Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 15:19

Motion 01 är lagd från motionsforumet. Den lyder:

I vårt principprogram skriver vi under stycket "Kulturen måste släppas fri"

Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras. Tekniker som har till syfte att begränsa konsumentens lagliga rätt att fritt kopiera och använda information och kultur, så kallade DRM-tekniker, bör förbjudas. I fall där detta inte är praktiskt möjligt, eller ett förbud skulle innebära stora olägenheter för konsumenten, skall produkter som innehåller DRMteknik i vart fall förses med tydliga varningstexter.

Avtalsklausuler som avser att hindra en sådan tillåten spridning av information skall förklaras ogiltiga och utan rättsverkan. Icke-kommersiell spridning av publicerad kultur, information eller kunskap — med undantag för privat information — får inte begränsas eller bestraffas. Som en logisk följd vill vi avskaffa privatkopieringsersättningen.

Vi vill skapa en kulturell allemansrätt.

Jag skulle vilja se en förändring från

"skall förklaras ogiltiga och utan rättsverkan."

till

"skall förklaras olagliga och få rättsliga följder."

Det skulle förtydliga hur felaktigt vi tycker det är att man inte får bestämma över det som är färdigbetalat och borde vara en avslutad affär.

Dessa styggelser till avtalsklausuler ska vara OLAGLIG, inte bara förklaras ogiltlig!

STYRELSENS YTTRANDE

Denna motion rör våra politiska principer.

Som allmän princip vill styrelsen avråda från att ändra våra principer genom detta tillvägagångssätt. När vi har ändrat eller förfinat våra politiska principer har detta alltid skett genom en långtgående konsensusdiskussion där vi inte bara utvärderat vad vi tycker, utan också,

- är den här linjen försvarbar?

- vilka vinklar och vilken retorik fungerar för att lägga fram linjen?

- exponerar den oss för några andra svagheter?

- hur lägger den oss taktiskt gentemot andra partier för att nå våra mål?

Efter en sådan diskussion då vi nått konsensus har vi tagit en rådgivande omröstning, och vi nådde 96% ja på Principer 3.1. Att ändra våra principer genom motionerande på årsmötet ger inget tillfälle att diskutera de taktiska konsekvenserna av en sådan förändring, och bör därför användas bara när det finns en tidigare överväldigande konsensus i frågan. Vid minsta tveksamhet eller kontrovers är det styrelsens uppfattning att principerna inte bör ändras på detta sätt och undvika diskussionerna om taktik, försvar och retorik.

Det är vidare en svaghet i dagsläget att det inte är reglerat hur våra principer ändras. Styrelsen upplever det som besvärande att principer kan ändras utan att det ens diskuterats vad det får för taktiska och retoriska effekter. Styrelsen ser fram emot stadgar där detta är klargjort.

Styrelsen anser att dessa skäl är tillräckliga för att yrka avslag.

Styrelsen yrkar årsmötet

att avslå motionen i sin helhet.

Tråden stänger 1100 söndag för voteringar.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Krister Svanlund Inte uppkopplad

Krister Svanlunds avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #131575
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 15:24

Inget illa menat mot motionsförfattaren men det tycker jag är en riktigt dålig motion idè. Dels i avseende på min personliga ståndpunkt i frågan och även som styrelsen säger att det inte är rätt sätt att ändra i våra principer.

[HR]

”The Internet interprets censorship as damage and routes around it” -- John Gilmore

För aktivister i Göteborg:

* Hemsida/wiki med kalender: http://gbg.piratpartiet.se

* Blog för västra-distriktet: http://vast.piratpartiet.se

* IRC-kanal: #gothenburg @ irc.piratpartiet.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Krister Svanlund  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Renegen Inte uppkopplad

Renegens avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #131596
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 15:32

Jag kan tycka att förslaget är rimligt i sak. Däremot undrar jag om det är särskilt pragmatiskt att anta en sådan här formulering. Kan någon juridiskt erfaren människa ge exempel på andra avtal som bedöms så olagliga att de inte bara är ogiltliga utan även befogar rättsliga påföljder?

-------------------------------------------------------------------------------------------<P>Varför låta en juridisk person bestämma över en verklig person? Vem av dem är ett levande väsen?

Svara med citat
  (#4) Gammal
robjoh Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #131602
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 15:34

Jag är krafigt emot DRM tekniken, men jag tycker att det viktiga är att tekniken inte installerar något på min dator. Om vi anser att sådan teknik ska vara olaglig och ge rättsliga följder så är jag med.

Robert Johansson

Kommunansvarig för Härryda Kommun

robert.johansson@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#5) Gammal

Krister Svanlunds avatar

Länk: #131606
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 15:35

Att arbeta för mer förbud anser jag är något väldigt dåligt... men helt rätt att någon juridiskt kunnig människa borde kolla igen det.

[HR]

”The Internet interprets censorship as damage and routes around it” -- John Gilmore

Svara med citat
  (#6) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131625
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 15:41

Mig veterligen består ett avtal av två parter. Vilken part skulle ha straffansvaret och varför? Jag antar att den straffbara gärningen skulle vara att skriva under avtalet. Eller?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Trezker Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131630
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 15:43

Jag anser att man ska bekämpa DRM genom att helt enkelt inte köpa produkter med sådana features.

Att göra det olagligt tycker jag inte är rätt. Om ett företag inte vill att folk ska kunna använda deras produkter så ska dom ha rätt att till det. Men sådana metoder bör vara tydligt märkta på produkten, kund som ångrar köp av DRM skyddad produkt ska naturligtvis få pengarna tillbaka.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Krister Svanlunds avatar

Länk: #131645
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 15:47

Citat:
Trezker (2009-Mar-07)Jag anser att man ska bekämpa DRM genom att helt enkelt inte köpa produkter med sådana features.

Att göra det olagligt tycker jag inte är rätt. Om ett företag inte vill att folk ska kunna använda deras produkter så ska dom ha rätt att till det. Men sådana metoder bör vara tydligt märkta på produkten, kund som ångrar köp av DRM skyddad produkt ska naturligtvis få pengarna tillbaka.

+1

Skulle vara intressant med en motion om att införa en märkning av gimpade produkter men förbud är som sagt dåligt IMO.

[HR]

Svara med citat
  (#9) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #131653
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 15:50

Ville bara säga att jag tror att det som Miles sa i motions tråden var menat som ett tilläggsyrkande.

Citat:
Bra idé, cluefinder. Man skulle kanske även kunna utöka ångerrätten så att alla produkter med något som helst DRM-skydd kan returneras inom viss tidsram, oavsett om förpackningen är bruten eller inte etc.

Jag tror att det skulle kunna bli en viktig förändring för hur partiet når ut till äldre väljare. Speglar man frågan på det här sättet genom ett konsumentskyddsperspektiv tror jag att det får den att framstå som mer ideologisk och mindre teknikspecifik. Det skulle med andra ord kunna göra partiets fildelningspolitik mer tillgänglig för människor som kanske inte förstår tekniken i sig, men som kan tänkas sympatisera med PPs principer. Om inte annat borde det väl tilltala alla gubbar och gummor som läser Råd och Rön och tittar på Plus.

Om det får räknas som ett alternativt tilläggsyrkande så vill jag gärna det.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #131675
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 16:00

Citat:
John Nilsson (2009-Mar-07)Mig veterligen består ett avtal av två parter. Vilken part skulle ha straffansvaret och varför? Jag antar att den straffbara gärningen skulle vara att skriva under avtalet. Eller?

Den som föreslår det i avtalet.

Ungefär som att man försöker smyga in "Skriver du på detta är du min slav för evig framtid" i ett avtal eller liknande.

Jag vet inte om det är olagligt att föreslå det i avtal, men det tycker jag att det borde vara.

Det var så jag tänkte.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
27. Diskussion om motion 04 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 32 2009-03-08 09:54
26. Diskussion om motion 03 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 25 2009-03-08 09:32
30. Diskussion om motion 05 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 8 2009-03-08 09:30
25. Diskussion om motion 02 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 24 2009-03-08 09:21
11. Motion 09, diskussion Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 65 2009-03-07 12:16