Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? - 2010-01-17, 11:18

Roligt att så många tycker det är en bra idé!

Jag kommer ha ett AFK möte med Ola nu i veckan för att diskutera lite mer konkret vad vi kan göra tillsammans.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Guest

Länk: #191237
Standard RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? - 2010-01-22, 13:55

Jag ser inte riktigt vad UP skulle vinna på att arbeta med extremister som UMR.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Djingis Inte uppkopplad

Djingiss avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #191238
Standard RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? - 2010-01-22, 13:59

Extremister? Utveckla!

-----
Edward Lundkvist

Före detta aktivist inom up, främst inom Östra Distriktet

-http://romana.blogg.se/

Svara med citat
  (#4) Gammal
Pat Inte uppkopplad

Pats avatar

Reg.datum: Jan 2010

Länk: #191777
Standard RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? - 2010-01-28, 01:53

Att inte fler är skeptiska till att en uttalat politiskt obunden organisation går in så hårt för att kampanja just i valrörelsen 2010. Även om UMR inte nämner det rakt ut i sin information så är det väl ganska uppenbart att det är Sverigedemokraterna man vill motarbeta inför riksdagsvalet.

Ska Ung Pirat eller Piratpartiet direkt eller indirekt ta ställning mot ett enskilt politiskt parti? Det skulle isåfall innebära en kursändring från den pragmatiska inställningen att PP bör samarbeta med samtliga partier i riksdagen som är beredda att genomföra konkreta reformer från PP:s valmanifest.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #191832
Standard RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? - 2010-01-29, 00:59

Företrädare för Piratpartiet har upprepade gånger förklarat att den främlingsfientliga politiken som SD förespråkar inte är förenligt med vårt krav på att alla ska få sina medborgliga rättigheter respekterade. Så länge ett samarbete med UMR inte går längre än så (dvs förkastar SDs politik) ser jag inget problem med ett samarbete. Att det är valår gör saken bara bättre.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Guest

Länk: #191836
Standard RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? - 2010-01-29, 03:51

Medborgerliga rättigheter bör väl kräva svenskt medborgarskap. Och där gör inte SD någon skillnad. Eller är Piratpartiet för att utlänningar ska få rösta i riksdagsvalet?

Svara med citat
  (#7) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #191840
Standard RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? - 2010-01-29, 04:46

Citat:
Anonymous (2010-Jan-29)Medborgerliga rättigheter bör väl kräva svenskt medborgarskap. Och där gör inte SD någon skillnad. Eller är Piratpartiet för att utlänningar ska få rösta i riksdagsvalet?
Grundläggande medborgerliga rättigheter ska alla som befinner sig i Sverige få. Men Röstande kräver idag medborgarskap och det är inget som vart på tapeten att ändra så vitt jag vet.

Och medborgerliga rättigheter i detta avsände handlar om brevhemlighet,rätten att anses vara oskyldig tills en dom vunnit laga kraft osv.
Även att slippa bli övervakad om man inte begått brott och då endast av beslut från laga domstol.

men det är inte trådens ämne, utan trådens ämne är om Förbundet Ung Pirat skall inleda samarbete med Ungdom Mot Rasism eller inte.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#8) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #191880
Standard RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? - 2010-01-29, 14:33

Tja Stefan.

Jag skriver till dig angående ett konkret samarbetsförslag. Jag vet att ni inför EU-valet avböjde en inbjudan från oss till ett samtal om terrorister, och det respekterar jag till fullo. Men jag har tänkt vidare lite och jag tror ändå att ni skulle kunna vara intresserade av ett samarbete kring frågan om antiterrorism.

En av era hjärtefrågor är mänskliga värden utan diskriminering och ert flaggskepp är er självklarhet för samma rättigheter åt alla människor, alltså ”alla människor” helt enkelt, inte något mer populistiskt som “människor med olika hudfärg”. En sak som jag anser ofta har glömts bort i debatten om detta underbyggs av trygghet. Utan den ökade tryggheten mot terrorism hade troligen lagar inte utformats på samma odiskriminerande sätt.

Tryggheten har på olika håll inskränkts kraftigt i USA. Exempelvis har både World Trade Center och Pentagon anfallits av terrorister (Inga spår hittades av flygplanskraschen i Pentagon, för utom några små delar som har burits dit för hand. Men vi litar på George Bush. Han är ju folkvald. Om vi inte litade på honom skulle vi vara odemokratiska.), vilket jag anser är ett fruktansvärt ingrepp i tryggheten. Terrorismen har kunnat genomföras mycket tack vare att terrorister har kommit till makten och därefter hotat vår trygghet. Allt detta bäddar för terrorism mot resterande befolkning.

Vår slutsats av denna utveckling är att ju mer terrorism desto större grogrund har terrorattentat som hotar den personliga tryggheten.

Eftersom frågan om lika rättigheter har fallit ur den politiska debatten tror jag att denna koppling är ett bra sätt för er att åter få fäste i medier m.m. Ni kommer således att kunna medverka i debatter om terrorism och internetbrottslighet på ett helt annat sätt än vad ni kan idag.

Tillsammans skulle vi kunna bilda en ”oväntad” allians och därför få större slagkraft genom media bruset. Ungdom Mot Terrorism kommer också att ge er legitimitet i att kunna uttala er i frågan.

Jag hoppas att förslaget intresserar och vill gärna träffas för att prata mer om möjliga liknande samarbetsformer. Ungdom Mot Terrorism håller just nu på att förbereda inför vår egna kampanj inför valet och jag tillsammans med min kampanjledare tror att ett samarbete med er kan gynna oss och vice versa.

Nä allvarligt talat: Inga hårdare tag mot något som inte finns. Hårdare tag mot “rasism” är precis likadant som FRA för hårdare tag mot “terrorister” och “internetbrottslighet”. FRA bör läggas ner bommas igen och ersättas med ingenting alls, och lika så bör överflödiga samarbeten mot “rasism”. Jag hoppas ni ser av parafraseringen ovan att antirasism bara är en bunt retoriska knep utan innehåll, då detta förslag om samarbete angående antirasism inte hade något met rasism att göra utan passade lika bra om man bytte ut det mot antiterrorism.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Djingis Inte uppkopplad

Djingiss avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #192054
Standard RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? - 2010-02-01, 23:27

Ursäkta mig om jag verkar lite burdus, men ditt argument är fullkomligt värdelöst om du inte kan leverera någon fakta. Varför skulle vårat intresse eller ointresse för terrorism eller antiterrorism ha något att göra med vårat intresse för rasism eller antirasism i det här fallet?

Förtydliga gärna ditt påstående om att rasism inte skulle finnas. Be mig gärna att bevisa för dig att rasism finns om du tvivlar.

-----
Edward Lundkvist

Före detta aktivist inom up, främst inom Östra Distriktet

-http://romana.blogg.se/

Svara med citat
  (#10) Gammal
sote Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #192218
Standard RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? - 2010-02-02, 21:12

Ingen har sagt att Rasism inte skulle finnas men det blir uppblåst som att det vore ett stort hot vilket det inte är.
Precis som med terrorism

Man kan ha kul utan alkohol men varför chansa?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Aktivt ställningstagande emot rasism? samface Övrig piratpolitik 224 2009-02-25 08:48
Lunarstorm påstår att brott mot upphovsrätt är lika illa som rasism Daniel Gustafsson PP i media 6 2007-05-14 02:20
Ungdom enganer 5. Östergötlands län, 3 2006-06-04 18:54
Pirat ungdom enganer Övrig diskussion 4 2006-06-02 23:26
Pirat ungdom enganer PP i media 1 2006-06-02 20:16