Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 15:32

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Mitt konkreta förslag är istället sex träffar. En f2f i varje distrikt (liknande tidigare parleys) och en grupp som träffas över det där Internet.
Nja jag tror vi ska nog titta mer på geografiska områden än distrikt, iaf mälardalen med omnejd(örebro,västerås,uppsala,gotland,nyköping,eskilstuna,strängnäs, (möjligen linkan och peking , jkpg har nog närmare nedåt skåneland)) kan lätt ta sig till stockholm, värmland kan nog ta sig till gbg.

Osv är nog bättre att tänka om man ska arrara geografiskt baserade träffar.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#2) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #241210
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 15:54

Citat:
Ursprungligen postat av itmannen Visa inlägg
Nu hänger jag inte med på vad du menar.
Rick menar att man skall inrikta sig på de som enklast kan övertalas att rösta på Piratpartiet i stället för att försöka nå väljare som inte är intresserade. Piratpartiets målgrupp är Internetgenerationen.

Citat:
Ursprungligen postat av of_darkness Visa inlägg
Nja jag tror vi ska nog titta mer på geografiska områden än distrikt, iaf mälardalen med omnejd(örebro,västerås,uppsala,gotland,nyköping,eskilstuna,strängnäs, (möjligen linkan och peking , jkpg har nog närmare nedåt skåneland)) kan lätt ta sig till stockholm, värmland kan nog ta sig till gbg.

Osv är nog bättre att tänka om man ska arrara geografiskt baserade träffar.
Eller varför inte göra om distrikt-indelningen så den är baserade på geografisk närhet ? Det skulle leda till bättre samanhållning i distrikten.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#3) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #241220
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 16:03

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Eller varför inte göra om distrikt-indelningen så den är baserade på geografisk närhet ? Det skulle leda till bättre samanhållning i distrikten.
Ja det är jag helt för, specielt då västerås och uppsal ligger så nära stockholm så hade jag nog sett mer o bättre sammarbete genom att göra mälardalen till ett distrikt.

Men hur som helst bör man utreda distriktetsn avgränsningar till geografisk och vägnät/kolektivtrafiksförbindelser, för det spelar ju mindre roll om 2 områden ligger intill varandra på kartan om de inte kan ta sig lätt mellan varandra, det är därför mälardalen bör göras till en/2 distrikt eftersom trafikmässigt är det utbygt som en ring runt.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#4) Gammal
janolov Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #241234
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 16:40

Med den ambitionsnivå som kommer i dagen här ser det mest ut att vara läge att gå i ide. Kan någon vara snäll och väcka mig om sådär en 20 år när det börjar bli dags att göra något?

/Jan-Olov

(#5) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #241238
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 17:16

Jag har inget emot att vi så småningom tittar på möjligheterna att ha en kongress. Men en kongress är inte riktigt samma sak som jag föreslår med min idé om hur vi kan utveckla vår politik organiskt. Dessutom får man inte glömma den ekonomiska verkligheten. En kongress kostar pengar. Jag vill minnas att UPs kongress gick loss på 150 000 eller något sånt (om någon har mer exakta siffror, så rätta mig gärna. :-)) Sedan måste man dessutom fundera på om man i så fall ska köra någon sorts ombudsmodell och hur det ska göras (som Agnesson påpekade.)

Kort sagt, gärna en f2f-kongress, men det när vi har de ekonomiska möjligheterna och när vi kommit överens om eventuell ombudsmodell etc. Tills dess tror jag att vi kan komma långt med tematiska diskussioner av det slag jag föreslagit.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

(#6) Gammal

Anna Trobergs avatar

Länk: #241258
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 18:13

Jag tycker så bra om vår diskussion här att jag bloggade lite om den för att locka hit fler: http://www.annatroberg.com/2010/10/1...v-pps-politik/ :-)

Partiledare

(#7) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #241270
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 19:14

Jag är helt för "fördjupning" men ganska mot "breddning".

Breddning riskerar bara att göra oss till ett parti som alla andra, eftersom det implicerar att plocka in frågor som inte är alls kopplade till våra grundfrågor. Det är _mycket_ svårt att göra det utan att alienera en massa medlemmar.

Dessutom så måste man vara beredd på att det finns en risk med att bredda sig till sådant som inte är förankrat i våra kärnfrågor genom att det sedemera drar till sig medlemmar som är intresserade av de "breddade" frågorna men inte av de frågor som "är" piratpartiet. Och då är vi rätt vad det är ett allmänpolitiskt parti där informationspolitiken bara är ett område bland alla andra.

Jag tror att F2F-möten i form av parleys är en bra sak, men som nån sa, de ska läggas regionalt där aktivisterna finns så att så många som möjligt kan delta.

På det hela taget är jag lite skeptisk till att lite desperat ändra politiken pga ett misslyckat val. Jag är rätt säker på att vi borde kunna skramla ihop 5% av rösterna om bara väljarna visste om att vi finns på allvar. Jag misstänker starkt att vi missade fler röster genom att folk inte var riktigt medvetna om att vi fanns och vad vi står för, än vad vi missade pga att de visste vad vi står för och inte höll med.

Och DET är inte ett problem med politiken, utan snarare ett organisatoriskt problem.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
  (#8) Gammal

Anna Trobergs avatar

Länk: #241278
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 19:40

Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Jag är helt för "fördjupning" men ganska mot "breddning".

Breddning riskerar bara att göra oss till ett parti som alla andra, eftersom det implicerar att plocka in frågor som inte är alls kopplade till våra grundfrågor. Det är _mycket_ svårt att göra det utan att alienera en massa medlemmar.

Dessutom så måste man vara beredd på att det finns en risk med att bredda sig till sådant som inte är förankrat i våra kärnfrågor genom att det sedemera drar till sig medlemmar som är intresserade av de "breddade" frågorna men inte av de frågor som "är" piratpartiet. Och då är vi rätt vad det är ett allmänpolitiskt parti där informationspolitiken bara är ett område bland alla andra.
Förslaget handlar alltså inte om att hitta på nya saker att tycka, utan om att applicera det vi redan tycker på fler saker. Så fördjupning är kanske ett bättre ord.

Och med en sådan fördjupning ser jag ingen större risk att förlora horder av anhängare, men däremot goda chanser att hitta nya anhängare.

Partiledare

(#9) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #241294
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-15, 22:18

("Attack everywhere is attack nowhere" -- Sun Tzu)

Citat:
Ursprungligen postat av itmannen Visa inlägg
Nu hänger jag inte med på vad du menar.
Ett citat från The Art of War som är tillämpligt på all modern verksamhet där man försöker vinna, tja, mindshare i brist på bättre ord.

När man har begränsade resurser, så klarar man inte att rikta in sig på alla. Då blir man helt enkelt osynlig: varje enskild person ser för lite av en i relation till den exponering de upplever från andra. Man måste rikta in sig så snävt att man blir en dominerande spelare i den gruppen. Dominerande. Välj en så liten ankdamm att man är största fisken där, annorlunda uttryckt. Först då syns man i alla fall någonstans, och sedan kan man växa vidare därifrån.

(#10) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #241316
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-16, 01:04

Det finns problem med Anna Trobergs förslag det största är att det finns ingen som håller i tratten och ser till att saker och ting som skulle behöva det åker ner i tratten.

A. Saker kommer falla mellan stolarna.

A. 1 Allting som inte tas upp på en temaparley faller mellan stolarna.
A. 2. Det kommer behövas ett mycket stort antal temaparley (säg 20-50 möten) för att hinna diskutera alla frågorna. Vem har råd att åka till så många möten runt om i Sverige ? Vem har tid och bevaka mer en en handfull ?
A-3. Allting som skrivs på bloggar eller står i tidningsartiklar missas om det inte finns någon med uppgift att sammanställa input till en temamöte långt i förtid (vi talar år här) och som då även fortsätter och hålla koll på området efter temamötet har varit. Partiet har inga politiska talespersoner som andra partier har.
A-4 Alla som inte kan deltaga på mötena eller titta på bambuser utestängs från diskussioner.
A-5 Hur skall partiet få råd att bekosta dessa 20-50 parleys som behövs för att diskutera de olika områdena ?
A-6 Med många olika deltagande på parleys så finns risk för dubbelarbete på områden som då påverkar varandra - dubbelarbete där de olika kommer fram till helt olika svar beroende på vilka ingångsväg man väljer i frågan.
A-7 Vad händer med alla de områden som partiet skulle behöva fördjupa oss i men som ingen tar tag i och ordnar ett parley för ?
A-8 Vem skall tillhandahålla de arbetsinsatserna som krävs för att skapa alla dessa parleys. Det kommer bli 1-2 parley i månaden under de närmaste åren om alla områden skall få ett parley.
A-9 Vem bevakar vad de andra partierna tycker i frågorna ?

Exempel på parleys:

- Arbetsmarknadspolitik
- Socialbidrag
- Skattepolitik
- Säkerhetspolitik
- Försvarspolitik
- Kulturpolitik
- Integrationspolitik
- Invandrarpolitik
- Näringslivspolitik
- Utrikespolitik
- EU-politik - behövs förmodligen flera parleys om EU.
- Utbildningspolitik
- Sjukvårdspolitik
- Patentpolitik
- Upphovsrättspolitik
- Integritetspolitik
- Energipolitik
- Kommunpolitik
- Landstingspolitik
- Polis och domstolsväsendet
- Grundskolepolitik
- Högskolepolitik
- Forskningspolitik
- Öppna standarder och öppen källkod
- Grundlagen
- Valsystemet
- Utrikespolitik
- Alkohol och narkotikapolitik
- Intrastrukturpolitik
- Miljöpolitik

De flesta av ovanstående områdena har vi snuddat vid i Piratpartiets politik eller har kommit upp till omröstning på senaste årsmötet.

Parleys är tyvärr ett dåligt sätt att föra fram denna typ av diskussioner då det blir främst de som orkar, kan, har råd och de som har en agenda som kommer åka till dem och vara med i diskussionerna. Parleys exkluderar mera än de inkluderar folk att vara med i diskussionen.

Mitt förslag till lösning:

Jag föredrar att man bildar arbetsgrupper med uppgift att bevaka och ta fram de aktuella frågeställningarna inom de olika politiska områdena och sedan får i uppdrag att presentera dem för partiet och fråga alla medlemmar om råds vad de tycker i de olika frågorna. Denna rådfrågan bör ske minst vid 3 olika tillfällen.

Först en förfrågan om vilka frågor medlemmarna tycker är intressanta och vad för ställningstagande de har i frågorna. Till det tar man då tidningsartiklar, debattartiklar, intresseorganisationers tankar och idéer och kollar vad de andra partierna tycker i frågan som input och sammanställer de frågor som finns på området och tar fram olika tänkbara ställningstagande Piratpartiet kan göra.

I den andra förfrågan så sammanställs alla frågorna och ges initiala olika tänkbara förslag till ställningstagande. Här ges då medlemmar möjlighet att rösta och ge synpunkter om vad de tycker i frågan och påtala om gruppen missat viktiga frågor inom området.

Det görs sedan en tredje förfrågan där man då sammanställer resultaten från det hela och frågar medlemmarna om vad de tycker om resultatet och ger dem möjlighet att återigen påverka resultatet för en tredje omgång.

Finns det kontroversiella frågor eller frågor som behöver diskuteras i ett större sammanhang så kan man då anordna parleys inom vissa specifika frågor. Så alla med starkt intresse av mera specifika frågor kan få möjlighet att samtala afk om frågan för att se om det går att få ett konsensus i frågan.

När så detta har gjorts så sammanställts resultatet och det tas då upp på ett årsmöte för godkännande av de politiska ställningstagande man kommit fram till. Finns det stor samstämmighet inom partiet i några frågor inom ett område så kan det då inkluderas in i partiets politik.

På så sätt kan ingen missar chansen att få vara med och säga sin mening om man kan göra det flertalet gånger och så att det finns möjlighet för att finjustera de politiska ställningstagandena så att de blir väl utformad och i klang med partiets övriga politik.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är