Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Reg.datum: Nov 2008
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-08, 23:36

Jag läste i omröstningen kring Motion #11, i röstredovisningen.

Medlem #5904, Suomi (Finland), medlem sedan 2006-06-05

Min fråga är om medlemmar som icke är Svenska medborgare har formell rätt att rösta?

Inte för att jag har något emot att vi har medlemmar som förärar PP med att engagera sig i frågorna, men jag vill påpeka risken med att, OM även medlemsantalet beräknas på individer som är från ett annat land kan det innebära att vi får en inkorrekt medlemsrapportering?

Det kan ju komma att påverka den summa pengar som delas ut i bidrag till partiet?

Det skulle kunna bli en likande "fars" som när SSU "förfalskade" medlemsantalet. Det skulle innebära mycket dålig publicitet för partiet. Jag vill vara säker på att vi inte råkar ut för formfel som kan ge konkurrenterna vatten på kvarnen.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henrik Enblom Inte uppkopplad

Henrik Enbloms avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #132480
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-09, 01:38

Citat:
erik78se (2009-Mar-09)Det skulle kunna bli en likande "fars" som när SSU "förfalskade" medlemsantalet. Det skulle innebära mycket dålig publicitet för partiet. Jag vill vara säker på att vi inte råkar ut för formfel som kan ge konkurrenterna vatten på kvarnen.
Vadå? Borde jag inte registrerat min katt som medlem i pp och up? (ja, det är en levande katt)

Citat:
Jag läste i omröstningen kring Motion #11, i röstredovisningen.

Medlem #5904, Suomi (Finland), medlem sedan 2006-06-05

Min fråga är om medlemmar som icke är Svenska medborgare har formell rätt att rösta?
ja.
Citat:
§ 6 MEDLEMSKAP

Medlemmar

Medlemskap i partiet erhåller alla individer som själva godkänner dessa stadgar,

betalar den årligen fastställda medlemsavgiften och som i övrigt vill verka för partiets

ändamål.

Medlemskap beviljas av styrelsen. Vid ansökan åligger det partiets styrelse att lämna

uppgift om styrelse, stadgar, medlemsantal och verksamhet.

Som medlem kan endast privatpersoner antas vilka vill värna partiets målsättningar,

om demokratin och som accepterar alla människors lika värde.

Röstberättigad medlem är den antagna privatpersonen som erlagt sin årliga

medlemsavgift.
Men det kan väl vara en svensk medborgare som råkar bo i finland? igår vad det en medlem från "world" som röstade.

Vice Kommunledare Eskilstuna
henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se
Novus @ irc.piratpartiet.se
novus_pp @ Evil skype

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132483
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-09, 01:47

Citat:
erik78se (2009-Mar-09)Min fråga är om medlemmar som icke är Svenska medborgare har formell rätt att rösta?

Vi gör inte skillnad på medlemmar med avseende på medborgarskap. (Notera dessutom att din citerade rad inte sade något om medborgarskap - bara att personen är bosatt i Finland för närvarande.)

Citat:
Inte för att jag har något emot att vi har medlemmar som förärar PP med att engagera sig i frågorna, men jag vill påpeka risken med att, OM även medlemsantalet beräknas på individer som är från ett annat land kan det innebära att vi får en inkorrekt medlemsrapportering?

Medlemsantalet är korrekt, så när som på ett par duplikat som vi kommer att hantera inom kort (samma person som gått med flera gånger). Eftersom alla drygt hundra funktionärer kan se medlemsantalet i sin egen del av organisationen, så hade det inte fungerat att hålla en konspiration hemlig.

Citat:
Det kan ju komma att påverka den summa pengar som delas ut i bidrag till partiet?

Partistöd är inte beroende av medlemsantal, bara av valresultat.

Däremot är stöd till ungdomsförbund beroende av medlemsantal, så Ung Pirat redovisar sina medlemmar mycket noggrant för Ungdomsstyrelsen. Jag känner inte till de exakta processerna, men jag vet att de ber om en massa extra data ur medlemssystemet varje gång det är dags.

Svara med citat
  (#4) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #132585
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-09, 16:48

Tack för mycket klargörande svar.

Jag blev orolig när jag lyckades dubbelregga mig. Jag vill ju inte att man ska kunna ta några billiga poäng på att slå ner på en inkorrekt medlemmshantering.

Tackar för svaret.

Svara med citat
  (#5) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #132610
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-09, 19:06

Ung Pirat söker bara bidrag för personer som bor i Sverige. Så länge alla uppgifter stämmer i pirateweb kan vi lätt sortera ut medlemmar som bor i Norge, Finland osv.

SSU med flera ungdomsförbund sorterade inte ut "felaktiga" medlemmar från sina register när de sökte bidrag. De sökte helt enkelt för alla.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
99. Ordningsfrågor Andreas Bjärnemalm Färdigbehandlade frågor 74 2009-10-25 12:52
33. Ordningsfråga om ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 7 2009-03-07 16:22
22. Ordningsfråga om ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 14 2009-03-07 15:08
99. Ordningsfrågor Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 7 2008-12-07 03:18
99. Ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 16 2008-04-27 14:49