Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Robin Royal-Teaze Inte uppkopplad

Robin Royal-Teazes avatar

Reg.datum: Sep 2006
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 14:07

Citat:
minata (2008-Feb-09)Men att hålla hemsidor uppdaterade, att hålla en organisation löpande. Då är de osynliga.

De verkligt osynliga just nu är alla partipiskade piratsossar som S-ledningen beordrat att stanna kvar i samma garderrob som där man förvarar den gamla klassiska dementimaskinen, eftersom Mona och Co fått för sig att etablerade partier tappar på att deras förtroendevalda kommer ut och visar att de hänger med sin tid på samma sätt som PP.

"It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit." HARRY TRUMAN - AMERIKANSK PRESIDENT

Svara med citat
  (#2) Gammal
bore Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #93852
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 14:08

Citat:
Leo Bergman (2008-Feb-09)Att avstå är inget problem, det är bara att låta bli att vara STIM medlem och inte släppa musik på skivbolag anknytna till STIM.

Själv så är jag inte STIM medlem och släpper musik på ett eget bolag som använder en öppen licens, så det är fritt fram för t.ex. en radiostation att spela musiken utan avgift.
Nu förutsätter du att upphovsrättslagen skulle vara införd av något annat ändamål än att fylla ett fåtal specifika personers fickor.

Citat:
42 a § Första stycketEn avtalslicens som avses i 42 b-42 f §§ gäller för utnyttjande av verk på visst sätt, när ett avtal har ingåtts om utnyttjande av verk på sådant sätt med en organisation som företräder ett flertal svenska upphovsmän på området.

Avtalslicensen ger användaren rätt att utnyttja verk av det slag som avses med avtalet trots att verkens upphovsmän inte företräds av organisationen.
Det spelar altså ingen roll om du är med i "en organisation" eller inte.

Som upphovsman har du enligt lagen rätt att kräva ersättning av "en organisation" i detta fallet, ersättningens omfattning bestäms dock av "en organisation".

Ibland har jag svårt att förstå hur någon kan försvara den här lagen.

Det riktigt spännande blir då ifall du skäms för ditt verk och inte vill att det skall spelas alls..

(För er som associerar "en organisation" med Weyland Yutani ber jag om ursäkt, jag skrev STIM först, men lagen säger faktiskt inte att det nödvändigtvis måste vara STIM.)

Svara med citat
  (#3) Gammal
Dennis Nilsson Inte uppkopplad

Dennis Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #93853
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 14:12

Det har tidigare startats nya upphovsrättsorganisationer, nämligen i USA i slutet av 30-talet då många radiostationer häll på gå under på grund av att ASCAP, som är det amerikanska STIM, som då krävde enorma avgiftshöjningar, ungefär med liknande argument som upphovsrätts-talibanerna gör idag.

Så därför grundades nämligen BMI, Broadcast Music Industry, av de amerikanska radiostationerna som var missnöjda med ASCAP:s drakoniska krav.

Det är en mycket spännade historia, som den bästa James Bond-rullen. Googla så finner du mer information. Ifall jag minns rätt så har Lawrence Lessig skrivit en hel del om det i boken "Free Culture", http://www.lessig.org

För att göra en historia kort så tillhör BMI idag den näst största upphovsrättsorganisationen i USA, och har inte längre några band kvar med radiostationerna, som grundade dem.

Med andra ord, går det att förändra saker och ting, om man verkligen vill, och inte ger upp som "SOM" gjorde. I politik gäller det att ha enastående tålamod och engagemang. Och därmed sagt att man kanske inte ens ser resultat under ens egen livstid.

Det är tack vare insatser av många goda människor före oss, som vi kan leva de liv vi gör idag.

Hämta inspiration i bl.a Lawrence Lessig' bok "The Future of Ideas is now Free" som nu nu är fri för nedladdning;

http://lessig.org/blog/2008/01/the_f...now_fre_1.html

Det är bara att kämpa på, så är det också roligt att lära sig något nytt hela tiden, om sin omvärld och om sig själv. :-)

---------------------------------------------------------
If men were angels, no government would be necessary.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Leo Bergman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #93872
Standard RE: Stim spelar good guys - 2008-02-09, 16:20

Citat:
bore (2008-Feb-09)
Citat:
Leo Bergman (2008-Feb-09)Att avstå är inget problem, det är bara att låta bli att vara STIM medlem och inte släppa musik på skivbolag anknytna till STIM.

Själv så är jag inte STIM medlem och släpper musik på ett eget bolag som använder en öppen licens, så det är fritt fram för t.ex. en radiostation att spela musiken utan avgift.

Nu förutsätter du att upphovsrättslagen skulle vara införd av något annat ändamål än att fylla ett fåtal specifika personers fickor.
Ingen aning om vad du försöker påpeka här, är du säker på att du citerade rätt inlägg?.

Jag gjorde överhuvudtaget inga antaganden om syftet med upphovsrättslagen.

Citat:
bore (2008-Feb-09)

Det spelar altså ingen roll om du är med i "en organisation" eller inte.

Som upphovsman har du enligt lagen rätt att kräva ersättning av "en organisation" i detta fallet, ersättningens omfattning bestäms dock av "en organisation".
Jag utesluter inte att STIM misstolkar lagen, men jag tror att det är du som missförstår vad den lagtexten innebär.

I praktiken så vägrar STIM att betala ut pengar om du inte är medlem, så visst spelar det roll om man är medlem.

Som jag tolkar den paragraf du pekar på så kan organisationen samla in avgifter trots att artisten inte är medlem av organisationen om ett avtal ingåtts beträffande verket.

I praktiken sker det då ett skivbolag som är registrerat med STIM anmäler ett verk....STIM förfogar då över licensieringen oavsett om du som artist är medlem eller inte, men betalar bara ut pengar de samlat in till de som ger dem rättigheter till alla deras verk någonsin producerade genom medlemsskap.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Expressen spelar ut porrkortet mot hax Fnords PP i media 17 2009-07-02 20:38
Wetterstrand spelar högt Henry Rouhivuori PP i media 0 2008-10-07 13:02
Justitieministern spelar mörkt svanstrom PP i media 1 2006-07-01 12:39
MSFT: Our DRM licensing is there to eliminate hobbyists and little guys John Nilsson PP i media 0 2006-02-03 14:51
Spelar vi etablissemanget rakt i händerna? MrPerfect72 Allmän information och frågor 8 2006-01-06 17:07