Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Principprogram 3.1 - 2007-04-24, 13:20

Vi har diskuterat att vi borde göra en översyn och uppdatering av det nu gällande Principprogram 3.0. Det här forumet är skapat för det ändamålet.

I den här tråden kan vi föra allmänna diskussioner om det nya principprogrammet. När olika delfrågor som behöver diskuteras mer i detalj utkristalliserar sig skapar vi lämpligen separata trådar för dem här i forumet.

I diskussionerna hittills har det framkommit förslag på att vi borde fördjupa och förbättra principprogrammet på åtminstone de här punkterna:

<ul>[*]Vidga punkten "skyddat privatliv" till att omfatta skyddet för alla de mänskliga/medborgerliga rättigeheterna, såsom yttrandefrihet, rättssäkerhet etc.
[*]Lägga till "respekt för medborgarna", vilket skulle innebära att förutom att politikerna ska respektera de grundläggande medborgerliga rättigheterna, så ska de låta hederlighet mot väljarna och transperans i lagstiftningsarbetet vara ledstjärnor. Det måste bli slut med att de försöker mygla igenom kontroversiella förslag bakvägen, så som vi har sett i de flesta av de frågor vi engagerar oss i.
[*]Tydligare uttryckt stöd för öppen källkod.
[*]Annat...[/list]Det är inte meningen att vi ska göra någon radikal förändring av partiets inriktning, och det är definitivt inte avsikten att vi ska slänga in "everything and the kitchen sink" i programmet. Snarare är målet att uttrycka de ståndpunkter vi redan har på ett tydligare sätt där det behövs, och göra en försiktig breddning och fördjupning på de områden där vi finner det befogat.

När vi väl har kommit fram till ett förslag som vi känner oss nöjda med antar vi det genom att hålla en poll i forumet (följt av ett formellt styrelsebeslut). I den pollen kommer förstås bara medlemmar att kunna rösta, men i de här inledande diskussionerna är alla välkomna att delta.

I och med det förklarar jag ordet i frågan fritt.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #72532
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-04-24, 13:36

Citat:
Christian Engström (2007-Apr-24)[*]Tydligare uttryckt stöd för öppen källkod.
Jag ser "öppen källkod" litegrann som ett slags subset av "öppna (och fria) standarder" som ju kanske är ännu viktigare.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #72533
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-04-24, 13:42

Tråden Uppdrag, Värden och Ledarskap och det tillhörande dokumentet handlar i första hand om hur vi vill driva det interna arbetet i partiet, men den inledande målformuleringen tycker jag har relevans för den här diskussionen:

Citat:
Vi vill ändra den globala lagstiftningen för att gynna det framväxande informationssamhället. Detta sker genom att kräva en ökad respekt för medborgarna och deras integritet och privatliv, samt en reform av immaterialrätten.

Den kanske vi vill ha med i någon form i 3.1.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #72535
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-04-24, 13:57

Citat:
Richie (2007-Apr-24)Jag ser "öppen källkod" litegrann som ett slags subset av "öppna (och fria) standarder" som ju kanske är ännu viktigare.
Det håller jag med om.

Jag skapade en egen tråd med titeln Öppen källkod och öppna standards där vi kan diskutera hur vi kan uttrycka oss på något begripligt sätt.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #73091
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-03, 20:47

Citat:
Christian Engström (2007-Apr-24)Vi vill ändra den globala lagstiftningen för att gynna det framväxande informationssamhället. Detta sker genom att kräva en ökad respekt för medborgarna och deras integritet och privatliv, samt en reform av immaterialrätten.

Jag inser just att "immaterialrätten" är en dålig formulering där, vi gör samma misstag som vi anklagar våra kritiker för. Där borde stå "upphovsrätts- och patentlagstiftning".

Fast det kanske är att begränsa sig i onödan - det är inte omöjligt att vi t.ex. angriper mönsterskydd om de används monopolbevarande?

Svara med citat
  (#6) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #73098
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-03, 22:41

Citat:
Rick Falkvinge (2007-May-03)Jag inser just att "immaterialrätten" är en dålig formulering där, vi gör samma misstag som vi anklagar våra kritiker för. Där borde stå "upphovsrätts- och patentlagstiftning".

Fast det kanske är att begränsa sig i onödan - det är inte omöjligt att vi t.ex. angriper mönsterskydd om de används monopolbevarande?

Immaterialrätterna?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #73538
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-10, 12:20

Citat:
Rick Falkvinge (2007-May-03)
Citat:
Vi vill ändra den globala lagstiftningen för att gynna det framväxande informationssamhället. Detta sker genom att kräva en ökad respekt för medborgarna och deras integritet och privatliv, samt en reform av immaterialrätten.
Jag inser just att "immaterialrätten" är en dålig formulering där, vi gör samma misstag som vi anklagar våra kritiker för. Där borde stå "upphovsrätts- och patentlagstiftning".
Jag tycker formuleringen "immaterialrätten" är helt okay, eftersom vi säger att vi vill "reformera" den. Att vi sedan vill förändra olika mycket i olika delar av immaterialrätten är ju inget konstigt.

I och för sig tycker jag att det skulle funka att skriva "upphovsrätts- och patentlagstiftning" också, även om någon smärre bit skulle hamna utanför den definitionen. Det här är ju bara inledningen som ska vara en så kort sammanfattning som möjligt, så det finns inget krav på att vi ska få in 100% av programmet i en enda mening. Men får jag välja tycker jag det blir lite för detaljerat om vi börjar lista vilka immaterialrätter vi har tänkt ge oss på, och föredrar personligen skrivningen "en reform av immaterialrätten".

Däremot funderar jag på om vi kunde utöka den första meningen så att det hela blir något i den här stilen (tillägget i fetstil här):

<blockquote>Vi vill ändra den globala lagstiftningen för att gynna det framväxande informationssamhället, präglat av mångfald och öppenhet. Detta sker genom att kräva en ökad respekt för medborgarna och deras integritet och privatliv, samt en reform av immaterialrätten.</blockquote>

På så sätt skulle den uttrycka lite mer om i vilken riktning vår vision ligger.

Öppenhet ser jag som ett viktigt ledord på många olika sätt: från att vi gillar öppen källkod till att vi vill se öppenhet i det politiska beslutsfattandet och att det är värnet om det öppna samhället som är centralt för vårt engagemang.

Mångfald är i första hand tänkt att uttrycka att vi vil se en mångfald i kulturutbudet (och inte bara det som några amerikanska storföretag vill mata oss med), och mångfald i bemärkelsen att både kommersiella företag och ideella communities ska kunna existera sida vid sida och konkurrera om att erbjuda bra saker. Men om själva ordet mångfald är så laddat att det skrämmer bort några rasister som var på väg att gå fel ser jag ingen nackdel med det...

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#8) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #73910
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-15, 19:12

Hur skulle det vara om vi lägger till att knugen (eller valfri annan politiskt oberoende representant) måste granska beslutsprocessen -- och inget annat -- för varje beslut?

Så länge personen inte har direkt tillgång till information om besluten eller får fatta dem, utan bara deras beslutsprocess, så skulle ingen kunna mygla med den?

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#9) Gammal
Daniel S Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2007

Länk: #73915
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-15, 19:35

TeirdeZ

Kungen som en granskande makt? Mycket intressant idé! Vet inte om det är rätt tråd förslaget hamnat under, men intressant. Han skulle självklart behöva en hel stab för ändamålet. Idag har media samt bland annat KU och JO den rollen, men de måste inte ha ensamrätt på att granska.

Svara med citat
  (#10) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #73931
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-15, 20:56

Citat:
Daniel S (2007-May-15)TeirdeZ

Kungen som en granskande makt? Mycket intressant idé! Vet inte om det är rätt tråd förslaget hamnat under, men intressant. Han skulle självklart behöva en hel stab för ändamålet. Idag har media samt bland annat KU och JO den rollen, men de måste inte ha ensamrätt på att granska.

Kungen är ju dock statschef och borde kunna ges befogenhet att veto:a. Varken KU eller JO har den befogenheten? Definitivt inte media. Odenberg är rätt obekymrad om deras starka ord. Det var Bodström också, när det begav sig.

note: Kungen är givetvis utbytbar med vem som helst som kan ges befogenheter att lägga in veto.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Senast redigerad av agnesson den 2010-05-23 klockan 11:34.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Principprogram 3.1 - är vi klara? Christian Engström Principprogram 3.1 (STÄNGD) 32 2007-10-30 22:36
Principprogram asdax Piratstudenterna i Uppsala 0 2006-11-01 18:07
Principprogram 3.0 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 121 2006-02-11 23:37
Principprogram 2.6 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 10 2006-01-31 15:05
PRINCIPPROGRAM - OMRÖSTNING Rick Falkvinge Allmän information och frågor 131 2006-01-19 05:48