Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Stim spelar good guys - 2008-02-08, 09:42

Citat:
Playble kommer betala ut pengar direkt till artisterna men har man Stim-avtal så måste man göra det via Stim - och då som artist ge bort ca 30% av inkomsterna för en onödig mellanhand som inte på något vis hjälper till att samla in dessa pengar.

Citat:
Sedan Juni förra året har vi försökt få till nåt med Stim. Vår utsedda kontaktperson Maria Wande har inte en endaste gång ringt tillbaka till oss.

Citat:
Det kanske är dags att skippa Stim helt och hållet. Artisterna får uppmanas att avsluta sina Stimavtal om det ska fortsätta såhär.

http://blog.brokep.com/2008/02/08/stim-spelar-good-guys

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
  (#2) Gammal
bore Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #93752
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-08, 09:59

Om jag inte missminner mig så säger upphovsrättslagen inget om att STIM har ensamrätt på att ta ut en avgift på verk som spelas i radio, om man bortser från att det skulle bli ett jävla väsen så är det antagligen fullt lagligt att starta en egen organisation för detta.

Jag har för mig att radiokanaler bara är skyldiga att betala avgiften till någon, och att det inte står till vem.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Leo Bergman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #93819
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 01:19

Problemet är att STIM kan samla in pengar utan artistens godkännande, utan om skivbolaget är anknutet så registrerar de verket med STIM.

Om du vill få pengarna som STIM samlat in så måste du vara ansluten, och är man ansluten så befogar de över exklusiva rättigheter på alla ens verk då det gäller offentliga framföranden.

Så har du som artist släppt musik på ett STIM/NCB registrerat skivbolag så kan du inte plötslig säga att de inte har rätt att samla in dina royalties för de verken längre, utan du tänker överlåta det jobbet till någon annan.

De kommer fortsätta att kräva alla som vill tillgängliggöra den musiken betalar deras avgifter med den skillnaden att du inte får pengarna.

Nu är det lätt för mig att säga du det inte är några jättesummor STIM är skyldiga mig, men jag tycker verkligen inte att man som artist skall gå med på den utpressning STIM utövar och vägra sluta avtal med dem.

Svara med citat
  (#4) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #93825
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 03:22

Citat:
Leo Bergman (2008-Feb-09)Nu är det lätt för mig att säga du det inte är några jättesummor STIM är skyldiga mig, men jag tycker verkligen inte att man som artist skall gå med på den utpressning STIM utövar och vägra sluta avtal med dem.
Så här lyder 47 § tredje stycket upphovsrättslagen:

Citat:
Används en ljudupptagning vid överföring i form av en trådlös ljudradio- eller televisionsutsändning som samtidigt och oförändrat återutsänds (vidaresänds) till allmänheten trådlöst eller genom kabel gäller följande. Gentemot den som vidaresänder får krav på ersättning göras gällande endast genom sådana organisationer som företräder ett flertal svenska utövande konstnärer eller framställare. Organisationerna skall framställa kraven samtidigt med de krav som avses i 42 a § femte stycket.
Hur definieras "flertal"? Är det antalet utövande konstnärer och framställare av upptagningar som räknas, eller åsyftas här det sammanlagda värdet av deras produktion? Förslag: Bilda en förening för utövande musiker som avstår från just den här ersättningen. Räkna antalet medlemmar. Jämför med hur många medlemmar STIM har. När "flertalskriteriet" är uppfyllt, peta undan STIM och parkera den nya föreningen på 47 §, tredje stycket. Sitt sedan och rulla tummarna, till medlemmarnas förtjusning!

Vem räknas som "utövande konstnär"? Tja, om du har en blockflöjt sedan skoltiden eller kan sjunga Bä, bä vita lamm så räcker det för mig... Nog borde det gå att hitta åtminstone 70 sådana personer i en kvällstidningssidvändning?

För att bli "framställare av ljudupptagningar" räcker det sannolikt att ha en dator med ljudkort och en mikrofon.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#5) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #93827
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 03:47

Citat:
SM5POR (2008-Feb-09)Vem räknas som "utövande konstnär"? Tja, om du har en blockflöjt sedan skoltiden eller kan sjunga Bä, bä vita lamm så räcker det för mig... Nog borde det gå att hitta åtminstone 70 sådana personer i en kvällstidningssidvändning?

För att bli "framställare av ljudupptagningar" räcker det sannolikt att ha en dator med ljudkort och en mikrofon.
Minata har gjort detta en gång. Som skivproducent gick jag ihop med ett tjugotal andra skivproducenter och bildade en intresseorganisation. Den utanför IFPI, motsvarande, hette då NIFF. I dag är det http://www.som.se

Vi misslyckades i vår roll som intresseorganisation och upplöste efter några år organisationen.

Det finns krav på framställaren för att bli ansluten till STIM. I mitt fall producerade jag en musiksamling (text och noter) år 1974. Det räcker inte med att spela blockflöjt i kammaren.

Proggrörelsen kavlade upp armarna och startade skivbolag, distributionsbolag, tidningsbolag...

Piratpartiet skriver bloggar, producerar pressmeddelanden, aktiv i forum, kommenterar andras artiklar.

Terapiarbete med andra ord.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Länk: #93829
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 08:06

Citat:
Piratpartiet skriver bloggar, producerar pressmeddelanden, aktiv i forum, kommenterar andras artiklar.

Ett "terapiarbete" som lett till att bland annat diskusionen om fildelning kommit igång igen...

Återstår att se om pp kan åstkomma något mer med sitt "terapiarbete"
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#7) Gammal
C64 Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #93834
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 10:24

Citat:
minata (2008-Feb-09)

Där har du har en poäng, MEN det är precis som alla partier som kämpar för att komma in i riksdagen! Skillnaden är den att piratpartiet har tagit till vara på nutidens teknik, med ett stort aktivt forum och många uppdaterade bloggar. Dessutom har troligtvis PP inte nått upp till något ekonimiskt partistöd ännu och är nystartat. Lyckas PP bara få lite mer plats i media och lite ekonomi så får vi se hur det blir med "terapiarbetet"!

Så jag tycker de sköter sig bra, keep up the good work!

Citat:
minata (2008-Feb-09)

Minata har gjort detta en gång.
Känner du någon mer som kallar sig Minata ?

Svara med citat
  (#8) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #93836
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 10:49

Citat:
C64 (2008-Feb-09)Där har du har en poäng, MEN det är precis som alla partier som kämpar för att komma in i riksdagen! Skillnaden är den att piratpartiet har tagit till vara på nutidens teknik, med ett stort aktivt forum och många uppdaterade bloggar. Dessutom har troligtvis PP inte nått upp till något ekonimiskt partistöd ännu och är nystartat. Lyckas PP bara få lite mer plats i media och lite ekonomi så får vi se hur det blir med "terapiarbetet"!

Så jag tycker de sköter sig bra, keep up the good work!

Listan med namnunderskrifter som publicerades i Expressen av Piratpartister innehöll en stor del webbfolk.

Då dök de fram för att få exponera sig i kvällspressen. Men att hålla hemsidor uppdaterade, att hålla en organisation löpande. Då är de osynliga. Proggrörelsen var arbetsnarkomaner. Resultat ett adelsmärke.

Jag berättade ovan att jag var med och starta en intresseorganisation. Tanken ovan är att det saknas en intresseorganisation vid sidan av STIM. På musikproducentsidan finns det redan: SOM och svenska IFPI.

Svara med citat
  (#9) Gammal
C64 Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #93839
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 11:55

Detta är nu offtopic, men gör ett svar till.

Citat:
minata (2008-Feb-09)

Men att hålla hemsidor uppdaterade, att hålla en organisation löpande. Då är de osynliga.
Piratpartiet är absolut mer synliga, och enligt mig mer seriösa, än övriga småpartier som försöker komma in i riksdagen! Dessutom har de redan fler medlemmar än 'sosse sveriges ungdomsförbund' (SSU), grattis PP!

Citat:
minata (2008-Feb-09)Proggrörelsen var arbetsnarkomaner. Resultat ett adelsmärke.
Vad har detta med PP att göra? Nu får vi jämföra dagens uppstickarpartiers arbete med varandra, inte med några historiska data.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Leo Bergman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #93847
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 13:21

Citat:
SM5POR (2008-Feb-09)

Hur definieras "flertal"? Är det antalet utövande konstnärer och framställare av upptagningar som räknas, eller åsyftas här det sammanlagda värdet av deras produktion? Förslag: Bilda en förening för utövande musiker som avstår från just den här ersättningen. Räkna antalet medlemmar. Jämför med hur många medlemmar STIM har. När "flertalskriteriet" är uppfyllt, peta undan STIM och parkera den nya föreningen på 47 §, tredje stycket. Sitt sedan och rulla tummarna, till medlemmarnas förtjusning!
Att avstå är inget problem, det är bara att låta bli att vara STIM medlem och inte släppa musik på skivbolag anknytna till STIM.

Själv så är jag inte STIM medlem och släpper musik på ett eget bolag som använder en öppen licens, så det är fritt fram för t.ex. en radiostation att spela musiken utan avgift.

Att skapa alternativ till STIM är ju dock bara intressant om man tycker att man skall ha royaltys om någon spelar ens alster.

Och visst kan man kanske förvänta sig att en radiostation håller reda på vilken organisation musiken tillhör och fördela avgifterna korrekt även om det kan leda till mycket extra administration, men kan man förvänta sig att t.ex. en frisör eller restaurang skall notera varje spelad låt och fördela royaltyavgifter korrekt?

Skall man ha ett sådant system så tycker jag det verkar rimligt att man har en organisation som sköter det för att förenkla för de som skall betala avgiften.

Men det skall inte vara så att om ett skivbolag eller artist är anknuten innebär det att samtliga deras alster per automatik befogas över av organisationen, utan det skall vara möjligt att anmäla en låt eller samling/album medan man kanske väljer att släppa andra alster under öppen licens om man så vill.

Som det är nu måste jag, precis som Playble förmodar jag, tacka nej till att släppa en artist

om den är STIM ansluten trots att både skivbolag och artist är överens om att STIM inte skall råda över just dessa alster.

Det är den biten jag tycker liknar utpressning.

Jag har vissa låtar som släppts på skivbolag som är STIM anknutna medan huvuddelen är släppt under öppen licens.

Vad ger STIM rätten att behålla pengar de samlat in för min räkning bara för att jag inte vill låta dem befoga över samtliga av mina alster?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Expressen spelar ut porrkortet mot hax Fnords PP i media 17 2009-07-02 20:38
Wetterstrand spelar högt Henry Rouhivuori PP i media 0 2008-10-07 13:02
Justitieministern spelar mörkt svanstrom PP i media 1 2006-07-01 12:39
MSFT: Our DRM licensing is there to eliminate hobbyists and little guys John Nilsson PP i media 0 2006-02-03 14:51
Spelar vi etablissemanget rakt i händerna? MrPerfect72 Allmän information och frågor 8 2006-01-06 17:07