Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 23:23

Citat:
HR (2009-Mar-07)Jag yrkar att medlemsavgiften förblir 0 kr, men att en frivillig medlemsavgift definieras och sätts till 100 kronor.

Jag håller med om att det ska finnas tydlig information om hur man donerar och blir guldpirat när man blivit medlem, men att i säga kalla något som är frivilligt för en avgift tycker jag är tvetydigt och onödigt. Någon lämplig summa kan jag inte se, sådant är ju så individuellt efter förmåga vad man kan avvara.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131939
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 23:25

Citat:
Johan^mlg (2009-Mar-07)Och att ta ut en liten avgift för att få in pengar är dumt 5:- per medlem ger bara sådär 50 000:- om året
Det blir mindre ändå, iom att tjänsteleverantören tar en rätt stor del av de 5:- Så pengarna vi skulle få/fick in den vägen är nog närmast att se som småpengar.

Att det är en intäktskälla är verkligen ett klent argument för medlemsavgift (i den storleken).

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#3) Gammal
Fluf Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131946
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-08, 00:19

Citat:
Miles (2009-Mar-07)Jag håller inte med. Det var inte så länge sen det filosoferades om skillnaden mellan gratis och fri, och eftersom partiet förespråkar fri kunskap och kultur tycker jag att man borde vara konsekvent.

Ja, det är extremt petigt och pedant och nej, det har inga praktiska skillnader. Formuleringsskillnaden kanske inte ens behöver eller kan avgöras formellt, men jag tror ändå man kan vinna några billiga PR-poäng på att tala om fri istället för "noll kronor".

Absolut,

Fri kultur, fria åsikter, fritt medlemskap, fria tankar.

Att ha en medlemsavgift på 0kr, ett sådant uttryck associerar jag undermedvetet med

"Köp denna telefonen för 0kr, du betalar 0kr i månaden för den*

*tillägg på avi avgifter, trafikavgifter, avbetalningsplan och liknande inte inräknat i månadsavgiften..."

En avgift på 0kr väntar på en paragraf som säger att avgiften när som helst kan justeras.

Om medlemskapet presenteras som lika fri som medlemmarnas åsikter däremot. Som Miles sade, PR-Poäng.

Och ja, Pirater betalar gärna för det de tycker är värt och/eller har råd med. Om Piratpartiet får in tillräckligt på Guldpirat-programmet anser jag att inte bara är det trevligt att medlemmarna har valet. Dessutom är även det ett PR-poäng. "Pirater betalar gärna om det är värt det och levereras genom ett bra verktyg."

Win-Win på fritt medlemskap både för medlemmar och för partiet.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #131983
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-08, 08:38

Det har nog sagts redan, men när man är ute och värvar medlemmar är det en oerhörd styrka att hålla nere på tekniska strulsidan och kunna registrera medlemmar direkt i ett webbformulär. Bärbar laptop med 3G modem is the shit som det heter.

Jag var själv mycket tveksam innan för att vi behövde finansiering till partiet, men i och med att Guldpirat har blivit en sådan succe är jag helt inne på att hålla medlemsavgiften på 0 kr.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132021
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-08, 09:33

Inga motyrkanden ligger. Styrelsens förslag ställs i bifall mot avslag i en enkel votering 1100-1300 (om inget motyrkande kommer in före 1100).

Svara med citat
  (#6) Gammal
Tommy Eriksson Inte uppkopplad

Tommy Erikssons avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #132024
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-08, 09:41

Jag håller med angående guldpirat, skriv mer om det i välkomstmejlet.

[hr]Kassör - UP Karlstad
Vice kommunledare Kristinehamn

Blogg: http://www.blogg.tommyeriksson.se
Mejl: tommy.eriksson@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/tommy.eriksson2

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
14: Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 49 2007-04-22 10:07
Medlemsavgift Anders Forsman Medlemshantering (STÄNGD) 2 2006-04-27 19:08
Medlemsavgift Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 21 2006-04-11 01:03
18. Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 25 2006-04-09 10:02
Medlemsavgift? Gustav Nipe Piratpartiets hemsida (STÄNGD) 16 2006-01-03 11:29