Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Marcus Borg Inte uppkopplad

Marcus Borgs avatar

Reg.datum: Oct 2009
Standard Hur ställer sig PP till den nya grundlagen? - 2010-05-27, 22:02

Detta känns som ett första steg till att Sverige blir en del av en EU-diktatur eller en diktatur styrd delvis från Sverige där offentlighetsprincipen skrotas och militären sätts in mot folket.

Exempel på vad den nya grundlagen kan innebära:

EU-medlemskapet blir grundlag
Sveriges EU-medlemskap och Lissabonföredraget blir grundlagsskyddat. Medlemskapet har dock funnits i grundlagen sedan 1995.

Offentlighetsprincipen ”upphävs”
Omstridda ”Lex Helene Eduards” blir ny grundlag. Riksdagen ändrar tryckfrihetsförordningen så att myndigheters säkerhetskopior inte längre är allmänna handlingar, i syfte att mörklägga vad kollegorna i S-regeringen gjorde under tsunamin 2004. Det betyder att myndigheter och politiker enkelt kan förstöra, eller som i tsunamifallet, låta offentliga handlingar ”försvinna”, utan att de får återskapas och lämnas ut. Grundlagsändringen har kritiserats för att i praktiken upphäva offentlighetsprincipen.

Militären får sättas in mot svenskar
En annan förändring är villkoren för när statsmakten får sätta in väpnade styrkor på svenskt territorium – en förändring som går i strid med vad Försvarsmakten själva vill. Regeringen vill utöka möjligheterna för att rikta vapen mot det svenska folket – om så krävs – med lagtillägget ”till rikets försvar”. I grunden råder en tvist mellan regering och försvarsmakt om vad som menas med ”krig och krigsfara”.

”Om det anses nödvändigt bör tillämpningsområdet avgränsas till krig eller krigsfara som hotar statens existens eller territoriella integritet eller när det i övrigt vid krig eller krigsfara föreligger trängande behov”, skriver Försvarsmakten. Den lagändring försvarsmakten motsätter sig medger tolkningsutrymme och godtycklighet som i extrema fall innebär att politikerna med vapenmakt kan använda militären – och inte polisen som idag – för att skydda sig själva från medborgarna.

Svensk militär tränar just nu inför ett tänkt inbördeskrig i Sverige. I USA tränar amerikanska styrkor för krig mot den s.k. Tea Party-rörelsen, en medborgarrättsrörelse i USA.

Svara med citat
  (#2) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #213490
Standard Sv: Hur ställer sig PP till den nya grundlagen? - 2010-05-27, 23:04

http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=26734

Dubbeltråd? Fast det är ju i nyhetsdelen och det här i politikdelen... äsch, tråden får stanna öppen tills vidare.

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

Svara med citat
  (#3) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #213506
Standard Sv: Hur ställer sig PP till den nya grundlagen? - 2010-05-27, 23:56

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Borg Visa inlägg

Offentlighetsprincipen ”upphävs”
Omstridda ”Lex Helene Eduards” blir ny grundlag. Riksdagen ändrar tryckfrihetsförordningen så att myndigheters säkerhetskopior inte längre är allmänna handlingar, i syfte att mörklägga vad kollegorna i S-regeringen gjorde under tsunamin 2004. Det betyder att myndigheter och politiker enkelt kan förstöra, eller som i tsunamifallet, låta offentliga handlingar ”försvinna”, utan att de får återskapas och lämnas ut. Grundlagsändringen har kritiserats för att i praktiken upphäva offentlighetsprincipen.

minnesanteckningar och arbetsblad ska inte vara offentliga handlingar. Sedan har SÄPO sin fulla rätt att lägga sekretess på det som de anser är känsligt för nationens säkerhet. Det är upp till domstol att sedan sekretesspröva när du vill få ut handlingarna.
offentlighetsprincipen är inte, och kommer aldrig att vara absolut. För om den blir det så hotas integriteten..
och konspirationer om "mörkläggningar" kan du ju ta i en annan tråd.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#4) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #219768
Standard Sv: Hur ställer sig PP till den nya grundlagen? - 2010-07-30, 16:13

Citat:
Ursprungligen postat av Macco Visa inlägg
minnesanteckningar och arbetsblad ska inte vara offentliga handlingar. Sedan har SÄPO sin fulla rätt att lägga sekretess på det som de anser är känsligt för nationens säkerhet. Det är upp till domstol att sedan sekretesspröva när du vill få ut handlingarna.
offentlighetsprincipen är inte, och kommer aldrig att vara absolut. För om den blir det så hotas integriteten..
och konspirationer om "mörkläggningar" kan du ju ta i en annan tråd.
Åååh... jag var SÅ nära att hålla med dig till fullo. asch...

Du har helt rätt i det du säger... alltihopa... men det här gäller tydligen backup-er... dvs att om ett ICKE sekretessbelagt dokument har försvunnit på ett mystiskt ELLER icke-mystiskt sätt så får man inte plocka fram det ur en backup för att backup-en i sig själv är sekretessbelagd per automatik utan prövning. Det låter faktiskt väldigt olustigt.

Men det vore trevligt att få en källa på "Grundlagsändringen har kritiserats för att i praktiken upphäva offentlighetsprincipen."

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#5) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #219774
Standard Sv: Hur ställer sig PP till den nya grundlagen? - 2010-07-30, 16:32

Citat:
Ursprungligen postat av morr Visa inlägg
Åååh... jag var SÅ nära att hålla med dig till fullo. asch...

Du har helt rätt i det du säger... alltihopa... men det här gäller tydligen backup-er... dvs att om ett ICKE sekretessbelagt dokument har försvunnit på ett mystiskt ELLER icke-mystiskt sätt så får man inte plocka fram det ur en backup för att backup-en i sig själv är sekretessbelagd per automatik utan prövning. Det låter faktiskt väldigt olustigt.

Men det vore trevligt att få en källa på "Grundlagsändringen har kritiserats för att i praktiken upphäva offentlighetsprincipen."

DEt fins faktiskt en definierad lista på vad som är och vad som inte är ofentliga handlingar.
backuper, minnesnatekningar, arbetsblad är några som inte är det.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#6) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #220042
Standard Sv: Hur ställer sig PP till den nya grundlagen? - 2010-08-01, 12:41

Citat:
Ursprungligen postat av Macco Visa inlägg
DEt fins faktiskt en definierad lista på vad som är och vad som inte är ofentliga handlingar.
backuper, minnesnatekningar, arbetsblad är några som inte är det.
Självklart kan inte backuper per definition vara offentliga handlingar, eftersom de kan innehålla sekretessklassad information. Frågan är ju om grundlagsändringen innebär det jag nämnde ovan... dvs att om ett offentligt dokument har försvunnit, oavsett anledning, så måste det ju kunna hämtas från backupen utan hänvisning till att backupen i sig är sekretesskyddad.

Om inte, så är det inga problem.

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#7) Gammal
bore Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #220616
Standard Sv: Hur ställer sig PP till den nya grundlagen? - 2010-08-03, 08:51

Varför skall inte minnesanteckningar och arbetsblad vara offentliga handlingar?
Politiker och den offentliga sektorn är finansierad med skattepengar, bör inte jag som skattebetalare få granska det arbete som våra anställda gör under arbetstid. Om inte, finns det någon annan (bättre?) metod att kontrollera att de gör sitt jobb?

Svara med citat
  (#8) Gammal
O'Brien Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #231164
Standard Sv: Hur ställer sig PP till den nya grundlagen? - 2010-09-04, 11:57

Regeringar och ministerråd och liknande som har så mycket makt över så många människor och dessutom vill övervaka folket, de ska enligt min mening övervakas av folket så mycket som det bara är tekniskt möjligt. Vad sägs om att Piratpartiet kräver en lagstiftning som säger att alla som styr något land (d.v.s. ingår i någon regering eller liknande) ska extremövervakas från och med sitt tillträde till makten och livet ut. De ska filmas och buggas dygnet runt, alla datorer och mobiltelefoner de använder ska vara öppna för allmänheten att avlyssna, hela deras privatekonomi och allt om deras eventuella näringsverksamhet ska vara tillgängligt för folket att läsa och granska, löpande. De ska inte kunna ta emot mutor, ens i någon dold form. De ska inte kunna ha några band med några privata intressen eller främmande makt utan att folket vet om det.

Integritetskränkande? Nej, för makthavarna väljer själva frivilligt livet som makthavare. Då får de leken tåla, liksom den som frivilligt deltar i Big Brother-program i tv får tåla en liknande tillvaro i glashus.

Svara med citat
  (#9) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #238522
Standard Sv: Hur ställer sig PP till den nya grundlagen? - 2010-09-30, 21:22

Citat:
Ursprungligen postat av O'Brien Visa inlägg
Regeringar och ministerråd och liknande som har så mycket makt över så många människor och dessutom vill övervaka folket, de ska enligt min mening övervakas av folket så mycket som det bara är tekniskt möjligt. Vad sägs om att Piratpartiet kräver en lagstiftning som säger att alla som styr något land (d.v.s. ingår i någon regering eller liknande) ska extremövervakas från och med sitt tillträde till makten och livet ut. De ska filmas och buggas dygnet runt, alla datorer och mobiltelefoner de använder ska vara öppna för allmänheten att avlyssna, osv osv osv
Du är medveten om att politiker är vanliga människor va? Fram tills det att de bli korrumperade av makten iaf. Man kan ha åsikter om den demokratiska formen men som gamle churchill sa: Det är den minst dåliga vi känner till.

Och med sådana "lagar" så skulle ingen vilja bli politiker -> ingen folkvald regering... vilket antagligen skulle leda till att någon stark individ kliver fram och tar makten... kanske ett militärt högt uppsatt befäl kanske... Eftersom det vid det här laget antagligen råder ganska stor kaos. Det första han skulle göra är ju att se till att han inte blev övervakad... sedan skulle han ändra lagen så att han blev härskare på livstid och de som motsatte sig skulle bli avrättade... allt in the name och peace and order.

Kortfattat... nej, det är inget bra förslag

Svara med citat
  (#10) Gammal
Token Inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Aug 2010

Länk: #240530
Standard Sv: Hur ställer sig PP till den nya grundlagen? - 2010-10-12, 08:27

Ingen svarar på hur PP ställer sig till detta, bara vad de själva tycker. Jag tror PP måste ta ställning i denna fråga rent konkret, men det kan ta ett tag. Piratideologin som ska arbetas fram kommer visa om PP kommer va ett parti att räkna med, eller om de ska fortsätta att va ett Kalle Anka Parti med en lyckträff i 2009 års EU val.Det är "One hit wonder" varning på PP:s politiska historia från vaggan till graven i framtida historieböcker.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är