Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Token Inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Aug 2010
Standard Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-01, 21:55

I tråden: Piratpartiet Libertarianskt? fick jag följande märkliga tillsägelser:
jag länkar till där jag besvarar dem och vill nu ha ett riktigt svar:

Först var det inlägg 164:
http://vbulletin.piratpartiet.se/sho...&postcount=164

Sedan förklarade jag tydligt hur orimligt allt var i inlägg 169, se länk nedan och citat:

Citat:
http://vbulletin.piratpartiet.se/sho...&postcount=169

Det är så här det står i era regler se citat:

Citat:
När du citerar ett inlägg, citera inte mer än det du vill besvara. Ta inte heller citatet ur sitt sammanhang så dess innebörd förändras. Låt inte dina inlägg ta mer plats än nödvändigt. Överflödig text och onödiga radbrytningar undanbedes.
Reglerna ovan i citatet handlar om att citera en annan användares text på forumet. Innebörden av dessa regler innebär att: när du citerar ett inlägg som du vill besvara så ska du bara citera det du vill svara på i texten. Det berör inte citat ifrån något man länkar till som exempelvis en blogg, det framgår tydligt, därför har ni moderatorer tolkat denna regel helt felaktigt. Ja menar jag förmedlar ju texten i bloggen som jag citerar, jag svarar ju inte på texten i bloggen som citatreglerna handlar om. Hur ska jag kunna följa era regler när dem inte står! Dessutom är jag inte skyldig till någon annan överträdelse heller när det gäller citat. Om det är så att ni vill hitta på nya regler, så skriv in dem först innan ni hittar på nya och meddela mig om det. Det här börjar likna George Orwells bok Animal Farm, när reglerna ändras lite grann efter eget godtycke av de som bestämmer. Obehagligt! Det här är faktiskt helt otroligt, är verkligen eran läsförståelse av era egna regler så här katastrofal, eller tolkar ni medvetet reglerna så här felaktigt?
Agnesson besvarar inte, men Tommten besvarar på ett väldigt märkligt sätt:

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Det blir ju samma negativa konsekvens av att citera mer än det du vill besvara oavsett om det är från inlägg på forumet eller en från en blogg,
Redan här är du ute och cyklar, jag förmedlade texten i bloggen som om det vore mina egna ord, jag besvarade inte bloggens text. Det är en enorm skillnad. Du gör mig orolig som så öppet visar att du inte förstår denna fundamentala skillnad.

Citat:
så vad finns det för rimlighet i att anta att citat från andra ställen än forumet bör behandlas annorlunda då konsekvensen blir densamma?
Rimmligheten ligger i att reglerna bara säger att det gäller citat av andra användares inlägg som man vill besvara. Inte förmedling av utomstående texter som man vill föra in som en debatt i tråden.

Citat:
Ingen alls anser jag, och det tycker jag också framgår av de efterföljande meningarna som DrakeICN lyfter fram.
Han lyfter inte fram någonting han säger bara att jag brutit emot regler som inte finns. Men viktigast av allt jag kan inte få en tillsägelse för detta när reglerna inte säger att det inte är tillåtet. Man kan inte tolka in regler som inte finns skrivna.

Citat:
Citat:
Låt inte dina inlägg ta mer plats än nödvändigt. Överflödig text och onödiga radbrytningar undanbedes.
Du kan ju tänka att regeln gäller när du citerar ett inlägg i debatten och framför det på forumet.
Radbrytningar och överflödig text och onödiga radbrytningar har ingenting med citat att göra. Möjligen tolkar du in något i överflödig text, jag vet faktiskt inte hur man gör bedömningen vad som är överflödig text, olika människor uttrycker sig olika, vem ska avgöra om det är överflödigt, låter som en ingång till godtycklig censur av text om man ska tolka det som du gör.

Citat:
Det står faktiskt inte specifierat att citeringen måste gälla ett foruminlägg om man nu vill vara på det viset.
Jo det står visst, låt mig citera texten igen i era regler, se citat nedan:

Citat:
När du citerar ett inlägg, citera inte mer än det du vill besvara. Ta inte heller citatet ur sitt sammanhang så dess innebörd förändras. Låt inte dina inlägg ta mer plats än nödvändigt. Överflödig text och onödiga radbrytningar undanbedes.
Om jag är på ett forum och läser regler om citat av inlägg som jag vill besvara så berör det givetvis inläggen på forumet. Möjligen kan jag vilja besvara något på någon annas blogg också, men då gör jag det rimligtvis på den bloggen. Jag kan möjligen ta upp ett blogginlägg för debatt och jag ansåg att hela inlägget i sin helhet borde va uppe. Mitt citat av Hax blogginlägg var inte något jag besvara, utan något jag förmedla som ett svar på tal emot alla som förnekar att Piratpartiet är Libertarianskt och att toppar inom partiet arbetar och propagerar för det. Jag besvarade inte citatet av Hax blogg, det var ett svar i sig självt. Att du inte förstår denna enkla tydliga skillnad är otroligt.

Citat:
Möjligt att det bör omformuleras lite, men jag tycker syftet med texten känns ganska tydlig faktiskt. Det är väl bara att beklaga om det blivit missförstånd.
Nej den är inte tydlig, du tolkar in saker som inte står i texten.

Hur som helst man kan inte bli tillsagd via regler som inte existerar.

(#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #248222
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-02, 01:19

Aha, du hakar upp dig på att du förmedlade texten, inte besvarade till personen som skrev på bloggen? Och regeltexten som den ser ut nu använder ordet besvara. Då förstår jag vad du menade och ber om ursäkt.

Poängen med den biten av forumetiken ska i alla fall vara att man inte ska göra "wall of text" i debatten i onödan eftersom det blir så jäkla jobbigt mycket text. Det var det syftet som jag tyckte framgick och det var det jag menade med den "negativa konsekvensen" av att du citerade in ett komplett blogginlägg. Förstod du att det var det jag menade?

Citat:
Ursprungligen postat av Token Visa inlägg
Hur som helst man kan inte bli tillsagd via regler som inte existerar.
Eftersom reglerna i "Förslag på Styrdokument för forumregler" faktiskt egentligen inte är mer än ett förslag på regler, som fortfarande är under konstruktion, så går det bra. Vad jag vet så finns det i dagsläget inga fastslagna nedskrivna regler på vad moderatorerna inte får göra.

Senast redigerad av Tommten den 2010-12-02 klockan 01:45.

(#3) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #248230
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-02, 07:55

Vi vill ha ett forum som är lättläsligt. Att acceptera långa citatstycken som ingen läser, det är snarare kontraproduktivt. Vilket slags citat det handlar om spelar ingen roll, det kan vara en annan persons inlägg i forumet eller en hel bok.

Att länka till inlägget är en betydligt bättre.

Är det otydligt i nuvarande förslag till styrdokument, hjälp oss att omformulera det. Skapa ingen vi (forumdeltagare) mot dom (moderatorerna)-situation, så har vi i piratrörelsen aldrig jobbat. Är det någonting som kan förbättras, var en doer och gör det.

"Överflödig text och onödiga radbrytningar" finns med då vi hade stora problem i förra forum-mjukvaran. Dels fanns en bug om dubbel radbrytning och när man citerade inlägg så citerades allt. Idag citeras endast det som personen har skrivit. Formuleringen skulle därmed likväl kunnas tas bort enligt mig.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#4) Gammal
Token Inte uppkopplad
Banned

Länk: #248328
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-02, 23:49

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Vi vill ha ett forum som är lättläsligt. Att acceptera långa citatstycken som ingen läser, det är snarare kontraproduktivt. Vilket slags citat det handlar om spelar ingen roll, det kan vara en annan persons inlägg i forumet eller en hel bok.
Men det spelar roll att detta inte står skrivet i era regler, jag kan inte veta vad som gäller om man inte skriver ner det. Reglerna behöver förtydligas om du ska kunna hävda dem, annars blir detta forum reglerat efter lagar, som kan jämföras med George Orwells Animal farm, när det gäller otydlighet och godtyckliga tolkningar.

Citat:
Att länka till inlägget är en betydligt bättre.
När du uttrycker det så så uindrar man om det är en rekomendation eller en regel. Återigen Förtydliga reglerna tack.
Citat:
Är det otydligt i nuvarande förslag till styrdokument, hjälp oss att omformulera det. Skapa ingen vi (forumdeltagare) mot dom (moderatorerna)-situation, så har vi i piratrörelsen aldrig jobbat. Är det någonting som kan förbättras, var en doer och gör det.
Jag har ju givit förslag, jag har skrivit att man måste skriva in i reglerna vad som gäller för citat. Just nu står det att reglerna gäller citat som man vill besvara. Det står ingenting om citat ur länkar till bloggar, nyhetsidor etc. Problemet är att jag inte vet vad ni vill ha för regler, så därför får ni skriva ner dem om jag ska kunna följa dem. Ja det blir ett vi och dem om du kräver att jag ska följa regler som inte finns nedskrivna.

Citat:
"Överflödig text och onödiga radbrytningar" finns med då vi hade stora problem i förra forum-mjukvaran. Dels fanns en bug om dubbel radbrytning och när man citerade inlägg så citerades allt. Idag citeras endast det som personen har skrivit. Formuleringen skulle därmed likväl kunnas tas bort enligt mig.
Inte mig emot, men Tommten använde just denna text som ett argument för att jag brutit emot reglerna. Så då hade jag även rätt där.

Slutligen, jag trodde faktiskt att pirater förespråkade kopiering pirater emellan, så jag antar att istället för att citera Hax blogginlägg, så kan jag kopiera hans text och presentera den som min egen och sedan skriva längst ner att jag kopierat hax text som min egen för att göra ett inlägg i debatten. Rick Falkvinge har sagt flera gånger att så gör Pirater, speciellt sinsemellan. Det kan ju inte va förbjudet eftersom jag får skriva egna texter på forumet. Men frågan är då, vad är skillnaden på det och att citera hans blogginlägg?

(#5) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #248356
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-03, 05:19

Det föreslagna styrdokumentet är något som vi mods jobbar aktivt med att förbättra. Det betyder att texten är levande och ändras hela tiden. Samtidigt som vi också hela tiden diskuterar innehållet i texten. Just i det stycket verkar det som att tryckfelsnisse har varit framme och det är inskrivet en lydelse som inte återspeglar det som menas.

Dock så är det väldigt viktigt att förstå att det här dokumentet är något som är ihopskrivet av ett gäng glada amatörer. Det är inte tänkt att vara något fulltäckande juridiskt dokument som täcker in precis allting. Ej heller kan man faktiskt förvänta sig att alla formuleringar är helt glasklara. Utan det är upp till medlemmarna på forumet att faktiskt försöka förstå innebörden.

Ibland så kan det dock vara svårt att faktiskt förstå vad vi menar. Det är okej. Vi är som sagt var inte alltid jättebra på att uttrycka vad vi menar. Och då måste vi förtydliga oss, exempelvis genom att faktiskt säga vad som menas i reglerna. Sedan kanske inte riktigt tillsägelsen var fullt så smidig som den borde vara, speciellt inte eftersom lydelsen i reglerna faktiskt var mer än lovligt luddig.

Det här är min signatur. Its my sig.

(#6) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #248366
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-03, 07:30

Du får vara glad att du bara fick en vanlig tillsägelse för detta, Token. Själv fick jag av precis samma orsak följande tillsägelse av agnesson:

Citat:
Du får härmed en otroligt stark tillsägelse om att du måste börja följa vår forumetik.
Och då hade jag bara citerat ca 33% av en lång artikel.

https://vbulletin.piratpartiet.se/sh...ad.php?t=30730

(#7) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #248410
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-03, 10:29

Citat:
Ursprungligen postat av Token Visa inlägg
Problemet är att jag inte vet vad ni vill ha för regler, så därför får ni skriva ner dem om jag ska kunna följa dem.
Det har förklarats i några av svaren i den här tråden. Ta en titt på agnessons svar igen tex. Du är uppenbarligen duktig på att vända och vrida på ord så det vore trevligt att se ett konkret "buggfritt" förslag ifrån dig utifrån de förklaringarna du har fått.

(#8) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Länk: #248434
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-03, 13:27

Citat:
Ursprungligen postat av mobboffer Visa inlägg
Du får vara glad att du bara fick en vanlig tillsägelse för detta, Token. Själv fick jag av precis samma orsak följande tillsägelse av agnesson:

Och då hade jag bara citerat ca 33% av en lång artikel.

https://vbulletin.piratpartiet.se/sh...ad.php?t=30730
Det är därför vi regeln. För att artiklarna ibland är långa.

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

(#9) Gammal
Token Inte uppkopplad
Banned

Länk: #248436
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-03, 14:46

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Det har förklarats i några av svaren i den här tråden. Ta en titt på agnessons svar igen tex. Du är uppenbarligen duktig på att vända och vrida på ord så det vore trevligt att se ett konkret "buggfritt" förslag ifrån dig utifrån de förklaringarna du har fått.
Jag har varit konkret och jag har pekat tydligt på vad som står i reglerna.

Visst jag har fått läsa en tolkning av reglerna som jag inte fattar vad ni fått den ifrån, så eftersom det är ni som har hittat på regler som inte står skrivna, så är det ju lämpligt att ni skriver ner den i regelverket. Knappast min uppgift, jag kan fortfarande inte läsa andra människors tankar. I övrigt gillar jag inte innebörden i regeln som ni hävdar finns fast den inte står nedskriven, eftersom den enligt mig är helt ologisk. Har förklarat varför, jag kan kopiera ett helt blogginlägg av piraten Hax, i sann piratanda och hävda att det är mina egna ord också, men inte citera det, en sådan regel blir fånig. Så varför ska jag skriva ner en regel jag inte ens fattar eller ens fått se nedskriven i regelverket, den regeln får ni skriva ner som vill ha den. Men ni kan ju bara kräva att den regeln ska efterlevas om den skrivs ner.

Om det är någon som ska ha en tillsägelse så är det ju ni som kräver att regler ska efterhållas som inte står skrivna. Det är inte frågan om att jag tolkat reglerna annorlunda, det står ingenting om att citera från andra sidor. Och återigen, om jag bara kopierar Hax blogg och presenterar texten som min egen i sann piratanda så får jag ju plötsligt skriva hela blogginlägget på forumet om jag anser att detta är vad även jag vill ha sagt.

Denna fråga är viktig för PP hävdar att man ska kunna förmedla andras information via kopiering, som om det var ens egen information, framförallt sinsemellan pirater. Men om detta inte ens funkar på piratpartiets forum, och jag måste göra krångliga genvägar för att komma runt det, istället för att bara citera det, vilket gör allt tydligare. Ja då blir ju PP tvungen att ifrågasätta sin egen politik. Ja menar hur ska samhället kunna efterleva piratpolitik när inte ens PP forumet klarar av det. Tänk till nu är ni snälla och lägg undan stoltheten ett par sekunder, så ska ni nog klara av att förstå vad jag pratar om.

Så svara gärna på min fråga angående kopiera och citera ett blogginlägg. Förmodligen gillar ni inte att jag klätt av er totalt och visat att inget av det ni hävdar i detta fall håller för granskning. Eller har jag fel? Kom ihåg lägg stoltheten åt sidan innan ni svarar, samt de auktoritära tendenserna som lätt kan bubbla fram när man har ett maktövertag. För dessa reaktioner kommer inte att hjälpa er att lösa denna frågeställning och den måste tas i tu med om Piratpartiets politik ska kunna fungera ute i den stora världen utanför.

Citat:
Det är därför vi regeln. För att artiklarna ibland är långa.
Nej regeln finns inte, ni har hittat på den utan att den finns nedskriven. Vad är det med dig! Känns som jag är i Alice i Underlandet, att gå framåt uppfattas som att man går bakåt, de som inte står skrivet, står skrivet och om någon sover så är han vaken etc.

EDIT: tar en paus, hoppas detta är löst när jag kommer tillbaka.

Senast redigerad av Token den 2010-12-03 klockan 15:16.

(#10) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Länk: #248448
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-03, 15:39

Nej, att plagiera något har aldrig varit och kommer aldrig bli piratpolitik. Sluta upp med att påstå det.

Syftet med regeln är att minimera mängden långa texter här i forumet. Om inte texten finns publicerad någonstanns tidigare så, fine, då är det lämpligt att posta den i forumet. Men om det inte behövs så BLIR det överskådligare att länka in den.

Och angående att regler finns eller inte. Om regeln faktiskt står med eller inte i ett förslag till ett ej antaget dokument är inte relevant. Du har blivit informerad om dess exisitens.

Det här är min signatur. Its my sig.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är