Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard En dag på Birdie i Uppsala - 2006-05-26, 18:16

Birdie (www.birdie.org) hålls i Uppsala varje år och samlar mängder med datorintresserade människor. Piratpartiet Uppsala var där förstärkt med några söderifrån, som Rick.

Till att börja med var vi lite tvekande om hur vi skulle gå till väga. Folk såg väldigt upptagna ut, även om några ställde spontana frågor. Vi satte upp några affischer och några mindre banderoller och såg till att sätta dem snyggt, så att de inte förfular och är lätta att plocka ner.

Vi hade med oss mängder av foldrar och flyers också så vi började traska runt bland datorerna och prata med de som inte spelade för tillfället, till exempel de som laddade ner något med dc++ eller bara tog en paus. Min favoritstart blev efter hand att fråga med lite myndig röst "har du någonsin laddat ner en fil som du inte haft rätt att ladda ner? Jag är från Piratpartiet och vi tycker att det är rätt att kopiera". Efter att de snabbt minskat ner dc++ och insett att jag inte var från antipiratbyrån så var de väldigt mottagliga för idén att det är viktigt att legalisera kopiering.

Mottagandet var väldigt positivt. Folk tyckte det var roligt att vi var där och ville gärna ha foldrar. Problemet blev att få foldrarna att räcka. Många behövde man knappt presentera partiet för så lovade de att rösta på oss.

Invändningar

Det var i stort sett två motargument jag stötte på. Dels att det inte behövs legaliseras eftersom det går bra att ladda ner ändå. Det här svarade jag oftast med att diskutera de saker upphovsrättslobbyn vill ha igenom. Tillgång till de datat som samlas in genom datalagringsdirektivet bland annat. Det andra motargumentet var från personer som kopierar men köpt upphovsrättslobbyns argumentation om att kopiering minskar försäljningen. Då gick det bra att argumentera emot genom att berätta hur det förhåller sig, att de som blir nedladdade också säljer många skivor. Dataspelsindustrin var också ett bra exempel, dataspel har alltid kopierats och ändå har det uppstått en mångmiljardindustri. Och det till och med innan nätverksspel blev stort.

Slutsatser

* Bemötandet var enormt positivt, man blev gladare och gladare för var person man pratade med. Där ungdomar samlas, där bör vi finnas. Festivaler, antingen inriktade på musik eller datorer, är både roliga att gå på och fantastiska samlingspunkter för våra väljare. Alla där har kopierat.

* Det är många, även i datorintresserade kretsar, som inte känner till oss. Det innebär både att vi har mycket arbete framför oss, men också att vi har en stor tillväxtpotential. Medan jag skrev inlägget det här fick Uppsala två nya medlemmar. Det är svårt att greppa vad det verkligen betyder att 9 % av vuxna i Sverige kopierar, det är väldigt många människor.

Det finns egentligen inget tak för vår tillväxt (inte innan valet i varje fall) och för varje medlem vi växer med har vi ytterligare kontaktytor. En snabb titt på medlemsstatisken och tillväxttakten stödjer också detta, det är de största distrikten som växer fortast. Göteborg som är den avdelning som är störst per miljon invånare kommer med dagens tillväxttakt nå de 1200 medlemmar/miljon invånare som krävs, om bara sex veckor. Jag tror att det blir tidigare än så. Uppsala är inte långt efter, och med dagens insats som grund kanske vi kan komma om Göteborg. Först till 1200 vinner!

Stort tack till Birdie crew för att de anordnar ett så fantastiskt arrangemang!

EDIT: hade stavat Göteborg fel...

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
os Inte uppkopplad

oss avatar

Länk: #23144
Standard RE: En dag på Birdie i Uppsala - 2006-05-27, 01:14

Jag såg faktiskt någon av er gå bakom mig men hann inte hälsa, bra initiativ i alla fall

Svara med citat
  (#3) Gammal
Henrik Lindberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #23166
Standard RE: En dag på Birdie i Uppsala - 2006-05-27, 12:15

Fantastiskt trevlig läsning! Blir glad när jag ser att det fanns ett stort intresse.Vill berömma er för en kanoninsats!Det gäller som du säger att vi syns på samtliga viktiga arenor.

- Nätet
- Skolorna
- På stan
- LAN fester
- Musikfestivaler
- Politiska evenemang såsom Almedalsveckan

mfl

-----

Svara med citat
  (#4) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #23424
Standard RE: En dag på Birdie i Uppsala - 2006-05-30, 16:00

Yepp ju fler av oss som syns på desto fler ställen dess bättre (Trevlig bonus med att jobba komunalt å vara ute hela dagarna samtidigt som man stolt visar upp sin piratmössa)

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Lukas Klingsbo Inte uppkopplad

Lukas Klingsbos avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #23485
Standard RE: En dag på Birdie i Uppsala - 2006-05-30, 22:01

fan vad ballt där lär ni ju plockat många röster

[HR]
Ordförande för det Sociala utskottet i Piratstudenterna (aka socialt ansvarig).

lukas.klingsbo [ at ] piratpartiet.se
Även känd som spydon.
  Skicka ett meddelande via MSN till Lukas Klingsbo  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #23546
Standard RE: En dag på Birdie i Uppsala - 2006-05-31, 14:17

Jag kände inte att jag ville skapa en egen tråd här i "kretsledare noterar" än, men här är iaf mina första skrivna reaktioner på hur det var att informera på en gymnasieskola.

https://www.piratpartiet.se/forum/Topic25078-23-1.aspx

Svara med citat
  (#7) Gammal
Gundeman Inte uppkopplad

Gundemans avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #23996
Standard RE: En dag på Birdie i Uppsala - 2006-06-01, 04:03

Jag var även på lanet och satt upp klistermärken. träffade en som var där med info.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henrik Lindberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #24046
Standard RE: En dag på Birdie i Uppsala - 2006-06-01, 09:11

Läste precis att även Birdie's servrar plockades med när Polisen gjorde razzia. Har inte sett det någon annanstans, men det är för jävligt.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=599722

-----

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvariga för tätorterna i Uppsala kommun som ligger utanför tätorten Uppsala? Mab 3. Uppsala län, 3 2009-11-15 19:34
PP vs MP i Uppsala hansp PP i media 0 2009-05-30 11:10
Birdie? asdax 3. Uppsala län, 3 2007-05-16 01:07
Birdie 16 Freeman 3. Uppsala län, 4 2006-05-26 18:19