och sedan kan man direkt börja delta i kanaler.

Hur fungerar det med autentisering och auktorisering? Det finns ju en hel del kanaler som inte är öppna för alla att delta i också, och det kravet kommer alltid att finnas. Går det att lösa i denna PP-brandade klient?

Kan någon frivillig ta på sig att bygga ihop denna klient? Jag tror responsens skulle vara riktigt positiv om det blev så enkelt att använda.

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
  (#4) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #178416
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-06, 17:15

Citat:
Daniel Nyström (2009-Nov-06)PP-branda en XMPP-klient
Finns ju ett gäng fri-mjukvaru-klienter, så från det hållet är det inga problem som jag ser det.
Det viktigaste isf borde ju vara en bra default-konfiguration, tex med bokmärken och auto-join till en publik kanal (motsvarande #piratpartiet på IRC).

Citat:
Hur fungerar det med autentisering och auktorisering?
Inloggning kopplad mot PirateWeb borde gå fixa, nån insatt kan ju kika på detta.

Citat:
Det finns ju en hel del kanaler som inte är öppna för alla att delta i också, och det kravet kommer alltid att finnas.
XMPP ger väldigt bra kontroll över kanaler/rum.

(#5) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Länk: #181422
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-11-18, 16:55

Skulle vara bra om folk testade detta och säger vad som fattas/kan göras bättre.

Senast redigerad av Zash den 2010-07-14 klockan 08:30. Anledning: uppdatera länk

(#6) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Länk: #186942
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2009-12-15, 16:54

BUMP

Vad behöver göras?

Förslag/Todo:
* Sätta upp en officiell PiratPartiet-XMPP-server, ev med PirateWeb-integration
* Bygga en PP-brandad klient

(#7) Gammal
eCo Inte uppkopplad

eCos avatar

Reg.datum: May 2008

Länk: #189655
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2010-01-08, 01:04

Mer BUMP
Så här kan en PP klient se ut. Klienten Gajim ger även möjligheten för hur fönsterna ska sitta ihop.

(#8) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Länk: #190738
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2010-01-18, 07:51

Eller såhär:
http://www.speeqe.com/room/piratpart...ratpartiet.se/

Edit: xmpp.PP.se!

(#9) Gammal
slicedlime Inte uppkopplad

slicedlimes avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #192389
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2010-02-04, 15:13

Jag är intresserad av att hjälpa till med det här. Finns det någon struktur för arbetet (annat än wiki-sidan och ticketsen?) Känns som det finns en avsaknad av lite mer struktur som nedbrytning av allt som ska göras i mindre tasks, kanske ett sätt att sno åt sig en task, osv. Mer specifik tracking än en ticket som säger "nytt chatsystem" typ.

Synlighet och tydlighet.

Skivad lime -- Piratpartistisk, politisk blogg.
Entertaining Code -- Om spel, musik, kod och pirater.

(#10) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Länk: #192405
Standard RE: När ska vi börja leva som vi lär? - 2010-02-04, 19:25

Hjälp med struktur och organisation skulle vara jättebra.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Musiken måste dö – för att leva igen Tommy Florstedt PP i media 3 2007-12-26 21:00
Att leva i kontrollsamhälle Henrik Rydberg Integritet och privatliv 1 2007-12-01 11:49
Än kan man leva på plattan Christian Engström PP i media 17 2007-11-29 11:12
”Vi måste hjälpa fildelare leva lagligt” Christian Engström PP i media 10 2007-05-04 14:30
Politiker måste leva som de lär infinite_emma PP i media 0 2006-09-01 16:00