Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Fredrik Eldh Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Problem med breddning - 2012-05-09, 18:04

Detta har säkert sagts förut, men eftersom jag inte kan hitta det i detta forum, säger jag det igen.

Breddningen av Piratpartiets politik, som pågår nu, riskerar att skrämma bort fler väljare än den attraherar.

Ju fler åsikter ett parti har, desto större risk att det finns en som folk inte tycker om. Detta är en av orsakerna till att politikerföraktet är så utbrett, och också varför Piratpartiet valde ett smalt program i början.

Piratpartiet skapades för tre ändamål:
  • Stoppa övervakningen.
  • Fri kultur.
  • Fri kunskap.
Allt annat distraherar från de målen. Minns vår taktik för vågmästarställning.

Jag förstår att många vill kopiera tyskarnas framgångar, och kan mycket väl vara den enda vägen vi har kvar.

Jag känner mig ändå nödgad att påminna om våra huvudmål och uppmana alla att hålla kvar fokus på dem.

(#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #276565
Standard Sv: Problem med breddning - 2012-05-09, 18:25

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Eldh Visa inlägg
Allt annat distraherar från de målen. Minns vår taktik för vågmästarställning.
Vågmästarstrategin ströks ur principprogrammet redan i höstas (se protokoll: https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=35943) vilket var det enda stället där den formellt fanns beslutad om. Så den är knappast tillämpbar längre.

Med det sagt så tror jag att en viss försiktighet kring breddningsarbetet kan vara eftersträvansvärt. Men det är jag övertygad om att vi kommer leva upp till.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #276566
Standard Sv: Problem med breddning - 2012-05-09, 19:10

Jag hoppas det med. Tyvärr har vi idag ingen spärr på detta och det har redan kommit in mycket dåliga förslag på breddningsbloggen.

En sak bör vi klarlägga att det som står på breddningsbloggen på intet sätt är officiell piratpartistisk politik utan bara förslag som i de aldra flesta fall kommer inte bli piratpartistisk politik.

Breddningsbloggen verkar redan ha infiltrerats av personer med egna agendor som vill få PP att föras just deras politisk ideer och som då förmodligen inte är så speciellt intresserade av dagens piratpolitik.

Så mycket som står på breddningsbloggen kommer stanna där och inte gå vidare.

Däremot så vore det kanske bra om det på breddningsbloggen klart och tydligt står att förslagen som presenteras inte alls är piratpartiets politik utan frågor som de som skickar in förslagen vill att piratpartiet skall diskutera.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#4) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #276577
Standard Sv: Problem med breddning - 2012-05-09, 22:58

Det är redan tydligt att breddningsbloggen bara är förslag som är ämnade att skapa debatt kring frågorna.

Alla kommer absolut inte gilla alla förslag... man har reservationer, åsikter, förslag till ändringar osv.
Hela poängen

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#5) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #276862
Standard Sv: Problem med breddning - 2012-06-01, 09:32

1) Det är möjligt att vi inte diskuterat den grundläggande frågan i botten "Ska vi bredda oss?" Jag har i de diskussioner jag deltagit i nästan bara hört folk säga: "Det fungerar inte att svara FRA, IPRED och integritet på alla frågor, folk röstar inte på oss om vi inte har något att säga om de andra frågorna också!" Så om ni tycker att vi inte ska bredda oss alls, skriv och argumentera mer för den saken! Skriv gärna ett inlägg till breddningsbloggen!

2) Min egen åsikt om saken är att vi ska bredda oss, men med förnuft: Det finns en insikt (hur informationssamhället ändrar hela den samhälleliga spelplanen) och en handfull principer (integritet, informationsfrihet, rättsäkerhet ...) som varit anledningen till att vi samlats i partiet, och några principer till vi alla är ense om (typ alla människors lika värde). Så låt oss se vad den insikten och de principerna har att säga utanför datorernas värld! Vad de har att säga om boende, sjukvård, skola, äldreomsorg ... Men låt oss vara mycket försiktiga med allmänt tyckande som inte är förankrat i våra grundläggande insikter och principer!

3) Breddningsbloggen är en plats som ledningen (med lite hjälp från mig) ställt till förfogande till de medlemmar som vill delta i diskussion om breddning. Diskussionen där blir precis så bra eller dålig som de som deltar i diskussionen gör den. Så tack Anders, för ditt bidrag! Och alla ni andra: Skicka in era tankar till bloggen!

4) Det är uppenbarligen omöjligt att göra alla nöjda. Månaderna innan bloggen startades gnälldes det lite överallt om att man inte visste var man skulle hitta diskussionen om breddning, och hur man skulle delta i den. Nu finns istället missnöje med att "fel" medlemmar driver "fel" förslag där. Men skriv då för allt i världen "rättare" förslag, och gå in och argumentera mot dem ni tycker dumma!

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #276867
Standard Sv: Problem med breddning - 2012-06-01, 15:44

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
1) Det är möjligt att vi inte diskuterat den grundläggande frågan i botten "Ska vi bredda oss?"
Jag ska citera en väldigt klok person, mig själv. I augusti 2009 skrev jag bland annat följande om breddning:

Citat:
[...]
Men det har alldeles tydligt skett en attitydförändring inom partiet. Allt fler talar om vikten av ett kunskapssamhälle, och hur vår politik kan tillämpas på andra områden än de vi gör idag. Här tjänar vi på att göra en jämförelse med miljöpartiet som också började som ett fokusparti, men som idag, ett par decennier senare har utvecklats till att ha en politik inom alla frågor.

Jag tror inte att breddningen inom Piratpartiet kommer att ske lika snabbt som inom miljöpartiet och inte heller att den kommer att gå lika långt, just eftersom vi medvetet valt att se vår position som fokusparti som en styrka, men jag tror att den kommer att komma. Och jag tror att det är bra. Men framför allt tror jag att det är bra att utvidgningen kommer att ske långsamt, för det innebär att det förhoppningsvis kommer hinna skapas konsensus kring de frågor vi expanderar till att beröra, och att vi minimerar risken för splittringar inom partiet kring nya frågor.

Med detta sagt är det givet att en breddning inte kommer att ske helt smärtfritt. Visst gör det ont när knoppar brister, som någon en gång skrev i en dikt. Det kommer säkerligen bli en del tandagnissel var gång vi väljer att applicera vårt piratfilter på ett nytt politiskt område, men det kommer säkerligen med tiden bli lika mycket tandagnissel om vi avstår. Det viktiga är att ha ett fungerande interndemokratiskt system för hur breddningen ska ske, så att inte enstaka företrädare kan driva igenom sina egna åsikter i partiets namn utan att ha stöd från medlemmarna.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#7) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #276868
Standard Sv: Problem med breddning - 2012-06-01, 16:41

Självklart har det funnits en intern diskussion om huruvida vi ska bredda oss. Däremot förstår jag om vissa anser att diskussionen inte var tillräckligt omfattande.

Själv håller jag inte alls med, utan efter vad jag ser var det en ganska stor diskussion, och numera är en stor majoritet överens om att breddning är rätt väg att gå (inklusive jag).

Den som är emot breddningen har som sagt all rätt att argumentera emot den, exempelvis på breddningsbloggen eller i framtida medlemsmötesmotioner.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är