Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-06, 08:45

I ärlighetens namn så ligger fånigheten i att du uppenbarligen vrider upp betydelsen av en tillsägelse. Det är fullkomligt logiskt att man får en tillsägelse för något man inte fått tidigare. Om man gör något en gång kan det ha varit ett misstag, men om det händer fler gånger så kanske det är så att personen som gjort vad det nu handlar om behöver informeras om vad som faktiskt gäller.

Man har inte reglerna för att kunna stampa på folk som bryter mot dem, utan för att de ska vara ett verktyg för att bidra till ett behagligare klimat på forumet.

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
  (#2) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #249008
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-06, 14:15

Citat:
Se länk till inlägg som citera ett helt blogginlägg utan att bli tvångsredigerat av moderator
Citat:
inlägg som citera ett helt blogginlägg
Citat:
blogginlägg
Citat:

Citat:
Låt inte dina inlägg ta mer plats än nödvändigt.
Game over.

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

(#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #249028
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-06, 17:16

Citat:
Ursprungligen postat av Token Visa inlägg
Sen så kan du agnesson inte hävda att det står någonting i texten som inte står i texten. Det står tydligt i reglerna: "när du citerar ett inlägg, citera inte mer än det du vill besvara." Du kan inte få texten: när du citerar ett inlägg, som du ska besvara, till att det även handlar om att kopiera andras texter och presentera dem som argument för ens ståndpunkt precis som Rick Falkvinge gjort via citat.
Syftet med texten om citat är fortfarande att göra forumet lättläsligt, oavsett vad du säger. Det vet vi eftersom det är vi som har skrivit den. (Ursprungligen jag, sen har alla som vill hjälpa till kunnat bidra med förslag på förbättringar och jättemånga har gjort det.)

Jag tycker dessutom det hör till vanligt folkvett att inte citera in för mycket i en diskussion. Skulle du tro att det var okej att citera in hårdporr eller kanske hela jäkla bibeln i en diskussionstråd på piratpartiets forum, bara för att det inte står exakt specifierat i reglerna att man inte får göra det, men det står mycket om likartade saker man inte får citera in på forumet?

(#4) Gammal
Token Inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Aug 2010

Länk: #249138
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-07, 09:27

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Sånesson Visa inlägg
Man har inte reglerna för att kunna stampa på folk som bryter mot dem, utan för att de ska vara ett verktyg för att bidra till ett behagligare klimat på forumet.
Du missar bara en mycket viktig detalj, det finns inga regler nedskrivna som hävdar vad man sagt till mig om. lägg också till att moderatorn hänvisa till de skrivna reglerna. I övrigt är inte din kritik värt någonting eftersom du inte håller dig till sak, samt hoppat på mig förut i andra debatter, Alla vet redan att du ogillar mig personligen för mina politiska åsikters skull. Människor som passar på att hoppa på folk för politiska åsikter vet i alla fall jag vad dem kallas. Drake ICN bryr jag mig inte om att besvara, han sysslar som vanligt med provocerande nonsens inlägg utan att bemöta kritiken i sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Syftet med texten om citat är fortfarande att göra forumet lättläsligt, oavsett vad du säger. Det vet vi eftersom det är vi som har skrivit den. (Ursprungligen jag, sen har alla som vill hjälpa till kunnat bidra med förslag på förbättringar och jättemånga har gjort det.)
Man kan inte påstå att det finns ytterliggare ett specifikt syfte med texten om man inte skrivit det. Du måste faktiskt lära dig att stå för vad du skriver, du kan inte hitta på att texten ska stå för någonting som du vill att den ska stå för, fast det inte finns ett enda ord som påvisar detta.

Jag har givit dig tydliga direktiv på vad som är fel med texten, klarar du inte av att förändra texten utifrån det så är det ett tydligt tecken på att du antingen inte vill eller inte kan, oavsett vilket så har du bevisligen inte vad som krävs för att kunna skriva regler. Jag vet vad du sysslar med, du spelar på att jag inte säger åt dig hur du ska skriva reglerna, som om du skulle va oförmögen att klara av det trots allt jag sagt. Det spelet går jag inte på, dessutom kritiserar jag logiken i reglerna, så varför skulle jag hjälpa dig att utforma regler som jag anser vara direkt piratfientliga.

Det enda personliga råd jag kan ge dig efter alla dina inlägg är att du inte borde skriva regler, att reglerna du skrivit är kassa och att de borde suddas bort helt och hållet och skrivas om av någon annan som åtminstone kan formulera regler även om jag inte håller med om dem.

Citat:
Jag tycker dessutom det hör till vanligt folkvett att inte citera in för mycket i en diskussion.
Nu försöker du gå ifrån ämnet igen och ignorerar totalt vad jag skrivit hur många gånger som helst nu. Jag lovar dig, allt blir bättre om du bara anstränger dig att försöka förstå. Återigen citat kan användas för att säga något man själv annars skulle ha sagt. Om man hittar en text ifrån en annan pirat på nätet som man anser fungerar mycket bättre än sin egen text för det man vill ha sagt, så kan man som Pirat citera den texten, precis som Rick Falkvinge själv förespråkar att pirater ska göra,. Nu ska ni helt plötsligt motarbeta detta grundläggande förhållningssätt i piratrörelsen. Kalla det för vanligt folkvett om du vill, men i så fall saknar PP folkvett enligt dig.

Citat:
Skulle du tro att det var okej att citera in hårdporr eller kanske hela jäkla bibeln i en diskussionstråd på piratpartiets forum, bara för att det inte står exakt specificerat i reglerna att man inte får göra det, men det står mycket om likartade saker man inte får citera in på forumet?
Bibeln är en hel bok fylld av hundratals berättelser om människoöden. Hax blogg är politiska inlägg som berör piratpolitik. Vi är på piratpartiets forum, vi diskutera Libertarianism i PP, jag citera Hax blogg som berörde trådens ämne, inget konstigt med det. Att du vill jämföra mina handlingar med att slänga upp hårdporrbilder och hela bibeln, visar vilken ohederlig debattör du är nu.

Hax blogg berörde ämnet som diskuterades i tråden jag själv startat. Rick Falkvinge har tydligt sagt att Pirater kan kopiera och kreddar varandra när de vill ha något sagt på forumet. Blogginlägget jag citera berörde ett ämne, inte en hel bok.

Lyssna nu riktigt noga på mig. Ni kan hålla på att dansa runt det här hur mycket ni vill och hoppas på att jag tröttnar eller att jag tappar humöret, vilket verkar va taktiken här. För ni vill uppenbarligen inte ta till er fakta och bemöta fakta sakligt. Det finns en anledning till det, människan vill göra rätt och upptäcker människan att hon har fel så är det vanligt att man förnekar det och hamnar i försvarsposition. Men det hjälper inte, det löser inte ditt problem. Tyvärr tommten så tror jag detta bara är en del av ditt problem. Efter många meningsutbyten med dig så betraktar jag dig som en person som inte är speciellt intelligent. Ber om ursäkt om du tar illa upp för det, men det är tyvärr så jag upplever dig och jag kan inte slösa mer tid på dig nu, du får faktiskt anstränga dig lite mer om du ska förtjäna min respekt och uppmärksamhet. Jag vet, du blir arg nu, det är naturligt, men det var inte syftet med min text, bara för att uttrycka mig på ditt eget språk.

(#5) Gammal

Robobengts avatar

Länk: #249154
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-07, 10:59

Citat:
Du missar bara en mycket viktig detalj, det finns inga regler nedskrivna som hävdar vad man sagt till mig om. lägg också till att moderatorn hänvisa till de skrivna reglerna. I övrigt är inte din kritik värt någonting eftersom du inte håller dig till sak, samt hoppat på mig förut i andra debatter, Alla vet redan att du ogillar mig personligen för mina politiska åsikters skull. Människor som passar på att hoppa på folk för politiska åsikter vet i alla fall jag vad dem kallas. Drake ICN bryr jag mig inte om att besvara, han sysslar som vanligt med provocerande nonsens inlägg utan att bemöta kritiken i sak.
Jasså, jag håller mig inte till sak när det gäller detta? Intressant. Man har regler av en anledning. Oavsett om det är på ett forum eller någon annanstans. Ute i samhället finns det olika former av regler. Några av dessa är så kallade lagar och andra är det inte. Det finns exempelvis etikettregler som gäller hur man ska bete sig i vissa situationer såväl som klädkoder som är ett regelverk för hur man ska klä sig i vissa situationer.

Dessa regler fyller olika syften precis som regler på ett forum fyller olika syften. Exempelvis härleds klädkoder till att om alla har liknande klädstil vid tillfället då klädkoder gäller så behöver folk inte känna sig utanför eller mindre värda än andra.

I forumfallet finns det säkerligen flera olika syften bakom olika regler. Det tommten försöker säga till dig är att syftet bakom den nedskrivna reglen om citat, oavsett hur dåligt formulerad själva reglen i sig är, är att få forumet lättläst. När tillsägelsen kom till dig så innebar den inget mer än ett försök att få dig att inse det. Då är tanken med det att du ska tänka på det i fortsättningen så att det inte kommer en massa citerad text som gör dina inlägg svårlästa och inte att trycka ner dig för att någon inte tycker om det du skriver.

Men det spelar kanske ingen roll för jag kan ju inte hålla mig till sak.
Dessutom har jag inga problem med dig på grund av dina politiska åsikter.

(#6) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #249168
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-07, 12:01

Citat:
Lyssna nu riktigt noga på mig. Ni kan hålla på att dansa runt det här hur mycket ni vill och hoppas på att jag tröttnar eller att jag tappar humöret, vilket verkar va taktiken här. För ni vill uppenbarligen inte ta till er fakta och bemöta fakta sakligt.
Jag tycker att vi visst ha lyssnat på din kritik och även bemött den. Vi har olika tolkningar men du verkar stå relativt ensam med din åsikt.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#7) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #249234
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-07, 16:08

Tack Johan Sånnesson! Jag kunde inte förklarat det bättre själv. Du har fattat exakt vad jag menade.
Citat:
Jag har givit dig tydliga direktiv på vad som är fel med texten, klarar du inte av att förändra texten utifrån det så är det ett tydligt tecken på att du antingen inte vill eller inte kan, oavsett vilket så har du bevisligen inte vad som krävs för att kunna skriva regler.
Tanken var aldrig att jag själv skulle utforma reglerna. Jag försökte mig på att göra ett förslag att vi kunde utgå ifrån eftersom det inte fanns något. Tanken var att alla tillsammans ska hjälpas åt att försöka komma fram till vettiga formuleringar som vi kan acceptera. Min erfarenhet är att det brukar fungera väldigt bra när man arbetar så, och det är dessutom roligt, och alla som vill får känna sig delaktiga.
Citat:
Jag vet vad du sysslar med, du spelar på att jag inte säger åt dig hur du ska skriva reglerna, som om du skulle va oförmögen att klara av det trots allt jag sagt. Det spelet går jag inte på, dessutom kritiserar jag logiken i reglerna, så varför skulle jag hjälpa dig att utforma regler som jag anser vara direkt piratfientliga.
Du kan skriva ett helt eget förslag ifrån grunden och lägga upp det i tråden utan att ta med något jag skrivit. Skriv ett ordagrant förslag i den tråden istället för att gnälla på det jag skrivit, så jag har något att ta ställning till. För att vara extra tydlig skulle du ju kunna skriva med syftet med dina förslag så vi andra inte misstolkar.
Citat:
Det enda personliga råd jag kan ge dig efter alla dina inlägg är att du inte borde skriva regler, att reglerna du skrivit är kassa och att de borde suddas bort helt och hållet och skrivas om av någon annan som åtminstone kan formulera regler även om jag inte håller med om dem.
Sudda allt och skriv något annat då om du kan. Jag tycker det är roligt att pyssla med att få fram en regelformulering tillsammans med andra och försöka bidra. Jag tänker fortsätta med det även fast du tycker att jag är kass på att skriva regler.
Citat:
Att du vill jämföra mina handlingar med att slänga upp hårdporrbilder och hela bibeln, visar vilken ohederlig debattör du är nu.
Det kan du tycka om du vill, men det var förstås inte alls poängen med det jag skrev. Sluta upp med att kalla andra för ohederliga debattörer. Det är en typisk kommentar som andra kan ta illa upp av och det är inget vi vill se på det här forumet.
Citat:
Tyvärr tommten så tror jag detta bara är en del av ditt problem. Efter många meningsutbyten med dig så betraktar jag dig som en person som inte är speciellt intelligent.
Kändes det bra att kalla mig dum? Personligen blir jag mest blir road av dylika påhopp mot mig, så de fungerar inte så bra, men för sakens skull så kan jag ju upplysa om att inte heller detta är tillåtet. Personangrepp är inte okej. Varför tror du att jag skulle jag vara intresserad av hur du uppfattar min intelligens egentligen? Jag är inte det minsta intresserad av det eller några andra personliga problem du anser att jag har. Behåll dom åsikterna för dig själv, tack. Det vore tråkigt om du faktiskt lyckas hitta något som jag blir tar illa upp och blir ledsen av. Det vill jag verkligen inte uppleva. Jag tror faktiskt att de flesta inte vill ha ett debattklimat på PPs forum som får människor att bli olyckliga och må dåligt.
Citat:
Ber om ursäkt om du tar illa upp för det, men det är tyvärr så jag upplever dig och jag kan inte slösa mer tid på dig nu
Jasså, det tror jag vad jag vill om! Vi får väl se om du svarar igen eller inte! Jag gissar på att du inte kommer kunna hålla dig ifrån det, men snälla, prove me wrong! Och snälla rara, sluta säg saker som du tror att mottagaren tar illa vid sig av.
Citat:
du får faktiskt anstränga dig lite mer om du ska förtjäna min respekt och uppmärksamhet.
Om du beter dig så är jag nöjd. Johan Sånneson verkar tex inte ha några som helst problem att förstå syftet och jag har faktiskt inget minne av att det är någon annan som har haft så enormt stora problem att förstå syftet med citatreglerna.

Jag tycker inte det är lämpligt att agera som moderator nu när jag är inblandad i diskussionen med dig, men hade det varit någon annan du gjort samma personangrepp du framför nu mot mig, så hade jag gjort en tillsägelse som moderator eller tagit upp saken i Forumgruppen för att diskutera om en varning är på sin plats.

(#8) Gammal
Token Inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Aug 2010

Länk: #249792
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-10, 05:27

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Sånesson Visa inlägg
När tillsägelsen kom till dig så innebar den inget mer än ett försök att få dig att inse det.
Du talar emot bättre vetande, tillsägelsen var inte ett försök att få mig att inse något, jag blev uppmanad att jag borde känna till en regel som varken fanns i skrift eller som jag ens fått påpekat inför mig. Drake ICN hänvisade också till de skriftliga reglerna när detta skedde.

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Jag tycker att vi visst ha lyssnat på din kritik och även bemött den. Vi har olika tolkningar men du verkar stå relativt ensam med din åsikt.
Det är bara den här typen av svar jag får av dig, du svarar i allmänna termer, som typ, jag håller inte med. Det är fullkomligt innehållslöst. Inte en enda gång argumenterar du för din sak, du svarar bara med att det inte är som jag säger. Vad är det för debattnivå? Det är ju uppenbart att du inte klarar av att argumentera för din sak, du saknar argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Sluta upp med att kalla andra för ohederliga debattörer. Det är en typisk kommentar som andra kan ta illa upp av och det är inget vi vill se på det här forumet.
Du har just agerat som moderator och anvisat mig i allmänna termer vad jag inte får säga till andra. I reglerna står det att man inte ska säga åt andra användare vad man får säga till andra, det är upp till varje individ att avgöra om de upplever det som personangrepp och vad man får skriva till dem i det avseendet. Så därför blir nästa citat motsägelsefullt. I övrigt så finns det ingen regel om att man inte får kritisera någon annans debatteknik, du har gjort det flera gånger emot mig, genom att kalla mig för följande, se citat nedan.

Citat:
Du är uppenbarligen duktig på att vända och vrida på ord så det vore trevligt att se ett konkret "buggfritt" förslag ifrån dig utifrån de förklaringarna du har fått.
Uppenbarligen anklagar du mig för att vrida och vända på ord, knappast en positiv egenskap du målar på mig som debattör. Att säga att jag vrider och vänder på ord är det samma som att kalla mig för oärlig i mitt tycke. Kan knappast tolka det på annat sätt.

Citat:
Jag tycker inte det är lämpligt att agera som moderator nu när jag är inblandad i diskussionen med dig, men hade det varit någon annan du gjort samma personangrepp du framför nu mot mig, så hade jag gjort en tillsägelse som moderator eller tagit upp saken i Forumgruppen för att diskutera om en varning är på sin plats.
Du har i citatet innan agerat som moderator och du gör det även här via en uppmaning. Detta är en av anledningarna till att jag kallat dig för ohederlig, du påstår att du menar en sak, men säger en annan. Just nu påstår du att du vill stå utanför om jag ska varnas eller inte, men i samma mening förespråkar du det. Gör var ni vill, jag bryr mig faktiskt inte, vill du varna mig varsågod, skulle faktiskt inte kunna bry mig mindre i nuläget, med tanke på hur svaga argument du framför hela tiden. Att varna mig förändrar varken dig eller mig, utan låser bara debatten ännu mer. Men vill ni det så varsågod, låt oss låsa debatten och förakta varandra, det är väl tydligen den enda lösningen som kan komma ifrån en människa som inte förstår bättre. Låt oss va på din nivå tommten, det verkar jätte kul(Ironi)

Citat:
Jasså, det tror jag vad jag vill om! Vi får väl se om du svarar igen eller inte! Jag gissar på att du inte kommer kunna hålla dig ifrån det, men snälla,
Poängen med inlägget va att påpeka absurditeten i att du kan skydda dig bakom ett syfte istället för att stå i sak för vad du skriver. Du skapade debattklimatet, inte jag. Men tydligen kan bara du skydda dig bakom osynliga syften.

Citat:
Om du beter dig så är jag nöjd. Johan Sånneson verkar tex inte ha några som helst problem att förstå syftet och jag har faktiskt inget minne av att det är någon annan som har haft så enormt stora problem att förstå syftet med citatreglerna.
Min uppfattning nu är att Johan Sånneson inte vill förstå av de skäl jag redan angivit. Han hakar alltid upp sig på detaljer som inte har något syfte i de sammanhang han framför dem i. Nu släpper jag det här, tyvärr har detta öppnat ögonen för mig, piratrörelsen är inte medvetna om att de ingår i en cypherpunk strategi, om man inte vet om det finns det risk att många pirater blir lurade att delta i ett projekt de inte vet om vad de innebär:

Senast redigerad av Token den 2010-12-10 klockan 06:17.

(#9) Gammal

Robobengts avatar

Länk: #249814
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-10, 09:28

Du missförstår mig, och dessutom verkar det som att du gör det medvetet. Givetvis följer en hänvisning till en skriven regel då tillsägelsen i praktiken betyder "denna skrivna reglen finns. Antingen känner du inte till att den finns eller så förstår du inte innebörden av den. Du har nu brutit mot den ena innebörden."

Sen kan man tycka att det kanske borde funnits en förklaring på vad syftet bakom reglen fyller så att det lättare framgår varför tillsägelsen kommer, men det är en annan diskussion och har egentligen inget med själva tillsägelsen som sådan att göra.

(#10) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #249884
Standard Sv: Blev tillsagd utan att man kunde hänvisa till existerande regler. - 2010-12-10, 15:03

Gäsp.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är