Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Sv: Allmänna frågor till mötespresidiet - 2011-04-04, 18:32

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson
Är det med vårt forum tekniskt möjligt att (per tråd) införa en begränsning av antal inlägg för en användare?

Är det med vårt forum tekniskt möjligt att begränsa varje inlägg till ett visst antal tecken?
Nej, det är mer eller mindre omöjligt att begränsa antalet inlägg per tråd per användare.

Ja, det går att sätta en begränsning för antal tecken per inlägg.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #261393
Standard Sv: Allmänna frågor till mötespresidiet - 2011-04-04, 23:15

Citat:
När man postar ett ändrings- eller tilläggsyrkande finns ingen möjlighet att lämna en förklarande beskrivning till varför man vill ha med den aktuella ändringen/tillägget. Det fanns inte heller möjlighet att bifoga länk till annan plats där en eventuell förklaring kan finnas.

Önskar ett klargörande om hur det är tänkt att medlemmarna ska kunna få information om bakgrunden för dylika yrkanden.
Som tidigare möten pågår diskussionen i själva tråden. Det är alltså genom att välja knappen "svara" som ett sådant efterfrågat diskussionsinlägg kan läggas.

Citat:
Det jag saknar är möjligheten att motivera ett yrkande (eller hänvisa till annan post) utan att tvinga folk att leta i en (i vissa fall) superlång tråd.
Vi tar med oss detta till överlämningen till nästa mötespresidium som väljs till höstmötet. En snygg lösning vore att i ändringsyrkande-fönstret ha två textfält; Ett med motsvarande brödtext och ett med själva yrkandet. Därefter läggs en länk vid yrkandet som länkar till diskussionsinlägget.

(#3) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #261668
Standard Sv: Allmänna frågor till mötespresidiet - 2011-04-05, 20:25

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Verksamhetsplanen borde vara det absolut sista det beslutas om på mötet, eftersom verksamhetsplanen kan vara beroende av utfallet av mötets motioner. Hur funderar ni kring det i mötespresidiet?
Voteringar om verksamhetsplan och motioner kommer att ske parallellt som som det är tänkt nu. En ordningsfråga kan givetvis ändra detta.

(#4) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #262397
Standard Sv: Re: Allmänna frågor till mötespresidiet - 2011-04-08, 23:27

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Eldh Visa inlägg
När är det tänkt att nästa omröstning ska dra igång? Jag kan inte hitta någon information om det. Är därmed svårt att veta hur ofta jag borde kolla forumet.
Förresten, vad har hänt med Dagordningens punkt 5? (Godkännande av voteringsordningen) Texten i listan till vänster är inte en länk, som resten av punkterna.
En tidsplan har kommit upp på mötet och du kan nå den genom menyn till vänster. Närmast kommande votering är en rådgivande omröstning kring hur val ska gå till på mötet. Den kommer att starta på söndag klockan 20.00, men frågan är redan nu öppen för diskussion.

När det gäller godkännande av voteringsordningen så är det något som behandlas under mötets fjärde vecka. För mer information se tidsplanen.

(#5) Gammal

Länk: #262643
Standard Sv: Allmänna frågor till mötespresidiet - 2011-04-10, 19:41

Citat:
Ursprungligen postat av Ella Brodin Visa inlägg
Det står att det just nu pågår en votering angående en ordningsfråga. Det står också "du får inte rösta i denna omröstning". Varför får jag inte det?
Det ska vara korrigerat nu. Tack för påpekandet.
Säg gärna till ifall det fortfarande inte fungerar.

(#6) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #262993
Standard Sv: Allmänna frågor till mötespresidiet - 2011-04-13, 21:48

Citat:
Ursprungligen postat av Ella Brodin
Jag har sett att voteringarna är dolda fram till resultat. Kommer detsamma gälla motioner? Jag minns att det vid förra årsmötet var just det faktum att man kunde se ställningen (och se att det var jämnt) som gjorde att många såg till att rösta.
Att dölja resultatet är att likställa med en sluten votering, vilket är ett väletablerat begrepp inom föreningspraxis. För att sluten votering ska genomföras räcker det med att en enda mötesdeltagare begär sluten votering. Det är rimligt att tro att någon av samtliga deltagare vill begära detta och därför kommer sluten votering alltid att genomföras i samtliga voteringar. Detta är också en etablerad praxis inom partiet sedan medlemsmötet i höstas.

(#7) Gammal

Länk: #263331
Standard Sv: Kalender - 2011-04-19, 22:07

Citat:
Ursprungligen postat av redhog Visa inlägg
Kan mötespresidiet lägga in en länk i tidtabellen i google-calendar-form som jag knåpat ihop på http://bit.ly/gywKv2
som en kommentar till https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=34281 (den är stängd)?
Vi vill ogärna stoppa in länkar till inofficiella källor (läs: källor vi inte har kontroll över) i mötets officiella dokument. Däremot så finns det en tråd under 'Ordet är fritt' som heter 'Guider till vårmötet' där mötesdeltagare är mer än välkomna att skriva inlägg och länka till externa källor de skapat.

(#8) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #263937
Standard Sv: Allmänna frågor till mötespresidiet - 2011-04-26, 19:30

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten
Jag undrar om fyllnadsval av styrelsen och vanligt val till styrelsen kommer ske i separata voteringar, så man kan rösta på samma personer (där det går) till både fyllnads och vanlig ledamot om man har lust. (Även fast jag antar att det är omöjligt att vara både fyllnad och vanlig ledamöte samtidigt och att det måste avgöras vem som hamnar vart i ett senare skede i så fall)

Jag tycker det vare roligt att veta lite på förhand hur den processen kommer gå till så det inte kommer som en överraskning sen.
Vår tanke just nu är att sammankallandevalet sker först, därefter valet av de ordinarie ledamöterna och till sist fyllnadsvalet. Att köra alla dessa parallellt kan innebära en stor nackdel för de personer som ställer upp i samtliga av dessa val. Risken finns att man i fyllnadsvalet inte väljer de personer som man redan har röstat på i det ordinarie valet i tron om att dessa blir invalda där. Genom att inte köra dessa val parallellt undviks detta.

Voteringsordningen, som mötet beslutar om, avgör hur valen kommer att äga rum. Ett första utkast på vårt förslag finns på https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=34430

(#9) Gammal

Länk: #263949
Standard Sv: Allmänna frågor till mötespresidiet - 2011-04-26, 20:38

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Anderson Visa inlägg
Då det finns ett flertal kandidater som kandiderar både till ordinarie styrelseval samt fyllnadsvalet, om ordinarie går till omröstning först, betyder det därmed att kandidater som väljs till styrelsen på ordinarie omröstningen, automatiskt tas bort från omröstningen till fyllnadsvalet?
Ja, det är korrekt.

(#10) Gammal

Länk: #264704
Standard Sv: Allmänna frågor till mötespresidiet - 2011-05-03, 13:52

Citat:
Ursprungligen postat av Fanatic Visa inlägg
Om jag har en motion, eller något som jag vill ha upp till diskussion ang partiets politik vart gör jag det?

Tänkte på möjligheten att partiet tar upp frågan om TV-Licensen (TV-avgiften) och en förändring av denna.
Anser att nuvarande system är kränkande för integriteten, då alla hushåll anses inneha en TV, och man automatiskt blir fuskare om man inte betalar (man kan ju faktist ha valt bort TV-innehav p.g.a ideologiska värdegrunder)
Och även om jag har TV, så vill jag själv välja om jag vill ha SVT och därmed betala för det.
Tiden för att inkomma med motioner till detta möte är passerad, och inlämnandet av motioner till höstmötet har ännu inte påbörjats.

Däremot finns det på forumet en avdelning för att diskutera partiets politik där du har möjlighet att skapa en tråd för att diskutera frågan. Kanske finns där redan en lämplig tråd att diskutera saken i.
Det finns också ett forum för motionsförslag där det är möjligt att posta ett förslag till motion. Observera dock att förslag postade där inte räknas som motioner vid medlemsmötena, vill du ha en motion till medlemsmötet måste denna lämnas in innan mötet öppnar.

Mötespresidiet kommer i god tid innan höstmötet att öppna upp för inlämnande av motioner och var detta sker kommer att informeras om i kallelsen.

Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är