Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 14:14

Efter att ha sett det andra framförandet av lessig så har en hel del av vår roll fallit på plats. Starkt rekommenderat att alla andra gör det också (1h42min). Visst kan vi expandera utan att röra oss in på höger-vänster skalan.

Han berör också en del viktiga anledningar till att vi inte nått fram i frågestunden i slutet. Lessig har ju försökt sprida detta budskapet längre än vad vi har så han har en del erfarenhet av vad som funkar och vad som inte gör det. Just fildelning vs. beivring är absolut något som inte fungerar.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Celebrandil Inte uppkopplad

Celebrandils avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #57429
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 15:39

Det är lätt att vara efterklok och börja kritisera det sätt som våra åsikter har förmedlats, men jag har ändå en del synpunkter härvidlag. Det är en konst att med så få ord som möjligt beskriva vad man egentligen tycker. I vissa avseenden tycker jag att en del av vårt material var svårt att tränga sig in i. Det blir lätt ganska tekniskt och svårt att överblicka. Vi skulle behöva hjälpa av PR-människor och beteendevetare för att riktigt förstå hur allmänheten uppfattar materialet och därefter försöka sammanfatta våra ståndpunkter på ett så enkelt och konkret sätt som möjligt. Eftersom partiet är så pass nytt tycker jag dock att man gjort för förbaskat gott jobb i detta avseende. Det som behövs är främst iterationer och finslipningar.

Jag är så gott som säker på att en stor del av de som röstade på Piratpartiet gjorde det för att "Piratpartiet vill tillåta fildelning". Fördelarna med fildelning är tillräckligt för att folk ska förstå åsikten som sådan. Det faktum att ett förbud mot fildelning resulterar i att all informationspridning via internet på ett eller annat sätt måste kontrolleras, med de problem för integriteten som den innebär, tror jag är sekundärt. Det som folk uppfattar som fördelarna med fildelning överväger de nackdelar som ett förbud innebär.

En annan tämligen lätt punkt att beskriva är våra synpunkter som berör den personliga integriteten. Svårigheten här är att folk inte inser vad som ligger egentligen framför oss och varför våra åsikter som sådana är viktiga. För att förstå problematiken måste man beskriva något som antingen är aktuellt idag, eller möjligen i morgon, men om det blir aktuellt först om fem år tror jag inte folk orkar oroa sig. Här ska man nog koncentrera sig på aktuella förslag på nya lagar och direktiv, och beskriva vad dessa skulle betyda för den enskilde.

När det gäller patent tror jag folk i allmänhet har ganska dålig koll. Driver man ett företag är det lättare att förstå probematiken. I det företag jag själv är delägare i har vi spenderat mer pengar på patent än på löner, trots att vi vet att patent egentligen har liten praktisk betydelse. De fungerar mer som en slags försäkring; en försäkring om att vi är seriösa och en försäkring mot aggresiva konkurrenter som med makt och pengar försöka mjölka det mesta ur sina egna patent. Vi borde koncentrera oss på det som direkt berör privatpersoner och exempelifiera med företagsjättar som ger sig på sina mindre konkurrenter.
  Skicka ett meddelande via MSN till Celebrandil  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #57450
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 17:25

Jag vill införa en del ny politik till partiet som jag brinner för men jag har tänkt lite. Alla frågor är oerhört komplexa om vi ska införa nya så måste vi verkligen granska dom och bli experter på dom. Jag vill inte ha ett partiprogram som är uppbyggt på subjektivt tyckande utan faktiskt på att vi kan granska konsekvenser av våra reformer och vad de har inneburit historiskt. Ett program som är fyllt av ideologin av informationsfrihet och uppbyggnad av demokrati och stå för det stenhårt.

[i]

Svara med citat
  (#4) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #57488
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 18:46

Det enda jag känner mig säker på som behövs tilläggas till den här utomordentligt tänkvärda tråden, är nog att jag anser att även om vi behöver se över vår organisation, vad vi ska göra framöver och hur, så är det viktigt att ni alla förstår att det inte är piratpartiets ansvar att vi befinner oss här och har den här diskussionen över huvud taget. Vi har gjort ett skitbra jobb, långt över vår förmåga, och vi kommer bara att bli bättre. Inte minst efter analys och utveckling av vårt arbete. Ni får helt enkelt inte glömma bort att problemet är orsakat av politiker, och vi kan inte hjälpa att största delen av Sveriges befolkning inte är medvetna om allvaret.

Information är nyckeln till hela saken - och är det så att vi inte kommer in i riksdagen till nästa val, så beror det på att partierna tagit sitt förnuft till fångar p.g.a. fyra års framgångsrikt kampanjande från oss och helt enkelt sett till att ändra på de saker vi vill ändra.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Infol Inte uppkopplad

Infols avatar

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #57637
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 23:27

(Jag är iofs inte kretsledare, men tar ändå chansen att posta här den här gången.. skulle det vara fel får ni väl flytta inlägget).

Om vi ska kunna sätta hårt mot hårt mot de etablerade partierna i nästa valrörelse måste vi visa att vi vet vad vi talar om genom att backa upp det vi säger med konkreta fakta.

Jag skulle vilja efterlysa en tydligare struktur i partiet (huruvida den strukturen är mer horisontell än vertikal eller vice versa är något som måste diskuteras) där medlemmar snabbt kan få information från våra sakkunniga i olika frågor, dvs den/de som faktiskt besitter (juridisk eller annan) kunskap inom gällande område, om det så är patent, upphovsrätt eller personlig integritet vs. övervakning. I dagens läge postas ofta en fråga i forumet, och sedan får man flera (mer eller minde verklighetsöverrensstämmande) svar, fram tills dess att Anders går in och reder ut begreppen (tack Anders!!).

Vi behöver inte bara stå på oss gentemot de andra partierna (många av dem har redan skrämselhicka - och detta har vi lyckats med på knappt nio månader!!), utan måste få ut vår politik till väljarna. Gratis fildelning måste, som många andra i tråden tidigare nämnt, ses som en biprodukt av den politik vi driver, inte som ett mål i sig. Där tror jag att vi förlorar många röster (även om det inbringar ett fåtal också)..

Detta innebär att vi måste synas mer i (traditionell) media - hur vi kan nå ut bättre där är något vi måste undersöka.

Frågan om vi ska utvidga partiprogrammet borde utredas. Personligen är jag emot (vad gäller traditionell höger/vänsterpolitik, mer osäker vad gäller frågor nära besläktade till våra kärnfrågor), men jag tycker mig ana en splittring i partiet här..

Hoppas kritiken ovan kan uppfattas som konstruktiv, och avslutar härmed med vad jag tycker partiet lyckats bra med:

Valsedelsdistribution; det fanns iofs inte valsedlar i min vallokal men det skall jag väl snarast själv ta kritik för (iom att jag inte kontaktade kretsledaren för att hjälpa till att ordna detta). Dock har jag från vänner och bekanta hört att det fanns i många andra lokaler i valdistriktet.

Genom debatt framhävt vikten av de frågor vi driver, och på så sätt tvingat upp ögonen på de traditionella partierna att det finns en opposition till upphovsrättsmaffian (läs: STIM, RIAA, MPAA, m.fl.)

Tack för ordet.

<br>
_______________________________________________<br>
'Tis a Brave New World

Svara med citat
  (#6) Gammal
Magnus Kindblom Inte uppkopplad

Magnus Kindbloms avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #57642
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-19, 23:31

Bra: Det öppna forumet. Förutom att det är funktionellt så bör öppenheten ge goodwill på sikt.

Bra: Att vi använde vår naturliga närvaro i internet-communities i valrörelsen. Detta kan utnyttjas ännu mer effektivt i nästa val med lite planering. T.ex. att använda The Pirate Bay mer effektivt för att nå fildelare, samt som ett medium för att mass-sprida partiinformation och förslagsvis lite roliga reklamfiler etc (jämför: Knappnytt).

Förbättra: Engagera kändisar som dragplåster, både artister och andra.

Förbättra: Vi kom inte in, det är dåligt. Om vi inte känner oss hyfsat säkra på att komma in nästa gång: Sätt 4%-spärren ur spel. Överväg att bjuda in samtliga partier (utom de främlingsfientliga, troligen) till en valkartell. Alla partier som ansluter sig använder sig av samma valsedel. På valsedlarna finns kandidater från samtliga dessa partier. Vi kan använda "yrkes-fältet" för att visa egentlig partitillhörighet, t.ex. "Piratpartist". Vill man rösta på PP så röstar man på "Övrigapartiet" (eller vad det kan heta) och kryssar t.ex. "Rick Falkvinge, Piratpartist". Personvalssystemet fixar automatiskt inbördes mandatfördelning så att de anslutna partier som får många kryss får fler riksdagsmän, förutsatt att Övrigapartiet kommer

över spärren. Ett problem är förstås att om det finns flera pirater på listan men alla PP-anhängare kryssar samma pirat, så kommer kanske bara en pirat in oavsett hur många PP-anhängare det finns. Det kan nog lösas med lite planering. Fördela partistöd etc proportionellt mot antal kryss. Kritiker kommer att hävda att hela upplägget är odemokratiskt, emot grundlagen etc, men det var ju på detta sätt som t.ex. Alf Svensson blev riksdagsman en gång i tiden, och Leionborg föreslog en allians-partikartell för mindre än ett år sedan, bl.a. för att garantera att inte FP, C eller KD skulle åka ur.

Förbättra: Vi kom inte in, det är dåligt. PP ställer bara upp i riksdagsvalet. Det finns i många kommuner partier som bara ställer upp i kommunalvalet. Bjud in ett sådant parti i varje kommun till ett valsamarbete: PP rekommenderar pirater i denna kommun att rösta på det partiet i kommunvalet, samtidigt som det partiet rekommenderar sina väljare att rösta på PP i riksdagsvalet. För att få folk (inte alla, folk vill nog inte rösta tvärtemot sina åsikter) att verkligen vara motiverade att följa rekommendationen så kan man deklarera att samarbetet gäller även följande val förutsatt att det fungerade för båda parter (man fick fler röster än förväntat i denna kommun).

/Magnus Kindblom, lead Kungsbacka kommun (ej en valkrets, jag vet)

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #57681
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-20, 02:43

Lite bra och dåliga saker från Uppsalas valkrets (jag har inte läst tråden så det här är säkert en upprepning av vissa saker):

Bra: alla engagerade människor

att vi fick ut valsedlar till alla vallokaler

att vi fick 3,6% i Flogsta (studentområde)

Behöver bli bättre på: att få ännu fler människor engagerade inte minst i valstugan och utanför vallokalerna

att få ut integritetsfrågan bättre

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#8) Gammal
Jens Tuvebrink Inte uppkopplad

Jens Tuvebrinks avatar

Länk: #57705
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-20, 08:10

Dom 3 frågor vi drivit har vi drivit klockrent. Vi har regerat debatten om dessa frågor. Och det skall vi fortsätta med. Sen att man skulle hamna i höget vänster fack om vi tar in fler frågor är upp till oss. Man kanstå för suntförnuft frågor utan att känna någon annan färg än piratfärgen. Vi skulle kunna måla om vissa frågor från klassiska färger till vår färg och äga dem. Det viktigaste är att vi inom vår organisation inser att vi kan äntra och inta fler frågor och att vi får en majoritet för dem.

Vi är INTE beredda att ge upp vår frihet för att BLI fria!

0733196596

*U Know I Love U*
  Skicka ett meddelande via MSN till Jens Tuvebrink  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Andreas Svensson Inte uppkopplad

Andreas Svenssons avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #57720
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-20, 09:16

En tanke är att ha något sorts arvode för funktionärer (kommunledare). Det fungerar dels som ett incitament, men innebär också ett ansvarsamt att man kan ställa krav på vederbörande.

Av samma anledning kan man ha arvode vid vissa möten, t.ex. om varje krets har en styrelse.

Andreas Svensson
Lokal samordnare
  Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Svensson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #57722
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-20, 09:19

Jag håller med Jens, viktigt är dock att vi har expertis om dessa frågor på samma sätt som vi har expertis om våra nuvarande frågor. Av min debatt om ett införa av en skolpolitik i vårat program ser jag att det finns aldeles för många personer som inte riktigt vill tänka igenom konskvenser och har inte samma verklighetsförankring i vad skolans uppgift är. Det är inte för intet lärarutbildningen har 1,5år av ren pedagogisk utbildning och att förvänta sig av medlemmar att de ska förstå vad en lärare och skola verkligen är ämnat för och hur man bedriver skolan som statligt organ fungerade inte.

[i]

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
EU-valet, post mortem Rick Falkvinge Europaparlamentsval 2009 83 2010-03-10 22:47
Arbetsformer för styrelsen, feedback sökes Mikael Nilsson Partistyrelsen - Färdigbehandlade remisser 14 2010-01-10 15:06
EU-valet post mortem brelovich Gamla trådar 7 2009-06-09 22:35
en positiv nyhet; Billion Dollar Charlie takes on the RIAA Dennis Nilsson PP i media 0 2009-04-01 23:24
Flanking positiv till Centerupproret Ken Rabelius PP i media 0 2008-07-12 18:55