Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-28, 21:37

Citat:
agnesson (2007-Oct-27)
Citat:
Staten ska respektera de mänskliga rättigheterna även i praktiken.
Är inte det flum?
Nej, det tycker jag inte. Att det står med i principprogrammet visar att det är en fråga vi bryr oss om. Sen får vi se vad vi kan komma på för förslag och ställningstaganden i konkreta frågor för att uppnå det målet, men det behöver inte stå i ett principprogram.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #85376
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-28, 22:29

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-28)
Citat:
agnesson (2007-Oct-27)
Citat:
Staten ska respektera de mänskliga rättigheterna även i praktiken.
Är inte det flum?
Nej, det tycker jag inte. Att det står med i principprogrammet visar att det är en fråga vi bryr oss om. Sen får vi se vad vi kan komma på för förslag och ställningstaganden i konkreta frågor för att uppnå det målet, men det behöver inte stå i ett principprogram.

Vilket parti är emot det? Varför ska vi ha med det?

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #85381
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 00:51

Problemet med att hävda att man är för mänskliga rättigheter är att de är dels en kompromisslösning mellan olika existerande politiska viljor, och dels en organisk uppsättning värderingar som förändras över tid.

Vilka mänskliga rättigheter syftar vi till? FNs? EUs? De är inte identiska. Faktum är att det inom FN finns olika rättighetskonvention, vilka alla hävdar sig vara mänskliga rättigheter men olika länder har ställt sig bakom olika delar av dem. Plus att det är skillnad på FNs deklaration (icke bindande) och dess konventioner (i någon form bindande)

Har vi analyserat konsekvenserna av att ta uttalad ställning för alla mänskliga rättigheter?

Här är ett axplock av mänskliga rättigheter som förekommer hos FN och/eller EU:

Rätten till ett arbete och till trygga och sunda arbetsförhållanden

Rätten till bostad

Rätten till socialförsäkring

rätten att åtnjuta bästa uppnåeliga hälsa

rätten att åtnjuta det skydd för moraliska och materiella intressen, som härrör från all vetenskaplig, litterär eller konstnärlig produktion till vilken han är upphovsman.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #85385
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 01:12

Citat:
agnesson (2007-Oct-28)
Citat:
Christian Engström (2007-Oct-28)Staten ska respektera de mänskliga rättigheterna även i praktiken.
Varför ska vi ha med det?
Annars riskerar vi att hamna i situationen som Preben Bjorn Madsen varnar för i det här inlägget:

<blockquote>
Citat:
Preben Bjorn Madsen (2007-Mar-18)Hvis vi i Danmark havde haft et Piratparti i Folketinget i de senere år [...] da ville det have været grufulde ting, som piraterne skulle stemme for.

...

2. Piratpartiet skulle have stemt for en række stærkt nationalistiske og fremmedfjendtlige love, der fratager indvandrerne i Danmark nogle af deres grundlæggende menneskerettigheder. Love der i praksis mest diskriminerer udlændinge selv om de formelt også rammer etniske danskere.
</blockquote>Vi skulle inte kunna slänga ut en regering som inskränkte invandrares mänskliga rättigheter utan att bryta vårt löfte till väljarna, om den situationen uppstod. Mitt svar till honom, speciellt punkt 2, bygger på att vi för in kravet på att politikerna ska respektera de mänskliga rättigheterna i principprogrammet. Annars vet jag inte hur vi ska hantera hans (mycket bra) invändning mot vårt nuvarande principprogram.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #85386
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 01:23

Citat:
Mab (2007-Oct-29)Vilka mänskliga rättigheter syftar vi till?
Att vi inte specificerar närmare i principprogrammet beror i första hand på att ingen har kommit med något utförligare förslag under det halvår som vi har haft den här forumsektionen öppen.

Men jag tycker inte det gör något att vi håller det allmänt. Du har rätt i att vad som är mänskliga rättigheter, och huruvida de kränks i en viss situation, inte alltid är helt glasklart. Känner vi att vi vill bli mer detaljerade föreslår jag att vi tar det i 3.2. Annars får vi bedöma de konkreta frågor som dyker upp efter bästa förmåga. Det lär vi ju få göra ändå, hur utförliga vi än är i principprogrammet.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#6) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Länk: #85387
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 01:27

Citat:
Mab (2007-Oct-29)Problemet med att hävda att man är för mänskliga rättigheter är att de är dels en kompromisslösning mellan olika existerande politiska viljor, och dels en organisk uppsättning värderingar som förändras över tid.

Vilka mänskliga rättigheter syftar vi till? FNs? EUs? De är inte identiska. Faktum är att det inom FN finns olika rättighetskonvention, vilka alla hävdar sig vara mänskliga rättigheter men olika länder har ställt sig bakom olika delar av dem. Plus att det är skillnad på FNs deklaration (icke bindande) och dess konventioner (i någon form bindande)
Den här upplagan av FN:s deklaration över mänskliga rättigheter verkar komma från UD och stämmer med vårt principprogram.

Artikel 27:2: "Var och en har rätt till skydd för de ideella och materiella intressen som härrör från vetenskapliga, litterära och konstnärliga verk till vilka han eller hon är upphovsman."

Vi har kvar på ideella och materiella intressen i vårt principprogram, dock med avsevärt kortare skyddstider för materiella intressen. Kan man ställa sig bakom den här versionen specifikt?

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #85393
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 03:31

Citat:
TeirdeZ (2007-Oct-29)

Den här upplagan av FN:s deklaration över mänskliga rättigheter verkar komma från UD och stämmer med vårt principprogram.

Artikel 27:2: "Var och en har rätt till skydd för de ideella och materiella intressen som härrör från vetenskapliga, litterära och konstnärliga verk till vilka han eller hon är upphovsman."

Vi har kvar på ideella och materiella intressen i vårt principprogram, dock med avsevärt kortare skyddstider för materiella intressen. Kan man ställa sig bakom den här versionen specifikt?

Ja, det där är FNs allmänna deklaration om mänskliga rättigheter. Det är en deklaration, vilket innebär att den juridiskt inte är bindande i sig. Däremot är den antagen av så pass många länder att en del folkrättsforskare anser att den uppnått status av sedvanerätt (idén om sedvanerätt i internationell rätt är att om tillräckligt många är överens om en sak är det bindande även för de som inte uttalat ställt sig bakom).

Utöver den finns det dock två huvudkonventioner som är mer relevanta eftersom de är tydligt bindande för de länder som skrivit under (vilket sverige har). Dessa är internationella konventionen om medborgliga och politiska rättigheter och internationella konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Tyvärr hittade jag dem inte på svenska, men det är egentligen inte relevant eftersom de svenska versionerna som finns inte är att betrakta som avtal utan endast den engelska, franska, kinesiska, spanska och ryska versionen har status av officiella, och likvärdiga, texter.

Dessutom finns fler konventioner som alla anses vara rörande mänskliga rättigheter här. På det ska sedan läggas Europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna samt dess tilläggsprotokoll. Till detta kan läggas den reviderade europeiska sociala stadgan och Europeiska Unionens stadga om de grundläggande rättigheterna och säkerligen ett par till som jag inte kommer på på rak arm.

Min invändning är främst att vi säger oss ställa oss bakom ett regelverk som vi faktiskt vet ganska lite om.

Jag spenderade en dryg termin med att plugga mänskliga rättigheter vid Lunds universitet för ett par år sedan, och min uppfattning är att folk och politiska grupper som säger att de är "för mänskliga rättigheter" antingen är sorgligt okunniga eller populistiska eller både och. Det är nämligen inte relevant att säga att man är för mänskliga rättigheter, det är relevant att diskutera vad som är mänskliga rättigheter och hur de ska implementeras. Det är politik. Men jag vet inte om det är politik som vi är kapabla att ta oss an.

www.mab.nu
Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #85400
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 10:10

Citat:
Mab (2007-Oct-29)Min invändning är främst att vi säger oss ställa oss bakom ett regelverk som vi faktiskt vet ganska lite om.
Så vad föreslår du att vi ska skriva i principprogrammet för att hantera Preben Bjorn Madsens invändining?

Edit: Skulle du känna dig mer bekväm om vi specificerade oss lite noggrannare genom att skriva:

<blockquote>[i]Staten ska respektera Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna även i praktiken.</blockquote>

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #85403
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 11:20

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-29)
Citat:
Mab (2007-Oct-29)Min invändning är främst att vi säger oss ställa oss bakom ett regelverk som vi faktiskt vet ganska lite om.
Så vad föreslår du att vi ska skriva i principprogrammet för att hantera Preben Bjorn Madsens invändining?

Bra fråga. Kan inte ge ett svar på rak arm

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-29)

Edit: Skulle du känna dig mer bekväm om vi specificerade oss lite noggrannare genom att skriva:

<blockquote>[i]Staten ska respektera Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna även i praktiken.</blockquote>

Ja, det skulle vara en tydligare beskrivning som faktiskt visar exakt vilken rättighetslista vi lutar oss mot.

Men det behöver kompletteras med en resonerande text om varför vi stödjer den listan. Men får jag mer tid återkommer jag till det.

www.mab.nu
Svara med citat
  (#10) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #85447
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 20:55

Skulle jag förvåna någon om jag sa att jag var emot mänskliga rättigheter?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Principprogram 3.1 Christian Engström Principprogram 3.1 (STÄNGD) 18 2007-07-24 17:00
Principprogram asdax Piratstudenterna i Uppsala 0 2006-11-01 19:07
Principprogram 3.0 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 121 2006-02-12 00:37
Principprogram 2.6 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 10 2006-01-31 16:05
PRINCIPPROGRAM - OMRÖSTNING Rick Falkvinge Allmän information och frågor 131 2006-01-19 06:48