Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Förslag: Speciellt forum där alla kan posta politiska förslag de tycker borde passa PP. - 2011-11-04, 13:32

Inför ett forum som heter "Här kan du posta ditt förslag på politisk idé du vill piratpartiet ska se över" eller liknande, så att utomstående (eller piratpartister) som har politiska idéer och förändringar som de tycker behöver införas i samhället och som de tycker vore passande för just piratpartiet att se över och driva, har något väldigt enkelt sätt att se hur och var de kan förmedla det till piratpartiet utan att det drunknar i annat.

Sen kan pirater gå in på det forumet och ignorera kassa förslag eller kanske hitta guldkorn de kan diskutera och slutligen kanske bestämma sig för att försöka skriva någon motion för att driva igenom förslaget inom partiet.

Ett enkelt sätt för allmänheten att föra fram politiska förslag och idéer till piratpartiet som pirater sedan kan välja eller vraka ibland bäst de vill alltså... Skulle väl kanske gå att införa på hemsidan eller liknande också, men jag tycker det vore smidigast och överskådligast att det behandlas i forumstruktur öppet för alla att beskåda.

Anledningen till att jag ger detta förslag är att jag tror att det finns många som har idéer de anser vara piratiga, men som varken har tid eller ork att engagera sig i ytterligare, utan hellre bara vill förmedla idéerna till de som har tid, lust och ett brinnande engagemang så att de får bearbeta dem vidare.

Jag har sett att många partier har funktionen att "kontakta din lokala politiker" för att förmedla förslag mm, men nackdelen är ju då att idéförmedlaren riskerar att förslaget stannar vid personen som mottager mailet om den personen inte gillar förslaget. Ett öppet forum där alla kan betrakta förslaget är en mycket bättre variant och jag tror det kan vara fördelaktigt för PP att få gratis idéer på detta sätt. Några idéer kan ju faktiskt vara bra!

(En regel på att trådskaparen, när tråden skapas, enbart får ge ett förslag vore lämpligt om ni bestämmer er för att det här är en bra idé.)

(#2) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #270134
Standard Sv: Förslag: Speciellt forum där alla kan posta politiska förslag de tycker borde passa PP. - 2011-11-05, 10:40

Oerhört bra ide. Det är något jag gärna ser tillkommer. Det hade även behövt fler delar i forumet inom ganska snar framtid. Två av de mest akuta är "regional och kommun politik"
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
  (#3) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #270136
Standard Sv: Förslag: Speciellt forum där alla kan posta politiska förslag de tycker borde passa PP. - 2011-11-05, 14:51

Intressant.

(#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #270137
Standard Sv: Förslag: Speciellt forum där alla kan posta politiska förslag de tycker borde passa PP. - 2011-11-05, 14:55

Citat:
Ursprungligen postat av Christoffer Eldengrip Visa inlägg
Oerhört bra ide. Det är något jag gärna ser tillkommer. Det hade även behövt fler delar i forumet inom ganska snar framtid. Två av de mest akuta är "regional och kommun politik"
Jag gissar dock att de lokala föreningarna inte kommer diskutera på forumet om sin politik.

Det är snarare stendött på de befintliga lokala forumen.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#5) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #270146
Standard Sv: Förslag: Speciellt forum där alla kan posta politiska förslag de tycker borde passa PP. - 2011-11-05, 19:00

Det finns redan forum att posta förslag på ny politik. Men forum används rätt lite. Det är lite synd. Numera så har de flesta forumtrollen försvunnit.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#6) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #270181
Standard Sv: Förslag: Speciellt forum där alla kan posta politiska förslag de tycker borde passa PP. - 2011-11-06, 02:06

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Jag gissar dock att de lokala föreningarna inte kommer diskutera på forumet om sin politik.

Det är snarare stendött på de befintliga lokala forumen.

Nu missförstod du helt. Handlar inte om separata underavdelningar som i dag till varje kommun/region och dylik indelning utan en samlad undergrupp "kommunpolitik" där alla aktiva har möjlighet att delta och diskutera, skulle någon i Norrlands inland har genomför något där så kan de posta och så kan de nere i söder få ta del av detta. Om jag nu har en fenomenal ide som kanske inte är aktuell för min hemkommun så kan jag lägga upp den där så kanske andra kan få inspiration.

Att diskutera med de lokala medlemmarna görs IRL jag vill ha möjlighet att kunna diskutera med pirater på andra orter utan att behöva åka dit. Det var min tanke bakom det hoppas det blir tydligare.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
  (#7) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #270191
Standard Sv: Förslag: Speciellt forum där alla kan posta politiska förslag de tycker borde passa PP. - 2011-11-06, 16:21

Att efter detta medlemsmöte lägga till "kommunpolitik" samt "landstingspolitik" skulle kunna vara en lösning. Rikspolitiken står dock kvar på samma tre ben som tidigare, tycker jag.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är