Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Menyn är keff - 2006-04-29, 16:22

Citat:
Richie (2006-Apr-26)Nja, den kör ren CSS för de webläsare som klarar det och Javascript på övriga. Dvs, den kombinerar inte de två metoderna utan det är antingen-eller med fallback till först js och sedan vidare till HTML som du ju såg i Lynx.
Hur avgör servern vilka webbläsare som förstår CSS? Jag har alltid utgått från att klienten tolkar CSS om den begriper sig på det, annars inte, och att servern därför kan leverera samma kod till alla klienter. Tanken med CSS är ju att man skall slippa klientberoende layouthack i HTML eller på servern.

Citat:
Jag har rensat lite i koden (igår eftermiddag) och den (CSS alltså, JS-delen har jag inte rört) verkar numera funka i Mozilla, Opera 8 och Safari, dvs tre av de som det var problem med tidigare. MSIE 5.x och Firefox tidigare än 1.5 har jag inte testat med.
Bra; jag kan meddela att Firefox 1.0.6 också beter sig som folk nu oavsett huruvida jag har Javascript på eller av!

Citat:
Valkretsarnas regioner flyttade jag upp ett steg för att slippa det krystade extrasteget "Där du bor" och samtidigt fulfixa att menyn keffade med dem. Vi ska nog ändå inte ha tre nivåer på det sättet...
Jag har också slagits av hur omfattande menyerna är (eller ser ut att kunna bli), och de blir ju inte mindre av att man fördelar lika många menyval på längre menyer i färre nivåer. Hur kommer det att se ut när ni skapar egna sidor åt 130 riksdagskandidater, 18 valsedlar, 29 valkretsar, 5 regioner, 21 län och 50-280 kommuner med egna partiavdelningar? Är det kanske ett bra sätt att visa hur aktivt partiet är? Menyträdet är ju större än flera av sidorna som hänger i det...

En kosmetisk detalj jag saknar är högerpilen på de menyalternativ som har undermenyer, men det avstår jag gärna från om det kräver Javascript eller andra hack.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#2) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #19838
Standard RE: Menyn är keff - 2006-04-29, 21:56

SM5POR: Jovisst, tanken är ju att en läsare ska tolka CSS om den kan och strunta i det om den inte kan. Däremot finns det många läsare (främst IE) som tror att den kan tolka CSS men gör det fel. Därför skulle jag gissa att menyn hämtar in HTTP_USER_AGENT för att ta reda på om det är en läsare som korrekt kan hantera menyns CSS. Om inte faller den tillbaka på js.

/R

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #19864
Standard RE: Menyn är keff - 2006-04-30, 01:16

Citat:
rikardgrankvist (2006-Apr-29)Därför skulle jag gissa att menyn hämtar in HTTP_USER_AGENT för att ta reda på om det är en läsare som korrekt kan hantera menyns CSS. Om inte faller den tillbaka på js.
Jag antar att den gör tvärtom, det vill säga särbehandlar webbläsare som inte klarar CSS ordentligt (MSIE), medan alla andra webbläsare (inklusive de okända) får antas begripa HTML+CSS utan Javascript...

Jag tittade just på koden, och även om jag inte förstår riktigt hur den hänger ihop, så ser den rätt prydlig ut. Jag borde nog använda den själv.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #19913
Standard RE: Menyn är keff - 2006-04-30, 12:12

Det är möjligt. I dagsläget skulle jag nog hellre köra med en modell som gör tvärtom, men den verkar ju funka bra hittills så...

/R

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Konstigheter med menyn på piratpartiet Milliways Forumgruppen/teknisk support 0 2006-06-06 09:49