Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Forumregel: Flashbacks regel nr 1.06 - 2012-03-21, 21:59

1.06. Användarnas anonymitet
Jag tycker den är bra.
Kanske kan vara bra att lägga in i Styrdokument för forumet?
Den känns PP tycker jag.

(#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #272572
Standard Sv: Forumregel: Flashbacks regel nr 1.06 - 2012-03-22, 08:51

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Den känns PP tycker jag.
Den känns flashback tycker jag.

Alla som agerar på partiets forum är politiker i ordets grundläggande bemärkelse och därmed finns det ett intresse av transparens. En rimligare regel borde därmed vara att alla medlemmar som skriver på forumet måste göra det under sitt riktiga namn.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#3) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #272597
Standard Sv: Forumregel: Flashbacks regel nr 1.06 - 2012-03-22, 17:53

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg

Alla som agerar på partiets forum är politiker i ordets grundläggande bemärkelse och därmed finns det ett intresse av transparens. En rimligare regel borde därmed vara att alla medlemmar som skriver på forumet måste göra det under sitt riktiga namn.
Är detta verkligen seriöst menat. Piratpartiet har ju gjort sig känd för att skydda det fria ordet och därmed rätten att vara anonym och så kommer detta!!

De flesta här är sannolikt inte karriärpolitiker eller ens partifunktionärer. Jag kan nämligen förstå namnkravet på dessa. Men resten
Det som INTERNET gör möjligt är att alla kan delta i politiken på sina egna villkor. Vi har ett enda varumärke som vi aldrig kan tvätta rent och det är vårt namn. Det uppmanar vi våra barn att använda med stor försiktighet.
Det kan finnas folk som inte vill få sitt visum till USA stoppat för vad de skrivit på ett forum. Självklart väljer många att fördela sina åsikter bakom en pseudonym. Så har också varit faller inom litteraturen för att ta ett exempel. Politiska åsikter dessutom skyddade av sekretess, såsom medlemsregister t.ex. Jag är chockad.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

(#4) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #272598
Standard Sv: Forumregel: Flashbacks regel nr 1.06 - 2012-03-22, 18:38

Ska man ha en funktionärsroll, kunna bli invald till diverse förtroendeposter etc så ska man kunna kräva personens namn.

Det är en ansvarsfråga. Som vanlig medlem kan du använda vilken typ av nick som helst på forumet etc, ska du däremot ha en ansvarspost så ska du kunna hållas till svars för det och en grundläggande sak då är att veta vad personen heter.

Vi har haft tillfällen då man i efterhand önskat att det gjorts en bättre bakgrundskoll (jag kommer inte att ge exempel på vad jag menar, de som var med under valet i väst vet vad jag syftar på).

Mikael Holm
--

(#5) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #272602
Standard Sv: Forumregel: Flashbacks regel nr 1.06 - 2012-03-22, 19:40

Citat:
Ursprungligen postat av acwder Visa inlägg
Ska man ha en funktionärsroll, kunna bli invald till diverse förtroendeposter etc så ska man kunna kräva personens namn.

Det är en ansvarsfråga. Som vanlig medlem kan du använda vilken typ av nick som helst på forumet etc, ska du däremot ha en ansvarspost så ska du kunna hållas till svars för det och en grundläggande sak då är att veta vad personen heter.

Vi har haft tillfällen då man i efterhand önskat att det gjorts en bättre bakgrundskoll (jag kommer inte att ge exempel på vad jag menar, de som var med under valet i väst vet vad jag syftar på).
Om detta är vi helt överens. Men det var inte vad som föreslogs.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

(#6) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #272603
Standard Sv: Forumregel: Flashbacks regel nr 1.06 - 2012-03-22, 19:48

Jag har dock ett bekymmer. Vad händer om jag råkar upptäcka att någon som ställer upp i exempelvis styrelseval är en dold pseudonym som har extrema åsikter eller till och med erkänner brott på exempelvis Flashback? Speciellt om det är en person som ser ut att vara på väg att bli vald, och som skulle vara en katastrof för partiet om det kom ut i efterhand. Var går gränsen för när man skulle bryta mot en sådan regel? Ska medlemmar som upptäcker sådana kopplingar inte våga rapportera det eftersom de är rädda att själva bli disciplinerade?

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#7) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #272604
Standard Sv: Forumregel: Flashbacks regel nr 1.06 - 2012-03-22, 21:31

Det här forumet är inget diskussionsforum för allmän politik. Detta är ett arbetsverktyg för partiet.

Huvudsyftet med forumet "Vår politik" är inte att låta icke medlemmar få basha vår politik, det är att förbättra partiets politik som vi medlemmar kan ställa oss bakom. Detta är en väsentlig skillnad jämfört med flashback.

Forumet "Vår politik" och dess öppenhet för icke partimedlemmar att skriva har idag, vad jag upplever det som, gjort att partimedlemmar (många med högre positioner) inte orkar att ägna tid åt forumet. Ett forum som används av partiets högst beslutande organ och där partistyrelseprotokoll och ledningsprotokoll publiceras. Här om någonstans borde partiets förtroendevalda hänga.

Det är kanske dags för en förändring. Bort med "Vår politik" och bort med icke partimedlemmar. Det tycker jag är en bättre lösning än Mabs som kräver att anonymiteten ska bort.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#8) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #272608
Standard Sv: Forumregel: Flashbacks regel nr 1.06 - 2012-03-23, 00:16

Det Mikael skriver är ju ganska givet, +1
...och jag instämmer också med Nils inlägg.

@Tommten: Vari ligger behovet av att konkretisera total anonymitet i forumet menar du?

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter

Senast redigerad av JPAnderson den 2012-03-23 klockan 07:07.
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #272614
Standard Sv: Forumregel: Flashbacks regel nr 1.06 - 2012-03-23, 08:31

Citat:
Ursprungligen postat av RUTROS Visa inlägg
Är detta verkligen seriöst menat.
Ja och nej. Jag var seriös i bemärkelsen att jag ville visa att insyn och transparens kring makthavare är viktiga inslag i partiets politik i minst lika hög grad som rätten att vara anonym. Jag var inte seriös i bemärkelsen att mitt förslag var en förändring som jag aktivt tänker driva.

Däremot så gillar jag Nils förslag på hur vi får till ett bättre forum.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#10) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #272618
Standard Sv: Forumregel: Flashbacks regel nr 1.06 - 2012-03-23, 10:29

Jag välkomnar verkligen en diskussion om Forum. Kvaliteten har undan för undan sänkts. Många intressanta röster har tystnat, men är nedanstående analys riktig eller är det måhända det sekteristiska draget som kommer fram.

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Det här forumet är inget diskussionsforum för allmän politik. Detta är ett arbetsverktyg för partiet.
Jag tror att det är betydligt mer än så. Det är partiets skyltfönster mot potentiell väljare. Det är här man skapar en första kontakt med kommande partimedlemmar. Det är trots allt mycket lättare att registrera sig än att ta steget att gå in i ett parti. Jag såg det som ett medel mot politikerföraktet i och med att alla kan komma med synpunkter och få en känsla av delaktighet.

Förvisso är det ett arbetsverktyg för föreningsangelägenheter men minst lika viktigt är att det är ett arbetsverktyg för att finslipa det politiska budskapet och få fram ett så attraktivt program som möjligt. Detta sker endast i kontakt med så stora väljargrupper som möjligt. Det blir som att utveckla en produkt utan kundinteraktion annars.

Citat:
Huvudsyftet med forumet "Vår politik" är inte att låta icke medlemmar få basha vår politik, det är att förbättra partiets politik som vi medlemmar kan ställa oss bakom. Detta är en väsentlig skillnad jämfört med flashback.
Det är väl sant att huvudsyftet givetvis inte är att vara ett forum för häcklare. Har någon påstått det. "Halmgubbe"

Jag vill minnas att jag lyfte på ögonbrynen när en representant från Sverigedemokraterna skrev här och Falkvinge gick in och skrev att han uppskattade hans bidrag! Rick hade rätt. Endast genom hård granskning och debatt kan en vinnande politik vaskas fram. Det är klart att personer som nejtillpirater, som endast sprider propaganda, kan förstöra de bästa forum och bör rensas ut.

Citat:
Forumet "Vår politik" och dess öppenhet för icke partimedlemmar att skriva har idag, vad jag upplever det som, gjort att partimedlemmar (många med högre positioner) inte orkar att ägna tid åt forumet. Ett forum som används av partiets högst beslutande organ och där partistyrelseprotokoll och ledningsprotokoll publiceras. Här om någonstans borde partiets förtroendevalda hänga.
Din analys är intressant och synnerligen skrämmande om den skulle vara sann. Blir dom mobbade? Har du belägg för det? Det innebär ju att man duckar för mothugg och granskning. Jag har en annan hypotes.
A. Man fördrar sina privata bloggar
B. Man väljer forum, där man får många läsare
C. Man kanske inte har så mycket nytt att komma med.
D. Det är lättare att få gehör i slutna forum

Citat:
Det är kanske dags för en förändring. Bort med "Vår politik" och bort med icke partimedlemmar. Det tycker jag är en bättre lösning än Mabs som kräver att anonymiteten ska bort.
Visst ta ner skyltfönstret och det som skiljer Piratpartiet från andra partier- Den totala öppenheten och den totala kompromisslösa kontakten med väljare och sympasitörer. Ja skiljer förresten. Det är helt öppet att deltaga i politiska debatten i de gammelpolitiska partierna! (Fast ingen orkar göra det utom de närmast sörjande). Så skillnaden blir tydlig fast på ett negativt sätt.

Den fråga som man bör ställa sig:
Kommer trafiken och debatten att att öka om man tar bort denna delen från den transparenta delen av piratpartiet?

Blir den slutligen framvaskade politiken bättre eller sämre på att attrahera väljare?

PS
Beträffande Flashback så är det väl ett exempel på just det fria ord som Piratpartiet så framgångsrikt slåss för. Även jag går ibland in på FB när jag vill veta vad som rör sig bakom den officiella sanningen.Att få trafikintensiteten från FB här, vore en våt dröm för en marknadsförare

Fd Partimedlem

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är