Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-20, 12:18

Citat:
Tommten (2009-Dec-20)
Citat:
Banarne (2009-Dec-19)Jag är oerhört trött på att läsa Maccos inlägg, de är fulla av stavfel och han skriver ihop ord på ett helt ologiskt sätt. Kort sagt fullt med slarv, trots att det finns ett hyfsat rättstavningsprogram inbyggt i forumet. Visst alla skriver stavfel och särskriver ibland, men Macco tycker jag går över gränsen för vad som är acceptabelt.
Jag tycker personligen inte att någon åtgärd ska tas. Visst, eftersom forumet inte är en chatt så det finns alla möjligheter att hinna formulera, korrigera och rättstava sina inlägg i lugn och ro innan man trycker på "post reply" och jag håller med dig om att det är önskvärt att göra detta och försöka få varje post att se så proper ut man kan innan man postar dem. Inte minst för sin egen skull. Jag ska förklara varför.
För min del fungerar det ungefär som med muntligt tal. Om någon sluddrar och talar osammanhängande som värsta fyllot tar jag den personen på mindre allvar än de som inte sluddrar. Så är det nog för de flesta. Jag tvivlar på att tex Obama skulle kommit speciellt långt om han missat ord, stakat sig, sluddrat och uttalat saker fel...
Nu är det så att vissa har dyslexi mm, så i skrift får man väl ha ett visst överseende, fast det är möjligt att göra rättstavade inlägg även för dyslektiker. Se Christoffer Willenfort tex. Han skriver att han är dyslektiker, men det tycker jag inte märks på det han skrivit där. Att ha rättstavning som ett krav och behandla stavfel som något som måste åtgärdas är att gå lite långt om det är vad du är ute efter Banarne. En rekommendation om att försöka stava rätt för de andra läsarnas skull och för sin egen skull så budskapet går fram till de andra läsarna borde räcka.
Citat:
morris (2009-Dec-20)"det finns ett hyfsat rättstavningsprogram inbyggt i forumet" ...
- och var?
- på norska, svenska eller ignore?
Det finns en knapp som mellan "Post Reply" och "Preview". Jag testade det just och det var det absolut sämsta rättstavningsprogramet jag varit med om. Det sa till på rättstavade ord och gav inga förslag på ord jag stavade fel på med vilje för att testa det. Så forumets rättstavningsprogram fungerar tydligen inte så bra. Inte för mig i alla fall. Är det något ord jag är osäker på brukar jag helt enkelt googla det. Det fungerar rätt bra.
Citat:
Macco (2009-Dec-19)Forumet äro icke någon swnskauppsatts, Man äro skrivfa hur man havfer på thetta ting.
Man får inte skriva hur man vill, hur som helst, vad som helst, var som helst på forumet.
Citat:
Banarne (2009-Dec-20)Är det bara jag som tycker att det är uppenbart nu varför jag för fram kritik emot detta kladd?
Jag tycker det är uppenbart även utan ditt citat. Det borde dock ligga i författarens intresse att försöka få motparten att förstå det man skriver och att försöka få ett trovärdigt och seriöst intryck, annars får man skylla sig själv om det budskapet man försöker framföra (eller inte försöker tillräckligt) inte ger önskad effekt.

du har tydligen inte förstått varför jag skrev på fornsvenska va?

Dessutom är den här killen roland och har skrivit att jag är utvecklingstörd och alla möjliga grejjer förut.

Stavning är inte viktigt på forumet och det finns andra typer av skrivsvårigheter än dyslexi. Mer än så tänker jag inte gå in på någon ni inte vet om.
Dessutom var det sm sagt på både fornsvenska, medeltidssvenska så där kan du inte klanka ner på stavningen. Det är heller inte mitt fel att roland inte kan läsa runor.

Men för rolands del så skall jag se om jag kan hitta ett PECS gränssnitt till honom som funkar på forumet. Så att han kan läsa vad jag skriver.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

(#2) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #188077
Standard RE: Krav på att stava rätt - 2009-12-22, 00:47

Låser tråden!

(#3) Gammal
nemesis_2 Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2012

Länk: #276952
Standard Sv: Krav på att stava rätt - 2012-06-11, 16:11

Blockera Macco så visas inte inläggen. Rättstavning finns i min webbvisare, opera.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är