Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard 60 sekunder film till TV3 - 2006-06-15, 12:46

En kille på Strix Television ringde. De ska göra ett program med partierna utanför riksdagen, som ska sändas i slutet av augusti eller början av september. Programmet heter Insider, leds av Robert Aschberg, och ska gå i TV3.

Om vi spelar in en 60 sekunder lång video där vi presenterar partiet tar de med den (rakt av utan redigering) i programmet. Det här erbjudandet riktar sig till alla partier som är registrerade hos Valmyndigheten (27 stycken).

Jag har tackat ja och sagt att vi vill vara med. Enda problemet är att det är rysligt ont om tid. Deadline är att de ska ha videon före midsommar.

Finns det någon som kan göra en sådan film? Med tanke på den korta tiden och annat tror jag vi får lägga oss på ambitionsnivån att Rick pratar in i kameran och säger vad det är vi vill. Ingen förväntar sig att ett parti som inte har några pengar ska producera en jätteavancerad reklamfilm. Men bara att få 60 sekunder i teve rakt av är värdefullt.

Jag skulle alltså behöva någon eller några frivilliga som kan ta på sig den här uppgiften. En vanlig DV-kamera och en dator med redigeringsprogram räcker gott som utrustning. Jag skulle rent tekniskt sett kunna göra det själv om jag trodde jag hade tid, men det tror jag inte. Därför vore det bra om någon annan kan ta det.

Det stora problemet är egentligen att få tillgång till Rick. De möjligheter jag ser är endera att det är någon som bor i Stockholmstrakten, eller eventuellt någon som kan bestämma träff med honom på Dreamhack i Jönköping. Rick ska dit nu på söndag.

Den som är intresserad kan endera posta här i tråden eller anmäla sig direkt till mig (070-663 37 80 eller christian.engstrom at piratpartiet.se).

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
Vidvinkel Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #33552
Standard RE: 60 sekunder film till TV3 - 2006-06-15, 12:57

Trevligt.

några tips:

*Se till att ha en riktig mickofon med puff på och ni är i ett rum utan bakgrundssurr (ring den lokala filmpolen för hjälp)

*Skärpa i bilden (zooma ut *helt* till vidvinkel och ställ kamran NÄRA istället)

att zooma under ett klipp (eller att inte anvönda stativ) är förbjudet och borde förläggas med fängelsestraff

*bländaren!

använd ett vettigt bildsnitt.

itta *inte* rakt in i kameran Säg några korta kloka saker istälelt för att försöka klämma in så mycket som möjligt under kort tid. ´

Tala tydligt ingen svengelska eller "nörd"begrepp

var vänlig. inte bitter och arg på andra politiker. inte heller konspiratorisk

* använd tv vänliga kläder (undvik randigt och färger som lätt flyter ut, neutralt)

för guds skull INGEN keps (då lämnar jag partiet). och absolut ingen jack inomhus. Kläder du är bekväm i. Sitt inte och skruva på dig var avslappnad. gör många omtagningar.

Titta *inte* rakt fram. Sitt eller stå lite snett i förhållande till kamran (med hela kroppen)

En närbild är från axlarna och uppåt (hela axlarna i bild) . lämna luft ovanför huvudet. Tittar personen snett åt höger lämnar man extra luft åt det hållet och tvärtom.

Halvbild är från midjan och upppåt. glöm inte luft ovanför huvudet och håpt det håll personen är vänd. ALDRIG mitt i bilden. Hel bild är hela fötterna och hela huvudet med

Ska ni redigera så se till att ha vettiga inklppsbilder (gestikulerande händer, bokhyllan bakom osv) konstiga inklippsbilder kan vara värre än jumpcut. Ha atmosfärljud från rummet om ni ska klippa i inläsningen i efterhand.

Vifta inte för mycket med armarna. pauser. Verka ödmjuk men bestämd

Svara med citat
  (#3) Gammal
fredux Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #33567
Standard RE: 60 sekunder film till TV3 - 2006-06-15, 14:00

Jag tror det vore taktiskt att låta en tjej vara med istället för Rickard. Låt Emma eller någon annan tjej göra reklam för piratpartiet. Då kanske piratpartiet drar till sig fler tjejer och tystar dessutom ner kritikerna som säger att piratpartiet bara är för finniga tonårskillar.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Michlos Inte uppkopplad

Michloss avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #33576
Standard RE: 60 sekunder film till TV3 - 2006-06-15, 15:38

Citat:
fredux (2006-Jun-15)Jag tror det vore taktiskt att låta en tjej vara med istället för Rickard. Låt Emma eller någon annan tjej göra reklam för piratpartiet. Då kanske piratpartiet drar till sig fler tjejer och tystar dessutom ner kritikerna som säger att piratpartiet bara är för finniga tonårskillar.

Det var min första tanke också, när man tittar på t.ex. bilderna från demonstrationen i Stockholm eller från 1 Maj så är ju det manliga könet i klar majoritet.

___________________________<br>
<br>
God doesn't believe in atheists.<br>
<br>
<><<br>
<br>
The world according to Michlos
  Skicka ett meddelande via MSN till Michlos  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #33585
Standard RE: 60 sekunder film till TV3 - 2006-06-15, 16:12

Iman har ju tydligen tillgång till kamera utrustning(http://www.piratpartiet.se/forum/FindPost15906.aspx), å ena sidan känns det väll rätt att vi har en kvinna som talesman. Men samtidigt vad tror dom vi är för parti om vi inte har våran partiledare som talesman. Kanske vi ska ha både Rickard och Emma?

Vi måste också skriva ett manus. Vad ska de säga, ska de informera om partiets alla tre frågor. Det tror jag är en bra ide då vi ännu inte har fått alla våra tre frågor på tapeten. Det beror i och för sig vad Insider ska handla om. Om vi bara kommer med parti information och de gör något lite annorlunda. Då känns det kanske felplacerat.

[i]

Svara med citat
  (#6) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #33601
Standard RE: 60 sekunder film till TV3 - 2006-06-15, 16:58

Citat:
Vidvinkel (2006-Jun-15)*Skärpa i bilden (zooma ut *helt* till vidvinkel och ställ kamran NÄRA istället)

Zooma ut? Eeek! Du vet hur människor ser ut i vidvinkel... STOOORA näsor? Skulle satsa på aningen en bit ifrån max vidvinkel

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Vidvinkel Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #33604
Standard RE: 60 sekunder film till TV3 - 2006-06-15, 17:20

[quote]sandos (2006-Jun-15)
Citat:
Vidvinkel (2006-Jun-15)*Skärpa i bilden (zooma ut *helt* till vidvinkel och ställ kamran NÄRA istället)

Citat:
Zooma ut? Eeek! Du vet hur människor ser ut i vidvinkel... STOOORA näsor? Skulle satsa på aningen en bit ifrån max vidvinkel

Beror ju på vad man har för objektiv. Har man ett normalobjektiv blir det ingen märkbar förvrängning. En närbild är från axlarna och uppåt, då märks det inte. Däremot s.k extrema närbilder (som man rätt ofta ser i reportage. Tyvärr ganska ofta missbrukade) kan vara nog så störande. Ni får prova Er fram helt enkelt.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Censur Inte uppkopplad

Länk: #34250
Standard RE: 60 sekunder film till TV3 - 2006-06-17, 20:59

Hur går det? vi har ju typ 4 arbetsdagar på oss, detta är bra pr, som är nära valet, satsa på detta!

http://www.df.lth.se/~triad/book/- copyright finns inte, en bra bok som de flesta piratpartister bör läsa även om de ej delar åsikterna!

Svara med citat
  (#9) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #34330
Standard RE: 60 sekunder film till TV3 - 2006-06-18, 01:08

Jaa, jag hade hoppats på att folk gjort något. Jag är inte speciellt bra manusförfattare och jag har inte tillgång till den som ska spelas in. Skriv manus Idag och böra filma för skutsigen.

[i]

Svara med citat
  (#10) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #34640
Standard RE: 60 sekunder film till TV3 - 2006-06-19, 14:33

Detta har hänt:

I lördags hade Stockholmsflottan picknick i Tantolunden, med vackert väder och avslappade människor. Vi hade två olika filmare där, en frilansfotograf och en som just gått en mediautbildning. De tog varsin film med Rick som berättar vad partiet står för.

Det är det här som gör piratrörelsen så fantastisk - så fort något behöver göras dyker det upp frivilliga som har just den kompetensen och kan ta bollen! Jag är ganska övertygad om att inget av de nuvarande riksdagspartierna har kunnat ta fram sina valfilmer lika smidigt - eller billigt.

Vi räknar alltså med att ha två professionellt gjorda 60-sekundersfilmer färdigredigerade i veckan. Den ena ger vi till TV3, och den andra försöker vi sprida på alla andra sätt vi kan komma på. Att köpa reklamtid i teve finns inte på sjökortet och kommer inte att göra det. Vi måste hitta på andra sätt att sprida det gratis.

Jag har funderat lite på vad man skulle kunna göra, men det finns säkert andra som har fler och bättre idéer.

<ul>[*]För det första kan vi lägga upp den i något komprimerat format så att man kan klicka på en länk på vår förstasida och få den uppspelad i datorn.

[*]Vi borde också använda The Pirate Bay för att göra filmen tillgänglig i sändningskvalitet för alla som vill ha den. Jag kan tänka mig att nyhetsredaktioner kan vilja använda ett kortare klipp ur filmen om de vill göra reportage om oss.

[*]En tredje idé som jag inte vet i vad mån den är praktiskt genomförbar är att försöka uppmuntra alla som seedar filmer och teveserier att lägga på den som en reklamfilm innan huvudfilmen. (Gärna med en skylt först som berättar att det är 60 sekunder reklam innan filmen börjar, så att inte den som laddat ner blir förbannad och tror att han fått fel film.)

Hur är det, brukar folk som lägger upp material i fildelningsnätverken ha tillgång till redigeringsprogram som gör att de kan lägga på ett klipp i början? Är det här en bra idé, och finns det i så fall lämpliga sätt att sprida idén?

Piratpartiet självt kommer förstås inte att göra något upphovsrättsskyddat material tillgängligt för fildelning, men alla andra som väljer att göra det kan ju lägga med vår film om de sjäva känner för det.[/list]

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rekordmånga manus till Film i Väst j.jensen PP i media 0 2009-04-08 14:52
EU arresterar man för att han skickade en DVD-film till en domare (via post) megaman PP i media 6 2009-03-19 20:02
Spelade in 20 sekunder på bion - nu riskerar hon fängelse och böter Denuviate PP i media 22 2007-08-08 19:10
Virus omvandlar nedladdad film till verklig skräck nilst2006 PP i media 2 2006-11-02 18:39
Uppmaning: Ricks tal till Flash film Mika Sjöman Kultur och upphovsrätt 2 2006-06-06 14:20