Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
maloki Inte uppkopplad

malokis avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 22:13

Jag gillar tilläggsyrkandet i alla fall.

Marie Axelsson, Riksdagskandidat
Läs min kandidatur text är
Kampanjsida
marie.axelsson@piratpartiet.se
#piratpartiet, #ungpirat, #karlstad, #gothenburg @ irc.piratpartiet.se

Svara med citat
  (#2) Gammal
slicedlime Inte uppkopplad

slicedlimes avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #131927
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 22:32

Jag tycker Novus yrkande är det enda rimliga.

Det känns på något sätt fel att göra något som i princip skulle innebära att partiet accepterar allt ansvar för allt Rick gjort ekonomiskt, men samtidigt är det självklart att någon som lagt ner den mängden jobb på partiet bör få ersättning för slitet. Men som ursprungsmotionen ser ut har jag svårt att ställa mig bakom den.

Skivad lime -- Piratpartistisk, politisk blogg.
Entertaining Code -- Om spel, musik, kod och pirater.

Svara med citat
  (#3) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #131958
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-08, 03:14

Yrkar avslag på Novus' tilläggsyrkande. Det är inte i linje med piratpartiets arbetsmetoder att tillsätta arbetsgrupper för att ta fram förslag. Arbetsgrupper uppstår av sig själva när behovet uppstår och viljan bakom finns.

Nog borde man kunna vaska fram en bättre motion till nästa år. Styrelsen ska inte behöva tillsätta en arbetsgrupp för att ta fram ett sådan förslag dock.

Dessutom tycker jag att formuleringen "inte blir ekonomiskt belastade" är problematisk. Alla vi aktivister blir ekonomiskt belastade mer eller mindre av det arbete vi lägger ner för partiet, hur lite arbete det än må vara.

Yrkar faktiskt avslag på samtliga tilläggsyrkanden som kommit in hittills samt motionen i sig. Det är för tidigt att ta ställning till det här nu, och det saknas konsensus. Det finns ingen anledning att votera fram ett förslag nu när vi lika väl kan ta hand om det nästa år.

Svara med citat
  (#4) Gammal
LIGIZT Inte uppkopplad

LIGIZTs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #131970
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-08, 06:30

Har man startat en medborgarrättsrörelse,ett alternativ till våldtäkter på allas integritet o vidare gjort vårat medlemskap i kke den enda kvarvarande rörelsen vad gäller allas våra rättigheter möjlig och så okomplicerad. Ett i sann demokrati gratis o vettigt alternativ,till galenskapen omkring oss alla.. Utan Rick så hade inget PP funnits,iaf i den öppna form vi nu har.

Utan ricks lån hade ingen av oss kunnat sitta här nu o kritisera de verkliga hoten mot ALLAS framtida verklighet.

Jag yrkar på att Falkvinges begäran bifalles,LILA aka LIGIZT

Svara med citat
  (#5) Gammal
coopdot Inte uppkopplad

coopdots avatar

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #131979
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-08, 08:22

(Efter att ha ändrat mig 3ggr om vad som ska stå här väljer jag att vänta med att motivera mina ändringsyrkanden. Mina egna ändringar är understrukna.)

Ändringsyrkande att ställas mot huvudyrkandet:

Citat:
Huvudyrkandeatt årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet betalar av Rick Falkvinges personliga skulder den dag partiet får partistöd, och att övriga i liknande situation tas i motsvarande beaktande.
Citat:
Jag yrkar:att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet avser att bevilja Rick Falkvinge ett räntefritt lån på godtyckligt belopp i ett år, med syfte att befria honom de personliga skulder han ådrog sig i samband med uppstarten av partiet, när partiet får partistöd och budgeten tillåter, och att övriga i liknande situation tas i motsvarande beaktande,

och

att lånet enbart kan beviljas och förlängas med förutsättning att han finns kvar i partiet och att en avbetalningsplan utarbetats med styrelsen.

Om ovanstående ändringsyrkande går igenom så lägger jag följande ändringsyrkande att ställas mot Tilläggsyrkande 1:

Citat:
Tilläggsyrkande 1att årsmötet 2009 tar ett initiativ för att låta Piratpartiet undersöka möjligheten att betala av Rick Falkvinges personliga skulder som kan knytas direkt till skapandet och drivandet av Piratpartiet, när belopp fastställts så ska betalning ske i mån av prioritet, dvs de överskott av tillgånger som inte öronmärkts till andra saker kan/bör användas till detta. Denna undersökning/utredning bör genomföras av en grupp tillsatt av den valda styrelsen. Dessutom bör ingen som berörs av en möjlig retroaktiv utbetalning vara delaktig i denna grupp så det inte kan komma fram frågetecken gällande jävighet.
Citat:
Jag yrkaratt årsmötet 2009 tar ett initiativ för att låta Piratpartiet undersöka möjligheten att ge Rick Falkvinge ett personligt förskott på ovanstående lån, när belopp fastställts så ska betalning ske i mån av prioritet, dvs de överskott av tillgångar som inte öronmärkts till andra saker kan/bör användas till detta.

Peter Eriksson
  Skicka ett meddelande via ICQ till coopdot Skicka ett meddelande via AIM till coopdot Skicka ett meddelande via MSN till coopdot Skicka ett meddelande via Yahoo till coopdot  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrik Enblom Inte uppkopplad

Henrik Enbloms avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131980
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-08, 08:27

Citat:
pv2b (2009-Mar-08)Yrkar avslag på Novus' tilläggsyrkande. Det är inte i linje med piratpartiets arbetsmetoder att tillsätta arbetsgrupper för att ta fram förslag. Arbetsgrupper uppstår av sig själva när behovet uppstår och viljan bakom finns.

Nog borde man kunna vaska fram en bättre motion till nästa år. Styrelsen ska inte behöva tillsätta en arbetsgrupp för att ta fram ett sådan förslag dock.

Dessutom tycker jag att formuleringen "inte blir ekonomiskt belastade" är problematisk. Alla vi aktivister blir ekonomiskt belastade mer eller mindre av det arbete vi lägger ner för partiet, hur lite arbete det än må vara.
Jag lägger till ett ord till i den första att-satsen och anser nu att andemeningen där är solklar.

Jag är medveten om partiets sätt att jobba och inte tillsätta arbetsgrupper, och tycker det är bra, men ibland finns det fog för undantag. Tänk dej det omvända, skulle nån/några frivilliga helt enkelt börja sitta och försöka lösa det här?

att årsmötet 2009 anser att personer som har lagt ner mycket arbete på piratpartiet med styrelsens goda minne inte ska bli hårt ekonomiskt belastade.

att årsmötet 2009 ber styrelsen samt Rick Falkvinge tillsätta en grupp som senast till årsmötet 2011 ska arbeta fram ett förslag på hur Rick Falkvinge ska kompenseras utan att kränka hans personliga integritet.

Edit: och jag önskar att detta yrkande förs in i första posten i det här trädet.

Vice Kommunledare Eskilstuna
henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se
Novus @ irc.piratpartiet.se
novus_pp @ Evil skype

Svara med citat
  (#7) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131991
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-08, 09:05

Tidigare har jag i den här frågan ansett att vi istället borde anställa Rick på retroaktiv lön. Det tycker jag inte längre. Det rimliga är att Rick anställs för en lön som troligtvis kommer vara mer än tillräcklig för att han på egen hand ska kunna sköta avbetalningar på sina privata skulder. På det sättet slipper vi också integritetsintrång, eftersom Ricks lön är Ricks egen att göra vad Rick vill med.

Emellertid håller jag med samtliga debattörer som anser att vi inte bör ta beslut om något av yrkandena nu.

M.a.p. på motionen skulle jag ändå vilja yrka att: Piratpartiet ska inte lägga sig i sina medlemmars privata ekonomiska situation, inkluderat deras lån.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#8) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131998
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-08, 09:16

På ett framtida årsmöte kommer jag yrka för att Rick blir avlönad från partiet och han därmed kan betala av sina skulder. Att besluta idag om en kommande utgift för partiet är dumt, jättedumt!

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #132004
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-08, 09:21

Citat:
agnesson (2009-Mar-08)På ett framtida årsmöte kommer jag yrka för att Rick blir avlönad från partiet och han därmed kan betala av sina skulder. Att besluta idag om en kommande utgift för partiet är dumt, jättedumt!

+1

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#10) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #132006
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-08, 09:22

Citat:
TeirdeZ (2009-Mar-08)Tidigare har jag i den här frågan ansett att vi istället borde anställa Rick på retroaktiv lön. Det tycker jag inte längre. Det rimliga är att Rick anställs för en lön som troligtvis kommer vara mer än tillräcklig för att han på egen hand ska kunna sköta avbetalningar på sina privata skulder. På det sättet slipper vi också integritetsintrång, eftersom Ricks lön är Ricks egen att göra vad Rick vill med.
Det är en utväg att ge Rick en lön som är exempelvis 5000 kronor högre efter skatt än den skulle varit om det gällt en partiledare som inte hade satsat något på partiet tidigare. Lön bestäms personligt. Alternativt om Rick är anställd polsek av en MEP, så kan partiet också anställa honom och betala bara den överskjutande delen. Något som eventuellt kan göras även utan statligt partistöd.

edit: Ser att agnesson också är inne på att anställa Rick på så sätt att Rick kan betala av sina skulder och inte bara betala räntan. Om jag förstår honom rätt.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
27. Diskussion om motion 04 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 32 2009-03-08 09:54
26. Diskussion om motion 03 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 25 2009-03-08 09:32
24. Diskussion om motion 01 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 30 2009-03-08 09:31
25. Diskussion om motion 02 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 24 2009-03-08 09:21
11. Motion 09, diskussion Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 65 2009-03-07 12:16