Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-06-24, 10:27

Citat:
Frallan (2009-Jun-24)OUCH - helt rätt jag tänkte bara internt att vi skulle få det att funka men du har rätt. På löpsedlarna skulle det stå PP tar ställning!!! Vilket skulle förstöra alla chanser vi har att komma in i riksdagen.

Jag tänkte snarare på att det skulle se ut som att vi försöker kuppa oss in via mandat från andra partier. 5 pirater i fullmäktige hoppar av från de partier de kandiderat för och vips har PP 5 mandat...

Det är ett scenario som skulle målas upp av alla parter.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #160375
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-06-24, 12:21

Citat:
Jocce Hedberg (2009-Jun-15)Läser någon "ansvarig" på bygget alla trådar och tar upp idéer eller är det upp till oss (borde väl vara det?) att skicka in till de högre hönsen?

Ingen läser alla trådar (tror jag), alla läser några.

Det avgörande för att ställa upp i ett specifikt kommunalval kommer på ett eller annat sätt bli om det finns tillräckligt engagemang intresse i den kommunen för att ställa upp i det valet. Jag tycker Mab har ett bra avstamp till vilka kriterier som lokalt ska uppfyllas, ser gärna att de diskuteras mer i detalj.

Speciellt intressant vore det om farhågorna med att ställa upp i kommunalval konkretiserades och kunde kopplas till kriterierna.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#3) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #160383
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-06-24, 13:12

Till att börja med tyckte jag den här idén lät som den första kommunstrategin som kanske skulle vara ok. Men nu tror jag att det vore ett stort misstag. Jag ser tre stora problem.

1. Väljarna blir förvirrade av att PP ger olika besked. En del propagerar för vänsterfrågor och en del för högerfrågor.

2. Om de ledande piratpartisterna i en kommun lutar åt fel håll jämfört med min, varför skulle jag då hjälpa till med valarbetet och öka risken att de förstör min kommun?

3. Ökar risken att vi får ännu mer löjlighetsstämpel på oss. Anta att en piratpartist skulle kampanja i sin kommun för att vi ska avskaffa valutamonopolet, dela ut gratis heroin till alla gymnasieelever samt förklara krig på nato. Vad skulle DN och SVD skriva om det?

Svara med citat
  (#4) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #160452
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-06-24, 23:16

Kan detta vara klokt? Kan det inte verka som vi är grovt splittrade och så. Kan det inte vara så att media vinklar det så? Att vi tappar stöd av att ställa oss höger/vänster? Men viss kanske blir bra också. Jag är ingen expert.

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

Svara med citat
  (#5) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #160454
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-06-24, 23:21

Tror helt klart vi kan få svårt att hävda oss då vi visar olika linjer.. Jag ogillar att vi får ställa oss som vi privat tycker. Det skapar oreda och misstro hos väljarna..

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

Svara med citat
  (#6) Gammal
Frallan Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #160779
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-06-26, 09:08

Citat:
deerf (2009-Jun-25)Tror helt klart vi kan få svårt att hävda oss då vi visar olika linjer.. Jag ogillar att vi får ställa oss som vi privat tycker. Det skapar oreda och misstro hos väljarna..

Agreed! Det lät som ett bra förslag men vid eftertanke...

/FL

"The future so bright I've gotte wear shades"

Svara med citat
  (#7) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #160861
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-06-26, 15:34

Självklart kan vi göra såhär. I min kommun styr just nu S, C och FP därför ligger kanske inte S lika mycket vänster som de gör i riksdagen och det borde kunna vara samma sak med oss i PP varesig det är höger eller vänster. Och det är som sagt ett bra sätt att få in fler i politiken. Speciellt unga.

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
Svara med citat
  (#8) Gammal
schwene88 Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #160913
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-06-26, 22:55

Citat:
deerf (2009-Jun-25)Tror helt klart vi kan få svårt att hävda oss då vi visar olika linjer.. Jag ogillar att vi får ställa oss som vi privat tycker. Det skapar oreda och misstro hos väljarna..

Men om dom som är i kommunalvalen inte får ha egna åsikter så måste vi ju helt enkelt bredda vårat valprogram på något sätt(hur är jag osäker på) om vi vill utöka våran väljarskara... dock tyckte jag förslaget som lades upp i första inlägget här i tråden var bra till en bärjan men nu är jag osäker då det finns vissa brister. Men kan vi kanske jobba för att komma överens om en klar valstrategi som är näst intill perfekt? och hur skulle vi i såna fall kunna få fram den rätt fort då det kommer vara debatt från och med vintern till och med valet nästa år?

Svara med citat
  (#9) Gammal
Martinth Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #164695
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-08-01, 00:20

"Till att börja med tyckte jag den här idén lät som den första kommunstrategin som kanske skulle vara ok. Men nu tror jag att det vore ett stort misstag. Jag ser tre stora problem.

1. Väljarna blir förvirrade av att PP ger olika besked. En del propagerar för vänsterfrågor och en del för högerfrågor.

2. Om de ledande piratpartisterna i en kommun lutar åt fel håll jämfört med min, varför skulle jag då hjälpa till med valarbetet och öka risken att de förstör min kommun?"

En förutsättning att man röstar på PP i ett val (riksdag, Europa eller kommun) antar jag beror på att man anser att grundbultarna i PPs plattform är viktigare än skillnaderna hos gammelpartierna på höger vänster skalan. Så är det i alla fall för mig. Annars kan man ju rösta på gammelpartierna eller? Om man tycker att kommunen blir förstörd av tex en vänster PP för att man själv sympatiserar med högern så är ju helt klart att man tycker att höger vänster politiken är viktigare frågor än PPs frågor och då bör man rösta på gammelpartier och försöka jobba inifrån dessa partier för PPs frågor. Har jag fel?

Har man möjlighet att dessutom rösta på nyanser i gammelpolitiken inom PP genom personvals röstning så tycker jag det är väldigt bra men (detta är min brasklapp) om fem år. Jag tycker att detta absolut skall ske i likhet med rubrikskaparen i nästa riksdagsval. Det som kommer nu 2010 är väl kanske lite väl tidigt för detta och gör det kanske lite svårt för PP att stå ut. Detta kommer dock vara en nödvändighet om några år om partiet (som det är just nu) finns kvar då. Hoppas de andra partierna har integrerat oss i sin politik som vi strävar efter. Det ser dock dystert ut.

"3. Ökar risken att vi får ännu mer löjlighetsstämpel på oss. Anta att en piratpartist skulle kampanja i sin kommun för att vi ska avskaffa valutamonopolet, dela ut gratis heroin till alla gymnasieelever samt förklara krig på nato. Vad skulle DN och SVD skriva om det?"

Vad menar du? Får vi en löjlighets stämpel på oss för att vi prioriterar integritetsfrågorna före höger vänster politiken? Får vi en löjlighets stämpel på oss för att vi försöker få integritets tänket i kommunala frågor? I så fall skall media ha en löjlighets stämpel på sig. Det finns redan nu löjlighets stämpel på många (jag nämner inga) tidningar och andra media. Dessutom tror jag inte att ev. PPer skulle kampanja på eget bevåg för att dela ut gratis heroin till gymnasieelever. Tänk lite. Vindflöjelpolitiken är något som gammelpartierna får stå för. Och massmedia.

MTH

Svara med citat
  (#10) Gammal
RobinXson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #165518
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-08-09, 18:21

kommunval självklart

jag ställer upp för Eskilstuna i kommunvalet om det finns plats givetvis, i annat fall som stöd åt den som får plats i fullmäktige. eller landstingsvalet eller riksdagsvalet. bara man är med finns ju alltid chansen att förbättra och förändra.

robin.kristoffersson@gmail.com

by Robin

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
PP Vänersborg i kommunalvalet 2010? dansve 18. Norra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland norra) 1 2009-12-10 13:58
Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 Mårten Fjällström 3. Uppsala län, 41 2009-09-11 19:04
Piratpartiet siktar på kommunalvalet Anders Truedsson PP i media 14 2009-06-25 10:57
Politiker arne_s_anka PP i media 0 2008-02-01 23:18
Ska vi ställa upp i kommunalvalet Cecilia Cecilia Beckroth noterar (STÄNGD) 11 2006-03-18 15:50