Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
nef Inte uppkopplad

nefs avatar

Reg.datum: Jan 2009
Standard Sv: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-06-20, 19:53

Det ser i det hela bra ut, men två snabba:

1. Stycket under rubriken "Jag anser att moderatorn gjort fel..." bör inledas med nåt i den här stilen:
"Diskutera inte moderatorsåtgärder direkt i tråden, sådant renderar en omedelbar tillsägelse. Har du en åsikt om en moderatorsåtgärd så ta det i första hand med den moderator det gäller via PM. Om du anser dig inte få respons av detta kan du ... (övergång till att posta i "forumgruppen")"

Ovanstående just för att jag sett alltför många trådar gå off topic för att det direkt i tråden tjafsas om en moderatorsåtgärd, något som är väldigt störande för alla som vill läsa och diskutera trådens ämne.

2. Regler för signatur är inte helt aktuellt iom bytet av forumplattform. Delen om att lägga in en hr har inget syfte längre.

Därtill vill jag återigen pusha för det jag skrev i den här tråden, och då speciellt att tillåta mindre storlek samt vissa utvalda typsnitt i signaturen.

"I am not young enough to know everything."
— Oscar Wilde

(#2) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #216218
Standard Sv: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-06-22, 20:18

Citat:
Ursprungligen postat av nef Visa inlägg
1. Stycket under rubriken "Jag anser att moderatorn gjort fel..." bör inledas med nåt i den här stilen:
"Diskutera inte moderatorsåtgärder direkt i tråden, sådant renderar en omedelbar tillsägelse. Har du en åsikt om en moderatorsåtgärd så ta det i första hand med den moderator det gäller via PM. Om du anser dig inte få respons av detta kan du ... (övergång till att posta i "forumgruppen")"

Ovanstående just för att jag sett alltför många trådar gå off topic för att det direkt i tråden tjafsas om en moderatorsåtgärd, något som är väldigt störande för alla som vill läsa och diskutera trådens ämne.
+1

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

(#3) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Länk: #226814
Standard Sv: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-08-16, 09:34

För att förtydliga redan rådande regler föreslår jag att någon variant av "alt som misstänks vara en gammal avstäng användare kan stängas av utan omröstning därför att beslutet som initialt låg till grund ligger kvar" läggs till i styrdokumentet.

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

(#4) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #226836
Standard Sv: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-08-16, 10:04

*Vid en varning eller avstängning ska skäl och röstlängd publiceras i forumgruppens öppna forum.

*Partistyrelsens utsedda IT-chef eller person med motsvarande ansvar för forumet ska ha möjlighet att deltaga i forumgruppens diskussioner.

*Om en avstängd användare har skapat ett nytt användarkonto ska detta stängas av omedelbart.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#5) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #247918
Standard Sv: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-11-29, 12:45

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg

Forumetik

• Trolla inte på forumet (referens: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll)
  • Underligt subjektivt. Det enda som beskriver trollandets vara i artikeln är följande rader:
    Citat:
    Att "trolla" på Internet innebär fortfarande att skriva inlägg som har syfte att åstadkomma en icke-konstruktiv respons från övriga. Ett "troll" kan använda många olika metoder och knep för att uppnå detta.
    [...]
    Oftast är det uppenbart när en användare skriver endast för att provocera och söka konflikt, snarare än för att uttrycka ärligt menade åsikter. Ett gyllene talesätt är att det är "sak och inte person" som bör diskuteras i alla diskussionsforum.
    Däremot skriver de också något som verkar gå emot era regler:
    Citat:
    Man kan därmed konstatera vikten av att forumets arrangör/moderator tydligt förklarar vad som är diskussionens syfte, om det finns gränser för yttrandefriheten i forumet, och var de i så fall bör dras.
    Det verkar ju kontradiktionärt att inte definiera troll mer än att länka till en artikel som både låter bli att definiera troll och samtidigt påpekar att moderatorerna tydligt måste specificera var gränsen för trollande anses gå i sammanhanget. Det är också värt att notera att troll inte är ett snävt begrepp. Samt att trollande inte anses vara entydigt dåligt.

Det krävs helt enkelt en bredare diskussion om trollandets rumsägande och trollandets etik innan man kategoriskt och odefinierat kan avfärda "trollande" som något att förbjuda.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#6) Gammal
    morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #251516
    Standard Sv: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-12-22, 17:50

Nytt förslag ligger ute i den här tråden.

Fortsatta diskussioner om forumreglerna förs i den tråden för tydlighetens skull.

Tråd låses.

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
    "JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
    Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
    Visningsalternativ

Regler för att posta
    Du får inte posta nya ämnen
    Du får inte posta svar
    Du får inte posta bifogade filer
    Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
    Smilies är
    [IMG]-kod är
    HTML-kod är av

Liknande ämnen
    Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
    Förslag till Styrdokument för lokala råd Mikael Nilsson Partistyrelsen - Färdigbehandlade remisser 42 2011-02-21 10:56
    Styrdokument up_admin 2009 1 2009-02-11 23:38
    Styrdokument up_admin 2008 1 2009-02-11 23:34
    Viktigt: Forumregler! laws of tradition PP i media 2 2009-01-03 22:53
    Forumregler? Gonte IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 6 2006-11-23 13:59