Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Lunke Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Gå över till FLOSS? - 2006-03-03, 21:00

Det är har säkert varit på tapeten förut, iaf så borde det ha varit det.

Men har Piratpartiet ingen som helst hållning till fri mjukvara?

Hur kan ett parti som detta förvänta sig att folk tar det seriöst i sin fråga när ni praktiserar nåt helt annat.

"Vi står för fri kultur, men stödjer mjukvarumonopolet!"

Är det ingen annan som tycker att detta skär sig lite?

ps. och snälla kom inte med "Vi piratkopierar M$, vi stödjer inte monopolet!". Det handlar ju om själva grejjen att använda stängda standards..

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #10827
Standard RE: Gå över till FLOSS? - 2006-03-03, 21:16

Citat:
Lunke (2006-Mar-03)Det är har säkert varit på tapeten förut, iaf så borde det ha varit det.
Mååånga gånger, ja.

Citat:
Nja. Fria och öppna standarder, javisst. Fri mjukvara tycker vi egentligen jättemycket om, men det har inte hittat in i principdeklarationen. Kanske för att den klarar sig så bra på egen hand att vi nog inte behöver hjälpa den på traven.

Citat:
Är det ingen annan som tycker att detta skär sig lite?
Jodå.

Citat:
ps. och snälla kom inte med "Vi piratkopierar M$, vi stödjer inte monopolet!". Det handlar ju om själva grejjen att använda stängda standards..
Det gör vi inte och det gör vi inte, respektive. Såhär är det; licenserna är betalda men allt du ser är, nästan per definition, öppna standarder. Om det inte var så så skulle inte siten funka så pass bra i Firefox som den gör.

Det är helt enkelt så att Rick smäckte ihop den i det han hade tillhanda och kunde bäst, det råkade bli MS Server 2003, IIS, Asp.net och MS SQL Server. Hade det slumpat sig så att jag gjort den istället så hade den körts på Gentoo Linux, Apache 2, PHP och MySQL.

Men vi jobbar på det. Den behöver ändå en översyn och det finns en uppenbar risk att den iaf delvis kommer att migreras över till nåt öppnare, friare och vackrare inom snart. Är du förresten fena på att modda Drupal, hint-hint, nudge-nudge? Tjoa till, isf.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #10833
Standard RE: Gå över till FLOSS? - 2006-03-03, 23:22

Citat:
Citat:
Nja. Fria och öppna standarder, javisst. Fri mjukvara tycker vi egentligen jättemycket om, men det har inte hittat in i principdeklarationen. Kanske för att den klarar sig så bra på egen hand att vi nog inte behöver hjälpa den på traven.

Hade jag fått bestämma så tycker jag FSFs fyra friheter borde inkluderas i de mänskliga rättigheterna.

Vi måste ju någon gång ta ställning till hur GPL skall hanteras vid eventuella lagförändringar.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #10867
Standard RE: Gå över till FLOSS? - 2006-03-04, 07:27

Citat:
John Nilsson (2006-Mar-03)Hade jag fått bestämma så tycker jag FSFs fyra friheter borde inkluderas i de mänskliga rättigheterna.
Det ligger nåt i det och om man är lite kreativ kan man ju nästan tolka dit dem redan idag. :-)

Citat:
Vi måste ju någon gång ta ställning till hur GPL skall hanteras vid eventuella lagförändringar.
Om jag fick bestämma skulle den skrivas in i grundlagen, eller åtminstonde dess grundläggande principer. Idag använder ju GPL den 'vanliga' upphovsrätten som slagträ - "om ni inte följer de här licensreglerna så drämmer vi till er med upphovsrätten istället" men om man reformerar stora delar av upphovsrätten så försvinner ju behovet av varje delmoment i GPL i samma takt som motsvarande delmoment försvinner ur upphovsrättslagen. Om det t.ex. blir fritt att sprida kultur så tappar visserligen GPL en del av sin "makt" på det området, men syftet uppnås ändå.

Vi får givetvis, när vi kommit så långt att vi sitter och funderar på lagtext, se till så vi inte råkar skapa några nya kryphål. Så enkla lagar som möjligt ger så få kryphål som möjligt är min tes där (nåt som för övrigt borde tillämpas på skattelagstiftningen, men det spar jag till nästa revolution).

Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #10918
Standard RE: Gå över till FLOSS? - 2006-03-04, 20:55

Citat:
Richie (2006-Mar-04)[...]om man reformerar stora delar av upphovsrätten så försvinner ju behovet av varje delmoment i GPL i samma takt som motsvarande delmoment försvinner ur upphovsrättslagen. Om det t.ex. blir fritt att sprida kultur så tappar visserligen GPL en del av sin "makt" på det området, men syftet uppnås ändå.

En viktig del av GPL handlar om när man har rätt att hemlighålla kod och när man måste skicka en kopia till någon. När upphovsrätten reformeras så minskar också den skylldigheten.

En reform av upphovsrätt går kanske en lång väg för att garantera dig tillgången till ett program och rätten att använda det. Men ingenting kommer ändras vad gäller din möjlighet att få tag i källkoden.

Men du kanske har rätt i att syftet uppnås ändå. När kulturutbyte börjar bli en norm så ökar också kravet på tillgång till källkoden.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #10925
Standard RE: Gå över till FLOSS? - 2006-03-04, 21:16

Citat:
John Nilsson (2006-Mar-04)En viktig del av GPL handlar om när man har rätt att hemlighålla kod och när man måste skicka en kopia till någon. När upphovsrätten reformeras så minskar också den skylldigheten.
Rent formellt så behöver det ju inte vara så. Leker vi med tanken att vi får skriva om lagen som vi vill är det ju enkelt att skriva in just det kravet. GPL är en patch på copyrighten för att uppnå en viss effekt, men om man har källkoden för lagen så slipper man ju patcha den i efterhand utan kan fixa buggen direkt. ;-)

Just det där är ju annars mest ett problem när företag tar GPLad kod, bankar om den lite och släpper produkter baserade på den. Eftersom vi föreslår en femårig copyright för kommersiellt bruk så kommer det slagträt att finnas kvar. Och vill nåt företag ta fem år gammal kod och inte släppa den så tycker jag nästan att de ska få göra det om de vill. Det måste vara väldigt pinsamt bara att erkänna det, att sen dessutom tvingas visa upp den är nästan grym bestraffning. Att många av de här källkoderna sen är totalt värdelösa utan underliggande hårdvara (Hej Tivo!) är ju en annan sak.

Sen funderar jag ju också på att försöka införa obligatorisk licensiering för att komma förbi Berns minimikrav (tips från EDRI), och den/de licenser vi väljer kan ju ha såna här saker i sig redan från början. CCs share-alike, t.ex. som jag själv använder för mina foton.

Svara med citat
  (#7) Gammal
krueger Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #11169
Standard RE: Gå över till FLOSS? - 2006-03-07, 14:26

En reflektion över detta med fri och öppen mjukvara är att Piratpartiet borde arbeta aktivt för att man inom statsförvaltningen skall välja sådant för sin IT-infrastruktur. Det finns åtminstone två skäl som är viktiga. I första hand är det att demokratiprinciperna inom fri- och öppen mjukvara är i harmoni med öppenheten som ska råda inom statsförvaltningen. Det andra skälet är att man bör kunna få ned kostnaderna för IT-infrastruktur om man väljer fri- och öppen mjukvara. Skattepengar kan användas bättre än att betala för dyra programlicenser när likvärdiga (eller bättre) öppna alternativ finns. Jag tycker dock personligen att kostnadsfaktorn är den minst viktiga av dessa två skäl.

/krueger

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Flashback har gått över till HTTPS Janne Karlsson PP i media 39 2008-06-22 01:53
EC FLOSS Study Introduction: Adopt FLOSS, Innovate, and Beat the U.S. John Nilsson PP i media 0 2007-02-03 03:33
Large academic FLOSS study gets the real facts John Nilsson PP i media 5 2007-01-18 00:46
Rapport om FLOSS "for Sustainable Human Development" John Nilsson PP i media 0 2006-12-16 09:23
Förslag till demokrati över nätet Wintran Förslag till partiet (STÄNGD) 8 2006-01-15 18:15