Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Principprogram 2.6 - 2006-01-30, 12:07

Jag och Richie har just bestämt oss för att bilda en informell programkommitte, med uppgift att ta fram ett principprogram 2.6, som förhoppningsvis kan antas av medlemmarna när det är klart.

Vi utgår i första hand från det nu gällande principprogram 2.0, men sneglar förstås på det som stod 2.5 också.

Det finns några olika frågor som jag vill diskutera, och det kan säkert finnas andra aspekter som andra vill ta upp. För att det inte ska bli alltför kaotiskt att diskutera flera olika ämnen samtidigt föreslår jag att vi använder den här tråden som "mastertråd" för att hålla ihop det övergripande, och tar de olika sakfrågorna i separata trådar.

Följande trådar finns:

För en rimlig upphovsrätt

Ideell upphovsrätt?

Vi vill bekämpa privata monopol

Arbetsgivares rätt att snoka

Det sista ämnet diskuterades livligt i tråden

12. Revidering av principprogrammet, men eftersom den tråden nu är stängd har jag alltså skapat en ny tråd för ämnet.

Den som vill ta upp något annat som rör principprogrammet uppmanas nämna saken här, och skapa en separat tråd för själva sakdiskussionen (om det känns befogat).

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
nino Inte uppkopplad

ninos avatar

Länk: #7736
Standard RE: Principprogram 2.6 - 2006-01-30, 12:21

Bra intiativ Christian! De skulle vara bra, som du nu sagt att man skapar en program"kommitte" Som sitter och jobbar på ett nytt principprogram, som vi sedan kan välja att rösta ja eller nej på. Christian, skulle du kunna kontakta mig med ditt Skype nummer om du har något, skulle gärna vilja tala med dig! Skicka de här via forumet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -<br>Best Regards<br>Nino Protic
  Skicka ett meddelande via MSN till nino  
Svara med citat
  (#3) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #7759
Standard RE: Principprogram 2.6 - 2006-01-30, 16:00

Citat:
Christian Engström (2006-Jan-30)Vi utgår i första hand från det nu gällande principprogram 2.0, men sneglar förstås på det som stod 2.5 också.

Skulle inte förändringar i principdeklarationen röstats fram under mötet som var i helgen? Jag kan inte hitta någon information som helst om vilka beslut som togs på mötet. Finns det en ny principdeklaration, hur ser styrelsen ut, vilka andra beslut togs osv?

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#4) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #7760
Standard RE: Principprogram 2.6 - 2006-01-30, 16:04

hmmm... vet inte riktigt vilka som har rättigheter att se forumet där mötets hölls eller så... Du kan inte komma in på länken ovan som Christian postade? (Den sista länken.)

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #7779
Standard RE: Principprogram 2.6 - 2006-01-30, 17:39

Citat:
exodus (2006-Jan-30)
Citat:
Christian Engström (2006-Jan-30)Vi utgår i första hand från det nu gällande principprogram 2.0, men sneglar förstås på det som stod 2.5 också.
Skulle inte förändringar i principdeklarationen röstats fram under mötet som var i helgen? Jag kan inte hitta någon information som helst om vilka beslut som togs på mötet. Finns det en ny principdeklaration, hur ser styrelsen ut, vilka andra beslut togs osv?
Det beror på att du antingen inte är medlem i partiet, eller inte har registrerat ditt medlemskap i partiet för att höja din privilegienivå. För stunden är det bara medlemmar som kan se det forumet.

Du känner igen dem på "Group: Party Members".

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7780
Standard RE: Principprogram 2.6 - 2006-01-30, 17:40

Citat:
Christian Engström (2006-Jan-30)Jag och Richie har just bestämt oss för att bilda en informell programkommitte, med uppgift att ta fram ett principprogram 2.6, som förhoppningsvis kan antas av medlemmarna när det är klart.
Det var förresten extremt goda nyheter.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #7788
Standard RE: Principprogram 2.6 - 2006-01-30, 18:23

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-30)Det var förresten extremt goda nyheter.
En idé som vi båda kom på ungefär samtidigt, oberoende av varandra. Ännu ett argument mot att man ska kunna ha exklusiv äganderätt på abstrakta ting som idéer. Vem av oss skulle ha fått upphovsrätt eller patent på den där? ;-)

Hint: Det beror på om vi skulle patentera den i USA eller Europa. Den ena tillämpar first-to-invent, den andra first-to-file.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#8) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #7789
Standard RE: Principprogram 2.6 - 2006-01-30, 18:26

Får jag föreslå att ni även försöker få ner sidantalet? Det skall inte behövas så många ord att uttrycka några generella principer.

Vore även bra om in använder wikin till arbetet. Så att folk kan komma med input medans nu ändrar också.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #7833
Standard RE: Principprogram 2.6 - 2006-01-30, 22:15

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-30)Det beror på att du antingen inte är medlem i partiet, eller inte har registrerat ditt medlemskap i partiet för att höja din privilegienivå. För stunden är det bara medlemmar som kan se det forumet.

Jag förstod det, men det vore bra om ni släppte någon summering av vilka förändringar som skett, för att avvaktande forummedlemmar och potentiella framtida partimedlemmar ska kunna ta ställning till vad partiet står för i nuläget. Det kanske kommer när tid finnes?

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#10) Gammal
nino Inte uppkopplad

ninos avatar

Länk: #7856
Standard RE: Principprogram 2.6 - 2006-01-31, 08:19

John att vi har så många sidor i PrincipProgrammet ger oss möjligheter att uttrycka oss på ett bra sätt. Men en kort version skulle ju vara på sin plats. Som sagt håller jag på att uttveckla ett talsystem, där min röst kommer användas för de lata. De som inte orkar läsa kan lätt trycka på en knapp, och lyssna på hela principprogrammet i bra ordföljd och utan andra problem!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -<br>Best Regards<br>Nino Protic
  Skicka ett meddelande via MSN till nino  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Principprogram 3.1 - är vi klara? Christian Engström Principprogram 3.1 (STÄNGD) 32 2007-10-30 22:36
Principprogram 3.1 Christian Engström Principprogram 3.1 (STÄNGD) 18 2007-07-24 16:00
Principprogram asdax Piratstudenterna i Uppsala 0 2006-11-01 18:07
Principprogram 3.0 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 121 2006-02-11 23:37
PRINCIPPROGRAM - OMRÖSTNING Rick Falkvinge Allmän information och frågor 131 2006-01-19 05:48