Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Principprogram 3.0 - 2006-02-06, 20:24

På den inofficiella wikin finns det nu ett förslag till Principprogram 3.0 (utkast 3).

Synpunkter, kommentarer och diskussion är välkomna i den här tråden.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #8533
Standard RE: Principprogram 3.0 - 2006-02-06, 21:02

Citat:
I den mån det bifinnes lämpligt
är bifinnes ett ord öht?

Citat:
All icke-kommersiell spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras.
Vad sägs om att utöka det där till "skapande, spridning och förädling" eller något annat trevligt?

Citat:
Tekniker som har till syfte att begränsa konsumentens lagliga rätt att fritt kopiera och använda information och kultur, så kallade DRM-tekniker, bör förbjudas.
Jag tror vi börjar komma fram till att det DRM-teknik som sådan skall behandlas mellan raderna. Kan problemet lösas teknikneutralt med fokus på konsumenträttigheter och konkurrenslagar i stället så vore det att föredra.

I biten om patent så kanske det vore på sin plats att nämna det där med att myten om den lille uppfinnare just bara är en saga.

Biten om hur vi hanterar övrig politik kanske skulle uttryckas tydligare. Men vi har iofs inte så bra koll på hur vi skall göra än. Jag har kört lite med argumentet att dessa frågor är så viktiga för den framtida utvecklingen att det inte spelar någon roll vliket block som har majoritet i de andra frågorna.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #8534
Standard RE: Principprogram 3.0 - 2006-02-06, 21:20

Yo,

jag tycker delen om öppen mjukvara är alldeles för detaljerad:

Citat:
För att inte bidra till uppkomsten eller förstärkandet av skadliga privata monopol måste den offentliga sektorn i all upphandlig ställa krav på att öppna standarder ska följas. Dokument ska sparas i öppna format. Upphandlingar får inte vara formulerade så att endast utrustning eller mjukvara från en enda leverantör kan komma ifråga. Kommunikation mellan offentliga institutioner och omvärlden, till exempel websiter, ska följa standarder som är öppna och tillgängliga för alla leverantörer.
Jag menar, "dokument ska sparas i öppna format"? Det exkluderar i stort sett varenda specialgjort verktyg, bara för att det ännu inte finns en standard för hur det sparar filer.Man kan åstadkommaden önskade effektenmed en enklare formulering;

När den offentliga sektorn gör upphandlingar, måste dessa ske på ett sätt som aktivt motarbetar bibehållandet eller uppkomsten av privata monopol på kunskap, idéereller koncept.

För let's face it - det är ju inte monopol som koncept vi är emot, utan specifikt privata monopol på idéer, kunskap och kultur? Ska vi ge oss på monopol som ett generellt koncept så har vi en mycket större drake att slåss mot...

Det finns flera monopol som är lätta att försvara. Polisens, till exempel. Jag skulle inte vilja se flera privata konkurrerande poliskårer.

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #8535
Standard RE: Principprogram 3.0 - 2006-02-06, 21:21

Citat:
John Nilsson (2006-Feb-06)
Citat:
är bifinnes ett ord öht?
Vet inte, men det borde vara det.

Förslag på annat ord?

Citat:
Citat:
Vad sägs om att utöka det där till "skapande, spridning och förädling" eller något annat trevligt?
Javisst, det är trevligare. Jag har ändrat i utkastet.

Citat:
Citat:
Tekniker som har till syfte att begränsa konsumentens lagliga rätt att fritt kopiera och använda information och kultur, så kallade DRM-tekniker, bör förbjudas.
Jag tror vi börjar komma fram till att det DRM-teknik som sådan skall behandlas mellan raderna. Kan problemet lösas teknikneutralt med fokus på konsumenträttigheter och konkurrenslagar i stället så vore det att föredra.
Vi behöver ju inte formulera så att det håller som lagstiftning på det här stadiet. Men jag vill gärna göra klart att vi tycker att DRM ska bort fortast möjligt.

Jag upprepar länken till vad Lawrence Lessig skriver om DRM om någon har missat den.

Citat:
I biten om patent så kanske det vore på sin plats att nämna det där med att myten om den lille uppfinnare just bara är en saga.
Det kanske vi kan spara tills när vi diskuterar sakfrågor mer i detalj. Jag vet inte om jag tycker det behövs så mycket argumentation i ett principprogram.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#5) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Länk: #8536
Standard RE: Principprogram 3.0 - 2006-02-06, 21:22

Jag vet inte om detta är något som vi glömt. Genforskning, genmanipulering. Hur ska vi ställa oss där?Eftersom jag antar att det finns patent redan inom detta område, men jag kan se faror med att att bort patent inom detta område och faror vid ett vidhållande av patent. Eller faller det in under någon av de punkter vi redan har med?

Är jag helt ute och cyklar eller?

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#6) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #8537
Standard RE: Principprogram 3.0 - 2006-02-06, 21:24

Citat:
John Nilsson (2006-Feb-06)
Citat:
är bifinnes ett ord öht?
Nä, "finnes" borde det nog vara?

Citat:
Citat:
Jag vill ha med en term till där (på samma sätt som i stadgar 1.1c) -- "inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning". Kan vi använda samma formulering som i stadgarna är det ytterligare en bonus.

Termen jag vill ha med är alltså "inhämtande", för att poängtera att download ska uppmuntras. Download / Use / Derive / Upload.

Citat:
Citat:
Nånstans vill jag gärna få med att teknik som begränsar kulturnyttjande och -spridninginte ska vara tillåten... men kan man uttrycka det generellt, så för all del.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #8538
Standard RE: Principprogram 3.0 - 2006-02-06, 21:25

Citat:
Fahrenheit451 (2006-Feb-06)Jag vet inte om detta är något som vi glömt. Genforskning, genmanipulering. Hur ska vi ställa oss där? Eftersom jag antar att det finns patent redan inom detta område, men jag kan se faror med att att bort patent inom detta område och faror vid ett vidhållande av patent. Är jag helt ute och cyklar eller?
Genforskning i sig skiter jag rent ut sagt i. :-) Däremot är patenten på gener och gensekvenser abominationer till styggelser som ska tas ut på gatan och skjutas.

Men det faller ju under den svepande formuleringen att patentsystemet ska avvecklas.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #8539
Standard RE: Principprogram 3.0 - 2006-02-06, 21:29

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Feb-06)jag tycker delen om öppen mjukvara är alldeles för detaljerad:

När den offentliga sektorn gör upphandlingar, måste dessa ske på ett sätt som aktivt motarbetar bibehållandet eller uppkomsten av privata monopol på kunskap, idéereller koncept.

Ja, det är luddigare och bättre. Jag har ändrat i utkastet.

Citat:
Det finns flera monopol som är lätta att försvara. Polisens, till exempel. Jag skulle inte vilja se flera privata konkurrerande poliskårer.
Fast polisen är ett statligt monopol, och inte ett privat.

Om de privatiserar polisen vet jag inte vilket som vore värst: Monopolpoizei Sony BMG, eller Sony och Time Warner som konkurrerar om vem som har den skjutgladaste polisfirman.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Länk: #8541
Standard RE: Principprogram 3.0 - 2006-02-06, 21:36

Ponera att någon ej pålitlig organisation, företag eller gubbe får tillgång till dina gener och använder dem då, helt lagligt, för att börja masstillvärka genmanipulerade Falkvingar som kommer att sprida död och förintelse över hela kontinenter och sen sitter du, orginalet och dricker din öl i lung och ro och tror att vi äntligen har uppnått en riktig demokrati.

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #8540
Standard RE: Principprogram 3.0 - 2006-02-06, 21:36

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Feb-06)Nä, "finnes" borde det nog vara?
Trist. Men jag har ändrat ändå.

För övrigt var det "befinnes" jag avsåg. Såg inte felstavningen ens i inlägget.

Citat:
Jag vill ha med en term till där (på samma sätt som i stadgar 1.1c) -- "inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning".
Ännu bättre. Ändrat.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Principprogram 3.1 - är vi klara? Christian Engström Principprogram 3.1 (STÄNGD) 32 2007-10-30 23:36
Principprogram 3.1 Christian Engström Principprogram 3.1 (STÄNGD) 18 2007-07-24 17:00
Principprogram asdax Piratstudenterna i Uppsala 0 2006-11-01 19:07
Principprogram 2.6 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 10 2006-01-31 16:05
PRINCIPPROGRAM - OMRÖSTNING Rick Falkvinge Allmän information och frågor 131 2006-01-19 06:48