Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Utvecklingssiten - 2006-04-20, 19:44

Citat:
sandos (2006-Apr-20)Hur fungerar registreringen för närvarande? Blockeras alla användarnamn?
Ja. Vi har inte funderat klart på hur vi ska göra för att lämpa in användarna härifrån, om vi ska massimportera dem på nåt sätt eller göra på nåt annat vis. Du är oblockerad nu, iaf. Säg till om det är nåt du tycker att du borde få se eller göra som du inte får. :-)

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #18494
Standard RE: Utvecklingssiten - 2006-04-22, 15:36

Snyggt jobbat!

Jag kollade på texterna lite noggrannare än jag gjort tidigare. Kunskap är bra, jag gillar formatet och det omskrivna texterna. Däremot tycker jag att vi bör ha rubriken "Kortare kommersiell ensamrätt" istället för "5 års kommersiell ensamrätt". Texten fungerar i vilket fall som helst.

Patent behöver skrivas om. Förslag: Ta bort "Den som kan flytta tillverkning till billigare länder kommer att göra det, precis som nu. Men de slipper göda patentbyråerna under tiden." Där säger vi "vi struntar i att ditt jobb flyttas till Kina, det som är viktigt är om företagen behöver betala till en patentbyrå". Inte så bra.

Ändra "Den som gör bäst produkter, och/eller har mest pengar att göra reklam för dem vinner." till "Den som gör bäst produkter vinner." För så önskar vi att det var.

Ändra "Finns det ett behov av mediciner så kommer de att framställas även utan patent." till "Mediciner kommer att framställas även utan patent."

Och så vidare. Texten behöver bli mindre spretig.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #18499
Standard RE: Utvecklingssiten - 2006-04-22, 16:01

Citat:
Jan Lindgren (2006-Apr-20)Kan man inte krympa de tre "rutorna" (Kultur, Kunskap och Privatliv) och sätta dem under varandra? Lite som man gjort med forumen och sånt. Så får man mindre tomt utrymme och mer plats.
Jag håller med om att något behöver göras åt det snedfördelade tomrummet, men att placera de tre nyckelorden vertikalt tror jag inte på; då blir det en "tabell" på 2 x 3 som ingen begriper sammanhanget i. Jag tycker fortfarande att felet sitter i den gröna boxen, men jag vet inte hur den borde se ut i stället (jo, gärna ett något mindre rubriktypsnitt, men enbart det räcker inte).

Ensamma nyckelord är bra för layouten, men inte för läsförståelsen. Jag fick just en ny idé:

Vår kultur | Vår kunskap | Ditt privatliv

Symmetri och system genom tre possessiva pronomen, som förhoppningsvis är politiskt värdeneutrala samtidigt som de förtydligar att kultur och kunskap handlar om något kollektivt, medan privatlivet är individuellt. Om det inte får plats på en rad, krymp rubriktypsnittet.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #18512
Standard RE: Utvecklingssiten - 2006-04-22, 19:21

Tack för alla synpunkter, det är bra. Vi ska lösa designen med boxarna på framsidan så de blir mindre och bättre.

Just nu håller vi mest på med designen och funktionaliteten, och inte så mycket med själva texterna. De är för det mesta bara kopierade från nuvarande texter. Det blir nog en tråd snart där vi kan diskutera formuleringar och liknande i detalj.

/R

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #18516
Standard RE: Utvecklingssiten - 2006-04-22, 19:58

Jag brukar undvika hierarkiska menyer, men när de nu finns så bör de vara så enkla som möjligt. Just nu vecklar menyerna ut sig i sidled (jag använder Firefox); är det meningen? Alltså, under "Politik" dyker alternativen

Citat:
Patent > | Personlig Integritet > | Upphovsrätt > | Vågmästarställning | FAQ
upp på en och samma rad, med följande undermenyer vertikalt ordnade. Det är väl knappast tänkt att vara så?

Om jag väljer enbart menyrubriken, så vill jag nog återfinna undermenyns alternativ överst på den sida jag kommer till, så att jag känner igen mig (just nu finns länkarna längst ned, i annan layout).

Jag tycker det räcker med en eller högst två nivåer av menyer åt gången; navigeringen känns ganska "fladdrig" annars. Vill man ge direktåtkomst till en djup dokumenthierarki så kan man presentera en trädstrukturerad webbplatskarta (sitemap) på en särskild sida.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #18527
Standard RE: Utvecklingssiten - 2006-04-22, 21:12

Citat:
Mårten F (2006-Apr-22)Och så vidare. Texten behöver bli mindre spretig.
Bra. Anmäl dig till Christians innehållsgrupp, med språng! ;-) Skapa ett konto på siten så gör jag (eller nån annan admin, vi är ett tiotal just nu) dig till editor så fort vi hinner.

Citat:
SM5POR (2006-Apr-22)Vår kultur | Vår kunskap | Ditt privatliv
Nja, nu blir det dels vänstervibbar (i kulturkollektivet Tillsammans) och dels blir alla musiker som tror att det är "deras" musik fly förb... (de gör iofs världens semantikvurpa, som om jag har äganderätt till "min" mamma). Hellre "fri". Kontoskapningen gäller förresten dig också.

Citat:
återfinna undermenyns alternativ överst på den sida jag kommer till, så att jag känner igen mig
Menar du att de ska vara i samma layout som själva drop-down-menyn? Jag har inte flyttat dem från defaultplatsen (Dupal har nåt som kallas för "bok" som är en samling sidor som man enkelt kan samarbeta i/på och de har länkar till övriga boksidor där nere), men det går ju att flytta upp om man skulle vilja det. Annars tror jag nog de ligger bra där nere, det är ju där man är när man läst klart och då vill man inte scrolla upp igen för att komma åt länkarna. Hade man haft en navigationskolumn till vänster så hade man ju haft menyträdet där, men nu blev det inte så (fast ja ä int' bitter).

Citat:
på en och samma rad, med följande undermenyer vertikalt ordnade. Det är väl knappast tänkt att vara så?
Nä. Och det var inte så i fredags heller (sist jag kollade)...

Citat:
en trädstrukturerad webbplatskarta (sitemap) på en särskild sida.
http://pixel.webhackande.se/?q=gsitemap

Fast den är ju inte så lättläst för människor. ;-)

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #18542
Standard RE: Utvecklingssiten - 2006-04-22, 22:09

Ok, mitt konto finns men är blockerat.

Finns det någon tråd för här på forumet innehållet som jag inte hittar? Annars kan det här betraktas som min anmälan...

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#8) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #18543
Standard RE: Utvecklingssiten - 2006-04-22, 22:13

Citat:
Christian Engström (2006-Apr-18)

De enda som har rösträtt i riksdagsvalet är svenska medborgare. De talar svenska. Att överhuvudtaget fundera på andra språk före valet är bara brist på fokus.

Där tycker jag du har helt fel. Alla talar inte svenska på den nivå som behövs för att förstå politiska resonemang. Det finns många som känner sig mycket mer bekväma med sitt modersmål, engelska, eller lätt svenska. Av dessa är lätt svenska och engelska de lättaste att fixa, men andra språk är definitivt också viktiga. En poäng är dock att översättning inte är något vi i webgruppen satsar mycket tid på, eftersom vi främst inte är översättare. Att outsourca översättning till partimedlemmar eller andra sympatisörer är varken ett resursslöseri eller onödigt.

/R

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #18555
Standard RE: Utvecklingssiten - 2006-04-23, 00:09

Det jag saknar (eller inte hittar) är någonstans att diskutera ändringar i texterna. På en wiki finns ju diskussioner, men vart går jag här?

Nu har jag i varjefall ändrat en hel del i patent-texten. Den som tycker det blev dåligt får väl ändra tillbaka

Svara med citat
  (#10) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #18556
Standard RE: Utvecklingssiten - 2006-04-23, 00:18

Citat:
Richie (2006-Apr-22)Menar du att de ska vara i samma layout som själva drop-down-menyn? Jag har inte flyttat dem från defaultplatsen (Dupal har nåt som kallas för "bok" som är en samling sidor som man enkelt kan samarbeta i/på och de har länkar till övriga boksidor där nere), men det går ju att flytta upp om man skulle vilja det. Annars tror jag nog de ligger bra där nere, det är ju där man är när man läst klart och då vill man inte scrolla upp igen för att komma åt länkarna. Hade man haft en navigationskolumn till vänster så hade man ju haft menyträdet där, men nu blev det inte så (fast ja ä int' bitter).
Äsch, jag vet inte. När undermenyerna just har virvlat förbi mina ögon, men jag nöjer mig med att gå en nivå ned i trädet, då verkar det konstigt att strukturen inte syns längre. Jag kanske bara behöver en snabb titt på sidan för att inse vart jag egentligen ville, men då är undermenyn plötsligt i andra änden av stan, liksom. Det är inget viktigt; det kanske ger sig när sidorna fått mer innehåll.

Citat:
Nä. Och det var inte så i fredags heller (sist jag kollade)...
Då är det kanske min Firefox (version 1.0.6, under Solaris) som spökar. Här är ett snapshot:

Om ingen annan ser det här beteendet, så får jag undersöka det lokalt hos mig i stället. Kanske jag behöver en uppgradering av Firefox.

Anders Andersson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg