Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
petter Inte uppkopplad

petters avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Nu skall vi ha en logga. - 2006-01-04, 08:38

Citat:
Coleman (2006-Jan-03)HYBRiShar en enkel och snygg logga. Funkar i mina ögon.

Jag gillar Hybris logga också. Den har glimten i ögat

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Länk: #2044
Standard RE: Nu skall vi ha en logga. - 2006-01-04, 08:48

Hybris dödskallelogga. Alla gånger. Enkel, tydlig, Med klar anspelning på Pirat.

Varför inte de andra:

P-skyltar, Ny demokrati, Copyright skall vi inte bråka med i onödan.

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#3) Gammal
Adrian Larsson Inte uppkopplad

Adrian Larssons avatar

Länk: #2052
Standard RE: Nu skall vi ha en logga. - 2006-01-04, 09:24

Citat:
Gust@v (2006-Jan-04)Den jag har i min avatar tycker jag är ganska fin("Johnnie" är det som har gjort den)

Den tycker jag också är JÄKLIGT fin, speciellt om man går in på den bifogade länken, den liksom glänste på sidan.. den borde vinna, ser även mest seriös ut..

Human Knowledge Belongs To The World Open Source!

Svara med citat
  (#4) Gammal
Kapten Svartskägg Inte uppkopplad

Kapten Svartskäggs avatar

Länk: #2055
Standard RE: Nu skall vi ha en logga. - 2006-01-04, 09:27

Jag slänger väl in mitt förslag så folk får tycka till om dessa också.

Inte fan är den lik Ny Demokratis gubbe

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tommy48 Inte uppkopplad

Tommy48s avatar

Länk: #2070
Standard RE: Nu skall vi ha en logga. - 2006-01-04, 10:08

Pirat Partiet eller PiratPartiet bör undvikas. Väldigt många människor i det här landet gillar fortfarande när man stavar rätt. Piratpartiet är ett ord. Särskrivning av ordet är obra.

Svara med citat
  (#6) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #2075
Standard RE: Nu skall vi ha en logga. - 2006-01-04, 10:22

Svartskägg - Dessvärre får jag ND-associationer, men skitsnygga!

I princip går det inte att göra NÅGONTING utan att någon eller flera får associationer till något. Så är det bara. Kreativa uttryck är sällan unika idéer, det lånas friskt, och kallas ibland för produktutveckling, inspiration, eller om man är extremt inne på rättigheter - stöld.

Loggor SKA vara enkla som jag ser det - den får inte vara komplicerad. Det är inte förutan att många företag ändrar sina logotyper från lite mer komplicerade till mer stilrena och enkla. Väldigt förtjust i Hybris "döskalle" för att den är både stilren och innehåller rätt tung symbolik. "Ögon" som ser en, de två p-na och piratskallen. Briljant.

Min tveksamhet till Hybris logga (och detta även fast jag tycker att den är bäst) är att jag känner att jag skulle vilja tona ner PIRAT-temat - för att jag inbillar mig att det lurar bort alldeles för många från en viktig fråga som angår alla (och rent praktiskt för att den kanske inte skulle funka i ett litet format). Å andra sidan - om jag reagerar så på loggan, så kan det också finnas anledning att anse att den kanske LOCKAR in folk - den är ju på alla sätt väldigt proffsig, känns grafiskt "rätt" och icke det minsta barnslig. Kort sagt - det kan vara en symbol som faktiskt känns gångbar, BARA för att jag känner tveksamhet. Man vet aldrig i så subjektiva problem.

Personligen väldigt sugen på att få folk att inte känna att de inte "får" eller "kan" intressera sig för detta för att de råkar befinna sig i fel demografi. Även om man inte fildelar eller intresserar sig för upphovsrättigheter, är det extremt viktigt att folk förstår att det som tas upp i fråga om, t. ex. datalagring, angår ALLA. Eller att en marknadsekonomi mår bäst av snabbast och billigast distribution - angår ALLA. Så det är min "förutfattade" mening om hur en logga ska förhålla sig associationsmässigt.

Det betyder inte att jag har rätt eller fel. Jag vill bara med detta illustrera för alla som ska "tycka" om en logga att kanske ta sig en funderare på sina egna orsaker att känna något specifikt om en logga och posta det, tror att det hjälper om man ifrågasätter sig själv och sina anledningar till att man tycker något, i längden, särskilt eftersom det är rätt tidigt läge för partiet. Vi vet ju inte hur det ska bli, och kanske är det en tokig förutsättning för att skapa en logga, som kommer att hålla i längden.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Nattmusan Inte uppkopplad

Nattmusans avatar

Länk: #2076
Standard RE: Nu skall vi ha en logga. - 2006-01-04, 10:28

Gillar också P med cirkel om, men nånstanns i mitt dåliga minne tycker jag mej ha sett den förut. (Inte så att jag är rädd för att vi stjäl nån annans symbol eller så, är ju pirat! Men risken för ihopblandning finns.)

Korslagda P som benknotorna?

<br>
-------<br>
Vem behöver privatliv när man har piratliv?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Nattmusan  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Länk: #2077
Standard RE: Nu skall vi ha en logga. - 2006-01-04, 10:33

Citat:
infinite_emma (2006-Jan-04)Min tveksamhet till Hybris logga (och detta även fast jag tycker att den är bäst) är att jag känner att jag skulle vilja tona ner PIRAT-temat - för att jag inbillar mig att det lurar bort alldeles för många från en viktig fråga som angår alla. Personligen väldigt sugen på att få folk att inte känna att de inte "får" eller "kan" intressera sig för detta för att de råkar befinna sig i fel demografi. Så det är min "förutfattade" mening om hur en logga ska förhålla sig associationsmässigt. Jag vill bara med detta illustrera för alla som ska "tycka" om en logga att kanske ta sig en funderare på sina egna orsaker att känna något specifikt om en logga och posta det, tror att det hjälper om man ifrågasätter sig själv och sina anledningar till att man tycker något, i längden, särskilt eftersom det är rätt tidigt läge för partiet.

Emma,

Om du tittar på befintliga partiers logotyper kan man knappast utläsa ett smack ur dem. Jo möjligen en apa ur sossarnas. Tekniskt sett har vi redan läst om hur loggan skall vara utformad och det verifierar du.

Jag har inte mycket till övers för folk som skall lägga in religio-psyko-sociala undermeningar i något som torde vara så enkelt. Eller nåt överhuvudtaget. Det har vi redan alldeles för mycket av i landet.

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#9) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #2081
Standard RE: Nu skall vi ha en logga. - 2006-01-04, 10:46

Citat:
Jag har inte mycket till övers för folk som skall lägga in religio-psyko-sociala undermeningar i något som torde vara så enkelt. Eller nåt överhuvudtaget. Det har vi redan alldeles för mycket av i landet.

mmm - ironiskt nog var det en av mina poänger, "keep it simple". Sen att jag har en viss förtjusning i symbolspråk och kreativt skapande, tänker jag minsan inte skämmas för! Skulle nog vilja påstå att i ett land där man hatar den där stackars "mjuka" Ernst för att uttrycka sig känslomässigt om former och färger, heh, så skulle jag nog vilja påstå att du har helt fel i att det finns särskilt mycket av det här i landet. Men det är off-topic... Tror att när du ser något som är enkelt och bra - så missar du arbetet som leder fram till resultatet. Ett av tricken är att få det att se enkelt ut.

Sen tycker jag partiloggorna överhuvudtaget är rätt tragiska, men vi behöver inte hålla den standarden, väl?

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Reas Inte uppkopplad

Reass avatar

Länk: #2084
Standard RE: Nu skall vi ha en logga. - 2006-01-04, 10:52

P i en cirkel ger jäkligt mycket associationer till anarkismen.

http://media-underground.net/images/anarchy.jpg

<br>
Den förste som inhägnade ett stycke mark och sa: "Detta är mitt", och hittade de som var dumma nog att tro honom, han uppfann äganderätten och var grundaren av det borgerliga samhället och all världens misär.<br>
<br>
<br>
Rousseau

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar