Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-13, 07:32

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Styrelsen har fått i uppdrag av vårens medlemsmöte att ta fram ett nytt principprogram för partiet. Vidgningen av partiets principprogram ingår i det arbetet.

Så jag undrar varför detta förslag går ut som ledningsremiss när frågan ligger på styrelsens bord ?

Borde inte styrelsen göra en remiss i frågan i stället ? Eller har jag missat att frågan delegerats till partiledningen från styrelsen ?
Det stämmer att styrelsen fått det uppdraget, men jag tycker att det är oerhört viktigt att så många som möjligt deltar i diskussioner kring vår politik. Hur ska styrelsen annars få en känsla för vad medlemmarna tycker och tänker? Det handlar om förankring och om utveckling och det måste vi göra tillsammans.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

(#2) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #240716
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-13, 08:28

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
... här måste till en rejäl breddning utanför våra kärn områden in på frågor som berör våra väljare samt potentiella sådana, nämligen människor i ålderskategorin 18-40år.
Jag betvivlar att du tänkt igenom det ordentligt. Föreslår du seriöst att 60 % av väljarkåren (ålderskategorin "över 40 år") skall elimineras från partiets målgrupp i nästa riksdagsval?

(#3) Gammal
janolov Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #240848
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-13, 22:32

Självklart är det en breddning av det politiska programmet som vi skall satsa på. Det är bristen på bredd som hela tiden framförs som anledning till att inte rösta på Piratpartiet. De allra flesta håller med oss i vår frågor men det räcker inte för att man skall lägga sin röst på oss. Man vill helt enkelt ha svar på ett antal frågor ytterligare och när vi passar säger väljarna "Nej tack". Det vill inte jag höra igen om fyra år!

Vad vi behöver göra är att analysera de olika aktuella politikområdena och välja ut för varje politikområde hur vi skall hantera frågorna, vilka ställningstaganden vi kan göra utan att halka in i höger-vänsterskalan eller blockpolitiken för mycket. Det är ett grannlaga arbete som kräver mycket tid och politisk magkänsla. Den delen av jobbet är inget för hela medlemskåren att delta i men det kanske styrelsen kunde ta på sig för det är väl ungefär det uppdrag man redan fått. Därefter kan man sprida ett antal förslag som kan diskuteras i ett större sammanhang innan man försöker fastställa något resultat. Att köra loppet i omvänd ordning, så som förslaget här ligger, leder till fokusering kring vissa detaljer och dåligt sammanhang. T ex finns här redan en diskussion om ordvalet bredd eller djup och en om valets matematik. Vi har ju också valmanifesten som avskräckande exempel på resultat av bristfälligt organiserat arbete.

När det sedan gäller temahelgen som skissas på, är det en god tanke att släppa in andra men har vi verkligen tid med det? Vi har aldrig tidigare haft ett gemensamt möte av den karaktären och vi har gränslöst mycket att diskutera. När vi kommer dit behöver vi ha klarat av en hel del förarbete också om det skall vara meningsfullt. Jag håller definitivt inte med om att det skall vara en helg för brainstorming, det vore slöseri med tid. Att dessutom hålla på i månader för att planera en brainstorming tycker jag tyder på att styrelse/ledning inte verkar ha en susning om vad man håller på med och vilket uppdrag man fått. Kanske är det dags att stämpla in och försöka leverera eller också fundera på en annan sysselsättning?

/Jan-Olov

(#4) Gammal

Anna Trobergs avatar

Länk: #240872
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-14, 08:18

Citat:
Ursprungligen postat av janolov Visa inlägg
När det sedan gäller temahelgen som skissas på, är det en god tanke att släppa in andra men har vi verkligen tid med det? Vi har aldrig tidigare haft ett gemensamt möte av den karaktären och vi har gränslöst mycket att diskutera. När vi kommer dit behöver vi ha klarat av en hel del förarbete också om det skall vara meningsfullt. Jag håller definitivt inte med om att det skall vara en helg för brainstorming, det vore slöseri med tid. Att dessutom hålla på i månader för att planera en brainstorming tycker jag tyder på att styrelse/ledning inte verkar ha en susning om vad man håller på med och vilket uppdrag man fått. Kanske är det dags att stämpla in och försöka leverera eller också fundera på en annan sysselsättning?
Hej Jan Olov!
Jag tror på att släppa in andra. Ett problem vi ständigt har är att vi predikar för redan frälsta. Genom att ta in input utifrån blir det mindre risk för inavlade diskussioner. Vi måste lyssna på omvärlden för att få veta hur omvärlden förhåller sig till vår politik. Jag tror att det är direkt ohälsosamt att stänga ute omvärlden om vi vill fortsätta vara en aktiv del av de politiska frågor vi driver.

Anledningen till att jag lade upp förslaget som fördiskussion - temahelg - efterdiskussion är att alla inte kan släppa resten av livet och åka på temahelg. Däremot kan de ta del av alla delarna av diskussionen via nätet. Det handlar alltså om att öppna upp diskussionerna för fler människor.

Men för att det ändå ska vara möjligt för så många som möjligt att vara på plats, så är det helt nödvändigt att planera något i månader i förväg. Det är väldigt få människor med arbete och familj som kan besluta några dagar frånvaro från hemmet med en eller ett par veckors varsel. Vi kan inte vara ett parti som bara inkluderar människor utan jobb och familj. Vi måste försöka inkludera alla så gott det går. Även detta handlar alltså om att öppna upp diskussionen för fler människor.

Sedan var det det där med brainstormning. Det handlar naturligtvis inte om att vi ska samla alla i ett rum och låta alla pladdra fritt i 48 timmar. Förslaget går ut på att ha planerade föreläsningar med efterföljande diskussioner. Däremot måste vi våga gå in i det hela förutsättningslöst och ha högt i tak. Att redan i förväg bestämma vad det är tanken att vi ska tycka om något när helgen är över vore fullkomligt meningslöst och ett slöseri med tid.

Det är lite tråkigt att du förutsätter okunskap istället för att fråga varför något är tänkt på ett visst sätt. Vi är ett parti som består av extremt kunniga människor med många olika erfarenheter. Visst kan åsikterna ibland gå isär, men det är inte detsamma som att någon är dum och borde kasta in handduken. Jag tror vi måste våga fråga mer hur folk tänkt, istället för att bara utgå från att de är dumma. Det skulle bespara oss mycket groll.

Partiledare

(#5) Gammal
janolov Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #241012
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-14, 21:03

Anna - Det jag efterlyser är ledarskap hos dem som sitter i ledningen. Att inte axla ledarskapet är inte detsamma som att vara dum.

Att släppa in andra på vårt första och hittills enda planerade möte med pirater från hela landet tycker jag är ett fruktansvärt slöseri med tid. Ja, vi skall lyssna på andra. Självklart kan vi inte klättra upp i ett elfenbenstorn och vara oss själva nog, det är ju precis det jag skriver. Men det vi skall åstadkomma är ju uppenbart, ett tillräckligt brett politiskt program för att locka fler väljare. Varken mer eller mindre.

Det går utmärkt att sätta igång arbetsgrupper redan nu som kan få komma med förslag som sedan kan diskuteras, dissekeras, sågas, manglas och kanske till och med beslutas om på vår temahelg. Det är vår politik det handlar om och den skall vi också utforma själva. Framförallt därför att vi som arbetar, har familj, är inblandade i diverse aktiviteter i det samhälle där vi verkar, framförallt därför behöver vi utnyttja vår dyrbara tid och inte slösa bort den genom att agera med bristande fokus.

Var det inte vi som skulle förändra världen?

/Jan-Olov

(#6) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #241070
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-14, 23:41

Följande text brainstormades fram i en skypekanal och finns även i paddform här: http://piratepad.net/yMEQWBpDVM

"Efter valet är det viktigt att vi ser till att våra medlemmar "ska orka" och inte bara känna trötthet i och inför politiken.

Ett viktigt steg i detta är att ha en kongress, där formen för kongressen spelar mindre roll, och att till denna kongress så uppmanas medlemmar att debattera och motionera om partiprogrammet. Det viktiga med kongressen är som sagt var inte formen utan att den har som uttalat mål att medlemmarna, och inte styrelsen, ska förändra principprogrammet

Detta kan börjas genom brainstorming om ämnen, typ i en padda/forumtråd. I den här fasen får man inte säga nej till något utan allt ska med. Sen sorterar någon (styrelsen, nån annan) upp det hela till en fin lista med huvudområden där alla andra saker som brainstormats fram passar in under exakt en av rubrikerna.

Efter det så är det dags att debattera och det som är viktigt här är att se till att alla är med så det inte blir en liten klick som bestämmer och som råkar missa något radikalt skitviktigt...

Men jag tror också att vi borde göra något mer likt årsmötet, där alla kan skriva långa och bra ändringsförslag, och att de uppmanas att göra det, och att dessa sedan diskuteras och voteras om."

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

(#7) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #241076
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 00:01

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Petersson Visa inlägg
Jag betvivlar att du tänkt igenom det ordentligt. Föreslår du seriöst att 60 % av väljarkåren (ålderskategorin "över 40 år") skall elimineras från partiets målgrupp i nästa riksdagsval?
Attack everywhere is attack nowhere.

-- Sun Tzu

(#8) Gammal
itmannen Inte uppkopplad

itmannens avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #241082
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 00:12

Citat:
Ursprungligen postat av Rick Falkvinge Visa inlägg
Attack everywhere is attack nowhere.

-- Sun Tzu
Nu hänger jag inte med på vad du menar.

Toni Appelqvist
Åsgatan 5 A
912 31 Vilhelmina
Mobil: 073-0817620
http://itmannen.se

Skicka ett meddelande via AIM till itmannen Skicka ett meddelande via MSN till itmannen Skicka ett meddelande via Skype™ till itmannen  
  (#9) Gammal

Anna Trobergs avatar

Länk: #241108
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 08:02

Citat:
Ursprungligen postat av janolov Visa inlägg
Anna - Det jag efterlyser är ledarskap hos dem som sitter i ledningen. Att inte axla ledarskapet är inte detsamma som att vara dum.

Att släppa in andra på vårt första och hittills enda planerade möte med pirater från hela landet tycker jag är ett fruktansvärt slöseri med tid. Ja, vi skall lyssna på andra. Självklart kan vi inte klättra upp i ett elfenbenstorn och vara oss själva nog, det är ju precis det jag skriver. Men det vi skall åstadkomma är ju uppenbart, ett tillräckligt brett politiskt program för att locka fler väljare. Varken mer eller mindre.

Det går utmärkt att sätta igång arbetsgrupper redan nu som kan få komma med förslag som sedan kan diskuteras, dissekeras, sågas, manglas och kanske till och med beslutas om på vår temahelg. Det är vår politik det handlar om och den skall vi också utforma själva. Framförallt därför att vi som arbetar, har familj, är inblandade i diverse aktiviteter i det samhälle där vi verkar, framförallt därför behöver vi utnyttja vår dyrbara tid och inte slösa bort den genom att agera med bristande fokus.

Var det inte vi som skulle förändra världen?

/Jan-Olov
Vi har haft flera f2f-möten tidigare: tex Parleys och Tjejsnack. Jag tror därför att det är hög tid att ta in tankar utifrån. Vi har redan fastnat i ett pirat-groupthink och det vore nyttigt om vi kunde bryta oss ur det. Både för oss och för de människor vi försöker övertyga om vår förträfflighet.

Jag vill inte heller att de tas några beslut under dessa temahelger. Jag vill att de ska fungera som en samlande utgångspunkt för vidare diskussioner. Anledningen till det är att jag är hellbent på att så många som möjligt ska få chansen att delta i både diskussioner och beslut.

Piratpartiet ska vara en inkluderande organisation, inte en organisation som exkluderar alla med jobb och familj, eftersom de har betydligt svårare för att bara packa och dra iväg på f2f-möte.

Just på grund av att jag vill inkludera så många som möjligt, så vill jag inte heller inleda med att skapa arbetsgrupper som ska bestämma hur vi ska diskutera vidare. Jag vill att alla, grupper eller enskilda, ska kunna komma med förslag om vad som ska diskuteras. Hittar man rätt vägar för det kommer det dessutom att se till att fler engagerar sig i diskussionerna, vilket är ett stort plus. Jag ser därför hellre att man har grupper som tar på sig att samla ihop diskussionerna när de börjar kännas färdiga. Dessa grupper skulle då kunna bestå av de som varit speciellt aktiva och intresserade av respektiva fråga.

Partiledare

(#10) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #241140
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 11:14

Det värsta partiet skulle kunna göra nu är att anordna en IRL-kongress i exempelvis Stockholm där alla är inbjudna men att deltagarna själva får bekosta resa, logi och mat. Det skulle samla en allt för liten grupp och upplevas som toppstyrt. I så fall är det bättre att ha ett omröstningssystem för att utse ombud, liknande det förbundet har till sin kongress.

Och att samla grupper över Internet som ansvarar för ett visst område känns också som om det har testats förr, med uselt resultat.

Mitt konkreta förslag är istället sex träffar. En f2f i varje distrikt (liknande tidigare parleys) och en grupp som träffas över det där Internet.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är