Piratpartiets mötesplattform

Visa resultat för omröstning: Hur skall listorna se ut till riksdagsvalet 2014?
10 varvade rikskandidater i distriktslistorna 2 6.90%
22 namn från distriktet rösträtt hela riket 6 20.69%
22 namn från distriktet rösträtt i distrikt 11 37.93%
Rikslista 9 31.03%
Valkretsar 10 34.48%
Flervalsomröstning. Antal röster: 29. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Sv: Riksdagslistor 2014 utformning - 2010-10-02, 16:31

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
22 namn i distrikt rösträtt i primärvalet hela landet.
"Vadå 22 namn i distrikt"
Jag vill att alla väljare i hela Sverige ska se och kunna kryssa på samma urval av namn.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #238820
Standard Sv: Riksdagslistor 2014 utformning - 2010-10-02, 16:36

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
"Vadå 22 namn i distrikt"
Jag vill att alla väljare i hela Sverige ska se och kunna kryssa på samma urval av namn.
Ah, jag tänkte mer på vårt interna primärval.

Då är en lång rikslista det du efterfrågar. Då dödas tyvärr personvalet.

Det blir problematiskt om det i vallokal finns sex olika knippen av PP-valsedlar....

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Senast redigerad av Henry Rouhivuori den 2010-10-02 klockan 16:57.

Svara med citat
  (#3) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #238878
Standard Sv: Riksdagslistor 2014 utformning - 2010-10-02, 19:58

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Alla som ställer upp i en kommun måste bo i kommunen för att kunna bli invald. Har vi då 290 kommuner med 5-10 namn på varje så blir det närmare 2000 kandidater att välja från till riksdagslistorna.

Dock ser jag att man borde ha med PL och de 2 vice PL på listan samt några från närliggande valkretsar så det räcker med kanske 10-15 egna lokala kandidater per valkrets - resten kan komma utifrån.

Jobbet att hitta bortåt 2000 personer som kan ställa upp för piratpartiet i valet är ett stort och mäktigt jobb som självklart måste inledas redan nu. Nu tror jag inte vi ställer upp i alla kommunerna men partiet bör satsa på att hitta minst 1000 kandidater till valet 2014
du förutsätter att alla som är villiga att arbeta i kommunen är villiga att arbeta i riksdagen. Min erfarenhet är att det INTE stämmer. Det är 1-5 i skillnad (ca var femte kommunalledarmot kan tänka sig ställa upp till riksdagen). så om vi har 20 000 lokalkandidater i kommunerna i Sverige (vilket är i medel ca 35 ledarmöter/kommun) så har vi listor fixade. tills des så tror jag att vi måste ha större geografiska indelningar på våra listor.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #238882
Standard Sv: Riksdagslistor 2014 utformning - 2010-10-02, 20:38

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
du förutsätter att alla som är villiga att arbeta i kommunen är villiga att arbeta i riksdagen. Min erfarenhet är att det INTE stämmer. Det är 1-5 i skillnad (ca var femte kommunalledarmot kan tänka sig ställa upp till riksdagen). så om vi har 20 000 lokalkandidater i kommunerna i Sverige (vilket är i medel ca 35 ledarmöter/kommun) så har vi listor fixade. tills des så tror jag att vi måste ha större geografiska indelningar på våra listor.
1/5 del av 20 000 är 4000 personer. Målet var bara att ha ca 3-400 namn på listan (resten är dubbletter) Så du är en 10-potens fel - det räcker med 2000 personer även om man antar att 4 av 5 lokalkandidater vägrar stå en i praktiken helt ovalbar plats på riksdagslistan.

Min uppfattning när det gäller hur det är här i Västerås där jag har erfarenhet av detta är att alla de som står på lokala listan för Piratpartiet kan tänka sig stå även på riksdagslistan. Så jag vet inte var du får 1 av 5 ifrån.

Att stå på riksdagslistan har inget med att vilja jobba i riksdagen. Det kommer bara vara topp-namnen som står på listan som kommer in - resten står på listan för att hjälpa partiet i valet.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #238980
Standard Sv: Riksdagslistor 2014 utformning - 2010-10-03, 16:30

Jag anser att till riksdagsvalet är distriktslistor det bästa 22 personer som bor i distriktet. Som kan frågas ut av alla på forumet i intern valet. Däremot tycker jag bara att medlemmar boende i distriktet ska få rösta om ordningen på sitt distrikts lista i intern valet.

De distrikt som inte klarar att plocka fram 22 namn så går ett mindre antal till exempel 15 st också bra. Vid ett valresultat på 4-5% så blir det bara ca 20 personer som kommer in i riksdagen.

Angående kommunvalet så kommer ju inte alla kommuner att ställa upp men säg ett person antal av 9-10% av fullmäktiges storlek. Vid 65 ledamöter så minimum 5-6 namn på listan vore vettigt. Baserat på att 2-3stycken blir invalda.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#6) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #238982
Standard Sv: Riksdagslistor 2014 utformning - 2010-10-03, 17:19

Problemet är att den geografiska platsen folk bor på är VÄLDIGT viktigt för att komma in i lokal media och synas där. Under årets val fick vi exempel på där riksdagskandidater inte fick synas i lokalmedia för de låg för långt ner på Piratpartiets konstiga distriktslistor som ingen förstår (ja vi i PP kanske förstår dem men inte media)

Det är något alla etablerade partiet vet och därför ser de till att listorna är geografiskt diversierade för att maximera mediaexponeringen.

Så allt annat än att ha det på valkretsnivå är extremt dåligt - frågan bör snarare vara; hur skall listorna på valkretsnivå vara utformade ?

Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 17:33
Henry Rouhivuori
Detta meddelande har raderats av Henry Rouhivuori.
  (#7) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Sv: Riksdagslistor 2014 utformning - 2010-10-03, 17:48

Citat:
Så allt annat än att ha det på valkretsnivå är extremt dåligt - frågan bör snarare vara; hur skall listorna på valkretsnivå vara utformade ?
Då faller alternativet (köns)kvotering bort då det är inte så många kandidater att välja bland. Då blir det bara tre-fyra namn eller ingen alls i vissa valkretsar.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#8) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #239016
Standard Sv: Riksdagslistor 2014 utformning - 2010-10-03, 19:57

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Då faller alternativet (köns)kvotering bort då det är inte så många kandidater att välja bland. Då blir det bara tre-fyra namn eller ingen alls i vissa valkretsar.

Det är därför det behövs arbete för att hitta de bortåt 1000 namnen i alla valkretsarna som kan utgöra partiets kandidater i valet 2014 - både på rikspolitiken och på lokal nivå. Allt ifrån utbildning av existerade till att få nya personer i partiet att ställa upp och vara kandidat för partiet.

Här bör man då lägga vikt på att hitta både kvinnor och män, landsortsbor som stadsbor och folk från hela valkretsen som kan vara representanter för sin del av valkretsen på listan.

Svara med citat
  (#9) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #239022
Standard Sv: Riksdagslistor 2014 utformning - 2010-10-03, 20:20

Citat:
Valet har visat på att dagens system med 10 rikskandidater är en ren katastrof för riksdagskandidaternas möjligheter att synas i media och tittar man på antalet personröster så har Piratpartiet definitivt inte 10 personer som är kända nog att locka personkryss i någon större omfattning.

Vill vi få bästa möjliga utfall i valet 2015 så är listor på valkretsnivå enda tänkbara. Har vi då samtidigt ett mål att ställa upp i 3 kommuner per valkrets så borde det inte vara något problem att hitta kandidater till listorna. Dessutsom så kan man i slutet på listan fylla ut med partiledarna och topp-kandidater från närliggande valkretsar/distriktet.
+1

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Vidde Inte uppkopplad

Viddes avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #239064
Standard Sv: Riksdagslistor 2014 utformning - 2010-10-04, 05:19

Sen är det väl så att bara för att listorna ser annorlunda ut i varje valkrets kan vi ha samma namn på dem, bara i annan ordning så att varje valkrets som har en kandidat kan ha en valkrets-kandidat som nr 1.

Sorry för snurrig mening. *nyvaken*

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg