Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Banarne Inte uppkopplad

Banarnes avatar

Reg.datum: Dec 2009
Standard Krav på att stava rätt - 2009-12-19, 18:09

Jag är oerhört trött på att läsa Maccos inlägg, de är fulla av stavfel och han skriver ihop ord på ett helt ologiskt sätt. Kort sagt fullt med slarv, trots att det finns ett hyfsat rättstavningsprogram inbyggt i forumet. Visst alla skriver stavfel och särskriver ibland, men Macco tycker jag går över gränsen för vad som är acceptabelt. Det känns väldigt nonchalant av honom att hela tiden skriva sina oläsliga meddelanden, trots att det finns ett rättstavningsprogram. Kan man inte kräva en viss nivå ifrån folk som skriver här, jag tycker Macco i nuläget bara kladdar ner forumet med obegripligheter. Det borde betraktas som spam. Har som sagt svårt att avgöra om Macco vill föra debatt här på forumet eller bara skriva oläsliga attacker emot andra användare.

(#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #187688
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-19, 18:22

Haha, jag är mållös. Räknas detta som ett personangrepp?

(#3) Gammal
Banarne Inte uppkopplad

Banarnes avatar

Länk: #187691
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-19, 18:26

Citat:
Winston Smith (2009-Dec-19)Haha, jag är mållös. Räknas detta som ett personangrepp?
Nej det är knappast ett personangrepp. Jag angriper inte hans person, utan hans medvetna slarv att skriva oläsliga meddelanden trots att det finns ett rättstavningsprogram.
Det är ju rent kladd som skrivs ifrån Macco, det är obegripligt och svårläst. Kan som sagt inte göra en bedömning av vad han vill ha sagt i sak.

(#4) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #187695
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-19, 18:44

Vissa människor har ju svårare att uttrycka sig i tal eller skrift, och vi vill väl inte utesluta dem från att delta.

Men givetvis ska det inte vara tillåtet att medvetet kladda ner forumet med klotter.

(#5) Gammal
Banarne Inte uppkopplad

Banarnes avatar

Länk: #187702
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-19, 19:01

Citat:
Winston Smith (2009-Dec-19)Vissa människor har ju svårare att uttrycka sig i tal eller skrift, och vi vill väl inte utesluta dem från att delta.
Men givetvis ska det inte vara tillåtet att medvetet kladda ner forumet med klotter.
Jag kan ta upp exempel på personer som har uppenbart svåra problem att uttrycka sig här på forumet, men det är inte samma sak som att skriva massa stavfel trots att det finns ett rättstavningsprogram. När det gäller Macco så tycker jag att det är uppenbart att det handlar om medvetet slarv. Han verkar även hoppa över att skriva vissa ord, vilket gör hans inlägg ännu mer obegripliga. Hans signatur är också helt obegriplig, eller är hans signatur skriven på ett annat språk? norska?

Som sagt alla skriver stavfel, men när det gäller Macco så känns det som om han inte ens bryr sig om att försöka stava rätt, trots rättstavningsprogrammet. Det känns respektlöst. Jag tycker det är rent kladd.

Edit: Nu verkar det som att det tillkommit en engelsk text i Maccos signatur (eller så har jag inte sett den tidigare) där han verkar skylla på att han har ADHD. Det finns ett sätt att förbättra koncentrationssvårigheter, träna på att koncentrera sig. Så jag tycker inte att man kan skylla på ADHD och tror att det är okej att stava som en kratta när det som sagt finns ett rättstavningsprogram.

(#6) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #187723
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-19, 23:51

Hej banarne eller skall vi säga ROLAND.

Forumet äro icke någon swnskauppsatts, Man äro skrivfa hur man havfer på thetta ting.

singathurerna under mig äro eder från en lag med namn Dalalagen och eder fornswensk och skola icke citeras med modern swenskt språk.
Then Andra äro ett citat frawn ett script om en pojk som hawer ADHD. Jag hawer icke den.

Vi tar det i runor också tydker jag.

??? ??????? ????? ????? v? ?ä?? ??????.

??????? ?? ???? ?å??? ?w????????????, ??? ä?? ????v?? ??? ??? ??v??? ? ?????? ????.

????????????? ????? ??? ä?? ???? ??? ?? ??? ??? ???? ????????? ??? ???? ?????w???? ??? ????? ???? ??????? ??? ?????? ?w????? ???å?.
???? ????? ä?? ??? ????? ???w? ??? ?????? ?? ?? ???? ??? ??w?? ????. ??? ??w?? ???? ???.

sedan tar vi det i PECS för Roland. Eller vänta, PECS är för svårt att skriva i forumet och jag tror inte att roland kan läsa PECS..

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

(#7) Gammal
morris Inte uppkopplad

Länk: #187726
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-20, 01:11

"det finns ett hyfsat rättstavningsprogram inbyggt i forumet" ...

- och var?

- på norska, svenska eller ignore?

(#8) Gammal
Banarne Inte uppkopplad

Banarnes avatar

Länk: #187743
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-20, 08:03

Citat:
Macco (2009-Dec-19)Hej banarne eller skall vi säga ROLAND.
Forumet äro icke någon swnskauppsatts, Man äro skrivfa hur man havfer på thetta ting.
singathurerna under mig äro eder från en lag med namn Dalalagen och eder fornswensk och skola icke citeras med modern swenskt språk.
Then Andra äro ett citat frawn ett script om en pojk som hawer ADHD. Jag hawer icke den.
??????? ?? ???? ?å??? ?w????????????, ??? ä?? ????v?? ??? ??? ??v??? ? ?????? ????.
????????????? ????? ??? ä?? ???? ??? ?? ??? ??? ???? ????????? ??? ???? ?????w???? ??? ????? ???? ??????? ??? ?????? ?w????? ???å?.
???? ????? ä?? ??? ????? ???w? ??? ?????? ?? ?? ???? ??? ??w?? ????. ??? ??w?? ???? ???.
sedan tar vi det i PECS för Roland. Eller vänta, PECS är för svårt att skriva i forumet och jag tror inte att roland kan läsa PECS..
Suck!

Är det bara jag som tycker att det är uppenbart nu varför jag för fram kritik emot detta kladd?

(#9) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #187748
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-20, 12:31

Citat:
Banarne (2009-Dec-19)Jag är oerhört trött på att läsa Maccos inlägg, de är fulla av stavfel och han skriver ihop ord på ett helt ologiskt sätt. Kort sagt fullt med slarv, trots att det finns ett hyfsat rättstavningsprogram inbyggt i forumet. Visst alla skriver stavfel och särskriver ibland, men Macco tycker jag går över gränsen för vad som är acceptabelt.
Jag tycker personligen inte att någon åtgärd ska tas. Visst, eftersom forumet inte är en chatt så det finns alla möjligheter att hinna formulera, korrigera och rättstava sina inlägg i lugn och ro innan man trycker på "post reply" och jag håller med dig om att det är önskvärt att göra detta och försöka få varje post att se så proper ut man kan innan man postar dem. Inte minst för sin egen skull. Jag ska förklara varför.

För min del fungerar det ungefär som med muntligt tal. Om någon sluddrar och talar osammanhängande som värsta fyllot tar jag den personen på mindre allvar än de som inte sluddrar. Så är det nog för de flesta. Jag tvivlar på att tex Obama skulle kommit speciellt långt om han missat ord, stakat sig, sluddrat och uttalat saker fel...

Nu är det så att vissa har dyslexi mm, så i skrift får man väl ha ett visst överseende, fast det är möjligt att göra rättstavade inlägg även för dyslektiker. Se Christoffer Willenfort tex. Han skriver att han är dyslektiker, men det tycker jag inte märks på det han skrivit där. Att ha rättstavning som ett krav och behandla stavfel som något som måste åtgärdas är att gå lite långt om det är vad du är ute efter Banarne. En rekommendation om att försöka stava rätt för de andra läsarnas skull och för sin egen skull så budskapet går fram till de andra läsarna borde räcka.

Citat:
morris (2009-Dec-20)"det finns ett hyfsat rättstavningsprogram inbyggt i forumet" ...
- och var?
- på norska, svenska eller ignore?
Det finns en knapp som mellan "Post Reply" och "Preview". Jag testade det just och det var det absolut sämsta rättstavningsprogramet jag varit med om. Det sa till på rättstavade ord och gav inga förslag på ord jag stavade fel på med vilje för att testa det. Så forumets rättstavningsprogram fungerar tydligen inte så bra. Inte för mig i alla fall. Är det något ord jag är osäker på brukar jag helt enkelt googla det. Det fungerar rätt bra.

Citat:
Macco (2009-Dec-19)Forumet äro icke någon swnskauppsatts, Man äro skrivfa hur man havfer på thetta ting.
Man får inte skriva hur man vill, hur som helst, vad som helst, var som helst på forumet.

Citat:
Banarne (2009-Dec-20)Är det bara jag som tycker att det är uppenbart nu varför jag för fram kritik emot detta kladd?
Jag tycker det är uppenbart även utan ditt citat. Det borde dock ligga i författarens intresse att försöka få motparten att förstå det man skriver och att försöka få ett trovärdigt och seriöst intryck, annars får man skylla sig själv om det budskapet man försöker framföra (eller inte försöker tillräckligt) inte ger önskad effekt.

(#10) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #187749
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-20, 12:47

Citat:
Banarne (2009-Dec-20)
Citat:
Macco (2009-Dec-19)Hej banarne eller skall vi säga ROLAND.
Suck!
Är det bara jag som tycker att det är uppenbart nu varför jag för fram kritik emot detta kladd?

Kladd? hela din tråd och alla inlägg du har framfört mot mig på hela forumet är kladd....

Det där är absolut så mycket svenska du bara kan ha.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är