Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
nef Inte uppkopplad

nefs avatar

Reg.datum: Jan 2009
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2009-11-19, 01:06

Forumsregler och forumetikett (likväl som önskemål gällande formalia) bör vara åtskilda i styrdokumentet och det av den enkla anledningen att brott mot det förra bör ses som allvarligare än brott mot det senare.

Forumsetiketten bör alltså vara vägledande medan forumsreglerna bör vara rådande.

Något som jag anser hör till forumetiketten som ni missat i styrdokumentet är ändrandet av forumnick. Detta kan göras om och om igen hur många gånger man vill, men rent etiskt så är det ju inte att rekommendera då det kan leda till förvirring.

En rekommenation om att endast göra detta om man vill byta från nick/handle till eget namn enligt folkbokföringen (eller vice versa) eller på sin höjd att göra det när man känner att det nick/handle man har inte överensstämmer med den internetpersona man har byggt upp är nog på sin plats. Att byta forumnick var och varannan vecka bör nog ses som ett brott mot forumetiketten...

Addendum: Redigerade in parentesen om formalia i första stycket efter att ha läst igenom förslaget till styrdokument igen. Många av punkterna där handlar just om formalia (och mitt påpekande om möjligheten att byta nick kan nog ses som formalia även det), en formalia som kanske anses vara nödvändig att påtala, men frågan är om denna påpekning ens skulle vara nödvändig om forumplattformen vore en annan? Att dra in önskemål om formalia i ett styrdokument för att plattformen är undermålig ser jag som att behandla symtomen istället för sjukdomen.

Min åsikt är alltså att innan ni drar detta styrdokument till sin spets (dvs. att färdigformulera det för en omröstning) bör ni se över alla möjligheter att byta forumplattform, ty den som är nu är totalt undermåligt. Ungefär som att använda en landlineknapptelefon från början av 80-talet i förhållande till en smartphone från idag såsom en iPhone, HTC eller en Blackberry.

"I am not young enough to know everything."
— Oscar Wilde

(#2) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #181735
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2009-11-19, 21:47

Citat:
Tommten (2009-Nov-18)
Citat:
När du citerar ett inlägg, citera inte mer än det du vill besvara. Ta inte heller citatet ur sitt sammanhang så dess innebörd förändras.
Kanske?
Duger bra.

(#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #181754
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2009-11-19, 23:25

Citat:
nef (2009-Nov-19)Forumsregler och forumetikett (likväl som önskemål gällande formalia) bör vara åtskilda i styrdokumentet och det av den enkla anledningen att brott mot det förra bör ses som allvarligare än brott mot det senare.
Forumsetiketten bör alltså vara vägledande medan forumsreglerna bör vara rådande.
Intressant. Vi ska ta synpunkterna i beaktande. Jag kan inte på rak arm se vad som bör flyttas vart dock. Har du något mer konkret förslag på hur du vill att det ska se ut i praktiken? Visa gärna.

Citat:
Något som jag anser hör till forumetiketten som ni missat i styrdokumentet är ändrandet av forumnick. Detta kan göras om och om igen hur många gånger man vill, men rent etiskt så är det ju inte att rekommendera då det kan leda till förvirring.
En rekommenation om att endast göra detta om man vill byta från nick/handle till eget namn enligt folkbokföringen (eller vice versa) eller på sin höjd att göra det när man känner att det nick/handle man har inte överensstämmer med den internetpersona man har byggt upp är nog på sin plats. Att byta forumnick var och varannan vecka bör nog ses som ett brott mot forumetiketten...
Det skulle kanske kunna vara något, vad tycker ni andra om det?

(#4) Gammal
hadoque Inte uppkopplad

hadoques avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #181773
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2009-11-20, 06:32

Citat:
Tommten (2009-Nov-20)
Citat:
Att byta forumnick var och varannan vecka bör nog ses som ett brott mot forumetiketten...
Det skulle kanske kunna vara något, vad tycker ni andra om det?
Låter bra tycker jag.

[hr]
As Deepak Chopra taught us, quantum physics means anything can happen at any time for no reason. /Prof. Hubert Farnsworth
[hr]

(#5) Gammal
Kristian Pettersson Inte uppkopplad

Kristian Petterssons avatar

Reg.datum: Oct 2007

Länk: #184834
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2009-12-02, 15:50

Citat:
nef (2009-Nov-19)Forumsregler och forumetikett (likväl som önskemål gällande formalia) bör vara åtskilda i styrdokumentet och det av den enkla anledningen att brott mot det förra bör ses som allvarligare än brott mot det senare.
Håller med.

Citat:
Håller med.

Några synpunkter/tankar på det övriga:

Moderering får inte ske godtyckligt utan det ska ske efter reglerna, därför menar jag att all moderering måste motiveras med en hänvisning till forumsreglerna, gärna specifikt. Då undviker man debatt och det blir tydlighet. Lätt att döma för moderatorn, lätt att acceptera för deltagaren.

Jag förstår inte alls varför moderatorer ska ha rätt till att censurera när det rör sig om allmänna personangrepp. (är jag för härdad nu?)
Skäl för censur:
1. den utsatte mår dåligt av det och begär censurering.
2. en deltagare hängs ut med personuppgifter, address, telefonnummer, dom där lite väl privata bilderna från firmafesten eller nåt annat obehagligt. Typ.
3. deltagare lägger upp ansjovisreklam eller annat.

Annars tycker jag att censuren bör utebli. Inga raderade/modifierade inlägg i onödan. Det blir också svårt att förklara sig som moderator, varför man blockerat/censurerat en användare. Och det finns också en risk att det missbrukas av moderatorn. Censur och redigerade inlägg måste undvikas i det längsta tycker jag.

Saklig kritik av parti, ledning, moderatorer etc, måste alltid få tillåtas. -Anvisningar om var man ska gnälla? Vi kanske skulle ha ett hörn där man kan berömma också?

Precis som att användare bör kunna stängas av efter upprepade eller allvarliga överträdelser, så måste även moderatorer kunna bli avstängda från sitt förtroendeuppdrag om reglerna missbrukas eller inte följs. Kanske bra att förtydliga på ett eller annat sätt.

[hr]All spirits are enslaved that serve things evil

(#6) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #184843
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2009-12-02, 18:49

Det synns mycket väl vilka som har både gjort dessa rader ovan och PPs nuvarande stadgar....

Till att börja med..

Vad är personangrepp?

Skall man utgå i från vad individen känner sig kränkt med, eller skall man ha en difinition?

Att säga "vad du är snäll" kan antas av flera personer som kränkande och tom ofredande.... är det ett personangrepp?

är det ett person angrepp att ställa frågor? (vilket dessa moderatorer har censurerat förut som personangrepp). Personangrepp kan ENDAST vara påståenden....

Vi kommer inte att komma bort för censur och moderatormissbruk om man inte definierar vad Personangrepp är... Dessutom skall man veta att personangrepp SKALL HÅLLA för en rättegång med åtal om förtal eller förolämpning. Håller det inte? ja då är det inte ett personangrepp.
Och som sagt, känner sig en person kränkt av ett innehåll, ja då kan man hävda personangrepp, men då skall den personen vara beredd på att bevisa det i en domstol.

Sedan har vi PPs marddrömsscenarion:
Citat:
Talar du för dig själv eller för en grupp människor? Om du talar för andra så är det inte okej att säga saker som "folk tycker" utan att förtydliga vilka de är. Det är en otrevlig härskarteknik som kan användas för att trycka ner enskildas åsikter och gagnar inte diskussionerna.
Den där skall fetbort från denna lista av konstiga regler.... För det finns minst tre tillfällen där man inte får namnge folk hur som helst..

Därför skall man få säga "folk tycker si och så" Just för att FOLKET tycker så.......

Det är ingen härskarteknik, det är att värna för den enskildes integritet! och jo det gagnar diskussionen beroende på vad du diskuterar.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

(#7) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Länk: #184856
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2009-12-02, 21:04

Citat:
Macco (2009-Dec-02)
Det synns mycket väl vilka som har både gjort dessa rader ovan och PPs nuvarande stadgar....
Till att börja med..
Vad är personangrepp?
Skall man utgå i från vad individen känner sig kränkt med, eller skall man ha en difinition?
Nja man får utgå ifrån saker som de flesta uppfattar som kränkningar och det ska då inte spela roll om du försöker linda in saker som frågor etc när det är tydligt att syftet med det är att kränka någon.

Naturligtvis är det en bedömningsfråga där moderatorn i fråga gör en initial bedömning och modererar där efter och om den som blivit modererad får då "överklaga" moderationen till forumsgrupps mötet som bör hållas regelbundet just för att ha möjlighet att behandla sånna frågor.

Citat:
Macco (2009-Dec-02)
Att säga "vad du är snäll" kan antas av flera personer som kränkande och tom ofredande.... är det ett personangrepp?
är det ett person angrepp att ställa frågor?
Ja de kan vara det om syftet med det är ämnat vara häskarteknik eller något annat som är ämnat att vara "jävlig" mot någon.
-Dvs det blir som jag skrev ovanför, en bedömningsfråga utifrån användare till användare och posten i övrigt och replikskiftet mellan användarna.
Blir det fel, vilket det säkert kommer o bli då och då så skall det finnas överklagnings vägar som e tydliga och "rättssäkra".

Citat:
Macco (2009-Dec-02)
(vilket dessa moderatorer har censurerat förut som personangrepp).
Kan vi inte ta ställning till här, utan det är en fråga för ledningen att hantera.

Citat:
Macco (2009-Dec-02)
Personangrepp kan ENDAST vara påståenden....
Vi kommer inte att komma bort för censur och moderatormissbruk om man inte definierar vad Personangrepp är...
Ja i princip är det korrekt, men man kna dölja påståenden i frågor tex så att det är fråga om retoriska frågor vilket eg är menat som påståenden. Eller frågor som utgår från påståenden där någon behöver försvara sig från nåt som debatören slänger ur sig "men visst tycker du väl att små nakna barn är fina" för att ta ett väldigt groft och tydligt exempel på oherderliga frågepåståenden.

Citat:
Macco (2009-Dec-02)
Dessutom skall man veta att personangrepp SKALL HÅLLA för en rättegång med åtal om förtal eller förolämpning. Håller det inte? ja då är det inte ett personangrepp.
Uhm tror inte nått forum har sig med sånna regler av flera skäl som är ganska uppenbara för de flesta som hållt på med bra modererade forum. Så det kravet tror jag nog jag nog de flesta här på forumet går för långt.

Citat:
Macco (2009-Dec-02)
Och som sagt, känner sig en person kränkt av ett innehåll, ja då kan man hävda personangrepp, men då skall den personen vara beredd på att bevisa det i en domstol.
Och här verkar du missförstå poängen med moderation på ett forum och överskatta rättsprocessen för förtal/ärekränkning.

Citat:
Macco (2009-Dec-02)
Sedan har vi PPs marddrömsscenarion:
Citat:
Talar du för dig själv eller för en grupp människor? Om du talar för andra så är det inte okej att säga saker som "folk tycker" utan att förtydliga vilka de är. Det är en otrevlig härskarteknik som kan användas för att trycka ner enskildas åsikter och gagnar inte diskussionerna.
Den där skall fetbort från denna lista av konstiga regler.... För det finns minst tre tillfällen där man inte får namnge folk hur som helst..
Därför skall man få säga "folk tycker si och så" Just för att FOLKET tycker så.......
Det är ingen härskarteknik, det är att värna för den enskildes integritet! och jo det gagnar diskussionen beroende på vad du diskuterar.
Nej det har med debatt klimatet att göra, att hålla en hög standard och inte acceptera små trollanden som att hela tiden hävda saker utan att kunna belägga dem. Vilket då bara leder till att det blir onödigt tidsslösdande i jakt på källor från den som skriver det + att det rent allmänt förstör debattklimatet. Och att konsekvant göra det är ju då en fråga om negatift betende som går att klassa som ht.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#8) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Länk: #184858
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2009-12-02, 21:10

Citat:
Kristian Pettersson (2009-Dec-02)
Citat:
Håller med.
Citat:
Håller med.
Några synpunkter/tankar på det övriga:
Moderering får inte ske godtyckligt utan det ska ske efter reglerna, därför menar jag att all moderering måste motiveras med en hänvisning till forumsreglerna, gärna specifikt. Då undviker man debatt och det blir tydlighet. Lätt att döma för moderatorn, lätt att acceptera för deltagaren.
Jag förstår inte alls varför moderatorer ska ha rätt till att censurera när det rör sig om allmänna personangrepp. (är jag för härdad nu?)
Skäl för censur:
1. den utsatte mår dåligt av det och begär censurering.
2. en deltagare hängs ut med personuppgifter, address, telefonnummer, dom där lite väl privata bilderna från firmafesten eller nåt annat obehagligt. Typ.
3. deltagare lägger upp ansjovisreklam eller annat.
Annars tycker jag att censuren bör utebli. Inga raderade/modifierade inlägg i onödan. Det blir också svårt att förklara sig som moderator, varför man blockerat/censurerat en användare. Och det finns också en risk att det missbrukas av moderatorn. Censur och redigerade inlägg måste undvikas i det längsta tycker jag.
Saklig kritik av parti, ledning, moderatorer etc, måste alltid få tillåtas. -Anvisningar om var man ska gnälla? Vi kanske skulle ha ett hörn där man kan berömma också?
Precis som att användare bör kunna stängas av efter upprepade eller allvarliga överträdelser, så måste även moderatorer kunna bli avstängda från sitt förtroendeuppdrag om reglerna missbrukas eller inte följs. Kanske bra att förtydliga på ett eller annat sätt.
Cencur av poster bör inte ske om det inte är grövre övertramp men däremot tillsägelser varningar kan tilldelas , primärt privat men även vid behov i tråden.

men man ska inte hålla på och editera inlägg till höger och vänster, så länge det inte rör sig om hård modererade forum som diskussioner med ledningen etc där ska allt som inte hör hemma där och är i god ton bort.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#9) Gammal
Albihn Inte uppkopplad

Albihns avatar

Länk: #184883
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2009-12-03, 07:38

Citat:
Macco (2009-Dec-02)Det synns mycket väl vilka som har både gjort dessa rader ovan och PPs nuvarande stadgar....
Till att börja med..
Vad är personangrepp?
är det ett person angrepp att ställa frågor? (vilket dessa moderatorer har censurerat förut som personangrepp). Personangrepp kan ENDAST vara påståenden....
Vi kommer inte att komma bort för censur och moderatormissbruk om man inte definierar vad Personangrepp är... Dessutom skall man veta att personangrepp SKALL HÅLLA för en rättegång med åtal om förtal eller förolämpning. Håller det inte? ja då är det inte ett personangrepp.
Nej, ett personangrepp är inte lika med kränkning eller förtal. Enligt tyda: "verbalt utfall mot en person". Dvs att om man istället för att argumentera saken som tråden behandlar istället attackerar personen så är det personangrepp ex "Det går inte prata med dig", "Bara för att du är sosse" osv. Personangrepp behöver inte heller bestå av ett påstående. Det kan också vara en fråga t ex "Är du dum i huvet!?" eller "Hur tänker du nu?".

Jag tycker att den text som står nu angående personangrepp är grymt bra och stödjer den fullt ut. Det skall inte spela någon roll ifall personen ifråga känner sig kränkt. Sådana meningar för inte diskussionen framåt och skapar ett dåligt debattklimat.

(#10) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Länk: #185055
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2009-12-03, 18:29

Ehm....

Men hur ser du "Hur tänker du nu?" som ett personangrepp?

frågan "hur tänker du nu?" är den mest pedagogiskt beprövade frågan i en konflikthantering. Den ger motparten möjligheten att just förklara hur denne tänker då den som ställde frågan rimligtvis inte förstod hur motpart menade och tänkte och man reder ut en missförståelse.
Jag ser definitivt inte det som ett personangrepp!

Här inne handlar vi bara med visuell kommunikation genom skrift. Vi ser inte icke-verbal kommunikation. Där av kan man inte tolka frågor som personangrepp, då motpart lika gärna kunde ha frågat frågorna i undrande syfte. Men ni tror att alla frågor någon skriver är retoriska.

Okej då fick jag mina svar.. och skall inte debattera här något mer då alla frågor och allt man säger är kränkande personangrepp..... Bra då vet man det.
Forumet kommer att modereras på samam lösa boliner som det gör nu.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag till Styrdokument för lokala råd Mikael Nilsson Partistyrelsen - Färdigbehandlade remisser 42 2011-02-21 10:56
Styrdokument up_admin 2009 1 2009-02-11 23:38
Styrdokument up_admin 2008 1 2009-02-11 23:34
Viktigt: Forumregler! laws of tradition PP i media 2 2009-01-03 22:53
Forumregler? Gonte IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 6 2006-11-23 13:59