Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard RE: 97. Reservationer, protester etc - 2009-03-08, 11:55

Jag vill reservera mej mot beslutet i "55. Fråga om delegering av budget" och få det fört till protokollet med följande motivering.

Budgeten är ett mål som styrelsen skall sträva efter och det kan naturligtvis förekomma situationer där styrelsen inser att målet inte kan uppnås då ska styrelsen självklart vidta åtgärder dom tycker är lämpliga, det är dock mycket olämpligt att ett årsmöte går så långt att man låter styrelsen helt självständigt sätta och ändra en budget.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #132193
Standard RE: 97. Reservationer, protester etc - 2009-03-08, 11:55

Amelia, Novus och Simons inlägg är noterade. Om Per eller Jens vill ha det taget till protokollet att de håller med så får ni vara tydligare med det.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#3) Gammal
redhog Inte uppkopplad

redhogs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #132195
Standard RE: 97. Reservationer, protester etc - 2009-03-08, 11:56

Citat:
TeirdeZ (2009-Mar-08)Jag vill få det infört i protokollet att jag protestar mot att styrelsen varit så slarviga i utövandet av sitt uppdrag att verksamhetsplanen inte är färdgisammanställd.

+1

http://redhog.org - egil.moller@piratpartiet.se - +4747344024
  Skicka ett meddelande via ICQ till redhog Skicka ett meddelande via MSN till redhog Skicka ett meddelande via Yahoo till redhog  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #132197
Standard RE: 97. Reservationer, protester etc - 2009-03-08, 11:57

Mikael och Daniel är noterade.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#5) Gammal
Leo Inte uppkopplad

Leos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #132198
Standard RE: 97. Reservationer, protester etc - 2009-03-08, 11:58

Citat:
SimonRosenqvist (2009-Mar-08)Jag vill reservera mig mot beslutet "55. Fråga om delegering av budget",

http://forum.piratpartiet.se/Topic134677-379-1.aspx.

(1)] Det framgår av våra stadgar att en budgetplan ska läggas fram för beslut på årsmötet. Att delegera hela budgeten till styrelsen anser jag därför vara ett brott mot både stadgarnas mening och syfte.

(2) Det finns ett betydande demokratiskt problem att årsmötet tar beslut om verksamhetsplan men inte om ens en övergripande budget. Detta ger ett för stort mandat till styrelsen och försvårar ansvarsutkrävandet vid nästa årsmöte. Att jag vill ha ett fungerande ansvarsutkrävande har inget att göra med mitt förtroende för styrelsen, som är högt, utan snarare med att jag vill bevara medlemmarnas inflytande som högsta beslutande makt i partiet.

Jag vill få min reservation lagd till protokollet.

Jag vill ha taget till protokollet att jag ansluter mig till ovanstående reservation.

Leo Erlandsson

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrik Enblom Inte uppkopplad

Henrik Enbloms avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #132199
Standard RE: 97. Reservationer, protester etc - 2009-03-08, 11:59

Flyttad för att inte ha debatt i en reservationstråd

// Novus

Vice Kommunledare Eskilstuna
henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se
Novus @ irc.piratpartiet.se
novus_pp @ Evil skype

Svara med citat
  (#7) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #132203
Standard RE: 97. Reservationer, protester etc - 2009-03-08, 12:00

Jag vill få följande reservation förd till protokollet (jag hann anmäla den i tråden för ordningsfrågor medan denna tråd skapades; nu upprepar jag reservationen här för sekreterarens skull):

Jag reserverar mig mot den del av beslutet under punkt 21, ordningsfråga om styrelseval, som lyder:

"med tillägget att mandattiden automatiskt förlängs till de i förslagen skrivna tiderna om en andra läsning av motion 9, rörande §10 går igenom"

Anledningen till reservationen är att detta årsmöte, 2009, inte har rätt att förrätta val av ledamöter till styrelsen för verksamhetsåret 2011, så länge stadgans § 10 ännu bara medger val av styrelseledamöter på två år. På motsvarande sätt gäller att ordförande ännu inte kan väljas för verksamhetsåret 2010. Därmed kan inte heller redan valda ledamöters mandattid förlängas med automatik till följd av en väntad, men ännu ej genomförd stadgeändring. När stadgeändringen träder i kraft uppstår framtida vakanser i styrelsen, som dock omedelbart vid ikraftträdandet kan besättas genom fyllnadsval.

Denna reservation innefattar inte resultatet av själva styrelsevalet under punkt 20, utan endast tolkningen av det beträffande den automatiska förlängningen.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#8) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #132202
Standard RE: 97. Reservationer, protester etc - 2009-03-08, 12:00

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Mar-08)Amelia, Novus och Simons inlägg är noterade. Om Per eller Jens vill ha det taget till protokollet att de håller med så får ni vara tydligare med det.

Jag förstår inte hur jag kan vara tydligare. Jag skrev att jag ansluter mig till två specifika reservationer och protester. Det innebär att jag vill att mitt namn ska bli infört i protokollet som att jag instämmer med denna reservation, utan att jag själv för den delen anser att det är nödvändigt att komma med en egen formulering.

Nu är jag inte guru i mötesteknik eller så, men brukar man inte kunna göra på det sättet?

Hoppas att det här inlägget i alla fall tydliggör vad jag menar.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #132206
Standard RE: 97. Reservationer, protester etc - 2009-03-08, 12:01

Citat:
Novus (2009-Mar-08)jag vill reservera mej mot beslutet i "55. Fråga om delegering av budget" och få det fört till protokollet med följande motivering.

Budgeten är ett mål som styrelsen skall sträva efter och det kan naturligtvis förekomma situationer där styrelsen inser att målet inte kan uppnås då ska styrelsen självklart vidta åtgärder dom tycker är lämpliga, det är dock mycket olämpligt att ett årsmöte går så långt att man låter styrelsen helt självständigt sätta och ändra en budget.

Jag vill ha fört till protokollet att jag ansluter mig till denna reservation

/Andreas Bjärnemalm

EDIT: La till förtydligande och namn

Svara med citat
  (#10) Gammal
Ahruman Inte uppkopplad

Ahrumans avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #132205
Standard RE: 97. Reservationer, protester etc - 2009-03-08, 12:01

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Mar-08)Amelia, Novus och Simons inlägg är noterade. Om Per eller Jens vill ha det taget till protokollet att de håller med så får ni vara tydligare med det.
Jag avstår då jag anser att befintliga protester och reservationer framför mina åsikter tillräckligt tydligt. Reservationer är ju ingen majoritetsomröstning.

Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
  Skicka ett meddelande via AIM till Ahruman  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
98. Reservationer, protester etc Andreas Bjärnemalm Färdigbehandlade frågor 34 2009-10-25 23:19
62. Ordningsfråga om reservationer Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 2 2009-03-08 12:13
Protester utanför Riksdagen IonCarcass PP i media 24 2008-06-18 23:59
STÄNGT FÖR PROTESTER Ken Rabelius PP i media 4 2007-10-06 14:58
Protester i Halland?? Fearless Leader 15. Hallands län 2 2007-02-10 17:13