Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Simon Strandman Inte uppkopplad

Simon Strandmans avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard Tacken för att man använder licenserad microsoftmjukvara - 2011-09-23, 16:13

Just nu känner jag mig lite förbannad på microsoft eftersom jag inte längre kan aktivera min fullt lagliga licens för windows 7.

Jag hade nämligen problem med en SATA3-kontroller som orsakade bluescreens och hängningar. Jag testade med olika firmware och drivrutiner och installerade om windows på datorn två gånger under processen, när filer hade blivit korrumperade. Till slut bestämde jag mig för att ge upp och använda mina inbygda SATA2-portar istället.

Detta fungera - men när för tredje gången installerade om windows så gick det inte längre att aktivera. Nu fick jag ett felmeddelande istället där det stod något i stil med att jag redan aktiverat den här licensen ett maximalt antal gånger.

Efter ett tips från nätet ringde jag microsofts aktiveringstjänst istället. Efter att ha knappat in ca 50 siffror fick jag frågan om jag ville få svarskoden direkt eller få den skickad till telefonen. Jag valde det senare. Nu har det gått snart ett dygn och detta SMS har fortfarande inte dykt upp.

Så vad gör jag nu? Jag antar att det som saknas är att ringa och snacka med deras support. Men en sak är säker, hade jag bara dragit ner windows från TPB hade jag sluppit det här eländet.
  Skicka ett meddelande via MSN till Simon Strandman  
Svara med citat
  (#2) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #268197
Standard Sv: Tacken för att man använder licenserad microsoftmjukvara - 2011-09-23, 18:11

Citat:
Ursprungligen postat av Simon Strandman Visa inlägg
Just nu känner jag mig lite förbannad på microsoft eftersom jag inte längre kan aktivera min fullt lagliga licens för windows 7.

Jag hade nämligen problem med en SATA3-kontroller som orsakade bluescreens och hängningar. Jag testade med olika firmware och drivrutiner och installerade om windows på datorn två gånger under processen, när filer hade blivit korrumperade. Till slut bestämde jag mig för att ge upp och använda mina inbygda SATA2-portar istället.

Detta fungera - men när för tredje gången installerade om windows så gick det inte längre att aktivera. Nu fick jag ett felmeddelande istället där det stod något i stil med att jag redan aktiverat den här licensen ett maximalt antal gånger.

Efter ett tips från nätet ringde jag microsofts aktiveringstjänst istället. Efter att ha knappat in ca 50 siffror fick jag frågan om jag ville få svarskoden direkt eller få den skickad till telefonen. Jag valde det senare. Nu har det gått snart ett dygn och detta SMS har fortfarande inte dykt upp.

Så vad gör jag nu? Jag antar att det som saknas är att ringa och snacka med deras support. Men en sak är säker, hade jag bara dragit ner windows från TPB hade jag sluppit det här eländet.
Det är som vanligt. DRM mm straffar de vanliga användarna och påverkar inte piraterna. Var glad för detta för fler och fler mäniskor blir sura pga detta så vi får opinionen på vår sida.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#3) Gammal
sebastiannielsen Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2010

Länk: #268199
Standard Sv: Tacken för att man använder licenserad microsoftmjukvara - 2011-09-23, 21:55

Grejen är det att licensen spärras som piratkopierad ifall du byter hårdvara allt för ofta eller aktiverar/ominstallerar den för många gånger.

Detta då windowslicensen tillhör EN dator. Man ska altså inte kunna flytta licensen mellan datorer, och det är ju en bedömningsfråga när du anses ha en ny dator (man ska altså inte kunna sätta i ett helt nytt innanmäte i ett gammalt chassie och säga att du har samma dator).

Microsoft har en relativt avancerad algoritm för att bedöma om det är en ny dator eller inte. Helt enkelt att så fort en del i datorn får ett nytt serienummer eller kopplas in på en annan port (tex SATA2 istället för SATA3) eller att ett nätverkskort flyttas från PCI0 till PCI1, så anses den delen vara utbytt.

Windows omaktiverar sig själv över nätet i så fall utan att du märker det. Om du sedan byter tillbaka delen så är det inte så att du har en aktiv aktivering för båda dessa delar, utan då måste windows aktiveras igen.

För varje gång en del blir utbytt subtraheras kan man säga 1 poäng från licensen, och varje licens har ett visst antal poäng. När poängen når noll så spärras licensen helt.

Så i korta ord så kan man säga, att om du har ett extra nätverkskort i datorn, och du flyttar det från PCI0 till PCI1, sedan aktiverar windows, och flyttar det från PCI1 till PCI0, sedan aktiverar och sedan gör om denna procedur ca 2-3 gånger så spärras din licens.

Man kan ringa support och få en ny licens, altså en ny licenskod och allt. Detta då 1 (EN) datorflytt är okej, förutsatt att det handlar om en "boxed" retail version. (sådan du köper i låda, altså inte sådan du får med datorn). Anledningen till att dem inte låser upp den gamla licensen är för att det finns dem som fått virus som läser av serienumret och sprider det på crackingsajter, därav ger man alltid en ny licens varje gång en licens spärras.

Sumpar du den licensen du fått av support så är det bara att traska iväg till butiken igen med plånboken framme och köpa en ny windowslicens.

Har du OEM räcker det att du sumpar licensen du redan har, du får altså inte en ny licens om det inte handlar om ren goodwill.

Sedan även om du har samma dator, så spärras licensen om du gör allt för många ominstallationer på rad med samma licensnyckel. Den algoritmen känner jag inte till, men i stort sett handlar det om att gör du fler än X ominstallationer per Y dagar så spärras licensen och det räknas som en datorflytt.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är