Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-05, 23:45

Alltså tanken är ju att ledningen kommer att vara samma folk som vi andra bara det att dom just nu har kontroll. Dom har mer ansvar, dom förtjänar då mer av makten så att de kan utnyttja denna till att utföra sina plikter. En partistyrelse som har 0,01% av makten och måste tigga till sig röster för allt vad de skall göra kommer att bli polsk riksdag.

Du sade att bra ideer kommer att strypas... av vem? Om Partiledningen inte kan se hur bra ideen är så kan du ju diskutera det med dom i forum eller liknande. Om de fortfarande inte lyssnar så kan du TVINGA dom att lyssna och diskutera genom att uppmana 2/3 av de medlemmar som hört förslaget att rösta för att få det på dagordningen. Om det bara är styrelsen eller partiledaren/ordföranden/root som trilskas så kan du se till att resten av partiet går runt honom/henne/dem.

Om vi skall ha en styrelse överhuvud taget så krävs det att en viss bit av makten är koncentrerad där, annars kommer ingen att ta dom på allvar. Om du inte gillar mitt sätt att fördela makten kan fu ju föreslå ett eget system. Tänk dock igenom hur det kommer att fungera i verkliga livet, vad som kan gå fel och vad som måste gå rätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polsk_riksdag

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Daniel Holm Inte uppkopplad

Daniel Holms avatar

Länk: #2997
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-06, 02:31

Citat:
Berner (2006-Jan-02)Oj, glömde. Partiledare och ledamoter borde kunna ges "vote of no confidence" och därefter sparkas ut om de ej uppför sig.

EDIT: Fick en tanke till, substyrelserna kan ju ha sina egna forumtrådar där man kan hjälpa dom att förstå de frågor de skall arbeta med och där de kan rekrytera dig till att arbeta med projekt de har att göra. Där kan medlemmarna också se vad deras ledamoter tycker om olika saker så att vi vet vilka vi röstar på.

Skit fint, ju! Kan nog inte tillägga nåt, så på rak arm. Att man har en sorts "max" period man får sitta är en väldigt bra idé. Ta Göran Persson som ex. han har suttit för länge. Det ska man inte kunna göra.

/ Daniel Holm
http://www.danielholm.se

Free as in Freedom!
  Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Holm Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Holm  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #3094
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-06, 12:57

Styrelsen har all den verkställande makten, medans medlemmarna har den bestämmande. Vi utser en styrelse, som sedan har förtroende att genomföra våra idéer, på det sätt som de själva finner passar (eller på det sätt som vi specifierar att de ska göra det, beroende hur på specifika medlemmarna vill vara). Jag tänker mig ansvarsfördelningen som i vilken förening som helst.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #3105
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-06, 13:24

Och mitt förslag på struktur uppfyller inte detta hur?

När det är dags för val så gäller ju alla medlemmars röster lika, det är ju bara perioder mellan val som de skall styra något och behöver lite makt att göra detta med. Min tanke var ju trots allt att man skulle kunna ha ett parti där ALLA kunde rösta på allt, minsta beslut skall du kunna påverka.

Om styrelsen och partiledaren/ordföranden/root håller tillbaka sina röster (om dom känner sig lite fega på en fråga) så får alla andra hela makten istället för bara en tredjedel. Jag tror att det blir ett system som fungerar, direkt demokrati kräver att långt många fler personer uppför sig ansvarsfullt än ett representantbaserat system. Då jag har lite mer förtroende för folket än vissa andra har (om än inte lika mycket som några) så lade jag en tredjedel av makten på dem istället för att föreslå ett RENT representantbaserat system.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#5) Gammal

Tor Skudes avatar

Länk: #3110
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-06, 13:35

Det verkar som om vi har ett kommunikationsproblem. När (i vilka frågor och under vilka omständigheter) skall styrelsen och partiledaren besitta 1/3 av makten var, och när skall de bara ha varsin röst som alla andra medlemmar?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #3146
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-06, 14:46

"så decentraliserat som det borde kunna vara utan att bli total anarki."

Det kan jag inte acceptera.

Jag blir besviken när enda alternativen verkar vara despotism vs majoritetsdiktatur.

Svara med citat
  (#7) Gammal
MrPerfect72 Inte uppkopplad

MrPerfect72s avatar

Länk: #3169
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-06, 15:25

Majoritetsdiktatur är ett ord som inte existerar.
"Proletariatets diktatur" är Arbetarklassstyre. sk. kommunism. Det var kanske det du menade?

1. Folkstyre genom majoritetsomröstningar där största möjliga mängd medborgare får delta är demokrati.
2. Representativ demokrati är Partistyre. Ett slags fåvälde där människorna har en liten makt vart fjärde år.
3. Oligarki är renodlat fåvälde, maffia styre, där kapitalet styr direkt eller indirekt via korrumperat partistyre. Dvs där folkets röst inte påverkar politikens inriktning alls.
4. Diktatur är envälde. Kjesardöme, Kungadöme, Stalin, Hitler, Bush. D.v.s. där makten tagits genom kupp eller olaglig handlingeller annat fusk.Motsats till demokrati.

Fritt tolkat ur "Demokratin och dess antagonister" av Robert A Dahl

MVH MrPerfect72 Medlem av Aktiv Demokrati

Svara med citat
  (#8) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #3185
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-06, 16:25

TorSkude2: Varför inte skilja på vad en röst räknas som. I normala partistyrande funktioner så som när ett specifikt förslag skall röstas på så får styrelsen mm 2/3 av rösterna. När det är dags att välja in folk till styrelsen mm så har ALLA i partiet enbart en röst. Vet inte om det går att förklara tydligare.

Om du trodde att jag tänkt mig ett system där styrelsen mm har 2/3 av rösterna som krävs för att behålla sina platser så är du tokig eller så tror du att jag är det.

EDIT: och förstås, när det gäller "vote of no confidence" så får inte styrelsen eller partiledaren rösta över huvudtaget (eller kanske så får dom rösta men bara med en röst, likvärdig vilken annan medlem som helst).

—Samuel Adams

Svara med citat
  (#9) Gammal

Tor Skudes avatar

Länk: #3195
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-06, 17:02

Kan du ge ett exempel på en "normal partistyrande funktion" som man kan rösta om?

Jag tror att det du är ute efter är att medlemmarna skall ha rösträtt (1/3 av rösterna) även på vad som normalt vore ett styrelsemöte. Är det det du anser? Det är väl i och för sig en ganska bra idé. Men jag förstår då inte varför partiledaren också skall ha en extra rösttyngd där. Normalt så brukar alla styrelsemedlemmar ha varsin röst, inklusive ordföranden (partiledaren i det här fallet). Däremot kanske partiledaren har utslagsröst om det skulle vara dött lopp, men det handlar mer om ett sätt att komma ur dödlägen än att ge någon extra makt.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #3205
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-06, 17:32

Ja, en normal partistyrande funktion kan vara: "Skall vi ha helvetica eller times new roman som typsnitt på valsedlarna?" Alltså alla små detaljer som styrelser måste hantera dagligen, men också: "Skall vi rösta ja, nej eller lägga ner rösten på motion 1234?" I båda dessa vill jag att alla medlemmarna skall ha en chans att säga till om ämnet och ge sin röst men jag vill att styrelsen skall kunna väga emot detta vid behov (partiledaren lär ju inte sitta med). Jag ville också ge partiledaren/ordföranden/root lite mer kraft än bara vid dödlägen, han skall ju trots allt vara någon som majoriteten av partiet röstat på och förhoppningsvis litar på.

De situationer där allas röster räknas lika borde/kan vara vid förändringar i stadgar samt vid valsituationer, dvs när någon ny skall väljas in i partiets ledning.

—Samuel Adams

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hantering av avhopp i en styrelse, styrelse omorganiserar sig själv. of_darkness Ung Pirat - allmänt 4 2009-12-02 23:55
20. Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 33 2009-03-07 15:28
09. Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 2 2008-04-27 13:00
11: Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 7 2007-04-21 17:06
§5. Val av styrelse Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 43 2006-04-11 01:02