Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 21:49

Citat:
malavel (2009-Sep-05)
Citat:
Daniel Svensson (2009-Sep-05)@malavel Diskussionen handlar inte om att ställa nackdelarna mot varandra. Vi försöker finna en rimlig nivå för antalet kandidater på listorna.

Och hur gör man det utan att väga fördelar mot nackdelar? Rullar en tärning?

Självklart ska vi väga fördelar mot nackdelar. Det du gör är dock något annat eftersom du jämför vilket som är värst av två dåliga ting. Vi ska givetvis jobba för att slippa både tomma stolar och vildhjärnor.

Svara med citat
  (#2) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #168572
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 22:18

Citat:
Daniel Svensson (2009-Sep-05)Självklart ska vi väga fördelar mot nackdelar. Det du gör är dock något annat eftersom du jämför vilket som är värst av två dåliga ting. Vi ska givetvis jobba för att slippa både tomma stolar och vildhjärnor.
Och självklart kan vi inte få allt vi vill, så min fråga kvarstår.

Vi har tre variabler att optimera: maximera antal seriösa piratpartister som kan ställa upp i kommunvalen (alternativt antal som kommer in), minimera risken för tomma stolar och minimera risken att virrpannor kommer med på listorna. För att kunna genomföra den optimeringen så måste vi ha nån slags uppfattning av hur viktiga de olika delarna är, vilket föranledde min fråga.

Personligen kan jag inte se nått problem alls med tomma stolar om alternativet är att en eller flera seriösa piratpartister inte kommer in i den kommunen.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #168575
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 22:51

Citat:
[b]malavel

Personligen kan jag inte se nått problem alls med tomma stolar om alternativet är att en eller flera seriösa piratpartister inte kommer in i den kommunen.

Jag håller helt med. (Fast det har jag redan visat men att stärka sina ord är alltid bra)

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
Svara med citat
  (#4) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #168576
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 23:01

Citat:
malavel (2009-Sep-05)Och självklart kan vi inte få allt vi vill, så min fråga kvarstår.

Vi har tre variabler att optimera: maximera antal seriösa piratpartister som kan ställa upp i kommunvalen (alternativt antal som kommer in), minimera risken för tomma stolar och minimera risken att virrpannor kommer med på listorna. För att kunna genomföra den optimeringen så måste vi ha nån slags uppfattning av hur viktiga de olika delarna är, vilket föranledde min fråga.

Jag är tydligen optimisten av oss två, eftersom jag tror att vi kan lösa våra problem.

I mina ögon är en tom stol ett misslyckande. Tro nu inte att jag hellre sätter vem som helst på en stol bara för det. Det jag menar är att vi alldeles säkert har så pass många förnuftiga pirater att vi borde kunna fylla listorna. Om man sneglar på de etablerade partierna och de politiker som sitter på mandat idag är det i och för sig lätt att misströsta. Men vi pirater är väl bättre?

Jag tror på att ett seriöst och gediget arbete av engagerade pirater i respektive kommun kan ge oss listor att vara stolta över. Jag vill dock höja ett varningens finger. Om er kommun behöver 15 kandidater på listan så sluta inte arbeta när ni fått fram 15 namn. Jobba vidare så att ni får fram 30. Det är ingen självklarhet i att de första 15 är de som är mest lämpade.

Om vi inte kan få fram tillräckligt många lämpliga kandidater i en kommun bör vi inte kandidera alls där. Däremot finns det risk att vi få mandat även utan lokal lista. Hur man ska hantera det har jag ej fått klarhet i. Jag hade en diskussion med Rick om detta och han skulle kontrollera några saker med valmyndigheten. Fortsättning följer...

Svara med citat
  (#5) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #168588
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-06, 00:33

Citat:
Daniel Svensson (2009-Sep-06)Det jag menar är att vi alldeles säkert har så pass många förnuftiga pirater att vi borde kunna fylla listorna.
Det har jag väldigt svårt att tro.

Citat:
Om vi inte kan få fram tillräckligt många lämpliga kandidater i en kommun bör vi inte kandidera alls där.
Varför inte? Vilket av följande alternativ föredrar du för en kommun med bara en seriös piratpartist som är intresserad av att kandidera?

1. Vi kandiderar inte.

2. Vi får in en seriös piratpartist och får x tomma stolar.

3. Vi får in en seriös piratpartist och x virrpannor.

Jag tycker 2:an är en självklar vinnare. Det är lite svårare att rangordna 1:an och 3:an. Det beror så klart på hur stor x är och hur virriga pannorna är.

Svara med citat
  (#6) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #168589
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-06, 00:40

Citat:
Daniel Svensson (2009-Sep-05). Om vi skräller och inte kan fylla stolarna mandatperioden ut är det katastrof.

Varför skulle det vara en katastrof ? Har inte sett något som talar för att en tom stol skulle vara en katastrof.

Det kan då inte gå mycket badwill om man råkar skrälla så mycket att man blir näst största partiet i valet. Något som då ingen kunnat förutsätta. Och därmed så kan inte PP klandras för att de då inte har kandidater för alla platserna.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#7) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #168591
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-06, 00:54

Citat:
malavel (2009-Sep-06)
Citat:
Daniel Svensson (2009-Sep-06)Om vi inte kan få fram tillräckligt många lämpliga kandidater i en kommun bör vi inte kandidera alls där.

Varför inte? Vilket av följande alternativ föredrar du för en kommun med bara en seriös piratpartist som är intresserad av att kandidera?

1. Vi kandiderar inte.

2. Vi får in en seriös piratpartist och får x tomma stolar.

3. Vi får in en seriös piratpartist och x virrpannor.

Jag tycker 2:an är en självklar vinnare. Det är lite svårare att rangordna 1:an och 3:an. Det beror så klart på hur stor x är och hur virriga pannorna är.

Nr 1 utan tvekan.

Citat:
AndersLindbäck (2009-Sep-06)
Citat:
Daniel Svensson (2009-Sep-05). Om vi skräller och inte kan fylla stolarna mandatperioden ut är det katastrof.

Varför skulle det vara en katastrof ? Har inte sett något som talar för att en tom stol skulle vara en katastrof.

Det kan då inte gå mycket badwill om man råkar skrälla så mycket att man blir näst största partiet i valet. Något som då ingen kunnat förutsätta. Och därmed så kan inte PP klandras för att de då inte har kandidater för alla platserna.

Katastrof var nog ett väl kraftigt ord i sammanhanget. Dock skulle det vara ett kraftigt misslyckande eftersom vi faktiskt har möjligheten att förhindra att situationen uppstår. Vi behöver bara ta oss i kragen och förbereda oss ordentligt.

Svara med citat
  (#8) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #168594
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-06, 00:59

Citat:
Daniel Svensson (2009-Sep-06)Nr 1 utan tvekan.
Kan du inte förklara varför?

Svara med citat
  (#9) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #168596
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-06, 01:14

Citat:
Daniel Svensson (2009-Sep-06)

Citat:
AndersLindbäck (2009-Sep-06)
Citat:

Katastrof var nog ett väl kraftigt ord i sammanhanget. Dock skulle det vara ett kraftigt misslyckande eftersom vi faktiskt har möjligheten att förhindra att situationen uppstår. Vi behöver bara ta oss i kragen och förbereda oss ordentligt.

Varför är det ett kraftigt misslyckande ? Vore bra med information om varför det är dåligt ?

Alternativet är att inte ställa upp och därmed inte ha en valrörelse i kommunen som kan då hjälpa PP att komma in i riksdagen - det ser jag som en katastrof.

I alla kommuner där det inte kommer bedrivas en lokal valrörelse så kommer definitivt PP göra ett sämre riksdagsval. Man får inte glömma det viktiga faktum att valarbetere i kommunalvalet även hjälper till att skaffa röster i riksdagsvalet.

Ser det dåligt ut för PP så kommer många att vara soffliggare och då krävs en bra lokal valorganisation som kan engagera gräsrötterna och få dem till valurnorna. Detta gäller speciellt då för unga röstande - vilka PP lockar - som då ofta är soffliggare.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #168597
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-06, 01:22

Citat:
malavel (2009-Sep-06)Vilket av följande alternativ föredrar du för en kommun med bara en seriös piratpartist som är intresserad av att kandidera?
Jag kan nu gå ut och säga att jag fick ett råd av min förman på jobbet, efter min period som hans vikarie. (Jag vara Chef!)

Rådet löd: Du borde söka dig till kommunen. Då antar jag att det betyder kandidera i kommunalvalet och inte söka socialhjälp. Jag kan ha missförstått men på tal om chefskap och sådant, så lutar det nog åt att bli politiker som åsyftades.

Detta hände för ungefär 15 år sedan. I vart fall var det en artikel nyligen i Borås Tidning om PP och kommunalvalet. Björn Odlund, distriktledare väst, sa att det troligen inte blir aktuellt med kommunalval, men att det fanns en öppning för val till Region VG (vårt landsting).

Jag har nu hela kvällen tänkt på att ställa upp själv och betala en låda valsedlar själv. Efter en kort mailväxling, så inser jag att PP:s styrelse kommer att i sina riktlinjer motarbeta sådana lycksökare som jag.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag på kommunala listor dansve Kandidater Uppsala kommun 2 2010-03-06 09:31
Är dessa listor bra ? Urban Sundström Förslag till listor 17 2010-01-15 12:54
Listor och mail NineK PP i media 0 2008-06-12 21:03
Lokala representanter! Freeman 4. Södermanlands län 12 2006-08-04 02:09
Lokala stadgar Magnus Adrian Fram till valet 2006 i Västmanlands län 0 2006-02-22 10:25