Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 14:25

Det har du redan fått.

Vill du att jag skal lusgranska det protokellet?

Blev kallelsen utskickad 14 kalenderdagar i förväg?

Fanns alla handlingar som skulle diskuteras med kallelsen?

Eller alla fick bara en bunt papper när de kom som de knappt hann läsa igenom innan det klubbades?

EDIT: Siljelind, den svenska vedertagna föreningsforman anses en av de mest demokratiska som finns i världen. Minst lika bra som den engelska som ändå funnits något längre.

Det enda man måste klura ut är hur man organiserar årsmötet. I teorin borde det kunna gå med nån form av chat konferens där alla ju har unika IP som identifierar dem. Kruxet är ju om man vill se folk...

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#2) Gammal
Bjering Inte uppkopplad

Länk: #1240
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 14:26

LOL INTE FUF kolla inte där vad som helst men inte där...

Har nyligen avgått från deras förbundsstyrelse, ;D men så här då.. det utses en styrgrupp här som får i uppdrag att komma fram med förslag till partiprogram, styrelse, valbreredning, revisorer med mera, de får även i ansvara att leda piratpartiet till ett konstituerande årsmöte hålls i slutet av april??? Låter det helt tokigt???

Om det är organistoriska frågor när det gäller föreningar så kan jag hjälpa till!!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Jonas Inte uppkopplad

Jonass avatar

Länk: #1239
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 14:26

Siljelind, Jag tycker att Homy fick till det bra i posten https://www.piratpartiet.se/forum/FindPost1348.aspx här ovan.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Skicka ett meddelande via MSN till Jonas  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Jonas Inte uppkopplad

Jonass avatar

Länk: #1246
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 14:29

Homy, Allt är kristallklart i frågan kring skapandet av förbundet. Varken vi (styrelsen), våra medlemmar, Ungdomsstyrelsen eller ett par landsting har något att invända mot.

Ska vi sätta punkt för OT'n här, fortsätta eller flytta över till PM?

Bjering, låter som en plan.

Hur är det med formalian kring registrering av partibeteckningen? Måste partiet ha genomgått ett ordinarie årsmöte eller räcker det med en interimstyrelse?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Skicka ett meddelande via MSN till Jonas  
Svara med citat
  (#5) Gammal
MrPerfect72 Inte uppkopplad

MrPerfect72s avatar

Länk: #1266
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 14:45

Yepp. Gör som vårt parti!
1. Skapa stadgar.
2. Ha ett första medlemsmöte där ni beslutar om stadgar. Utgå gärna från våra.
3. Skapa den ideella föreningen genom att skicka in stadgar och det första protokollet till skattemyndigheten.
4. Sedan kan ni göra som ex. Demoex.net eller aktivdemokrati.se, d.v.s besluta via nätet.

Förresten kan er fråga vara en del i den sanering vi håller på med. Då behöver ni inte starta en egen förening utan kan ingå i vår, om ni vill. Det finns mycket att vinna för alla.

Låt mig förklara hur jag ser på saken:

Standardpartierhar en grundfråga.
ex, piratpartiet-fildelning, SD-invandring, moderaterna-fritt kapital, vänstern-gemensamt kapital o.s.v. sedan blir de tvugna att skaffa sig åsikter i alla möjliga frågor där medlemmarna inte delar åsikt.

Ingen fråga är mindre värd än någon annan men i ett system medflera små partier som inte kommer över 4%-spärrenavgörs därför frågorna av de partier som kommit över den.

Hurkan vi dåtillsammans undvika 4%-spärren i valet? JO, genom direktdemokrati inom ett större parti som samlar alla frågor och där proportionell demokrati råder. Detta innebäratt våra röster aldrig går fölorade på vägen in i riksdagen.

Jag kan tycka som piratpartiet i fildelningsfråganOCH miljöpartiet i miljöpolitiken och SD i invandringsfrågan OCH vänstern i kapitalfrågan. Det finns ingen motsättning. dessutom kommer min röst att påverka riksdagens beslut. Det är demokrati och INTE orepresentativt fåvälde.

MVH MrPerfect72 Medlem av Aktiv Demokrati

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #1273
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 14:50

I flera forum där jag är medlem hade föregående inlägg blivit raderat.

Motiv: Reklam.

I flera av mina egna Forum hade det varit raderat.

-----------------------

Svara med citat
  (#7) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #1279
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 14:53

Jag tror hellre att vi klarar oss bättre som ensam grupp än som en av en mängd andra. I det här fallet tror jag faktiskt att Ensam är Stark. Det finns antagligen tillräckligt många som skulle vilja rösta på ENBART på fildelnings och integritetsfrågan för att vi skall ta oss upp till om inte över 4% gränsen. Lyckas vi få alla fildelare att gå och rösta blir vi säkert majoritets regering (det var då ett litet skämt ).

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #1280
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 14:54

Registrering av partibeteckning.

Lagtext:

http://www.val.se/allmant/registrera_partibet.html

Kopior av protokoll från sammanträde då partiet beslutat

-att anta stadgar,

-att välja styrelse,

-att anmäla registrering,

-om vilken partibeteckning man vill registrera,

-för vilket val registreringen ska gälla samt

-vem som är behörig att göra anmälan.

Ovanstående betyder att det måste finnas minst ett årsmöte (sammanträde) som fattat beslut i de enskilda posterna.

Alltså ursäkta men detta FORUMET SUGER! Släng skiten. Inget funkar ju.

Quote funktionen klarar inte av text med mellanrum och radbrytningar.

-----------------------

Svara med citat
  (#9) Gammal
Joakim Inte uppkopplad

Joakims avatar

Länk: #1312
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 15:16

Jag har försökt följa diskussionen här. Lite har ju varit off-topic men summa sumarum tycker jag att många idéer här verkar sunda.

Något av det mest viktiga är ju att hålla möten där beslut kan klubbas. Diskussion tycker jag skall hållas som det är nu, hela tiden. Men möten är ju tekniskt svårare att genomföra via webben. Men det tycker jag vore det enda riktiga. Tycker PP skall föregå med gott exempel och visa att demokratiska organisationer kan verka (nästan) uteslutande via webben.

Är det någon som har idéer om hur styrelsearbete kan ske via webben? Program för detta måste ju finnas antar jag.

.................................<br>
synopsis.se | medioker.blogspot.com

Svara med citat
  (#10) Gammal
Jonas Inte uppkopplad

Jonass avatar

Länk: #1373
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 16:08

Jag arbetar i dagsläget i en styrelse som nästintill uteslutande utför sitt arbete online. Det krävs en del tanke bakom arbetet men är mycket väl genomförbart. Ska se om jag kan rota fram våra styrdokument.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hantering av avhopp i en styrelse, styrelse omorganiserar sig själv. of_darkness Ung Pirat - allmänt 4 2009-12-03 00:55
20. Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 33 2009-03-07 16:28
09. Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 2 2008-04-27 14:00
11: Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 7 2007-04-21 18:06
§5. Val av styrelse Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 43 2006-04-11 02:02