Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 19:21

<DIV>Brist påinformations material gjorde att jag inte kunde gå ut och informera tidigare än ca en vecka innan valdagen.</DIV><DIV>Hadde jag haft materiall tidigare hadde jag kanske kunnat varit mer effektiv på den fronten.</DIV><DIV></DIV><DIV>jag önskar dock att medlemmarna här i sura hadde varit mer aktiva. men det är kanske att kräva för mycket (många vill ju inte avslöja vad de tänker rösta på). </DIV><DIV></DIV><DIV>Jag kunde ha synt mer på stan och pratat mer med folk iofs, det var väll mitt största misstag, en folder i brevlådan kanman lätt slänga, en person kan man förvisso strunta i men det är svårare.....</DIV><DIV></DIV>

-------------------------------------------------------------------
Övervakning och censur är framtiden, om vi passivt tillåter det att bli så.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Robin Royal-Teaze Inte uppkopplad

Robin Royal-Teazes avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #57183
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 19:26

Citat:
Vidde (2006-Sep-18)En sak som jag totalt glömde bort är insändare till tidningar. Jag kom på igårkväll att man kunde gjort det. Så dags då! Men det är aldrig försent, som de säger. En viktig anledning till att synas mer är att så många fortfarande inte fattat vad det handlar om! Man får prata med varje person en lång stund innan de inser att det inte bara är fildelning det handlar om. En del känner inte ens till oss. Man kan skylla på en massa yttre faktorer, men det enda som hjälper är att se till att göra något själv!

Det här med insändare tror jag mer på än att piratpartiet skulle ställa upp på kommunal nivå bara för att bredda den lokala förankringen. Det skulle nog tvärt om snarare kunna slå tillbaka på oss, alltså att sitta i fullmäktige och inte ha någon åsikt om vare sig det ena eller andra som är på (den lokala) tapeten, kan lätt föreställa mig hur både lokaltidningar och lokalrevyer skulle skildra våra eventuella representanter på sådan plats.

Tidningar hjälper dem som hjälper sig själva genom att göra sig hörda i debatten (och därigenom bidra till att pappersupplagan säljs), kanske har vi undervärderat insändarsidorna eftersom de ibland/ofta bara förekommer i just den tryckta upplagan och därför att majoriteten av oss förmodligen läser våra tidningar på internet. Detta kommer väl iofs att glida över till vår "lästeknik" under de år som kommer, vi är ju så att säga före vår tid, men i nuläget så finns det ju inte så stor anledning för en lokaltidningarna att ge oss rubriker när inte ens våra egna väljare (jag generaliserar iofs stort nu) köper papperstidningar.

Så vad enskilda medlemmar kan göra framöver är att försöka hålla lite koll på vad som händer lokalt, om någon etablerad partirepresentant uttalar sig korkat om våra frågor etc, och då genast dra iväg en insändare till lokaltidningen.

Vad partiet kan göra är att sammanställa en lista över mailadressen till alla relevanta tidningars insändarsidor, förslagsvis uppbyggd efter län och distrikt, om sådan inte redan finns.

Man får väl se upp dock, så att det inte sker spamliknande masspostning av identiska insändare till många tidningar samtidigt, något som framförallt sossarna (IMHO) har varit "duktiga" på genom åren.

Hmmm... vi kanske kan fråga Fp om de har kommit över någon befintlig databas för ändåmålet när de ändå var inne på SAPNET!

"It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit." HARRY TRUMAN - AMERIKANSK PRESIDENT

Svara med citat
  (#3) Gammal
Jonas Lihnell Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #57201
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 20:03

Dåligt - Vi saknade förberedelse inför valuppvaktningen. Under en mcyket stor del av valrörelsen handade det om att "ta första steget", något väldigt få känner för att göra. I göteborg stodd det mesta still tills jag gick ut och började dela ut material. Vi saknade även material inför valrörelsen utan alla förskte bidra med sin lilla del, vilket antagligen gav oss ett oenhetligt intryck (ena dagen den folder, andra dagen ingenting, tredje dagen små papperslappar, fjärde dagen en flagga, femte dagen en annan falgga osv).

Dåligt - Vi saknar effektiva men att kommunicera medlemmar emellan. I göteborg med mer än 600 medlemmar har jag läst om 4-5 träffar under hela rörelsen. Vi borde haft 40-50 träffar!

Bra & Dåligt - Gemenskapen var tidvis underbar tidvis väldigt vag. Vissa dagar fick man göra _allt_ själv, andra dagar var vi 5-10 man. Vi måste få upp engagemanget och viljan att umgås.

Bra - "Gör det själv"-teorin gav många möjligheter som annars skulle ha saknats. Vi borde ta tillvara på denna modell och vidareutveckla den bland annat genom att erbjuda material, lokal och erfarenheter till dem som vill använda sin dyra _tid_ till kampanjarbete. Att både behöva bekosta arbetet och utföra det medför en hög tröskel att passera innan man gör det. Om det finns en lista med folk nära en, en lista över material-ansvariga och liknande så att ma kan sänka den tröskeln kommer engagemanget och arbetet bli större.

Bra - Vårat val att bara ta ställning i ett givet antal, lätt redovisade för, frågor. Det faktum att man kan _veta_ vad vi kommer att göra är något positivt. Om vi utökar programmet, se till att utöka det med _frågor_, inte ideologier. Alternativt är att skriva om det med enbart ideologier och ställningstaganden och sedan argumentera fram praktisa frågor ur detta, men då behöver vi verkligen vara på det klara med att alla förstår och ör överens i sådana ställningstaganden.

//Jonas Lihnell

(När är förresten nästa årsmöte? nästa möte i göteborg? PM:a mig!)

Svara med citat
  (#4) Gammal
Jonas Lihnell Inte uppkopplad

Länk: #57202
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 20:09

Det vore förresten användbart med en sammanfattning i en separat tråd där vi kan diskutera alternativa lösningar. eller ännu bättre, en sammanfattning i en egen forumsavdelning med sammanfattningen sticky och alternativen diskuterandes i separata trådar, och dem lösningar vi enas om sammanfattade i ytterligare en sticky.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Henrik Enblom Inte uppkopplad

Henrik Enbloms avatar

Länk: #57329
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 07:06

Kan lägga till 2 saker.

Dåligt

Vi kom inte ut med HELA vår poletik till folket, väldigt många av dom som vet att vi finns tror att vi bara vill att fildelning ska vara tillåtet och vet inget om argumenten bakom det eller vad vi i övrigt har för åsikter.

Bra

Samarbetet med sjukvårdspartiet, iallafal i eskilstuna/sörmland fungerade det mycket bra!

Vice Kommunledare Eskilstuna
henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se
Novus @ irc.piratpartiet.se
novus_pp @ Evil skype

Svara med citat
  (#6) Gammal
anonymiserad2 Inte uppkopplad

anonymiserad2s avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #57353
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 09:50

Vårt partiprogram

De få frågorna gör att nog fler känner att de kan sluta upp bakom oss än om vi haft ett helt partiprogram (som nog skulle ha varit ganska ogenomarbetat ändå. Detta är naturligtvis bra, men jag har även märkt att de få frågorna stöter bort vissa väljare, och anser att vi inte är seriösa, eller löna att rösta på. Jag tror dock att de som kan sluta upp bakom oss är fler än dem som stöts bort.

Vad gäller själva frågorna, så tycker jag att alla funkar jättebra, förutom patentfrågan. Det är denna jag personligen känner att jag inte kan sluta upp bakom till fullo, och det samma gäller i praktiken alla jag har debatterat och diskuterat med. Och då är det inte för att jag är någon dålig debattör, eller har dåliga argument, tvärt om har jag hårdläst allt vad argument för patent som vi har, men jag känner bara att det inte riktigt går ihop. Alla jag har pratat med har kunnat hålla med om åtminstone delad kultur och/eller skyddat privatliv, men just patent är knepigt. Många tycker att det är konstigt att vi vill ta bort patent helt samtidigt som vi vill behålla upphovsrätten (om än i en mycket inskränkt form). Partiprogramet har gjorts om två gånger innan, och jag anser att det har blivit mycket bättre och mer realistiskt än vad det var från början. Däremot ska vi inte se det som helt klart. Jag är fullt medveten om att patentsystemet som det är idag inte fungerar som det ska (om det ens fungerar överhuvudtaget), men att ta bort det helt tror jag inte fungerar. En fullkomlig remake, och rejäla inskränkningar jämfört med hur det är i dag, så som vi vill ha upphovsrätten, tror jag snarare är en mer realistisk väg att gå.

Det är vad jag anser är både bra och dåligt med vårt partiprogram. I övrigt måste jag säga att organisationen, för att vara ett så nytt parti, har fungerat utomordentligt. Åtminstone här i Malmö så tycker jag att det har flutit på riktigt bra - ganska säkerligen tack vare Joakim Holgersson, han förtjänar lite cred.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mats Eriksson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #57359
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 10:13

Och jag som tycker att Piratpartiets hårdföra linje mot patenten är den bästa anledningen till att rösta på Piratpartiet

//Mats Eriksson

Svara med citat
  (#8) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Länk: #57375
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 12:03

Vårt allra största misslyckande är reaktionen hos minst hälften av väljarna jag mötte på valdagen: Piratpartiet? Vad är det?

Näst största är väl då: Jo dom har jag hört om, dom vill att det ska vara tillåtet att piratkopiera.

Jag skulle gissa att det var mindre än 10% av väljarna som faktiskt har koll på vad vi står för.

Även om vi har bedrivet ett fullkomligt FANTASTISKT valrörelsearbete för att vara ett nystartat parti så måste vi göra nåt för att nå ut till väljarna mera, och det första problemet är inte att övertyga dem att vi har rätt utan att få fram vad vi tycker.

För att lyckas med det tror jag att vi behöver en fungerande organisation på lokal nivå som kan få ut affischer på egna affishbockar här och var, skriva insändare till lokaltidningen, bjuda in lokala reportrar att skriva om aktioner etc.

Lokaltidningar söker alltid efter lokala händelser och lokala aktörer som knyter till riksnivån, och där bör vi försöka bygga nätverk med kontakter med lokaltidningarna. Rikstidningarna har sin egen agenda och de bestämmer själva vad som är intressant och där hamnar vi lätt vid sidan av.

En fantastisk sak med pp är att partiet är så "online", med siten, forum och bokningsverktyg. Har svårt att tro att nåt annat parti kan slå oss där i snabbhet och öppenhet.

Det är bra och ger översikt hur läget är och en förutsättning för "just-do-it". Problemet är att det är svårt att överleva på BARA den typen av aktivism, det blir lätt att folk springer på var sitt ställe tills de stupar och känner sig ganska ensamma under tiden. Återigen lokal organisation med lite mera struktur och fasta sammankonster etc. En sak vi drabbats av som alla organisationer av vår typ lider av, är att det lätt blir så att aktivism blir ett binärt tillstånd, antingen on eller off. Antingen är man med och jobbar ihjäl sig, eller står man utanför. Det är viktigt att vi bygger en struktur där man kan välja att aktivera sig så mycket man känner för utan att hamna "utanför gänget". Jag tror att bokningslistor, typ vallokalbokningen, för lokala aktiviteter är en bra ide. Det kan ge bättre struktur och man ser redan nån dag innan om det finns folk nog eller inte.

Sen kanske vi lider av att många av oss hellre aktiverar oss framför skärmen än på torget men det tror jag kan lösas med levande lokalföreningar där man träffar trevliga människor och gör aktioner tillsammans.

En sak vi absolut inte ska göra är att engagera oss i kommunalpolitiken, där är vi ett nollfrågeparti, våra frågor finns inte i det forumet.

Likaså ska vi vara försiktiga med samarbete med andra småpartier. Vi har nåt som de inte har, dvs medlemmar och de vill gärna att våra medlemmar jobbar för dem, men de har väldigt lite att erbjuda utom tveksamt rykte i många fall. Dessutom konkurrerar vi till dels om samma väljare, dvs de som är skeptiska till de stora partierna.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Urban Medin Inte uppkopplad

Urban Medins avatar

Länk: #57382
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 12:41

Varför skulle vi inte engagera oss i komunpolitiken? Vi har 4 år på oss att utarbeta ett program. Ex. Jag tycker miljöpolitiken är viktigare än Piratpartiets syn på integriteten, jag vill naturligtvis inte ha ett Bodströmssamhälle, men vad betyder det när världen inte finns om 50 år?

Annars så vill jag säga. BRA: Den fantastiska entusiasm som alla har visat. Den visar också på att det finns en framtid i partiet.

Dåligt: Inte mycket som varit dåligt tycker jag, möjligtvis medias roll att inte ge ävensmåpartier lite uppmärksamhet.

Urban

Svara med citat
  (#10) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Länk: #57398
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 13:59

Anledningen till att vi inte ska engagera oss i en massa andra frågor än de tre i partiprogrammetär som jag ser det följande:

Vi är en massa folk som står på en massa olika ställen på höger/vänsterskalan i det här partiet.

Om vi börjar försöka utvidga partiprogrammet i en massa andra frågor kommer vi med nödvändighet att bli tvingade till att ta ställning på höger/vänsterskalan och därmed stöta bort kanske hälften av medlemmarna.

Vitsen med vår partibildning är att fokusera på dessa frågor enbart, och därmed vara trovärdiga som vågmästare. Börjar vi ta ställning i en massa andra frågor så är vi inte trovärdiga i kärnfrågan längre. Då kan vi inte längre säga att vi stödjer den regering som stödjer oss eftersom vi kanske driver andra frågor som den ena sidan ger oss mer stöd för. Exempelvis: Centern och miljöpartiet ligger ganska nära oss i våra frågor, men är det nån som tror att de skulle fälla en regering bara på integritetsfrågan?

Om man vill jobba politiskt med dessa frågorna OCH annan politik så är det inte i Piratpartiet man ska vara som jag ser det, utan i Centern eller Miljöpartiet. (eller i nåt av de andra om man verkligen vill jobba hårt och långsiktigt.)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
EU-valet, post mortem Rick Falkvinge Europaparlamentsval 2009 83 2010-03-10 22:47
Arbetsformer för styrelsen, feedback sökes Mikael Nilsson Partistyrelsen - Färdigbehandlade remisser 14 2010-01-10 15:06
EU-valet post mortem brelovich Gamla trådar 7 2009-06-09 22:35
en positiv nyhet; Billion Dollar Charlie takes on the RIAA Dennis Nilsson PP i media 0 2009-04-01 23:24
Flanking positiv till Centerupproret Ken Rabelius PP i media 0 2008-07-12 18:55