Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Kommunalpolitik - 2009-06-12, 19:23

Delge tankar och beskrivningar - ska vi överhuvudtaget agera kommunalt?

Följa Mabs och Uppsalas modell?

Vad har vi för tankar? Flöda fritt!
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Faye Inte uppkopplad

Fayes avatar

Länk: #158004
Standard RE: Kommunalpolitik - 2009-06-13, 13:36

Jag tycker tanken på att agera kommunalt är dålig. Det är viktigare att vi helt inriktar oss på riksdagen.

Bara för att man är paraniod betyder inte det att man inte är förföljd.. :alien:

http://blogg.aftonbladet.se/26704

Svara med citat
  (#3) Gammal
pipe Inte uppkopplad

pipes avatar

Länk: #158028
Standard RE: Kommunalpolitik - 2009-06-13, 14:29

Jag tycker det är falskt att vara med i kommunval eftersom det inte finns något i vår politik som kan appliceras på kommunal nivå. Det enda jag kan tänka mig är att få öppna standarder överallt.

En sak som jag brukade säga i förra riksdagsvalet till tvekande var att folk kunde rösta*pirat i riksdagsvalet och sedan på sina andra favoritpartier i kommunval och landsting eftersom de traditionella höger/vänster-frågorna bäst sköts på lokal nivå. Jag skulle gärna vilja fortsätta med det argumentet.

---

Svara med citat
  (#4) Gammal
doh Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #158054
Standard RE: Kommunalpolitik - 2009-06-13, 15:49

Jag tycker alla krafter/pengar/personer ska satsas på att komma in i riksdagen detta val 2010.

En risk med kommunala kampanjer är att vi istället sprider ut våra resurser på kommunal/landsting nivå där Piratpartiets principprogram/valfrågor inte är lika lätt att applicera som i riksdagsvalet.

Sedan så håller jag också med om att det är bra att man har argumentet när man pratar med folk att man kan övertyga dem om att rösta PP i riksdagen, men att de kan rösta på de gamla partierna i kommunal/landsting.

Detta gäller för 2010, om PP kommer in i riksdagen och får partistöd och blir mer välkänt så tror jag kommunal/landsting nivå är rätt för nästa val...

Virtue is its own punishment...

Svara med citat
  (#5) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #158225
Standard RE: Kommunalpolitik - 2009-06-14, 00:27

Jag själv köper oas vad som föreslås. Viktigast är nog att frågan ventileras nu och inte dagarna före valet.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#6) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #160406
Standard RE: Kommunalpolitik - 2009-06-24, 17:58

Det finns flera skäl till att ställa upp i kommunal och landstingsval:

- Det ger de som kommer in betalt för att följa vad som händer i kommunala ärenden gällande piratpartiets frågor. Dvs man får snabbare reda på vad som händer i kommunen än genom att följa tidningarna och kan då agera snabbare i viktiga frågor.

- Ekonomi. Har man avtal som säger att alla som får politiska uppdrag skall ge 10% av ersättningarna till lokala organisationen så ger det lokala organisationen ekonomiska medel att bedriva nästa valkampanj ännu bättre. Partiorganisationer lever på de personer som får ersättning för politiska uppdrag och därmed kan jobba på heltid för partiet. Titta bara på hur Christians inval i EU-parlamentet ger möjlighet att anställa personer att jobba på heltid med Piratpartiets frågor.

- Synergieffekterna av att ställa upp i alla valen och värva röster handlar om att värva folk att rösta på piratpartiet - oavsett vilket val det gäller. Lämnar man väljarna vind för våg i de andra valen så måste de titta på vilka andra partier de skall rösta på i de andra valen - och då finns alltid risken att väljarna väljer det andra partiet i riksdagsvalet med. Tittar man på hur de etablerade partierna gör så är det oftast att man ställer upp i alla valen och så väljer man att nå väljarna genom de gemensamam frågorna på riksnivå och väldigt få lokala frågor. Det är sällan det finns en lokal fråga av rang som ett parti kan vinna många röster på utan många röstar samma i alla valen och då beroende på hur de tycker i de nationella frågorna.

- Den är enklare att komma i kommunalvalen och missar man att komma in i riksdagen så kan man i alla fall påverka på det kommunala planet med främst då integritetsfrågorna och t.ex. kräva att kommunen vid upphandlingar av IT kräver stöd för öppna standarder. T.ex. så är ju e-id tekniska lösning helt åt skogen fel då den inte följer standarder och från tid till en annan bara fungerar för de som kör Windows - har vi ett rättvist samhälle för alla när kommunernas/landstingens webbplatser och/eller e-tjänster bara fungerar om du kör Windows ?

. Nämdemän (som t.ex. kommer döma i fildelningsmål) utses av kommun och landstingen. Kommer man in kan man nominera personer till nämdemän som faktiskt kan IT-frågorna och förstår de tekniska aspekterna och kan då ge korrekta utslag i domstolsmål.

- Nyligen besutades om en stor mängd nya övervakningskameror vid centralstation i Västerås - en inskränkning i den personliga integriteten som då kan motarbetas om man sitter i nämden och fullmäktige som beslutar i frågan. Integritetsfrågor är det som är mest intressant i kommun och landstingen.

- Särskilt i skolorna är integriteten hotat. Te.x. den welsiska skolan som vill RFID övervaka alla skolbarnen och varna om de rör sig utanför skolans område Se http://www.idg.se/2.1085/1.59674

- Erfarenhet av kommunfullmäktige och nämder är läroskola inför inval i riksdagen och utskottsarbetet där. Det är ett sätt att härdas inför riksdagen. Det är faktiskt så att ca 1/3-del av alla riksdagsledmöter slutar i förtid och ersätts av ersättare i riksdagen - ett tydligt exempel på att komma in i riksdagen är inte det viktiga det är även viktigt att kunna göra ett bra jobb när man väl är där och har den ork och den erfarenhet som det krävs i en sådan situation.

Så det finns faktisk en del saker som talar för att Piratpartiet bör ställa upp i alla tre valen. Samma personer som då vill ställa upp för partiet i riksdagsvalet kan ju även ställa upp i kommunal och landstingval så kan de ta den plats de blir invald på - om de nu blir valda någonstans.

Det finns definitivt några frågor där Piratpartiets huvudfrågor är viktiga att driva även på kommunal nivå.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #165562
Standard RE: Kommunalpolitik - 2009-08-10, 01:15

Citat:
AndersLindbäck (2009-Jun-24)

- Synergieffekterna av att ställa upp i alla valen och värva röster handlar om att värva folk att rösta på piratpartiet - oavsett vilket val det gäller. Lämnar man väljarna vind för våg i de andra valen så måste de titta på vilka andra partier de skall rösta på i de andra valen - och då finns alltid risken att väljarna väljer det andra partiet i riksdagsvalet med. Tittar man på hur de etablerade partierna gör så är det oftast att man ställer upp i alla valen och så väljer man att nå väljarna genom de gemensamam frågorna på riksnivå och väldigt få lokala frågor. Det är sällan det finns en lokal fråga av rang som ett parti kan vinna många röster på utan många röstar samma i alla valen och då beroende på hur de tycker i de nationella frågorna.

Det finns definitivt några frågor där Piratpartiets huvudfrågor är viktiga att driva även på kommunal nivå.

Sant alltihop. Speciellt det att man värvar röster till riksdagen trots att man kandiderar kommunalt - oavsett hur rikslistan kommer se ut så kommer vi få en geografiskt spridning av valkampanjerna, och de som ställer upp i kommnalvalet behöver inte så mycket pengar för att kunna ränna runt och marknadsföra sig själv och partiets politik.

Ända svårigheten kan vara att man i vissa fall kanske tvingas ta ekonomiska beslut på kommunal nivå, fördelningspolitik alltså. Det som Mr Falkvinge himself tydligt tar avstånd ifrån.

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Vidde Inte uppkopplad

Viddes avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #165663
Standard RE: Kommunalpolitik - 2009-08-10, 22:49

Citat:
TOQig (2009-Aug-10)

Ända svårigheten kan vara att man i vissa fall kanske tvingas ta ekonomiska beslut på kommunal nivå, fördelningspolitik alltså. Det som Mr Falkvinge himself tydligt tar avstånd ifrån.

Inte bara Falkvinge, jag tycker inte heller att PP bör uttala sig alls i klassiska höger-vänsterfrågor. Mest för att vi hur vi än uttalar oss i så fall talar emot typ hälften av partiets personliga åsikter...

Men jag säger att om någon vill påverka lokalt tänker jag vara den sista som står ivägen. Jag kan vifta med en flagga bakom för att vi ska få mer öppen mjukvara i skolorna, utbyggnation av bibliotek (kultur och kunskap ska spridas) och ingen övervakning av kommunens medborgare. Bara för att ett övergripande beslut tagits i riksdagen är det väl fortfarande upp till kommunerna att välja hur besluten ska följas rent praktiskt?

Svara med citat
  (#9) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #165890
Standard RE: Kommunalpolitik - 2009-08-12, 20:19

Citat:
Vidde (2009-Aug-10)Inte bara Falkvinge, jag tycker inte heller att PP bör uttala sig alls i klassiska höger-vänsterfrågor. Mest för att vi hur vi än uttalar oss i så fall talar emot typ hälften av partiets personliga åsikter...

Förvisso, men jag tänker lite såhär:

Om vi kommer in i riksdagen kan vi tänka oss att samarbeta med vilket parti som helst (utom främlingsfientliga), bara de röstar med oss i våra frågor. Varför kan vi inte då tänka oss att rösta igenom budgetförslag som innebär att vi får igenom det som kommer kosta, som gäller våra frågor, på kommunal nivå?

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
  (#10) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #166017
Standard RE: Kommunalpolitik - 2009-08-13, 18:41

Kollade lite på hur många röster det behövs för att komma in i kommunvalet och fick fram följande lista över kommuner i västmanland:

Östra valkretsen

Kommunnamn Röstande Behövs Övrigt

Västerås 79137 4000

Sala 12887 225 --- SD 217 röster 1 mandat

Västra valkretsen

Kommunnamn Röstande Behövs Övrigt

Arboga 8110 230 ---MP 226 1 mandat

Fagersta 7340 160 ---C 157 1 mandat V 21 mandat!

Hallstahammar 8590 160 --- MP 300 2 mandat

Kungsör 4910 87 ---SD 87 1 mandat

Köping 14451 250 ---Soc Partiet 216 1 mandat

Norberg 3462 75 ---Mp 75 1 mandat

Skinnskatteberg 2792 61 ---Kd 61 1 mandat

Surahammar 5615 104 ---Mp 104 1 mandat

(vet ej om föregående blir så bra med tabellen)

Röstande är antalet röstande i valet 2006

Behövs är ungefärligt antal röster för att komma in i kommunalfullmäktige

Övrigt är då lite anteckningar om hur få röster det minsta existerande partiet i kommunalfullmäktige fick 2006.

I de mindre kommunerna så krävs det runt 100 röster för att få en plats i fullmäktige.

Det borde inte vara omöjligt att få genom att bara gå runt och snacka med folk.

En kandidat som går ut och pratar med folk säg 10 min per person i 100 dagar och 2 timmar om dagen kan då prata med 1200 personer - utan att det kostar så mycket mer än onda fötter och käkar av allt gående och prat. Så det är definitivt inte dyrt att driva kampanjer i de mindre orterna.

Man brukar tala om de politiska fotarbetarna - det är riktigt fotarbete som menas.

...:::Tog mig friheten att editera den lite /Anders:::...

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Landstings och Kommunalpolitik? Andreas Rönnqvist 25. Gävleborgs län 11 2009-10-27 21:41