Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Reg.datum: Jul 2009
Standard Sv: Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-23, 15:00

Tack för svaret Nils.

Att samarbeta om att skapa tex bilder kan man göra var man än bor i landet. Så min ide har inte så mycket lokala anknytningar och behöver därför inte sorteras in under Stockholm.

Är det viss lokal anknytning i projektet - "Jag behöver en man ca 45 år med Men in Black-kostym ståendes på ett cafe, FRA-keps, hållandes en mikrofon, med två med två fikande tonåriga tjejer i förgrunden och behöver alltså de tre personerna och inspelningsplats i Stockholm", så skriver man det i trådens titel eller beskrivning.

Är det en kurs man vill samarbeta om att skriva, skapa, planera, samma där, orten i titeln.

Din fråga om att behöva leta efter saker, förstår jag inte riktigt. Eller så missförstår vi varann.

Personer som kan musik, kommer inte att behöva leta i subforumet för layout tex. Man går på sin hobby "musik". Det man kan göra och tycker är kul avgör vilka subforum man tittar i, prenumererar på. Är det animation, så letar man efter projektideer däri.

Exempel: Jag tycker vi skall ha en spinnande piratpartiet-logo och en liten jingel på ca 5-10 sekunder eller så, att kunna använda i pp-filmer. Det består då av ett projekt att skriva (eller hitta en CC-sådan) en liten jingel, ett annat att animera logotypen som ligger i Wiki-grejsimojsen grafiska profilen och ett tredje att sätta ihop de två sakerna till en liten film med några adderade bildelement (vågor, personer, riksdagen osv) och placera det någonstans så det kan laddas hem och användas i projekt.

Alltså skulle jag som inte kan animation eller musik, men vill ha en sådan grej i mina pp-filmer och kan sätta ihop det, kunna föreslå det projektet i två separata forum - animation och musik.

Man hjälps åt helt enkelt med det man är bra på.

Just nu stannar alla goda ideer på att man själv inte kan göra dem.

En annan av mina ideer är att ta ett foto av Riddarholmen jag tagit och redigera om det så att det ser ut som någon form av bevakad militäranläggning. Omgiven av höga murar, taggtråd, vakttorn, massiva kanoner, antenner, paraboler, nya höghus med små fönster, patrullbåtar i vattnet och över det hela står det "FRA City - vi övervakar dig för din trygghet." Nya Lovön helt enkelt när verksamheter exanderar.

Så om jag vill pitcha den iden i forumet "Bilder" så lägger jag in den där, en beskrivning och sedan kan Photoshop-trollkonstnärerna samarbeta, leta rätt på mera CC-bilder förutom mina Riddarholmenbilder, kanske åka till fängelser, militäranläggningar och smygfotografera lite och redigera ihop det till att det ser så hemskt ut som det är tänkt. Den bilden kan sedan vara med i massor med artiklar och blogginlägg om FRA-lagen och läggs då upp på Flickr eller så där pirater kan hitta den.

Rick efterlyste tex för några månader sedan bilder att illustrera piratkopiering av böcker. Jag gjorde ett försök, som inte användes, men behovet kvarstår säkerligen och jag har några nya ideer. Men jag har tex ingen piratmössa, eller kopieringsmaskin, men vet ändå hur en bra bild skulle se ut.

Det finns helt enkelt ingenstans att diskutera sådana här projekt och min ide är att skapa den platsen här i forumet. Inte på dj-la facebook eller i någons personliga blogg eller i en skypegrupp ingen hittar till för det står ingenstans hur man gör det. Här, forumet, är rätta platsen, tycker jag.

Namnförslag till forum-roten: "Pirater som GÖR skit".
  Skicka ett meddelande via ICQ till Taz_1999 Skicka ett meddelande via AIM till Taz_1999 Skicka ett meddelande via MSN till Taz_1999 Skicka ett meddelande via Skype™ till Taz_1999  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är