Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 21:14

Citat:
John Nilsson (2007-Oct-29)Skulle jag förvåna någon om jag sa att jag var emot mänskliga rättigheter?

Det förvånar mig inte. Jag har ofta använt er ideologi med termen Nyliberalism då med tanke på Frihetsfronten och Fria Moderata Studentförbundet. Men Piratpartiets inspirationskälla är kanske Libertarian Party i USA http://www.lp.org/.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #85463
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 22:32

Citat:
minata (2007-Oct-29)
Citat:
John Nilsson (2007-Oct-29)Skulle jag förvåna någon om jag sa att jag var emot mänskliga rättigheter?
Det förvånar mig inte.
Den diskussionen kanske ni kan ta i en egen tråd? Den blir väldigt OT här.

Jag ändrade meningen till

<blockquote>Staten ska respektera Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna även i praktiken.</blockquote>

Kan vi i och med det anse att vi är redo att sätta igång en poll om principprogrammet i och med det, eller finns det ytterligare synpunkter?

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #85465
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-29, 23:22

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-29)Den diskussionen kanske ni kan ta i en egen tråd? Den blir väldigt OT här.
Sorry, kände mig lite på bushumör bara. (Sa alldrig att jag faktiskt var det).

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #85474
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-30, 01:04

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-29)

Jag ändrade meningen till

<blockquote>Staten ska respektera Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna även i praktiken.</blockquote>

Kan vi i och med det anse att vi är redo att sätta igång en poll om principprogrammet i och med det, eller finns det ytterligare synpunkter?

slår vi inte in öppna dörrar med den formuleringen förresten? Bryter staten mot den konventionen kan staten anmälas till Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna och bli fälld eller friad där. Och enligt traktatet är det den domstolen som har tolkningsföreträde huruvida någon följer konventionen. Dvs staten är av ingånget avtal tvingad att följa Europakonventionen, och gör den inte det finns det rättsliga påföljder som drabbar staten. Att vi kräver att den ska följa ett ingånget avtal verkar ganska ospännande eftersom det inte finns något etablerat parti som inte skulle hålla med oss.

Det relevanta är ju hur man bör tolka rättigheterna, och det har vi så vitt jag kan se inte diskuterat alls.

Så nä, jag anser att så länge vi ska ha med ett stycke om mänskliga rättigheter (oavsett vilken konvention vi lutar oss på) bör det föregås av ett rejält internt arbete där vi diskuterar partiets syn på dessa rättigheter och hur vi anser att de bör tolkas och innan dess är vi inte färdiga att gå till någon form av beslut kring principprogrammet.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#5) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #85476
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-30, 02:57

Fortsatt diskussion om delen "staten ska respektera de mänskliga rättigheterna" förs lämpligen i http://forum.piratpartiet.se/Topic87913-289-1.aspx.

Jag anser att vi inte är klara att gå till medlemsomröstning av principprogram 3.1

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #85481
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-30, 10:57

Citat:
Mab (2007-Oct-30)slår vi inte in öppna dörrar med den formuleringen förresten?
Nej, vi slår inte in öppna dörrar. Hur har du tänkt hantera Preben Bjorn Madsens invändning som jag skrev om här?

Varken du eller Nils har kommenterat det inlägget. Det är det som är syftet med att ta med formuleringen.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#7) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #85504
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-30, 17:22

Det var bra att Christian intresserar sig för nätneutralitet, men det är en djup och komplicerad fråga så istället diskuteras det om partiet ska vara för eller mot mänskliga rättigheter?!? (ironi). Det är sorligt att se ett så ungt och nytt parti så snabbt stelna i en redan förutbestämd form. Partiet måste ha ett stort demokratiskt underskott, stora kommunikationsproblem eller få nytänkare eller en blandning av alla tre.

Det skulle verkligen vara intressant att veta hur partiet ser på nätneutralitet.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#8) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Länk: #85514
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-30, 19:38

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-30)
Citat:
Mab (2007-Oct-30)slår vi inte in öppna dörrar med den formuleringen förresten?
Nej, vi slår inte in öppna dörrar. Hur har du tänkt hantera Preben Bjorn Madsens invändning som jag skrev om här?
Preben Bjorn Madsen berör väl en sådan politisk fråga som vi faktiskt har avsagt oss från till och med nu? Anledningen till att du vill bemöta den i vårt principprogram är för att du är emot vad du uppfattar som rasism. Visst heter de Folkepartiet i Danmark? De har i alla fall likt Sverigedemokraterna föreslagit en rad ekonomiska reformer som visserligen slår hårdast mot invandrarna men som, likt Sverigedemokraternas program, har mottagits rätt bra av de som röstade på partiet i fråga.

Om vi ska ställa oss emot detta så håller jag med Mab. Annars skulle jag vilja påpeka att vårat principprogram och vårt förhållningssätt till den koalition vi ska styra ihop med ger precis samma nackdelar oavsett om koalitionen är med sverigedemokrater, socialdemokrater eller moderater. Alla partier i Sverige idag har nämligen någon grupp som agerar syndabock i deras ekonomiska program. Vi kommer inte kunna ta oss ifrån det.

Citat:
Varken du eller Nils har kommenterat det inlägget. Det är det som är syftet med att ta med formuleringen.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #85517
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-30, 20:40

Citat:
TeirdeZ (2007-Oct-30)Preben Bjorn Madsen berör väl en sådan politisk fråga som vi faktiskt har avsagt oss från till och med nu?
Vad menar du med att "vi" har avsagt oss att vara emot exempelvis tortyr eller rättegångar utan bevis? Jag har inte sett någon sådan diskussion, och jag skulle ha tyckt att vi inte skulle stödja en regering som inrättar hemliga CIA-fängelser i Sverige och torterar fångar. Har du en annan uppfattning?

Citat:
Anledningen till att du vill bemöta den i vårt principprogram är för att du är emot vad du uppfattar som rasism.
Ja, jag vill att vi ska kunna säga att vi tar ställning mot rasim. I valrörelsen fick vi den frågan hela tiden. Då klarade vi av den genom att säga att det var så självklart att det stod i våra stadgar, och inte i principprogrammet. Men jag tycker det hör hemma i principprogrammet egentligen.

Återigen, menar du själv att vi borde stödja en regering som bestämde sig för att registrera alla araber och börja inskränka deras rätt att resa fritt?

Men rent allmänt är det inte alls bara rasism jag tänker på. Rättssäkerhet, yttrandefrihet, absolut förbud mot tortyr eller att utlämna personer till tortyr, alltså helt enkelt grundläggande civil rights, vad det nu heter på svenska. Jag kallar det för mänskliga rättigheter.

Genom att ta med det här i principrogrammet deklarerar vi före valet att vi kommer ta in de här frågorna i bedömingen när vi väljer mellan två regeringsbildare, och när vi bestämmer om vi fortfarande har förtroende för den regering vi har givit makten till. Jag tycker det är en självklarhet att vi skulle och ska göra det. Därför är jag mycket förvånad över att ni vill stryka det här ur principprogrammet.

Vad är det ni menar? Menar ni att vi på riktigt skulle skita i att väga in respekten för civil rights om vi fick vågmästarställning, eller att vi skulle väga in det men inte bör tala om det för väljarna förrän efteråt?

Citat:
Visst heter de Folkepartiet i Danmark? De har i alla fall likt Sverigedemokraterna föreslagit en rad ekonomiska reformer som visserligen slår hårdast mot invandrarna men som, likt Sverigedemokraternas program, har mottagits rätt bra av de som röstade på partiet i fråga.
Jag bryr mig inte om vilken fördelningspolitik de har i Danmark, och vet ingenting om det. Piratpartiet lägger sig överhuvud taget inte i fördelningspolitik ens i Sverige.

Jag följer inte dansk politik något särskilt, så jag vet heller inte om exemplen som Preben ger är någon bra beskrivning av vad som har hänt i Danmark på sistone eller inte. Men det är heller inte det som är poängen. Det viktiga är att det är realistiska exempel på saker som mycket väl skulle kunna inträffa som han ger.

Därför måste vi ta ställning till om vi vill skriva in att vi vill försvara de grundläggande mänskliga rättigheterna eller inte. Jag tycker vi ska det.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#10) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #85520
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-30, 21:13

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-30)Vad menar du med att "vi" har avsagt oss att vara emot exempelvis tortyr eller rättegångar utan bevis? Jag har inte sett någon sådan diskussion, och jag skulle ha tyckt att vi inte skulle stödja en regering som inrättar hemliga CIA-fängelser i Sverige och torterar fångar. Har du en annan uppfattning?

Det där är ju iofs minst lika viktigt som nätneutralitet, varför inte skriva ut de åsikterna mer i klarspråk? Meningen som du föreslår är för vag för att det på något sätt skulle vara "bindande".

Citat:
...alltså helt enkelt grundläggande civil rights ,

Vi har tydligen inte medborgerliga rättighteter längre, utan dessa har bytts ut mot " civil rights "? Det förklarar ju en hel del...

Citat:
Genom att ta med det här i principrogrammet deklarerar vi före valet...

Som sagt, om det ska vara av någon betydelse öht måste det nog innehålla lite fler detaljer om vad det är man syftar på ska efterföljas i praktiken.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Principprogram 3.1 Christian Engström Principprogram 3.1 (STÄNGD) 18 2007-07-24 17:00
Principprogram asdax Piratstudenterna i Uppsala 0 2006-11-01 19:07
Principprogram 3.0 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 121 2006-02-12 00:37
Principprogram 2.6 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 10 2006-01-31 16:05
PRINCIPPROGRAM - OMRÖSTNING Rick Falkvinge Allmän information och frågor 131 2006-01-19 06:48