Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Standard Nyhetsbrev 2011-08-31: Nyhetsbrev 2011-08-31 - 2011-08-31, 20:02

Detta nyhetsbrev innehåller:

• Några ord från partiledaren

• Piratpartiet i media och bloggosfär: Fildelning, kommentarsfält, Copyswede, etc

Några ord från partiledaren

Ni har fått vänta lite på det här nyhetsbrevet, men det beror på att det händer mycket nu. Hårt arbete under vintern, våren och hösten börjar ge frukt.

Dessutom har flera av våra frågor bubblat upp till ytan. Det pratas om fildelning, kommentarsfält och Copyswedes nya privatkopieringsersättning. Piratpartiet är aktiva i dem alla och det tänker vi fortsätta att vara. Här nedanför kan ni se en del av den press vi fått den senaste dagarna.

Det händer dessutom en massa saker internt. Henrik Brändén berättar lite mer om det här: “Det händer saker, pirater!” Piraterna i Södertälje ligger i och ordnar en seminariekväll på Kulturhuset Luna den 14/9. Ung Pirat ligger också i. De håller på att kartlägga fildelningsfall runt om i Sverige.

Själv vill jag slå ett extra slag för att alltid leva som man lär i alla lägen. Sharing is Caring är inte bara något som fungerar på nätet. Applicera gärna samma tanke på resten av ditt liv också. Jag gjorde det i veckan och det var en riktigt fin kick som jag gärna vill uppleva igen.

Sist, men inte minst vill jag önska Farmor Gun välkommen tillbaka till bloggosfären. Vi har saknat dig!

Anna

—————————

Anna Troberg

Partiledare

—————————

Piratpartiet i media och bloggosfären:

Fildelning:

Anna Troberg och Gustav Nipe skriver på DN debatt: “Sluta straffa fildelare“.

Hanna Nilsson ger motvilligt medhåll i Sydsvenskan: “Kapad kultur

Hela Gotlands ledare är upprörd: “Handling och konsekvens

Netopia håller inte heller med: “Fildelningsdebatten vaknar igen

STIM är inte heller nöjda: “Piratpartiets gökur säger ko-ko

(Tänk på att alltid vara snälla och hyggliga pirater när ni kommenterar, folks. Säg vad ni tycker på ett trevligt och sakligt sätt.)

PM från PP: “Piratpartiet på plats vid fildelningsrättegång i Uppsala

PM från PP: “Villkorlig dom och 40 dagsböter för fildelare i Uppsala

TV4: Intervju med bland annat Anna Troberg..

Anna Troberg och Gustav Nipe talar om fildelningsrättegången i Uppsala.

PM från PP: “Piratpartiet på plats vid fildelningsrättegång mot 15-åring i Göteborg

Nyheter24: “PP:s Troberg till attack mot skvallrande rektor

GT: “Fildelade under rättegången“.

Västnytt: Intervju med bland annat Anna Troberg.

Expressen: “15-åringen frias i fildelningsmålet

Göteborgsposten: “15-åring frias i fildelningsrättegång

Nyheter24: “Fildelningspojken friades

SVT: “15-åring friad i fildelningsmål

DN “15-åring friad från brott mot upphovsrättslagen

The Local: “15-year-old Swede beats filesharing charges

Kommentarsfältens vara eller inte vara:

Anna Troberg i DN Kultur: “Bjud in människor till samtal

Medievärlden: “Debatten om kommentarer fortsätter

Anna Troberg i Aftonbladet: “Fel väg att avskaffa anonymiteten på nätet” (Läs väldigt gärna det trevliga kommentarsfältet här också.)

“Breaking News” med Filip och Fredrik hade i måndags en debatt mellan Robert Aschberg, Jan Helin och Anna Troberg. (Länk kommer förhoppningsvis i nästa nyhetsbrev.)

Anna Troberg kommenterar debatten i Breaking News: “Näthatshatare borde lära sig sprida lite nätkärlek” och det gör Emma Marie Andersson, EnRiZ, Johnny Olsson, Sysadminbloggen, och Futuriteter också.

Ännu en artikel om detta kommer att publiceras på SVT Debatt. (Länk kommer i nästa nyhetsbrev.)

Copyswedes nya privatkopieringsavgifter:

Dalarnas Tidningar: “Stora prishöjningar på hårddiskar

Fria Tidningen: “Som extra avgift på kopieringspapper

Anna Troberg har dessutom skrivit en debattartikel om detta som kommer att publiceras i ETC.

Lite mer oväntade sammanhang:

Nyheter 24: “Kändisar och makthavare om prinsessgraviditeten

Nyheter24: “Inne och ute enligt Nyheter24

flattr this!

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

(#2) Gammal
Registrerad av staten
Guest

Länk: #267614
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-08-31: Nyhetsbrev 2011-08-31 - 2011-09-01, 07:51

Skulle ni kunna lägga ut en länk till domen i PDF-format i anslutning till hemsidans nyhetssida "2 års villkorlig dom och 40 dagsböter för fildelare i Uppsala"? Likaså vore det intressant att få ta del av (den frikännande) domen mot ynglingen i södra Sverige vars egen skola anmälde honom för påstådd kulturdelning. Tack.

(#3) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #267621
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-08-31: Nyhetsbrev 2011-08-31 - 2011-09-01, 10:17

Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad av staten Visa inlägg
Skulle ni kunna lägga ut en länk till domen i PDF-format i anslutning till hemsidans nyhetssida "2 års villkorlig dom och 40 dagsböter för fildelare i Uppsala"? Likaså vore det intressant att få ta del av (den frikännande) domen mot ynglingen i södra Sverige vars egen skola anmälde honom för påstådd kulturdelning. Tack.
Jag har inte sett en länk till någon av dem än. Ibland kommer domen först och sedan tar det lite tid för dem att skriva ner domskälen. Men, jag ska hålla ögonen öppna.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

(#4) Gammal
simpleminds Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2011

Länk: #267638
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-08-31: Nyhetsbrev 2011-08-31 - 2011-09-01, 22:22

Nej, vad jobbigt med snabbsvarslås - skrev en lång post som dessvärre försvann då min inloggningsinstans gick ut under tiden jag skrev den, och när den väl bad mig logga in för att fortsätta med scriptet postades ingenting, antagligen för att låset gick på igen under utloggningen. Ja, hur är det med debattvänligheten här egentligen?

Hur som haver, får begränsa mig denna gång till en av punkterna, måste bara ge dig cred för debattinlägget! Värmer i hjärtat när man ser att det faktiskt finns politiker som inte är tekniskt handikappade och tror att de vet vad de håller på med när de tillåter saker som kopieringsavgiften, vilket är bara ett exempel.

Gammal 2011-09-22, 10:58
Oregistrerade
Detta meddelande har raderats av JPAnderson. Anledning: Spambot

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg