Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. - 2006-03-28, 23:14

Jag är med i arbetsgruppen för websidan, och vi bråkade/bråkar om huruvida den nya webbplatsen vi håller på med ska ha en statisk eller dynamisk design, dvs. om designen ska hänga med när man ändrar storlek på webbläsarfönstret, eller om den alltid ska vara lika stor, fäst till pixelvärden.

Jag vet att det här är en lite smal fråga, och vi har diskuterat den rätt mycket i gruppen redan, men jag tänkte ändå passa på att fråga lite vad andra pirater här på forumet som eventuellt är intresserade av webdesign tycker.

/R

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #13761
Standard RE: Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. - 2006-03-28, 23:47

Varför pixelvärden? Den kan väl vara tämligen statisk även om man använder lite snällare måttenheter som em och ex?

Av läsbarhetsskäl så bör ju text inte vara för bred oavsett hur stort fönster man har. Men man måste självklart kunna ändra storleken på texten om man har det behovet. Så (om vi ignorerar alla buggar vad gäller den faktiska tolkninen av em och ex) om text kollumner ligger fast någonstans mellan 65 och 80 em?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #13764
Standard RE: Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. - 2006-03-29, 00:47

Varför alls försöka designa en webbplats efter ett okänt antal olika webbläsarfönster som man ändå inte vet storleken på? Jag låter Firefox täcka två tredjedelar av min bildskärm och vill inte göra fönstret bredare eftersom jag samtidigt vill hålla ögonen på några andra tillämpningar och en del skrivbordsgodis. Jag tvingas därmed sitta och rulla Piratpartiets webbsidor horisontellt för att kunna läsa allting (och i synnerhet för att skriva inlägg i forumet), vilket är påtagligt tröttsamt.

Jag antar att det just nu är menyraden (från "Start" till "Forum") som definierar bredden. Jag hoppas ni kortar ned den ordentligt, vad gäller såväl antalet menyval som typografin. En uppdelning på två rader (gärna på semantiska kriterier, t.ex. de främmande språken för sig) kan vara en lösning. Sedan bör sidans återstående innehåll tillåtas att följa fönsterstorleken i stället för att låsas till menyradens bredd. Om jag gör mitt fönster så brett att jag får svårt att följa raderna också i trespaltig text, då är det mitt problem, inte ert!

Av samma skäl bör spaltbredder och andra mått anges i procent av tillgängligt utrymme, inte i pixlar eller centimeter. En smal menykolumn (om ni inför en sådan) kan förstås definieras i ett fixerat antal pixlar så att den inte blir oläslig, men då får i gengäld övriga kolumner flyta fritt.

Jag är för övrigt kategoriskt ointresserad av vilka typsnitt ni anser är lättast att läsa. Jag kan välja typsnitt och typstorlek själv i min webbläsare, och även om det jag har som default kanske inte är perfekt, så är det fullt godtagbart för mig på flertalet webbplatser. Vad som inte är godtagbart är ett så litet typsnitt att jag måste kryssa i "Always use my fonts" i inställningarna för att alls kunna läsa sidan. Ange typsnitt om ni vill, men häng inte upp hela designen på det val ni gör.

Detsamma gäller färgvalet. Använd gärna färger som ni anser är karaktäristiska för ert budskap i logotyper och andra dekorativa element, men föreskriv inte helvit bakgrund till all text bara för att åstadkomma maximal kontrast; det gör ont i ögonen när jag läser på vissa skärmar. Ert nuvarande färgval i forumet råkar vara acceptabelt för mig; jag har sett betydligt värre sidor. Inte heller bör man lägga en massa semantik i kulört text som kolliderar med hur webbläsaren markerar hyperlänkar; min version av Firefox råkar ha en bugg som kastar om röd och blå text med varandra, och dessutom är jag lätt (röd-grönt) färgblind...

Jag kanske inte skall kräva att era webbsidor kan avnjutas fullt ut också i ett svart-vitt textfönster på 24x80 tecken, men om ni gör det så får ni en virtuell guldstjärna av mig för webbläsaroberoende hypertextdesign!

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal
G-Man Inte uppkopplad

Länk: #13770
Standard RE: Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. - 2006-03-29, 06:48

min åsikt, ursäktar om den ses som burdus...

men jag hatar alla webbsidor där man låser bredden på sidan så att webbläsaren inte kan skala sidan efter bredden på webbläsarfönstret.

anledningen är att antingen är sidan för bred och får inte plats i fönstret, eller så är den för smal, och man får 'grå utrymme' som är slöseri av av ytan på skärmen. Då ALLA har olika upplösningar på antingen skärmen(datorn) eller i webbläsaren. Vissa personer har hjälpmedel för användandet av datorn pga handikapp och dessa krånglar oftast när sidorna är 'omständigt gjorda'.

ibland surfar jag med en pod-läsare som skalar sidorna efter skärmen, och då funkar icke CSS sidor bäst raktigenom då tex bilder inte hamnar över texten som man vill läsa(irreterande utan like).

Det är bra om funktionen i webbläsaren att byta storlek på texten funkar, dvs att inte tex använda text-bilder i onödan och låsa textens storlek osv.

tex är www.piratpartiet.se startsida bredare än min bild, jag får inte heller någon scrollist att flytta runt den(så att jag ser det som är på högersidan), om jag markerar texten mot höger så scrollar det fram = hur jag kommer in i forumet!

Signature:<br>

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #13784
Standard RE: Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. - 2006-03-29, 09:37

Låt användaren välja? Designen i allmänhet blir väl inte speciellt avhängig av om det tillämpas dynamisk eller statiska mått? Gör två css-filer, den ena med statisk bredd och den andra med dynamisk bredd. Vilken som är default är inte så viktigt, men låt användaren välja mellan de två med två radioknappar i lämpligt hörn.

Jag stör mig också på att sidan är för bred ibland, speciellt när jag använder den på min laptop.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #13786
Standard RE: Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. - 2006-03-29, 09:44

Citat:
Tor Skude (2006-Mar-29)Låt användaren välja? Designen i allmänhet blir väl inte speciellt avhängig av om det tillämpas dynamisk eller statiska mått? Gör två css-filer, den ena med statisk bredd och den andra med dynamisk bredd.
Användaren väljer statiskt enklast genom att inte justera browserfönstrets bredd. Häpp! :-)

Jag kan lugna er med att dynamiskt vann i arbetsgruppens interna kri^H^H^Homröstning.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#7) Gammal
asdax Inte uppkopplad

Länk: #20101
Standard RE: Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. - 2006-05-02, 10:19

statisk. det är det ända sättet att "garantera" att sidan kommer se ut som man hade tänkt sig när den visas hos klienten.

"krig är fred. frihet är slaveri. kopiering är stöld."

Svara med citat
  (#8) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #20109
Standard RE: Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. - 2006-05-02, 11:54

Just kolumnbredder bör vara hyffsat statiska i min mening, bred text är inte kul att läsa och det är ett typografiskt fel att göra så

Men varför flödar den nuvarande dynamiska designen över när man minskar sidbredden för? Ser fult ut

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#9) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #20110
Standard RE: Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. - 2006-05-02, 11:55

Citat:
asdax (2006-May-02)statisk. det är det ända sättet att "garantera" att sidan kommer se ut som man hade tänkt sig när den visas hos klienten.
Det garanterar ingenting, och du vet för övrigt inte hur din "statiska" sida ser ut i min webbläsare, än mindre hur den ser ut hos en miljon andra användare. För övrigt avgjordes frågan för mer än en månad sedan.

Att fixera bredd och höjd på en webbsida så att användaren måste rulla den åt olika håll är som att skicka besvärsskrivelser i folioformat med amerikanskt hålslag så att de garanterat inte passar i någon ringpärm som mottagaren har. Gör det om du vill retas med mottagaren, inte annars.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#10) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #20118
Standard RE: Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. - 2006-05-02, 12:45

Citat:
sandos (2006-May-02)Just kolumnbredder bör vara hyffsat statiska i min mening, bred text är inte kul att läsa och det är ett typografiskt fel att göra så
Äh, det är ju upp till läsaren att bestämma hur hon eller han vill läsa. Om denne nu vill maximera sitt browserfönster över 3200 pixlar (2x1600) så ska denne få göra det. Det ska ju inte jag bestämma över dig. Vill du som läsare ha statiskt så får du väl låta bli att ändra bredden hela tiden. :-P

Citat:
Men varför flödar den nuvarande dynamiska designen över när man minskar sidbredden för?
För att IE6 (och säkert fler browsers, men FF1.5, Mozilla, SeaMonkey, Safari och Opera 8 funkar fint) inte stödjer att man specar minimibredd på sidan. Vi har försökt diverse fula knep som att lägga in en genomskinlig 720 pixels bred "pinne" men inte ens det hjälpte... Men å andra sidan, drar man ner den så mycket så händer det ju andra fula saker.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hemlig dynamisk filtrering jämförs med trafikkontroller fridolf Integritet och privatliv 5 2009-08-06 09:41
Nytt förslag på re-design för www.Piratpartiet.se Mika Sjöman IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 1 2009-04-21 15:48
Finland wonders if Russia stole its camouflage design Mårten Fjällström PP i media 0 2008-11-23 06:16
Hemsida 0.4 - design Ztyx Hemsidan för Ung Pirat 29 2008-05-20 16:53
Den nya webbplatsen lanserad! laws of tradition PP i media 54 2006-04-28 12:25