Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
piratcensur Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2009
Standard Valsedlar - 2009-12-25, 18:39

Om När PP når över 1% i riksdagsvalet 2010, så får PP valsedlarna betalda av staten och partivalsedlar distribuerade i kommande val. Gula, blå och vita.

Gäller gratis valsedlar även i de lokala val där partiet ställer upp 2014?

Ställt ett par frågor till val.se!

Svara med citat
  (#2) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #188273
Standard RE: Valsedlar - 2009-12-25, 21:54

Citat:
piratcensur (2009-Dec-25)Om När PP når över 1% i riksdagsvalet 2010, så får PP valsedlarna betalda av staten och partivalsedlar distribuerade i kommande val. Gula, blå och vita.
Gäller gratis valsedlar även i de lokala val där partiet ställer upp 2014?
Ja det gäller även landstings och kommunalvalet.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #188392
Standard RE: Valsedlar - 2009-12-28, 10:40

Från Administratör, registrator
Valmyndigheten

Citat:
Partiet får endast tillbaka pengarna som man lagt ut för valsedlar till riksdagsval.
För att få tillbaka kostnaden för valsedlar när det gäller val till kommun- och
landstingsfullmäktige så måste man ta mandat i resp. landsting och/eller kommun.

I nästkommande val får partiet betala för de namnvalsedlar man vill ha i alla lokala
val där partiet inte har repressentation. Endast där man har repr. får man valsedlar
fritt till ett antal av tre gånger antalet röstberättigade.

Däremot håller valadministrationen med partivalsedlar dvs valsedlar med endast partibeteckning;
för alla tre valen för alla partier som i det föregående valet fått minst 1 % av rösterna.
Detta innebär att partiets partivalsedlar läggs ut i alla lokaler där röstmottagning äger rum.
Så för regioner/landsting måste partiet få över 3 procent för att få valsedlarna betalda. Det är extra hårt mot de som ställer upp i STHLM, VG-regionen och Skåne. 500 kr, minst, per skalle måste kandidaterna lägga ut för valsedlarna. Sedan kommer dock belöningen med miljonbelopp i partistöd i vart fall i VG som jag kollat.

Svara med citat
  (#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #188393
Standard RE: Valsedlar - 2009-12-28, 11:04

Citat:
piratcensur (2009-Dec-28)
Citat:
Däremot håller valadministrationen med partivalsedlar dvs valsedlar med endast partibeteckning;
för alla tre valen för alla partier som i det föregående valet fått minst 1 % av rösterna.
Jag förtydligade svaret från val.se för att visa att på att om PP får 1% i riksdagsvalet 2010 så får man valsedlarna i lokalvalet 2014 gratis.

PS Har ingen aning om varför bold vägrar fungera helt plötsligt.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #188394
Standard RE: Valsedlar - 2009-12-28, 11:13

Citat:
AndersLindbäck (2009-Dec-28)Jag förtydligade svaret från val.se för att visa att på att om PP får 1% i riksdagsvalet 2010 så blir valsedlarna i lokalvalet 2014 helt gratis.
Valsedlar utan kandidatnamn ja.

Valsedlar med kandidatnamn måste betalas och distribueras av partiet, även riksdagsvalsedlarna 2014 måste partiet köra ut till vallokalerna. Jag antar dock att gratisfrakten är detaljerad ner till VK-nivå.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
det behövs valsedlar till Centralen! många i kö för att förtidsrösta, men inga valsedlar! Arkiv 1 2009-05-28 20:10
Valsedlar? Ken Rabelius Övrig piratpolitik 1 2009-04-27 08:31
Valsedlar Henry Rouhivuori Arkiv för Södra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland södra) 9 2006-09-22 16:15
Hur får jag tag på valsedlar? johey Fram till valet 2006 i Västmanlands län 5 2006-09-14 07:42
Valsedlar Emil Övrig piratpolitik 1 2006-06-22 00:08