Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Styrelse? - 2006-01-02, 22:20

Jag satt och undrade en snabbis på hur partiets styrande kommer att se ut? Om ni ännu inte har något uppritat så tror jag att jag kom på en modell som kanske skulle fungera (satt på huset och tänkte).

Tänker dock inte skämma ut mig innan jag vet om det är godkänt att lägga fram förslaget.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Länk: #455
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-02, 22:23

Släng fram förslaget bara

Jag skulle själv villja se en styrelse på om kring 10-15 personer, gärna blandat i åldrar.

Styrelsen ska representer "pirat-svensson" och därför absolut inga s.k kändisar.

Alla ideer är bra, förutom dom dåliga då.

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#3) Gammal
David "Duzchip" Wallin Inte uppkopplad

David "Duzchip" Wallins avatar

Länk: #456
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-02, 22:27

Finns inga frågor du inte ska våga ställa och inga förslag du ska hålla inne.

Vi är fortfarande bara i början av allt planerande men det kvittar var vi befinner sig, lägg fram förslagen ändå.

------------------------------------------------------------------------------------<br><br>Representant för Skånes Nordöstra Valkrets<br>Organisatör Malmös Valkrets (Temporärt)<br>http://skanenordost.piratpartiet.se<br>0709 - 28 83 78 :: Slackchip@Skype<br>david.wallin@piratpartiet.se<br><br>------------------------------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#4) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #480
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-02, 23:04

Oki, detta var vad jag petade ihop och jag tror att det är så decentraliserat som det borde kunna vara utan att bli total anarki.

- Partiledare

Ansikte utåt - talesman.

Ordförande på de större mötena med alla medlemmar.

Har ca 1/3 av makten och bestämmande rätten/rösterna.

Väljs av alla medlemmar.

Sitter i två år åt gången (en period).

Får sitta max 6 perioder varav bara 3 perioder i sträck.

- Styrelsen

Består av styrelseledamoter som vardera har sitt område.

Bestämmer riktning/mål och sköter om stadgarna.

Ledamoter väljs av medlemmarna.

Sitter ett år åt gången (en ledamotsperiod).

Får sitta max 12 perioder varav fyra i sträck.

-Substyrelser

Består av en mängd grupper som har i uppgift att bevaka ett intresse.

Styrs av en ledamot.

Består av medlemmar. Kan också innehålla konsulter som har till uppgift att informera om gruppens område, får ej vara med i gruppen längre än 3 månader (alla borde fatta vad som informationen handlar om tills dess).

Minst en tredjedel av varje grupp skall bytas ut varje partiledarval.

- Medlemmarna

Röstar i alla val och om alla ämnen som partiet tar ställning om.

Kan ge förslag/order och om 2/3 av medlemmarna röstar ja MÅSTE styrelsen och Partiledaren ta upp ämnet för diskussion och omröstning.

Har också ett tycke om hur omröstningar skall ske. Jag tycker att detta skall ske via nätet och inte på möten, rösterna läggs på en säker server med inlogg och ett engångslösen som skickas till medlemmarna i 10-tal vid varje års slut/början.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#5) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #483
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-02, 23:08

Oj, glömde. Partiledare och ledamoter borde kunna ges "vote of no confidence" och därefter sparkas ut om de ej uppför sig.

EDIT: Fick en tanke till, substyrelserna kan ju ha sina egna forumtrådar där man kan hjälpa dom att förstå de frågor de skall arbeta med och där de kan rekrytera dig till att arbeta med projekt de har att göra. Där kan medlemmarna också se vad deras ledamoter tycker om olika saker så att vi vet vilka vi röstar på.

—Samuel Adams

Svara med citat
  (#6) Gammal
DanneK Inte uppkopplad

Länk: #650
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 01:58

ungdomar måste absolut finnas med i styrelsen..

Svara med citat
  (#7) Gammal
Sebastian Själin aka Schangtil Inte uppkopplad

Länk: #655
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 02:02

Berner: jag tycker att det du skriver låter rmycket vettigt.

DanneK: Det vore bäst om alla sammhellsklasser och folkgrupper är med i styrelsen. Däribland även ungdommar.
  Skicka ett meddelande via MSN till Sebastian Själin aka Schangtil  
Svara med citat
  (#8) Gammal
zim007 Inte uppkopplad

Länk: #659
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 02:05

och kanske att man inte behöver ngn utbildning ? vissa partier vill helst att man har högskoleutbildnig.
  Skicka ett meddelande via MSN till zim007  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Sebastian Själin aka Schangtil Inte uppkopplad

Länk: #675
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 02:15

Mjo bara man kan tala på ett bra sätt för partiets bästa så ser jag inget fel på avsaknad av utbildning.
  Skicka ett meddelande via MSN till Sebastian Själin aka Schangtil  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Torment Inte uppkopplad

Torments avatar

Länk: #700
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 02:34

Så länge man vet vad man snackar om och kan argumentera för sin sak är väll högskoleutblidning eller ej oväsentligt. Men åandra sidan räcker det kanske inte bara att kunna denna fråga bra. Det är ju ändå polotik vi snackar om, vilket jag själv inte är så insatt i. Så någon form av "utblidning" måste man kanske ha?!

<FONT face=Arial>--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<BR>Nature's destruction through massive production<BR>A blatant example of mindless construction<BR>--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------</FONT>
  Skicka ett meddelande via MSN till Torment  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hantering av avhopp i en styrelse, styrelse omorganiserar sig själv. of_darkness Ung Pirat - allmänt 4 2009-12-03 00:55
20. Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 33 2009-03-07 16:28
09. Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 2 2008-04-27 14:00
11: Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 7 2007-04-21 18:06
§5. Val av styrelse Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 43 2006-04-11 02:02