Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 11:48

När jag tänkte upp ordningen så hade jag faktiskt en tanke på att ALLA skulle få något att säga till om men att det samtidigt skulle finnas en stabiliserande faktor i partiet. Jag valde kortare perioder för ledarna för att ett parti borde vara flytande och ha en förmåga att ändra sig med tiden.

Vi behöver ju inte kalla en Partiledare för just partiledare, han kan heta ordförande istället. Jag satte bara en person där för att jag själv är av den åsikten att vi behöver någon som har så att säga slutrösten och kan hjälpa styra resten av oss.

Utbildning är något jag själv tycker är en mycket bra personlig merit. Även om man bara gått gymnasiet så kan man ha något att bidra med. Det som är viktigt är inte utbildningens mängd, jag tror själv att det har mer med hur dina lärare lyckats tvinga dig att använda hjärnan inom olika områden. Detta till trots så tror jag att åtminstonde ett par års högskola gör att ens tankeprocesser mognar på en betydligt högre nivå.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Johan Inte uppkopplad

Johans avatar

Länk: #1121
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 11:54

Jag föreslår en interimsstyrelse som helt enkelt styr upp detta arbete, då det annars lätt kan bli för många viljor, sedan kommer den valberedning som finns i denna styrelse kunna tillsätta de positioner som uppkommer. Frågan kvarstår dock vilka interimsstyrelsen ska bestå utav, personer med erfarenhet från organisationer eller partier hade kanske varit önskvärt då detta arbete till stor del handlar om formalia, dock duger det bra med några personer som kan komma med sakliga påståenden för fria och omodifierade viljor är bra för ett nytänkande.

// Johan Johansson

Svara med citat
  (#3) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #1126
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:00

Jag skulle nog hellre se att "interimstyrelsen" har en form som också skulle vara godtagbar i slutändan då många av de som kommer att sitta i denna styrelse kommer att vara med i den första instansen av den permanenta styrelsen.

Jag skulle också förelså att stadgarna är någonting rätt löst ordnat, de skall kunna ändras på en rätt kort period, säg en ordförande period och ett par medlemsomröstningar. Har haft viss erfarenhet med organisationer som inte kunnat ändra sina egna stadgar för att det krävdes två eller flera års möten för att ändra ett litet misstag.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#4) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Länk: #1129
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:02

Interimstyrelsen bör bestå av initiativtagarna i första hand, 5-7 personer helst.

För att de skall få tid på sig att organisera, kan de delegera ut vissa icke strikt ideologiska uppgifter på andra som visast intresse och kompetens.

Det är mycket viktigt att vi behåller de personer som tagit initiativ, eftersom de sitter på en stor del av motivationen och tankarna bakom, kalla det ideologi.

Interimstyrelsen kan också delegera ut regionalt ansvar vid behov men i detta fall så är allt internet och detta forum för tillfället, så det mesta är ju uppknutet här tills man sprider en massa subsiter för varje enskild valkrets, vilket är en rimlig utveckling.

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#5) Gammal
Bjering Inte uppkopplad

Länk: #1135
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:08

Ok, lite synpunkter som kommer att komma här men först ska jag bara presentera mig själv...

Bjering, örebroare, jobbat med sakpolitiska frågor sedan 12års ålder nu 19år gammal..

Utbilning om politik kan man ej skaffa sig, däremot finns det flera kunskaper som underlättar, såsom goda kunskaper i språk, retorik och andra kommunikativa färdigheter. En styrelsen ska enligt miginte representera "medel" svenske fildelaren utan den spets av eldsjälar som kan övertyga resten av Sverige så en fråga varför ser jag inte Rasmus Flycher på denna sida..

I övrigt så borde vi här tillsätta en styrgrupp som ansvarar för att dra in finansiering för valsedlar och anordna en gigantisk träff för våra medlemmar för att kunna träffas bilda stadgar osv... Det är även där vi kommer bli seriösa utåt på en helt annan nivå.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Niklas Inte uppkopplad

Länk: #1140
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:12

Citat:
< snip > poletik < snip > säremot finns det flera kunskaper som underlättar, såsom goda kunskaper i språk < snip >

Fantastiskt.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Bjering Inte uppkopplad

Länk: #1144
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:14

Nicklas sa inet att jag hade dem... I skrift är jag nog totalt värdelös, men däremot finns det fortfarande saker som underlättar...

Svara med citat
  (#8) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #1142
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:14

En gigantisk träff... Det låter lite som något jag INTE vill vara med på, där partistyrelsen ställer sig och gör tal och alla hurrar. Detta parti borde organiseras på andra sätt, vi är ju trots allt i en ny ålder, om partistyrelsen vill hålla tal så kan dom spela in det och lägga upp det på bittorrent. Grupper kan träffas i forum eller irc lättare än vad de kan ta sig till fysiska möten och man talar normalt bättre om man inte behöver sitta i samma rum.

Vissa saker behöver dock fysiska möten, när ett större beslut skall fattas kan det krävas att du kan se den andra personen i ögonen under debatten och där är internet inte tillräckligt.

—Samuel Adams

Svara med citat
  (#9) Gammal
Bjering Inte uppkopplad

Länk: #1152
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:20

Förstår dig, men vad piratpartiet behöver så är det ett massmedialt uppbåd som inte kostar pengar, skulle vi samla 500+ fildelare på samma ställe för att ta ställning till stadgar, styrelseoch liknande så skulle det utan tvekan bli uppmärksamat i svensk media.

Visst mycket ska göras med annan kommunikation, internet, telefoni med mera, dock så finns detfrågor som är akuta för oss som behövs tas ansikte mot ansikte, jag kan enkelt säga att jag vill se, träffa och höra den persson som ska representera mina åsikter om så på Television så okej detkan jag acceptera men vi måste dit.Men vi behöver synas, och det fort för 9 månader till val är läskigt lite tid jag tror att ett "gigantiskt" möte skulle hjälpa till.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #1166
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:28

Citat:
Niklas (2006-Jan-03)
Citat:
&lt; snip &gt; poletik &lt; snip &gt; säremot finns det flera kunskaper som underlättar, såsom goda kunskaper i språk &lt; snip &gt;
Fantastiskt.
Något vi inte behöver är ordpoliser, utan viktiga frågor och svar ska och kommer alltid att korrekturläsas, var så säker. Det viktigaste som Posten en gång sa "Skriv som du talar" - viktigare än att inte säga något alls.

Tror nog att initiativtagaren/na tar tag i detta och när man är en grupp, också ges möjlighet till presentation, vad man vill osv som därefter också, (som jag tror kommer att ske naturligt på vägen) ser till att en omröstning för en första styrelse kan se ut.

//Anders Forsman
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hantering av avhopp i en styrelse, styrelse omorganiserar sig själv. of_darkness Ung Pirat - allmänt 4 2009-12-02 23:55
20. Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 33 2009-03-07 15:28
09. Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 2 2008-04-27 13:00
11: Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 7 2007-04-21 17:06
§5. Val av styrelse Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 43 2006-04-11 01:02